Alweer is er een maand praktisch voorbij, en aangezien ik afgelopen weekend weer de nodige spoorkilometers heb afgelegd in het buitenland weer een nieuw kaartje van mijn internationale treinreizen van dit jaar

Dit is het overzichtskaartje van alles exclusief Italië.

En omdat het in Saarland wat wazig wordt op de overzichtskaart voor die streek een kleine uitvergroting. Zoals je ziet vormt het spoor daar een soort kledinghanger. Het doodlopende hangertje is de spoorlijn naar Lebach-Jabach en het oostelijke puntje van de hanger is Homburg waar ik heb overnacht bij een meer dan uitstekende jeugdherberg op slechts 400 meter van het station. De prijs was met 34,50 voor één nacht iets hoger dan gebruikelijk voor een jeugdherberg maar in de ruime kamer was het bed al opgemaakt, er was individueel sanitair inclusief handdoeken, er lag een zak gummibeertjes in de kamer en het ontbijtbuffet was zeer uitgebreid, er waren zelfs warme gehaktballen

Aanrader dus als je eens in die regio het spoor wil verkennen, wat ook zeker de moeite is, omdat er in de Pfalz veel landschappelijk interessante spoorlijnen zijn.