Pagina 1 van 1

Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: wo 23 sep 2009, 16:07
door Wubbo
Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Geplaatst op: woensdag 23 september 2009 om 16:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 september 2009 om 16:06

Het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer is afgelopen jaar met bijna 5 procent geslonken: van 6,5 miljard in 2007 naar 6,2 miljard in 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers op basis van de kaartverkoop (het Wroov-onderzoek). De daling is groter bij de provincies dan bij de stadsregio's. "De oorzaak van de daling is de staking in stad- en streekvervoer in het voorjaar van 2008", stelt het Verkeer en Waterstaat in de begrotingsstukken van het ministerie.
Lees verder

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: wo 23 sep 2009, 21:38
door Vinny
Wow dat is echt een behoorlijke daling zeg :shock:
Dat had ik zelfs niet verwacht.
Wel is het stads- en streekvervoer al jaren een aflopende zaak. Steeds minder reizigers, en vooral steeds minder 'dragende' reizigers die de volle ritprijs betalen. Dat maakt het OV steeds meer kwetsbaar. Ik constateer overigens ook dat de inzet van veel vervoerbedrijven verschuift: De tijden van de Interliner en de Shuttle Buisnessbus liggen ver achter ons, terwijl juist dat producten waren die de potentie hadden om reizigers te trekken.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: wo 23 sep 2009, 22:12
door Suus
Interliner :lol: De Interliner was een megaflop, wat er nog nog van over is, is een schim van wat het ooit was. Alleen in Groningen en Drenthe is het enigszins succesvol uitgebouwd.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: wo 23 sep 2009, 22:31
door Wubbo
Volgens mij was de Interliner geen flop, maar is het ten onder gegaan aan het niet kunnen komen tot afspraken tussen de diverse busboeren onderling en tussen de busboeren en NS.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 21:50
door WSM
Ik vind het eigenlijk wel positief.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 22:12
door JWM
Want?

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 22:14
door WSM
Ik vind het buitengewoon verheugend dat de reizigers hiermee een signaal afgeven dat ze langdurige stakingen niet zonder meer accepteren.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 22:23
door deadlock
Grappig dat de vele keren dat ik in Zwolle in de bus zit toch meer en meer reizigers zie. Tegenwoordig is het staan in de spits :)

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 22:33
door Wubbo
Het was raar geweest als het aantal reizigers door stakingen juist gestegen was. Immers, niet gereden ritten zijn altijd niet vervoerde reizigers, hoe je het ook wendt of keert. Bij een losse uitgevallen rit zal dat effect geringer zijn dan bij een serie uitgevallen ritten, maar het kost je altijd reizigers. Al is het maar alleen op die dag. Wat dat betreft zegt dit cijfer dus helemaal niks, dan wil je eigenlijk weten hoeveel reizigers er weg zijn gebleven na de stakingen en dat kun je er niet uit opmaken.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: do 24 sep 2009, 23:21
door JWM
De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.

Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: vr 25 sep 2009, 15:36
door 88122903
Ik snap Éen ding nog niet, waarom houdt de provincie de OV maatschappijen niet aan die OV-kilometers?
Natuurlijk snap ik dat het niet mogelijk is om tijdens een staking je kilometers te halen, maar waarom zeg je niet als provincie dat de niet gereden kilometers ingehaald moeten worden, er is genoeg gestaakt om een paar extra lijnen in te zetten gedurende een half jaar, dus dat je in feite gewoon een paar proef lijnen per regio introduceert om te kijken of een bepaald traject voor in de toekomst levensvatbaarheid heeft.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: vr 25 sep 2009, 23:04
door JWM
Die niet gereden kilometers zijn ook niet betaald door de OV-autoriteiten.

Afgezien daarvan is het totaal niet praktisch. Een vervoerder moet voor het uitbreiden van de dienstregeling allemaal extra capaciteit vrijmaken wat een half jaar later alweer niet meer nodig is :roll:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 14:32
door deadlock
JWM schreef:De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.

Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
Het vervoer in de grootste steden reed wel, maar Maxx-Zwolle, Amersfoort, Deventer, Apeldoorn, alles stond daar toch echt stil. Was dat heel veel anders bij de andere vervoerders in de middelgrote steden?

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 17:18
door Daniel
Was vooral heel CAO-afhankelijk. Stadsdienst Dordrecht reed bijvoorbeeld gewoon tijdens de stakingen omdat die niet onder de CAO-OV vallen, maar toen nog onder de HTM-CAO.
En Connexxion in Friesland heeft bv. weer de nodige chauffeurs die, als erfenis uit de NoordNed tijd daar, onder de multimodale CAO vallen. Zelfde is het geval bij Syntus.

Maar in de meeste middelgrote steden zal het vervoer toen dus ook stilgelegen hebben.

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 21:43
door JWM
Het vervoer lag toch ook stil op bijvoorbeeld de Veolia en Connexxion spoorlijnen? Vallen die dan niet onder een multimodale CAO maar onder de CAO-OV?

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 21:56
door Daniel
Veolia reed zover ik weet gewoon en Arriva ook. Bij Connexxion was het probleem geloof ik dat die voormalig buschauffeurs die onder de CAO-OV vielen op de trein hadden rijden :wink:

De geldende CAO kan over een gehele concessie nogal verschillen, zo vallen hier in het DAV gebied alleen de stewards en machinisten (grotendeels nieuw aangenomen personeel) allemaal onder de multimodale CAO.
Op de bus is het een allegaartje...
- Dordrecht Stad is HTM-CAO (voor de ex-SVD chauffeurs) en Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs)
- Streek is CAO-OV (voor alles wat in de vorige concessie hier al reed), Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs) en HTM-CAO (voor de ex-SVD'ers die naar de streek zijn overgestapt).

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 22:10
door JWM
Die stewards zijn dus geen vroegere NS-conducteurs? Hoe zit het met de machinisten op die lijn? Zijn dat wel oud-ns'ers?

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:28
door Daniel
Deels, er zijn in ieder geval ook NS-machinisten die in hun vrije tijd voor Arriva rijden.