Pagina 1 van 2

"Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 23:29
door Geert
Dit topic maakt onderdeel uit van het onderwerp Aanrijding Barendrecht - 24 september 2009.

"Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"
Geplaatst op: maandag 28 september 2009 om 18:37
Laatst bijgewerkt: maandag 28 september 2009 om 18:38

Nederland moet snel een autoriteit krijgen die de veiligheid op het spoor in de gaten houdt. Dat zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft.

Volgens Ale is de spoorveiligheid in het geding, omdat er sinds de privatisering van de spoorwegen er 25 vervoerders zijn. Die houden er allemaal hun eigen veiligheidsnormen en opleidingseisen op na. Daardoor heeft niemand het overzicht en kan het gebeuren dat het baanvak bij Barendrecht geen goed beveiligingssysteem heeft, zoals vorige week is gebleken.
Lees verder

Was daar IVW niet voor?

'Spoor op slot voor goederenvervoer'

Geplaatst: di 29 sep 2009, 08:55
door Geert
Klerk: 'Spoor op slot voor goederenvervoer'
Geplaatst op: dinsdag 29 september 2009 om 7:40
Laatst bijgewerkt: dinsdag 29 september 2009 om 8:54

Amsterdam - Het Nederlandse spoor gaat 'op slot' voor goederenvervoerders als zij niet heel snel extra veiligheidsmaatregelen nemen. Dit zegt Bert Klerk, president-directeur van spoorbeheerder ProRail, in de Volkskrant.

"We hebben te maken met een zeer ernstige situatie: vier ongelukken met goederenvervoerders in een jaar tijd, die allemaal op een ramp hadden kunnen uitlopen. Er moet heel snel iets gebeuren", aldus Klerk, die de sector tot 1 januari 2010 de tijd geeft orde op zaken te stellen. "Anders plant ik de rode vlag voor ze op het spoor."

Het grootste probleem volgens Klerk is dat goederenvervoerders te vaak met ondeugdelijk materieel rijden op het Nederlandse spoor. Klerk wil dat de inspectie Verkeer en Waterstaat veel strenger en intensiever gaat controleren op de kwaliteit van het materieel van goederenvervoerders. Nu wordt alleen periodiek en steekproefsgewijs gecontroleerd.
Lees verder

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: di 29 sep 2009, 12:15
door Fles
Waarom loopt Klerk nu ineens zo vreselijk hard te schreeuwen? Was het na Muiderpoort niet ook al duidelijk dan? :? Orde op zaken voor 1 januari 2010 kan je sowieso vergeten natuurlijk. En het klatsboem stilleggen van alle goederenvervoer is ook niet realistisch. Kortom: Klerk solliciteert naar een modderfiguur.

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: di 29 sep 2009, 12:22
door Geert
Overigens is ook nog steeds niet vastgesteld wat de oorzaak was van het ongeluk bij Barendrecht. Een STS-passage heeft weinig te maken met ondeugdelijk materieel, maar eerder met de opleiding, bekendheid e.d. van de dienstdoende machinist. Met extra controle op het materieel was dit ongeluk dan niet voorkomen.

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: di 29 sep 2009, 15:09
door Fles
en ach, misschien was het wel een uitgebrokkeld puntstuk :twisted: :mrgreen:

Op gevaarlijkste goederenspoor 70 keer door rood in 5 jaar

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 20:07
door Daniel
Op gevaarlijkste goederenspoor 70 keer door rood in 5 jaar
Geplaatst op: woensdag 30 september 2009 om 20:06
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 september 2009 om 20:06

ROTTERDAM - Treinen rijden het vaakst door rood op de drukste en gevaarlijkste goederenlijn tussen Rotterdam en Venlo.
In vijf jaar tijd gebeurde dat zeventig keer. Die lijn telt ook de meeste treinen met gevaarlijke ladingen, zoals lpg. Dit blijkt uit een analyse door deze krant van gegevens van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en spoorbeheerder Prorail.
De spoorlijn, waarop ook passagierstreinen rijden, heeft deels nog een verouderd veiligheidssysteem. Het gevaar wordt vergroot doordat vervoerders deze route meestal verkiezen boven de veiliger Betuwelijn. Bij het treinongeluk vorige week in Barendrecht speelden een verouderde beveiliging en het missen van een rood sein vermoedelijk een rol.
Lees verder

ProRail en goederenvervoerders willen snel plan van aanpak

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:06
door Daniel
ProRail en goederenvervoerders willen snel plan van aanpak
Geplaatst op: woensdag 30 september 2009 om 20:55
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 september 2009 om 20:55

De branche-organisatie van goederenvervoerders, Koninklijk Nederlands Vervoer, deelt de zorgen van spoorbeheerder ProRail over de veiligheid van het goederenvervoer.
Volgens Koninklijk Nederlands Vervoer is er geen enkele vervoerder die bewust met slecht materiaal het spoor op gaat. Wel kan er iets verbeterd worden aan de opleidingen voor machinisten.
Lees verder

'We zijn door het oog van de naald gekropen'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 19:08
door Daniel
'We zijn door het oog van de naald gekropen'
Geplaatst op: zondag 4 oktober 2009 om 19:06
Laatst bijgewerkt: zondag 4 oktober 2009 om 19:06

Sinds het treinongeluk bij Barendrecht, ruim een week geleden, staat de veiligheid op het spoor weer volop in de belangstelling. Reden voor de NOS om alle onderzoeken door te nemen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid en zijn voorgangers, de Raad voor Transportveiligheid en Spoorwegongevallenraad, publiceerden. En die laten zien dat al sinds 1992 bij voortduring wordt gewaarschuwd voor het falen van het huidige beveiligingssysteem, de zogenoemde Automatische Trein Beïnvloeding (ATB).
Ook wordt terugkerend aangedrongen op verdere modernisering. Nu weer lijkt het ongeluk bij Barendrecht dezelfde oorzaak te hebben. We vroegen de Onderzoeksraad voor Veiligheid en zijn voorzitter, professor Pieter van Vollenhoven, om een reactie.

Bij het ongeluk kwam de machinist van één van de twee goederentreinen die op elkaar botsten om het leven. Inzittenden van een passerende goederentrein ontsnapten volgens Van Vollenhoven aan een catastrofe.
Lees verder

Van Vollenhoven wil verbetering alle seinen

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 19:35
door Ruben
Van Vollenhoven wil verbetering alle seinen
Geplaatst op: zondag 4 oktober 2009 om 19:25
Laatst bijgewerkt: zondag 4 oktober 2009 om 19:33

RIJSWIJK - De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle zesduizend seinen op het treinspoor met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden. Dat heeft voorzitter Pieter van Vollenhoven zondag gezegd in een interview met de NOS.
Lees verder

Re: 'We zijn door het oog van de naald gekropen'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 19:45
door Daan
'We zijn door het oog van de naald gekropen'
Ja. Want er was maar één dode...

Maarre, als ik de artikelen zo lees, is inmiddels zeker dat er een trein door rood is gegaan?

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 21:16
door playertwo
Daar kun je wel vanuit gaan, en is ook tussen de regels door de horen in het interview met Van Vollenhoven. Daaruit komt ook naarvoren dat het begin jaren 90 al de bedoeling was om ATB EG te vervangen door ATB NG. Korte tijd later heeft men bedacht dat ETRMS het nieuwe systeem was, en werd het plan om EG te vervangen door NG niet is doorgegaan. We weten allemaal hoe goed dat systeem inmiddels werkt, en hoe lang de mogelijke uitrol op spoorlijnen waar ook grensoverschrijdend verkeer overeen zal gaan, gaat duren....

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 22:43
door Geert
Net het hele interview bekeken, en ik kan me op veel punten vinden in wat Van Vollenhove zegt. Hopelijk luisteren politiek en sector en gebeurt er nu structureel iets aan de spoorwegveiligheid...

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 23:27
door deadlock
playertwo schreef:Daar kun je wel vanuit gaan, en is ook tussen de regels door de horen in het interview met Van Vollenhoven. Daaruit komt ook naarvoren dat het begin jaren 90 al de bedoeling was om ATB EG te vervangen door ATB NG. Korte tijd later heeft men bedacht dat ETRMS het nieuwe systeem was, en werd het plan om EG te vervangen door NG niet is doorgegaan. We weten allemaal hoe goed dat systeem inmiddels werkt, en hoe lang de mogelijke uitrol op spoorlijnen waar ook grensoverschrijdend verkeer overeen zal gaan, gaat duren....
Het systeem werkt prima in andere landen. Alleen hier voor geen meter. Dat betekent dus dat we hier iets fout doen, de standaard niet.

Daarnaast zit er op veruit het grootste gedeelte van de grensovergangen nu helemaal geen beveiliging. Dat laat je gewoon zo en rol het intern uit. En dan corridor voor corridor.

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 12:53
door playertwo
Andere landen hebben geen ATB, dus dat is appels met peren vergelijken. Indusi en Memor (Cocodile), zijn compleet andere systemen dan ATB. Verder rijden er in Nederland verhoudingsgewijs veel meer treinen dan in andere landen, waardoor de kans dat er wat fout gaat groter is.

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 17:32
door deadlock
playertwo schreef:Andere landen hebben geen ATB, dus dat is appels met peren vergelijken. Indusi en Memor (Cocodile), zijn compleet andere systemen dan ATB. Verder rijden er in Nederland verhoudingsgewijs veel meer treinen dan in andere landen, waardoor de kans dat er wat fout gaat groter is.
Er rijden er niet veeeeeel meer hoor. Waar er hier bijvoorbeeld meer personentreinen rijden is het zo dat er in België veel meer goederentreinen rijden.

Maar het punt wat je maakte was dat ERTMS niet werkte en daar reageerde ik op dus het is geen appels en peren vergelijken.

Sowieso, waarom zou je treinbeïnvloedingssystemen opeens niet mogen vergelijken?

ProRail: niet alle seinen aanpassen

Geplaatst: do 08 okt 2009, 18:11
door Wubbo
ProRail: niet alle seinen aanpassen
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 18:08
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 18:09

Spoorbeheerder ProRail vindt het niet nodig om alle 6000 seinen op het spoornet aan te passen, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid wil. Volgens ProRail-directeur Klerk is dat alleen nodig op de gevaarlijkste plekken.
Lees verder

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: do 08 okt 2009, 19:15
door Daan
Neuh, want als het aan ProRail ligt investeren we helemaal niks meer in het spoor en laten we de hele handen gewoon naar de kloten gaan. Stel je voor zeg, je zal als bedrijf maar doen wat je hoort te doen... :?

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: do 08 okt 2009, 22:25
door Ruben
Op Nu.nl een nog uitgebreider artikel.

Valt me op dat 'ie het enerzijds niet noodzakelijk vindt elk sein aan te pakken, en aan de andere hand aangeeft dat door rood rijden bij elk sein mogelijk is, wijzend op het ongeluk Bij Barendrecht. Daarmee insinueert 'ie dat hij geen geld over heeft om ongelukken als Barendrecht in de toekomst te voorkomen, ik vind dat toch je kop hard in het zand steken.

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: do 08 okt 2009, 22:46
door Geert
Precies, zo lang niet elk sein aangepast is blijft een STS-passage mogelijk. Die analyse die voor ieder sein wordt gemaakt blijkt ook niet erg veel te helpen, als je kijkt naar de schade die 'Barendrecht' heeft aangericht...

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: vr 09 okt 2009, 09:32
door Vinny
De analyse die is gemaakt die gaat uit van de kans op negeren. De potentiele gevolgen voor de afwikkeling van het treinverkeer na een incident is kennelijk buiten beschouwing gelaten. Dat is dan een gemiste kans. Verder ben ik het er mee eens dat je nu niet nog eens voor alle seinen ATBvv moet gaan toepassen. Over enkele jaren moet ERMTS de nieuwe standaard worden...

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: vr 09 okt 2009, 09:58
door Wubbo
Dat roepen ze nu al een jaar of 10, dat ERTMS binnen enkele jaren de nieuwe standaard wordt. Maar voorlopig zien we er bar weinig van. Is er al een implementatieplan?

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: vr 09 okt 2009, 12:05
door Daan
Vinny schreef:Over enkele jaren moet ERMTS de nieuwe standaard worden...
Dat brullen ze al jaren, maar ik merk er bar weinig van. En als de implementatie van die zooi net zo gaat als op de Betuweroute en HSL...

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: za 10 okt 2009, 19:42
door webguy
Je vergeet dat de Utrechtlijn ook al uitgerust is voor ERTMS, momenteel Level 1 en Level 2 is wat ze op de Betuweroute/HSL gebruiken... Dat systeem werkt ook zo geweldig, dat het eens in de zoveel tijd uitvalt en schermen op zwart gaan bij de treindienstleiders. Overigens is de HSL implementatie van een andere fabrikant als de Utrechtlijn versie dus dat is ook weer anders...

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: za 10 okt 2009, 19:48
door Suus
Utrechtlijn is van Bombardier, en dat is de enige fabrikant waarvan de ERTMS gewoon niet goed werkt. Zie ook het gedoe met de TRAXX-locomotieven van Bombardier. De HSL-ERTMS is van Siemens, en die van de Betuweroute van Alstom. Dan zijn er nog drie leveranciers: Invensys, Ansaldo en Thales. Ik vermoed, maar dat weet ik dus niet zeker, dat de versie van Ansaldo onder andere in de V250 zal zitten.

Maar ERTMS L2 werkt op de HSL-lijnen in Italië gewoon volgens verwachting, dus blijkbaar kan het wel!

Re: "Autoriteit voor de veiligheid van het spoor"

Geplaatst: za 10 okt 2009, 20:29
door deadlock
Vergeet de nieuwe HSL van Parijs naar Duitsland niet gaat ook prima.