Statistieken: méér dan cijfertjes.

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Statistieken: méér dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

Het mag toch wel een algemeen bekend feit heten dat velen van ons, spoorhobbyisten, voor zichzelf de statistieken van hun treinverkeer bijhouden. Waarom zouden we dat niet eens een beetje bundelen, stroomlijnen en zo, zodat we na verloop van tijd wat statistische conclusies kunnen trekken over het reilen en zeilen van het spoorverkeer in Nederland? :idea:

Alleen, dan is het wel van belang dat dat een beetje volgens van te voren afgesproken lijnen gebeurt. Waar we bijvoorbeeld aan kunnen denken zijn dingen als

Punctualiteit
Treinnummers
Materieelnummers
Kosten (ja ja OV-studentjes, welkom in de boze buitenwereld 8-) )
Trefkans HC

en dan bijvoorbeeld ook op een gegeven moment aangeven hoe zich een maand verhoudt ten opzichte van de vorige maand(en). En bijvoorbeeld ook in verhouding tot je ervaringen in het buitenland :idea: Maar het is dus de bedoeling dat het MEER wordt dan koudweg iedere maand even de nummertjes lozen. Moest ik erbij zeggen van Daantje :lol:

Wie vindt dit een leuk idee en/of heeft hier zelf ideeën over? Laat maar horen :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door webguy »

Ik wil ooit nog eens beginnen aan een statistieken engine :) 90% van de code is er al, maar 't moet effe worden getweakt en een nettere interface beginnen. 't idee is om de Actuele Vertrektijden op te slaan en daar statistieken uit te trekken...
Ook een leuk project zou zijn om de storingen op te nemen en dat op te slaan en verwerken in statistieken :)

Zelf weet ik dat ik echt niet alles kan bijhouden, maar doe nu wel een poging minimaal de tijden en bestemmingen van m'n reisjes op te schrijven in m'n mooie NS notitieboekje...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Daniel »

Tja, op zich is 't idee wel aardig... maar of je ook de treinnummers mee moet gaan nemen met de punctualiteit? Dat zou wel 'n wat vertekend beeld geven van de punctualiteit zoals een gemiddelde reiziger die ervaart.

Ben zelf ook van mening dat je niet de werkelijke punctualiteit krijgt als je alleen de aankomst- of vertrekpunctualiteit meeneemt... treintjes die chronisch te laat vertrekken maar dat later weer inlopen zou je dan als volledig punctueel in de statistieken krijgen. In de perceptie van de reiziger is echter de wachttijd langer en zal die klagen dat de trein weer te laat is maar vergeten dat'ie alsnog op tijd aankwam.

Maargoed, afgelopen maand de cijfertjes per dag eens bijgehouden. Dat levert best interessante informatie op: je ziet mooi dat een vertraging in het begin van de maand nog een vrij grote impact maar uiteindelijk zich uitmiddeld.

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

webguy schreef:Ook een leuk project zou zijn om de storingen op te nemen en dat op te slaan en verwerken in statistieken :)
Dat zou ook een leuke kunnen zijn ja. Kijken welke soort verstoring leidt tot hoeveel vertraging. Dat zou echt wat zijn waar je in de toekomst wat aan hebt :!: Zit je in Maastricht, lees je "aanrijding bij Breukelen", en dat je dan kan zeggen "dat kan weleens opgelost zijn als ik daar ben :idea: " :pos:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Daantje »

Fles schreef:Dat zou ook een leuke kunnen zijn ja. Kijken welke soort verstoring leidt tot hoeveel vertraging. Dat zou echt wat zijn waar je in de toekomst wat aan hebt :!: Zit je in Maastricht, lees je "aanrijding bij Breukelen", en dat je dan kan zeggen "dat kan weleens opgelost zijn als ik daar ben :idea: " :pos:
Als ik zoiets hoor speelt wel mijn eigen ervaring mee in mijn beslissing wat te doen: omreizen of wachten, over het algemeen hanteer ik het volgende:
- aanrijding persoon oid: minstens anderhalf uur vertraging, omreizen als dat mogelijk is
- sein/wisselstoring: kan heel erg varieren, vaak al snel opgelost (binnen een half uur) of er rijden minder treinen ipv helemaal niets. Beter niet omreizen maar proberen zo ver mogelijk te komen
- defecte bovenleiding: kan erg lang duren, soms zelfs de hele dag, omreizen als dat mogelijk is
- defecte trein: kan erg varieren, wacht ik vaak even af
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door air-bus »

Reiziger Ddrs schreef:2 statistiekjes
Hoe kan het dat op 4 maart meer dan 100% van de treinen op tijd rijdt? En dat de trefkans op een gegeven moment onder de 0% komt?! :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

air-bus schreef:Hoe kan het dat op 4 maart meer dan 100% van de treinen op tijd rijdt? En dat de trefkans op een gegeven moment onder de 0% komt?! :)
Dat is wat er gebeurt als je Excel een vloeiende trendlijn laat trekken. Dat kan dus niet idd ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

Daantje schreef:Als ik zoiets hoor speelt wel mijn eigen ervaring mee in mijn beslissing wat te doen: omreizen of wachten, over het algemeen hanteer ik het volgende:
En wat zou het handig zijn als je zoeen beslissing kon nemen op basis van ongeveer 100 keer zoveel data ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door Daniel »

Praktijkervaring met het betreffende traject en de snelheid van de aanwezige alternatieven speelt uiteraard ook nog een zeer essentiële rol hierin... en ja, voor de goeie alternatieven moet je het traject toch wel 'n beetje kennen.

Zo zal ik bij een verstoring tussen Den Haag en Rotterdam sneller proberen zo ver mogelijk te komen met de trein, terwijl het op Rotterdam - Dordrecht (zeker in de spits) al snel lonend kan zijn om met de metro naar de Kralingse Zoom te reizen en daar de snelbus te nemen.
Heb 't met die oplossing weleens gepresteerd ondanks dat ik zelf in de trein zat die een aanrijding had de vertraging tot +20 te beperken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Daantje »

Fles schreef:En wat zou het handig zijn als je zoeen beslissing kon nemen op basis van ongeveer 100 keer zoveel data ;)
True, al is mijn steekproefgrootte wel al redelijk groot ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken. MEER dan cijfertjes.

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:maar of je ook de treinnummers mee moet gaan nemen met de punctualiteit? Dat zou wel 'n wat vertekend beeld geven van de punctualiteit zoals een gemiddelde reiziger die ervaart.
Juist wel :idea: dan kan je bijvoorbeeld ook de invloed van de spits eruit halen, en zo nog nauwkeuriger een schatting maken van je eigen situatie op enig moment.
Bovendien kun je (om maar even een wild raccordement in te duiken) voor je ouders/geldschieters inzichtelijk maken hoe vreselijk veel geld je hobby wel kost :shock: ook voor andere mensen hoor :shock: en dan meer traktement eisen of dergelijks. Of ze bedreigen hele weekenden met jou opgescheept te zitten :P (voor de sub-18-ers dan he)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

Trouwens, over die storingen: ze worden al bijgehouden door een of andere site van een student :) (kan nooit die link vinden) Als je dat nou eens parse-t Fles, wat dingen erin zet zoals "Sinds X" en "tussen x en y" en "vertraging van x minuten", dan kom je al een flink eind ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: m

Bericht door Fles »

als jij dat nou eens zelf parse-t, websitemeneertje ;)

Maar goed, laten we maar even lekker brainwaven over wat handig en gewenst is allemaal, dan kan morgen het meten beginnen met een nieuwe maand 8-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Statistieken: m

Bericht door Chauf21 »

@Webguy; die website staat in ons favorietenlijstje: hier :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: m

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:@Webguy; die website staat tussen onze favorietenlijstje: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=4&t=133" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Die moet trouwens ff opnieuw ge-jawel- :P-parse-t worden, want het is nu een halve link.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

Niet hoor :) dat is de PHPbb3 methode van een link aangeven kennelijk :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: m

Bericht door Fles »

webguy schreef:Niet hoor :) dat is de PHPbb3 methode van een link aangeven kennelijk :)
Wie ze sgult het ook iz, hijsnusjtuk :evil:

:P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: m

Bericht door Justin »

Ah ik zal nu eens kijken voor morgen. Weinig vertragingen iig, meer dan 90% aan punctualiteit in mijn geval. Ben nu in Zwijndrecht, dus kan niet kijken in mn laptop :p
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

Ik heb m'n scriptje aangezet: hij houd nu alle treinen bij, of ze nou vertraagd zijn of niet... Ik moet nog wel iets veranderen: ik gebruik nu enkel de oude AV, de nieuwe AV ga ik ook aanzetten...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: m

Bericht door Justin »

Wat was er dan eerst niet? welke treinen weergaf hij niet?

Ik krijg soms wel eens van die errors, maar na verversen doet hij het meestal wel...

BTW, is het mogelijk om op de eindpunten van de lijnen ook de nummers te weergeven, eventueel met vertraging?

Bijvoorbeeld, ik wil een trein uit de serie 1500 uit Amersfoort op Amsterdam spotten. Amsterdam is de eindbestemming. Op Hilversum is het vertrokken, maar had 20 minuten vertraging. Kan ik dan zien op Amsterdam met hoeveel vertraging hij op zijn minst aankomt? Of wordt dat te lastig?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: m

Bericht door Justin »

Aangezien deze post geen relatie heeft met mijn voorgaande post, even een nieuwe ;-)!

Mijn statistieken van deze maand:

Punctualiteit:
Op 3 minuten: 93,65% (Februari: 91,67%; stijging)
Op 5 minuten: 96,83% (Februari: 97,22%; daling)

Ritten:
Maart: 63 (waarvan 20 op 8 maart)
Februari: 36

Kilometers: (over decimalen kan je speculeren, maar goed)
Maart: 2624,71 km (waarvan ruim 746 op 8 maart)
Februari: 1304,14 km

Trefkans:
Maart: 44,44 (laatste week nauwelijks gecontroleerd)
Februari: 13,89 (wel flinke stijging dus!)

Kosten: (zo tevreden Fles ;))
Za 08-03: meereiskaart/compensatie van dagkaart teamgenoot:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

Ik moet nog de 'nieuwe' AV aanzetten... Maar, na ruim 1.5 dag heb ik 24000 trein-vertragingregistraties, dat is ruim 1.2 MB aan data :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door deadlock »

Hoe wat waar kan ik invoeren? :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

Het enige dat dit script doet is een keer per kwartier naar de Actuele Vertrektijden kijken op alle stations die dat hebben, en dat opslaan in een database... Daar kan je aardig wat statistiekjes uit trekken :)

Verder ben ik wel eens begonnen met een sitetje waar je alles kan invoeren en je eigen statistieken kan genereren, maar dat ligt effe op een laag pitje (tenzij er evt. interesse in is)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Statistieken: m

Bericht door webguy »

webguy schreef:Ik moet nog de 'nieuwe' AV aanzetten... Maar, na ruim 1.5 dag heb ik 24000 trein-vertragingregistraties, dat is ruim 1.2 MB aan data :P
Hmm, nou, dat vond m'n server dus niet leuk :P Ik kreeg een melding dat ik teveel CPU gebruik elk kwartier :D Dan maar wat anders bedenken - volgende maand dus beter...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten