Pagina 1 van 2

Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:32
door 88122903
Op deze pagina wordt vaak gesproken over de klassieke bus, tram en metrodiensten.
Daarom wil ik graag het kleine maar succesvolle fenomeen wat buurtbus heet onder de aandacht brengen.
Op deze pagina kan men mee discussiƫren over de huidige buurtbusdiensten, daarnaast kan men aangeven waar er nog moeten gaan komen.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:36
door JWM
Gooi er eens een buurtbus in zou ik zeggen, dan kan de discussie los barsten.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:46
door 88122903
Zelf zie ik wel iets in een toekomstige buurtbus tussen Zwijndrecht (achterin Nederhoven/grote lindt) naar Hendrik Ido Ambacht halte Reeweg, dit is de laatste halte voor lijn 88 in ambacht, met deze bus ben je slechts 20 minutenn onderweg naar Kr zoom.
Vanaf de grote Lindt ben je slechts 10a 12 minuten onderweg naar Ambacht dus je bent inclusief overstap tijd 35-40 minuten onderweg, dit scheelt ongeveer 15 minuten wanneer je via Zwijndrecht NS met een overstap op Blaak naar kr zoom gaat reizen.
Bovendien wat er ook zo mooi er aan is dat er een half uur ferqentie met een busje gerealiseerd kan worden dus soms kan het tijd voordeel nog verder op lopen omdat er maar een snelle ferqentie per uur nar het station gaat.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:49
door Suus
Buurtbussen zijn juist bedoeld om een aantal kleine dorpjes/gehuchten te ontsluiten maar waar een normale bus te veel capaciteit heeft, niet om grotere plaatsen een snellere route te geven. Uit jouw verhaal blijkt echter niet dat daar een dorpje ligt.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 23:57
door 88122903
Bee schreef:Buurtbussen zijn juist bedoeld om een aantal kleine dorpjes/gehuchten te ontsluiten maar waar een normale bus te veel capaciteit heeft, niet om grotere plaatsen een snellere route te geven. Uit jouw verhaal blijkt echter niet dat daar een dorpje ligt.
Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 00:19
door JWM
Wat mij betreft worden buurtbusjes alleen maar gebruikt als een normale lijnbus te weinig vervoersvraag heeft en de kern verder helemaal verstoken blijft van OV. Als er zoveel potentie zit in een verbinding van een of andere wijk in Zwijndrecht naar een of andere snelweglocatie nabij Rotterdam dan leg je een gewone lijndienst in.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:13
door 88122903
JWM schreef:Wat mij betreft worden buurtbusjes alleen maar gebruikt als een normale lijnbus te weinig vervoersvraag heeft en de kern verder helemaal verstoken blijft van OV. Als er zoveel potentie zit in een verbinding van een of andere wijk in Zwijndrecht naar een of andere snelweglocatie nabij Rotterdam dan leg je een gewone lijndienst in.
Een gewone lijndienst het liefste rechtstreeks naar Kr Zoom zie ik ook het liefste dan een buurtbus en het is natuurlijk het geld wat een rol speelt.
Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:20
door Stefan
88122903 schreef:Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?
Je bedoeld overigens dat de verbinding slecht is? :|
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:25
door JWM
Even opgezocht: Die belbus gaat maar 4x per dag :lol:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:34
door 88122903
Stefan schreef:
88122903 schreef:Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?
Je bedoeld overigens dat de verbinding slecht is? :|
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:
Ik heb niks tegen de route van de 701 ik wilde daarmee laten zien dat je een buurtbus echt kan inzetten in dorpen waar al daadwerkelijk OV bestaat.
Ik bedoel inderdaad dat de verbinding slecht is en dat de toekomstige lijn niet echt gaat concureren met wat er nu rijdt

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:36
door JWM
Je stelt voor om een buurtbus 1x per half uur te laten rijden en je vergelijkt dat met een belbus met een frequentie van 4x per dag?

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:49
door 88122903
JWM schreef:Je stelt voor om een buurtbus 1x per half uur te laten rijden en je vergelijkt dat met een belbus met een frequentie van 4x per dag?
Als je vanuit Sliedrecht station kijkt dan worden er 7 ritten per dag gereden maar dat maakt niks uit, het gaat er om dat de lijn indirect mag concureren aan een lijn en ik denk niet dat men volgens de wet gaat kijken of je nou 7 of 24 ritten per dag uitvoerd wordt.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 11:58
door JWM
Buurtbus is van Arriva en lijndienst is ook van Arriva. Wat bedoel je met concurrentie?

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 13:47
door Lucky_stefan
Je kunt niet vanuit elke wijk in Nederland een bus in alle mogelijke richtingen laten rijden. Die vervoersvraag is er simpelweg niet. Soms resulteert dat in langere reistijden, omdat bussen altijd via een knooppunt rijden.

De vraag die belangrijk in deze is, is hoeveel mensen uit jouw wijk moeten nou naar Kr. Zoom? Zijn dat er zoveel dat je een buurtbus elk half uur van 7.00 - 20.00 kan laten rijden? Lijkt me sterk.

Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 13:51
door Daniel
Stefan schreef:
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:
Dat ze grotendeels eenzelfde route rijden heeft ook met de concessie-eisen te maken :wink: Kernen met een x-aantal inwoners in DAV moeten minstens y keer per uur bediend worden door een vaste lijndienst (waaronder de buurtbus ook valt). Alleen op bepaalde momenten (bv. 's avonds en zondag) zijn de frequentie-eisen lager en mag die frequentie ook vraagafhankelijk worden aangeboden.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 14:07
door Suus
Lucky_stefan schreef:Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.
Juist zo veel mogelijk. Bedrijven schaffen eenmalig een busje aan, geven het af en toe onderhoud, de opbrengst houden ze zelf en de mensen die hem rijden zijn vrijwilligers. Vandaar de opkomst van de buurtbus ;)

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 14:28
door 88122903
Lucky_stefan schreef:Je kunt niet vanuit elke wijk in Nederland een bus in alle mogelijke richtingen laten rijden. Die vervoersvraag is er simpelweg niet. Soms resulteert dat in langere reistijden, omdat bussen altijd via een knooppunt rijden.

De vraag die belangrijk in deze is, is hoeveel mensen uit jouw wijk moeten nou naar Kr. Zoom? Zijn dat er zoveel dat je een buurtbus elk half uur van 7.00 - 20.00 kan laten rijden? Lijkt me sterk.

Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.
Op Kr zoom heb je een grote HBO/universiteit en je bent er met de metro sneller naar Alexander en Cappele a.d. Ijsel dan met de trein via Zijndrecht.
De rit naar Ambacht is niet zolang dus met slechts een busje heb je al een ferqentie van een half uur.
Dus met al die studenten is van 6.30 tot 19.00 uur rijden heel logisch

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 14:32
door Wubbo
Nu weet ik nog niet hoeveel studenten en mensen die rond Kralingse Zoom werken er in die specifieke wijk van Zwijndrecht wonen.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 14:43
door JeePee
Blijkbaar de helft van het aantal mensen dat van een bus van Gorkum naar de Maasvlakte gebruik maakt. Daar was immers een kwartierdienst voor nodig. Daarnaast is een grote bus uiteraard duurder, dus das nog een keer de helft (makkelijk gerekend). Klantenpotentie van de A15 bus hadden we geloof ik gedefinieerd als niets. Een kwart van niets is niets, dus inderdaad een zinnige buurtbus.

*Weer met nuttige buslijnen aan het werk gaat*

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 15:39
door Daniel
Wubbo schreef:Nu weet ik nog niet hoeveel studenten en mensen die rond Kralingse Zoom werken er in die specifieke wijk van Zwijndrecht wonen.
Waarschijnlijk zullen van die hoeveelheid mensen er zowiezo al exact nul op station Zwijndrecht op de trein gaan overstappen om vervolgens nog eens op de metro over te stappen... je kunt immers vanuit diezelfde wijk Nederhoven gewoon de bus naar station Zwijndrecht pakken en daar overstappen op diezelfde lijn 88 :P Of 141, om JeePee tevreden te houden :mrgreen:
En als je dat nog niet genoeg verbindingen vindt heb je altijd nog lijn 92 met in Ridderkerk aansluiting op de 87 naar de Kralingse Zoom. Zijn dus samen al 5-6 verbindingen per uur, dus waarvoor zou je nog een buurtbus nodig hebben :wink:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 15:57
door mb90
Lijn 92 rijdt niet meer naar Ridderkerk Drievliet, dus die verbinding valt af. :wink:

Maargoed dan heb je nog 4x per uur een verbinding. Ruim voldoende voor een verbinding Zwijndrecht - Kralingse Zoom. Wat ook dan nog kan is lijn 188 vanaf station Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom. Hier is dus echt geen buurtbus nodig.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 16:19
door Daniel
Owja inderdaad, 't zijn de 87/88 en 90/91 die in Ridderkerk op elkaar aansluiten. Maar inderdaad, je hebt ook 188 nog die in de spits 2x/uur en tegenwoordig in 't dal ook 1x/uur rijdt.
Durf te wedden dat die verbinding met 188 zelfs nog twee keer zo snel is als met een buurtbus + lijn 88, de 188 gaat immers vanaf Zwijndrecht direct via de A16.

Voor wat betreft de vraagdiscussie: er is dus wel degelijk vraag naar een directe verbinding vanuit Dordrecht en Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom, want juist daarom is sneldienst lijn 188 m.i.v. 4 januari dit jaar ook tussen de ochtend en avondspits in in beide richtingen gaan rijden i.p.v. alleen in de spits.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 19:16
door 88122903
Ze zeggen van mij wel eens dat ik feite niet goed controleer maar julie kunnen er ook wat van.
Reiziger Ddrs schreef:Owja inderdaad, 't zijn de 87/88 en 90/91 die in Ridderkerk op elkaar aansluiten. Maar inderdaad, je hebt ook 188 nog die in de spits 2x/uur en tegenwoordig in 't dal ook 1x/uur rijdt.
Durf te wedden dat die verbinding met 188 zelfs nog twee keer zo snel is als met een buurtbus + lijn 88, de 188 gaat immers vanaf Zwijndrecht direct via de A16.

Voor wat betreft de vraagdiscussie: er is dus wel degelijk vraag naar een directe verbinding vanuit Dordrecht en Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom, want juist daarom is sneldienst lijn 188 m.i.v. 4 januari dit jaar ook tussen de ochtend en avondspits in in beide richtingen gaan rijden i.p.v. alleen in de spits.
lijn 188 kan een alternatief zijn maar is niet sneller dan het buurtbus alternatief, omdat de inwoners vanaf de Zwijndrechtse wijken de korte Lindt en Nederhoven toch een kwartier kwijt zijn om naar het station te gaan, samen met de twintig minuten lange reis in de 188 echt niet sneller.
Bovendien is heen de overstap tijd 2 minuten en terug 4 minuten(dus erg krap).

Op de 88 vanuit zwijndrecht station is nog nerger omdat er heen geen overstap mogelijkheid bestaat en dat de reis bij elkaar met een goede overstap al een uur gaat duren

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 19:29
door JeePee
Een overstap van 2 resp 4 minuten is toch super. Kort verkeer erbij maakt het nog mooier. Ik zie het probleem niet hoor.

Re: Nieuwe routes buurtbus

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 19:47
door Stefan
88122903 schreef:Ze zeggen van mij wel eens dat ik feite niet goed controleer maar julie kunnen er ook wat van.
Rustig maar hoor, mensen maken wel eens fouten.. :roll:
JeePee schreef:Een overstap van 2 resp 4 minuten is toch super. Kort verkeer erbij maakt het nog mooier. Ik zie het probleem niet hoor.
En kort verkeer is er, dus de overstap zal vast zonder problemen moeten kunnen verlopen. :)