Pagina 1 van 2

Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 21:05
door Daniel
Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'
Geplaatst op: woensdag 30 september 2009 om 21:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 september 2009 om 21:00

BREDA - Als er al een spoorlijn tussen Breda en Utrecht komt, dan zal de aanleg daarvan niet voor 2020 beginnen. Voor die tijd is er simpelweg geen geld voor. Dat schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een antwoord op vragen van Kamerleden.
Lees verder

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 00:50
door 88122903
Zeer zonde het is een gemiste kans, want aan die files moet toch wat gebeuren.
Hopelijk wordt het OV niet vergeten want zelfs een busbaan tussen Uterecht en Breda kan mensen bewegen om het Ov te pakken.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 17:53
door 88122903
88122903 schreef:Zeer zonde het is een gemiste kans, want aan die files moet toch wat gebeuren.
Hopelijk wordt het OV niet vergeten want zelfs een busbaan tussen Uterecht en Breda kan mensen bewegen om het Ov te pakken.
Ik heb trouwens na zitten denken ze gaan binnenkort het spoor den Bosch Uterecht verbreden.
Zou het misschien geen idee zijn om deze verbreding te laten vallen en vanaf Den Bosch een spoor aan te leggen via Gorichem naar Uterecht, dan kunnen de intercitys vanaf Den Bosch naar Amsterdam via die nieuwe route rijden en extra stoppen in Gorichem.
De stoptreinen die via Geldermalsen gaat laat je dan het oude spoortraject rijden, waardoor je de stoptreinen en Intercitys vanaf den Bosch in de toekomst gewoon om de 10 minuten kunnen rijden zoals het met de huidige verbreding bedacht is.
Bovendien is Gorichem al verbonden en Breda kan dan in 2020 goedkoper verbonden worden

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 18:06
door Suus
Die route via Gorinchem is bijzonder om vanuit Den Bosch, Utrecht - Den Bosch is een redelijk rechte lijn op de kaart, via Gorinchem kan je er minstens 40 kilometer bijrekenen. Bovendien kan je de druk van de stoptreinen op die lijn (Houten, op weg naar 60.000 inwoners!) niet zomaar wegnemen met een extra lijn.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 19:56
door 88122903
Bee schreef:Die route via Gorinchem is bijzonder om vanuit Den Bosch, Utrecht - Den Bosch is een redelijk rechte lijn op de kaart, via Gorinchem kan je er minstens 40 kilometer bijrekenen. Bovendien kan je de druk van de stoptreinen op die lijn (Houten, op weg naar 60.000 inwoners!) niet zomaar wegnemen met een extra lijn.
Valt nog wel mee tussen Gorichem en Uterecht is een lijn van ongeveer 5 graden.
Wanneer je een direchte lijn maakt tussen Gorichem en Den Bosch dan is de route echt niet langer dan de huidge, want of je nou in Den Bosch of in Geldermalsen de lijn westelijk afkruist maakt niets uit.
Dit betekend dat de IC treinen kunnen over Gorichem kunnen, waardoor er alleen nog maar stoptreinen stoppen op de oude lijn waardoor Houten goed bediend kan worden.
Qua kosten maakt het niets zoveel of je nou het huidige spoor 2 sporen meer geeft of een andere route maakt met ongeveer een even groot aantal kilometer spoor.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 20:00
door waldo79
Ik snap er niet veel van :o

Hoe wil je die lijn van Den Bosch over Gorinchem naar Utrecht precies laten lopen? Overdwars door de Bommelerwaard?
Zit ook volstrekt geen reizigerspotentieel in. Bovendien moet je aardig wat infrastructuur aanleggen :wink:

Er zijn nu verschillende mogelijkheden om van Den Bosch naar Gorinchem te reizen en de twee plaatsen hebben een vervoersrelatie van om en nabij de 0 met elkaar

Maar wie weet komt die lijn Breda-Utrecht er toch :o

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 20:15
door 88122903
waldo79 schreef:Ik snap er niet veel van :o

Hoe wil je die lijn van Den Bosch over Gorinchem naar Utrecht precies laten lopen? Overdwars door de Bommelerwaard?
Zit ook volstrekt geen reizigerspotentieel in. Bovendien moet je aardig wat infrastructuur aanleggen :wink:

Er zijn nu verschillende mogelijkheden om van Den Bosch naar Gorinchem te reizen en de twee plaatsen hebben een vervoersrelatie van om en nabij de 0 met elkaar

Maar wie weet komt die lijn Breda-Utrecht er toch :o
Ik wil de treinlijn oostelijk naast de nieuwe A27 laten lopen en vanaf Gorichem in een rechte lijn naar den Bosch laten lopen.
In het gebied zelf wil ik niet stoppen, ik wil de huidige intercity Eindhoven Amsterdam via de nieuwe treinlijn laten rijden en extra in Gorichem laten stoppen.
Hiervoor moet inderdaad veel extra infrastructuur aangelegd worden maar er wordt kosten bespaart door twee dingen.

1. De rijksweg A27 wordt onderhanden genomen dus de trein kan gewoon ingepast worden
2. Op de huidige lijn via Zaltbommel en Houten wordt ontlast van de IC trein waardoor de geplande verbouwing en de daarbij gereseveerde kosten niet nodig zijn.

Dus dit is een goed alternatief voor niet veel meer kosten dan dat de oude lijn via Geldermalsen verbouwd wordt.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 20:29
door JWM
Je hebt me bijna overtuigd. Leg alleen nog even uit hoe reizigers Eindhoven-'s Hertogenbosch <> Utrecht-Amsterdam er hierdoor op vooruit gaan :roll:

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 20:37
door waldo79
En de reizigers vanuit de regio Breda naar de regio Utrecht dan? Hoe worden die met dit plan geholpen?
De Brabantliner is echt een stuk sneller dan een treinreis met zo'n omweg (de afstand Breda-Utrecht via Den Bosch - Gorinchem is ongeveer 120 km, terwijl het via de A27 iets meer dan 60 km is :idea: ).

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 22:20
door Wubbo
De spoorverdubbeling zoals die er nu komt (de bouw is namelijk al bezig, kijk maar eens in Houten voor de grap) is alleen voor het stuk tussen Houten Castellum en Utrecht. De kosten in Utrecht blijf je houden, dus je moet me eens voorrekenen hoe je met de kosten van de spoorverdubbeling Utrecht Lunetten - Houten Castellum een hele nieuwe lijn Utrecht Lunetten - 's-Hertogenbosch aan kan leggen. Inclusief een nieuwe Maasbrug enzo.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: za 03 okt 2009, 23:09
door Ruben
88122903 schreef:Valt nog wel mee tussen Gorichem en Uterecht is een lijn van ongeveer 5 graden.
Wanneer je een direchte lijn maakt tussen Gorichem en Den Bosch dan is de route echt niet langer dan de huidge, want of je nou in Den Bosch of in Geldermalsen de lijn westelijk afkruist maakt niets uit.
Kijk nou eens op de kaart
Net voor Geldermalsen takt de huidige lijn iets af, in plaats van de rechte lijn richting Utrecht door te zetten. Als we daadwerkelijk voor een evengrote westwaartse aftakking kiezen in plaats van de huidige, komen we met de meest goede bedoelingen hoogstens in de buurt van de A2 uit, en niet in Gorinchem. Dus nee. Misschien een buurtspoorlijntje Den Bosch - Gorinchem; de stoppers mogen dan via Gorinchem, de IC's lekker snel via Geldermalsen. Trouwens, Houten heeft nog meer inwoners dan Gorinchem, is dat dan geen betere kandidaat voor een IC-stop?

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 00:47
door 88122903
JWM schreef:Je hebt me bijna overtuigd. Leg alleen nog even uit hoe reizigers Eindhoven-'s Hertogenbosch <> Utrecht-Amsterdam er hierdoor op vooruit gaan :roll:
Het maakt voor de reizigers uit Den Bosch op zich geen niets uit hun reis tijd blijft ongeveer het zelfde alleen Gorichem wordt extra bediend.
NS-Reiziger schreef:
88122903 schreef:Valt nog wel mee tussen Gorichem en Uterecht is een lijn van ongeveer 5 graden.
Wanneer je een direchte lijn maakt tussen Gorichem en Den Bosch dan is de route echt niet langer dan de huidge, want of je nou in Den Bosch of in Geldermalsen de lijn westelijk afkruist maakt niets uit.
Kijk nou eens op de kaart
Net voor Geldermalsen takt de huidige lijn iets af, in plaats van de rechte lijn richting Utrecht door te zetten. Als we daadwerkelijk voor een evengrote westwaartse aftakking kiezen in plaats van de huidige, komen we met de meest goede bedoelingen hoogstens in de buurt van de A2 uit, en niet in Gorinchem. Dus nee. Misschien een buurtspoorlijntje Den Bosch - Gorinchem; de stoppers mogen dan via Gorinchem, de IC's lekker snel via Geldermalsen. Trouwens, Houten heeft nog meer inwoners dan Gorinchem, is dat dan geen betere kandidaat voor een IC-stop?
Klopt de nieuwe lijn moet een knikje naar het westen maken om Gorichem binnen te komen, maar dat is niet erg dat doet de oude lijn ook, maar dan doet hij het oostelijk terhoogte van Waardenburg om Zaltbommel binnen te komen.
Dus de ene doet een knik west en de andere oost de twee lijnen zullen als spiegelbeelden op elkaar lijken en dus ongeveer even lang zijn.
Houten heeft die IC niet nodig die hebben met een stoptrein al een goede verbinding en voor Gorichemnaren is het nu overstapen op Zaltbomel of in de file staan op de A27 , dus voor hen is veel meer tijdwinst te halen dan voor mensen in Houten.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 01:03
door 88122903
waldo79 schreef:En de reizigers vanuit de regio Breda naar de regio Utrecht dan? Hoe worden die met dit plan geholpen?
De Brabantliner is echt een stuk sneller dan een treinreis met zo'n omweg (de afstand Breda-Utrecht via Den Bosch - Gorinchem is ongeveer 120 km, terwijl het via de A27 iets meer dan 60 km is :idea: ).
Weet ik maar ik kon geen oplossing bedenken om een snelle verbinding naar Breda te maken zonder dat Den Bosch er onder zou lijden.
Dus de lijn naar Breda zou moeten gaan lopen zoals in het plan staat en finacieel gaat de minister dat afkeuren.

Ik zou graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar ik weet dat ik daarvoor mijn glas alleen half krijg, dus voor de Gorichemnaren is het gewoon een bonus en we moeten gewoon hopen dat er snel extra overheids geld vrij om Breda ook te kunnen verbinden.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 01:08
door Karl
Mja, volgens mij kun je in de plaats daarvan beter de aansluiting in 's-Hertogenbosch verbeteren (crossplatform, twee min) of een IC Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Utrecht inleggen. Beide een stuk goedkoper, snel te realiseren en kun je de huidige uitbreiding Utrecht - Houten Castellum ook voor gebruiken. Voor mijn part hef je daarvoor de stoptrein Breda - 's-Hertogenbosch op en verleng je de stoptrein uit Tilburg West richting Breda.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 01:12
door Geert
88122903 schreef:
JWM schreef:Je hebt me bijna overtuigd. Leg alleen nog even uit hoe reizigers Eindhoven-'s Hertogenbosch <> Utrecht-Amsterdam er hierdoor op vooruit gaan :roll:
Het maakt voor de reizigers uit Den Bosch op zich geen niets uit hun reis tijd blijft ongeveer het zelfde alleen Gorichem wordt extra bediend.
Zuig je dat uit je duim of kun je het even uitrekenen voor me? De route via Geldermalsen is ongeveer 46 km (gemeten via Google Earth), de kortst mogelijke route via Gorinchem is al 57 km (en daarbij ga ik er maar vanuit dat je dwars door IJsselstein een spoorlijn aan zou kunnen leggen, anders wordt de afstand nog groter). Hoe wil je ruim 10 kilometer extra omrijden én een extra stop maken op een station onderweg zonder tijdverlies? En hoe wil je de enorme kosten rechtvaardigen voor een nieuwe verbinding die uiteindelijk grotendeels parallel zal lopen aan een bestaande verbinding?
88122903 schreef:Klopt de nieuwe lijn moet een knikje naar het westen maken om Gorichem binnen te komen, maar dat is niet erg dat doet de oude lijn ook, maar dan doet hij het oostelijk terhoogte van Waardenburg om Zaltbommel binnen te komen.
Dus de ene doet een knik west en de andere oost de twee lijnen zullen als spiegelbeelden op elkaar lijken en dus ongeveer even lang zijn.
Kijk nou eens zelf even op de kaart en teken het eens uit! Nu heb ik het voor je gedaan, en zie: met het door jouw voorgestelde knikje kom je in het beste geval uit in Deil of Enspijk. Allebei leuke dorpjes, daar niet van, maar absoluut geen eigen spoorlijn waard.
Afbeelding
Houten heeft die IC niet nodig die hebben met een stoptrein al een goede verbinding en voor Gorichemnaren is het nu overstapen op Zaltbomel of in de file staan op de A27 , dus voor hen is veel meer tijdwinst te halen dan voor mensen in Houten.
Overstappen in Zaltbommel is zinloos vanuit Gorinchem. Waarschijnlijk bedoel je Geldermalsen.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 01:27
door 88122903
Ik kwam op 5 km extra met een gemiddelde snelheid van 80 a 100 kmh dan doe je er ongeveer 3 a 5 minuten langer over en dat ik vindt ik niet omrijden.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 01:51
door JWM
Vergeet de extra stop in Gorinchem niet, dat kost nog eens 2 á 3 minuten.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 10:28
door Daan
88122903 schreef:Ik zou graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten
Dat idee had ik al ja, maar volgens mij is de goedkoopste oplossing gewoon dat je verhuist naar Utrecht of Rotterdam...

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 19:58
door 88122903
Daan schreef:
88122903 schreef:Ik zou graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten
Dat idee had ik al ja, maar volgens mij is de goedkoopste oplossing gewoon dat je verhuist naar Utrecht of Rotterdam...
Toch zou ik de persoon ook niet kwalijk nemen als hij in Breda blijft, brabanders zijn gewoon veel gemoedelijker in de randstad gaat het allmaal wat gehaaster.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 20:29
door Suus
Jongen, waar gááát dit over :shock:

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 23:17
door tsov
Dubbeltjes in halfvolle glazen, leuke knikjes, gefrustreerde Gorinchemmers en gehaaste Randstelingen :pos:

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 15:16
door Chauf21
En dat alles doordat Mister Asfalt geen geld heeft voor een extra spoorlijn Breda-Utrecht.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 17:03
door Ruben
Chauf21 schreef:En dat alles doordat Mister Asfalt geen geld heeft voor een extra spoorlijn Breda-Utrecht.
Terwijl een gezonde mobiliteitsvisie voor beide modaliteiten verbeteringen had meegebracht. Wij in Nederland verbeteren daarentegen enkel het wegverkeer noemenswaardig. Voor de rest verbreden we hier en daar wel wat aan het spoor enzo, maar het oplossen van de missende schakels is te duur. Hoe anders is dát in het wegverkeer, waar sowieso al 3x zoveel schakels bestaan?

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 20:51
door waldo79
^^Het wegennet vertoont anders ook aardige schietgaten. Het is nog lang geen logisch geheel.

Maar dat is off-topic.

Re: Eurlings: 'Tot 2020 geen spoor Breda-Utrecht'

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 23:57
door JWM
Chauf21 schreef:En dat alles doordat Mister Asfalt geen geld heeft voor een extra spoorlijn Breda-Utrecht.
Dat is inderdaad wel een beetje zo. Welk OV-project komt nou uit de eigen koker van dit kabinet?