Statistieken: méér dan cijfertjes.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mar 2009, 21:23

En weer een maand voorbij, tijd voor de statistiekjes...
Afbeelding

De punctualiteit in maart 2009 was uitzonderlijk hoog te noemen: wat flink vertraagde treinen op 4 en 5 maart zorgden voor een dip in de punctualiteit, maar daarna is een alsmaar stijgende lijn te zijn wat ook wel blijkt uit onderstaande cijfers. Invloed van de ontsporing bij Vleuten is er nauwelijks aangezien het omreizen met de bus via Gorinchem amper extra reistijd opleverde en de treinen op de omreisroute goed op tijd reden. Zoals altijd schommelt de controlekans rond de 25% wat aardig klopt met het feit dat ik voornamelijk in de t12723 gecontroleerd wordt.

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 92,47%
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 96,77%
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 88,17%
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 94,62%
Controlekans: 27,96%
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Frank » Di 31 Mar 2009, 21:42

Omdat ik het niet echt per maand aan het bijhouden ben, maar even de statistiekjes van dit jaar tot nu toe.

3 minuten punctualiteit:
drgl 2006 (vanaf juli): 69.8 %
drgl 2007: 67.9 %
drgl 2008: 72.1 %
drgl 2009 (tot en met maart): 73.4 %

5 minuten punctualiteit:
drgl 2006 (vanaf juli): 84.0 %
drgl 2007: 82.3 %
drgl 2008: 85.9 %
drgl 2009 (tot en met maart): 92.0 %

En dat laatste cijfer komt ook wel overeen met m'n gevoel :pos: .

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Raymond » Di 31 Mar 2009, 22:13

Om één of andere reden is er bij mij steeds weer een verband te zien tussen de punctualiteit en de controlekans. Bij een uitzonderlijk hoge punctualiteit is de controlekans bedroevend laag. Mede doordat ik vandaag twee keer gecontroleerd ben zijn de cijfers iets gestegen, maar het is nog altijd laag vergeleken met andere maanden

Gegevens van maart 2009 op Eindhoven - Breda vv

Controlekans: 21,2% (enkel in december 2008 was de trefkans nog lager (toen 18,2%)
Punctualiteit NS-norm: 84,8% (enkel in december 2008 was de punctualiteit nog hoger (95,5%) sinds september 2007!)
Punctualiteit int. norm: 87,9% (enkel in december 2008 was de punctualiteit nog hoger (100%) sinds september 2007!)

Op basis van de cijfers van vorig jaar zou april een daling van deze cijfers moeten betekenen. Ik ben benieuwd!

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor math1985 » Wo 01 Apr 2009, 14:16

Heb je dat gecorrigeerd voor reistijd?
Als je er langer over doet is het natuurlijk logisch dat je vaker gecontroleerd wordt.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Justin » Vr 17 Apr 2009, 16:31

Binnenkort van mij ook maar weer eens de maanden maart en april. Het ging dramatisch in maart, ook zonder de vertragingen rondom Vleuten. Controlekans is in april wel hoger geworden overigens. Ik zit momenteel op ruim 40% dacht ik zo.

Misschien inderdaad maar ook wat meer parameters invoeren eigenlijk...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Raymond » Vr 17 Apr 2009, 16:59

@ Math: Heb verder niks gecorrigeerd, er is inderdaad wel een verband dat er juist gecontroleerd is bij die vertragingen, maar ook genoeg dat er juist controles waren op het moment dat de trein op tijd reed. Al met al denk ik dus dat de invloed ervan redelijk klein is. Kan het helaas niet controleren omdat ik in de cijfers niet rekening hou met hoe laat er op het station vertrokken is.

April gaat tot nu toe overigens wel goed, controlekans van 46,7% en een punctualiteit van 100% (beide normen).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Za 02 Mei 2009, 20:15

En weer wat verse statistiekjes van de aprilmaand...
Afbeelding

Hoewel de punctualiteit in maart al uitzonderlijk hoog was, was 'ie in de afgelopen maand op sommige punten zelfs nog wat hoger. De grootste dip is te vinden op 2 april, de dag van de grote verstoring rond Utrecht maar daarna herstelden de punctualiteitscijfers zich redelijk snel. Wat wel opvallend blijft is dat m'n treinen vooral erg veel moeite hebben met het op tijd aankomen: was de verstoring op 2 april er niet geweest dan zou de vertrekpunctualiteit volgens de 5 minuten-norm zelfs op 100% uitgekomen zijn! De controlekans is ook weer wat hoger komen te liggen en schommelt nu rond de 30%.

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 92,11% (maart: 92,47%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 98,68% (maart: 96,77%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 88,16% (maart: 88,17%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 94,74% (maart: 94,62%)
Controlekans: 28,95% (maart: 27,96%)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Raymond » Za 02 Mei 2009, 22:57

April was een erg nette maand op Eindhoven - Breda vv.
50% kans op controle, punctualiteit 100% volgens beide normen. Dat laatste is voor het eerst! 8-) Controlekans is één keer hoger geweest. Mooi resultaat! Zou altijd wel zo mogen.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Justin » Zo 03 Mei 2009, 18:55

Zo tijd voor maart en april

Voor mij was maart het tegenovergestelde van april. In maart regende het vertragingen en werd ik nauwelijks gecontroleerd, terwijl in april veel treinen keurig op tijd waren, en ik een hoog controle percentage had. Natuurlijk gooide de ontspoorde goederentrein bij Vtn in de maand maart roet in het eten, maar in april had ik dan weer last van een aanrijding te Barendrecht PLUS een stroomstoring op Utrecht Centraal op dezelfde dag.

In April had ik wel meer kortere ritten en reisde ik wat meer. Opgesomd:

Code: Selecteer alles

                   Maart:       April:
Aantal dagen:      20  dagen    22  dagen
Aantal ritten:     77  ritten   109 ritten
Aantal km:         2922 km      4081 km
Op tijd (< 3 min): 79,22 %      85,32 %
Op tijd (< 5 min): 88,31 %      89,91 %
Gecontroleerd:     25,97 %      40,37 %


Visueel gezien:

Maart:
Afbeelding

April:
Afbeelding

Wat betreft de opsomming voor de eerste vier maanden van het jaar:

Het lijkt erop dat de controlekans zich stabiliseert rond de 30%, wat hetzelfde is als vorig jaar.
Het doel van de 86% lijkt zich niet te voltrekken na de eerste vier maanden in de kriskraspatroonrelaties die ik maakt met de trein, alhoewel een groot gedeelte van/naar de richting Utrecht gaat.

Code: Selecteer alles

MND  KM       DAG    RIT    3 min    5 min    C-HC%
---------------------------------------------------
JAN  4138,19   20     99    84,85    91,92    28,28
FEB  3873,85   22     98    88,78    94,90    29,59
MAR  2922,22   20     77    79,22    88,31    25,97
APR  4081,37   22    109    85,32    89,91    40,37
MEI*  377,63    3     12   100,00   100,00     8,33
---------------------------------------------------+
TOT 15393,26   87    395    85,32    91,65    30,89

* Stand na 3 dagen

MND = Maand
KM = Gereden Km bij benadering
RIT = aantal ritten
3 min = op tijd in 3 minuten (%)
5 min = op tijd in 5 minuten (%)
C-HC% = aantal keer gecontroleerd door een (H)C (%)


Oftewel:

De eerste vier maanden:
Afbeelding
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor mb90 » Vr 15 Mei 2009, 17:13

Ik had deze week voor het eerst een hele week een vast spoortraject (Rotterdam Centraal - Den Haag HS v.v.) en daarom heb ik de controlekans en de puctualiteit (in mijn geval minder dan 3 min. vertraging bij aankomst) bijgehouden met erg wisselende resultaten.

Maandag met IC t2112 en IC t1959:
Controle = 0 %
Punctualiteit = 100 %

Dinsdag met Sneltrein t2210, IC t2147 en IC t9257:
Controle = 0 %
Punctualiteit = 100 %

Woensdag met Stoptrein t5119 en Sneltrein t2274:
Controle = 0 %
Punctualiteit = 100 %

Donderdag met Stoptrein t5119 en Sneltrein t2274:
Controle = 0 %
Punctualiteit = 100 %

Vrijdag met IC t1919:
Controle = 0 %
Punctualiteit = 100 %

Bedroevend lage controlekans dus, maar wel een week zonder vertragingen.
Laatst gewijzigd door mb90 op Za 16 Mei 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Oud forumgebruiker

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 16 Mei 2009, 13:14

Wat is punctionaliteit als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Ruben » Za 16 Mei 2009, 15:25

Punctualiteit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor mb90 » Za 16 Mei 2009, 16:01

Foutje, bedankt. :oops:
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Raymond » Zo 31 Mei 2009, 13:24

Mei was op Eindhoven - Breda vv een best goede maand. Kleine incidentjes door goederentreinen die in de weg zaten, zorgen ervoor dat er de punctualiteit niet op 100% is uitgekomen, maar 84,6% volgens de ns-norm en 92,3% volgens de internationale norm is erg netjes voor dit traject Cijfers die vorig jaar op dit traject zeldzaam waren, maar die nu al een paar maanden gehaald worden. Gaat prima dus.
Ook deze keer een heel aardige controlekans van 50% (op Eindhoven - Breda zelfs 10/13 keer gecontroleerd, cijfer valt dus nog relatief laag uit doordat de controlekans op Breda - Eindhoven een kans van 3/13 is..)
Gaat best lekker zo!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Zo 31 Mei 2009, 18:36

En hier dan ook mijn cijfertjes van de meimaand...
Afbeelding

In mei had de punctualiteit nog wat hoger uit kunnen komen als in april, uitzonderlijk was het zowiezo al dat deze zelfs na een ruime week nog op 100% stond. Enkele vertraagde treinen zorgden daarna voor een dip waarna de langzame stijging ingezet werd. Echter deden de forse vertragingen door de storingen na het onweer in de nacht van 25 op 26 mei deze stijging weer volledig teniet. De controlekans is ook weer wat hoger terecht gekomen en schommelt nu rond de 35%

Aangezien de punctualiteitsnormen niet zoveel zeggen over de hoeveelheid vertraging (een trein die de 5-minutennorm niet haalt kan 10 min. te laat zijn, maar ook 80 min. immers) heb ik twee nieuwe parameters in het grafiekje geïntroduceerd. De paarse lijn geeft aan hoeveel procent van het totale aantal vertrekvertragingsminuten op een bepaalde dag ondervonden is, de lichtblauwe doorgetrokken lijn doet hetzelfde voor de aankomstvertraging.

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 89,74% (april: 92,11%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 93,59% (april: 98,68%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 85,90% (april: 88,16%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 93,59% (april: 94,74%)
Controlekans: 34,62% (april: 28,95%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 89
Aantal minuten aankomstvertraging: 132
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daan » Zo 31 Mei 2009, 19:50

Vraagje, waarop is die rode lijn gebaseerd? Op controle, dat snap ik, maar hoe kom je aan die percentages? Ik bedoel, op sommige dagen heb je blijkbaar niet met de trein gereisd maar is de controlekans wel 40%.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Zo 31 Mei 2009, 21:38

Het is het percentage over de hele periode tot op de betreffende dag :wink: Berekening van de punten voor de lijn is aantal keren controle gedeeld door aantal treinritten, dus zit er een dag tussen waarop ik niet gereisd heb dan heeft dat geen effect op het percentage (er komen immers nul keer controle en nul ritten bij).
Dat je dan af en toe wel een lichte stijging of daling in de lijn ziet komt omdat het een vloeiende lijn is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daan » Zo 31 Mei 2009, 21:42

Okee, had al zo'n vermoeden :-)

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor JeePee » Ma 01 Jun 2009, 11:44

Is het niet eerlijker om de aantal controles ook te delen door het aantal TE? Immers iemand die elke dag een pisstukje van 3km reist zal niet gauw controle krijgen.

Enniewee: 12.525km in mei (nagenoeg allemaal nog zinnig ook). Rest zoek ik later wel weer eens op. Punctualiteit was iig erg goed, tot de fatale laatste week met een totale vertraging van ongeveer 7 uur...

Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Maik » Zo 14 Jun 2009, 10:22

Ik heb gisteren €12,80 kunnen besparen. Tijdens het rondje Atn-Ah-Ed-Amf-Apd-Zp-Ww-Atn maarliefst 0x gecontroleerd. :neg:
Pommes.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Di 30 Jun 2009, 23:09

Weer een maand voorbij, tijd voor de cijfertjes dus...
Afbeelding

Alweer een betere punctualiteit deze maand, zelfs volledig boven de 93% volgens alle normen (met name door heel veel hele kleine vertraginkjes). De controlekans is maar weereens gedaald terwijl die nog niet gek hoog was: elke week was er wel een dag dat ik überhaupt geen conducteur gezien heb, wie was toch die man die af en toe de kaartjes wil zien :mrgreen:
De slechte treinpunctualiteit op de eerste werkdag van deze maand was trouwens te wijten aan, hoe kan het ook anders, een s9200 :P Reden genoeg om weer een nieuwe parameter te introduceren: de reizigerspunctualiteit. En geef mij dus maar een machinist die net z'n bed uit is... volgens de 5-minutennorm waren al m'n heenreizen deze maand compleet vertragingsvrij! Op de terugreis was de reispunctualiteit echter lager als de treinpunctualiteit wat zich eenvoudig laat verklaren door gevalletjes trein later door een kleine vertraging, heb er immers een overstap van 4 minuten tussen zitten.

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 93,55% (mei: 89,74%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 97,85% (mei: 93,59%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 94,62% (mei: 85,90%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 96,77% (mei: 93,59%)
Controlekans: 30,11% (mei: 34,62%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 107
Aantal minuten aankomstvertraging: 72
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Justin » Wo 29 Jul 2009, 20:58

Voor mij is het einde van de maand in zicht... En ik mis altijd wel m'n SOV-kaart in de zomer. Men zegt wel dat de studenten dan ineens immobiel zijn, maar voor mij... Soms noodzaak, en soms ook leuke dingen willen doen. Na de 31e heb ik een totaal kostenplaatje van €156,70. Gelukkig is 1/3e daarvan declareerbaar, maar tegen de tijd dat dat binnen is :(.

Scheelt eigenlijk best wel veel kosten, zo'n SOV-kaart...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Do 13 Aug 2009, 21:24

Beter laat dan nooit de cijfertjes van juli... kan er heel kort over zijn: 'tis een nogal afwijkende maand aangezien er twee weken vakantie met allerlei afwijkende reisjes tussen zitten.
Maar één trend handhaaft zich wel: machinisten die net hun bed uit zijn rijden kennelijk beter op tijd :P

Afbeelding

De cijfertjes...
Vertrekpunctualiteit 3 min. norm: 90,54% (juni: 93,55%)
Vertrekpunctualiteit 5 min. norm: 93,24% (juni: 97,85%)
Aankomstpunctualiteit 3 min. norm: 91,89% (juni: 94,62%)
Aankomstpunctualiteit 5 min. norm: 94,59% (juni: 96,77%)
Controlekans: 29,33% (juni: 30,11%)
Aantal minuten vertrekvertraging: 87
Aantal minuten aankomstvertraging: 82
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Fles » Do 13 Aug 2009, 22:29

Maik schreef:Ik heb gisteren €12,80 kunnen besparen. Tijdens het rondje Atn-Ah-Ed-Amf-Apd-Zp-Ww-Atn maarliefst 0x gecontroleerd. :neg:


220 km checkless, not out :) Zou op mijn lijstje goed zijn voor de 30ste plaats :)

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Ennes » Vr 14 Aug 2009, 10:02

Justin schreef:Voor mij is het einde van de maand in zicht... En ik mis altijd wel m'n SOV-kaart in de zomer. Men zegt wel dat de studenten dan ineens immobiel zijn, maar voor mij... Soms noodzaak, en soms ook leuke dingen willen doen. Na de 31e heb ik een totaal kostenplaatje van €156,70. Gelukkig is 1/3e daarvan declareerbaar, maar tegen de tijd dat dat binnen is :(.

Scheelt eigenlijk best wel veel kosten, zo'n SOV-kaart...

Vind het eerlijk gezegd wel lekker zo in de treinen hoor, kan me indenken dat het voor jou als student minder is, maar als ik kijk hoe weinig ik er tegenkom nu, kan je nagaan hoeveel er normaal niet noodzakelijkerwijs gereisd wordt ;). Behalve op de stap avonden, dan hebben vele blijkbaar wel de financiele middelen om met de trein te gaan reizen.

Maik schreef:
Ik heb gisteren €12,80 kunnen besparen. Tijdens het rondje Atn-Ah-Ed-Amf-Apd-Zp-Ww-Atn maarliefst 0x gecontroleerd.

Je kan ook stellen dat je niet € 12,80 bespaard maar € 47,80 als je wel een kaartje koopt en controle krijgt!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten