Pagina 1 van 1

Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: ma 31 mar 2008, 23:55
door Joop
'Plan voor snellere treinen deugt niet'
Uitgegeven: 31 maart 2008 23:26
Laatst gewijzigd: 31 maart 2008 23:29

AMSTERDAM - Treinen die sneller rijden, komen nog lang niet in zicht. Het onderzoeksbureau van het parlement Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven (BOR) laat in een nog geheime notitie voor de Tweede Kamer geen spaan heel van de plannen van Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA).
Manuel van der Wal

Dat meldt het Algemeen Dagblad dinsdag.

Eurlings trekt in totaal zeventig miljoen euro uit om treinen sneller te laten rijden. Zo reserveert hij volgens het BOR twintig miljoen euro om tussen Sittard en Heerlen anderhalve minuut reistijd te winnen. Het onderzoeksbureau heeft hier geen goed woord voor over.

Daarnaast wil de minister zeventig miljoen euro investeren in het traject Almere-Lelystad. De treinen zouden daar vanaf 2012 met 160 kilometer per uur moeten rijden.

Gevolgen

Nu is de maximumsnelheid 140 kilometer per uur. Het BOR stelt in het AD echter dat het nog helemaal niet duidelijk is wat de gevolgen zijn voor het onderhoud en is er geen onderzoek gedaan naar de veiligheidsaspecten.

Bron: http://www.nu.nl/news/1505108/30/%27Pla ... et%27.html

Edit Geert: verplaatst van 'OVer Treinen' naar 'OV in de media'

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 00:20
door Justin
Ha fijn... dit nieuwsbericht kan ik gebruiken voor mijn onderzoeksvoorstel over spoorinfrastructuur :p.

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 10:31
door Geert
En het oorspronkelijke bericht uit het AD:

Plannen snellere trein deugen niet
Door MARK VAN DER WERF
DEN HAAG - Reizigers hoeven voorlopig geen resultaat te verwachten van de plannen om treinen harder te laten rijden.

In een nog geheime notitie, alleen bestemd voor Tweede Kamerleden, laat het onderzoeksbureau van het parlement (BOR) geen spaan heel van de voorstellen van Verkeersminister Eurlings.

Sommige maatregelen zijn weggegooid geld, van andere is onduidelijk hoeveel ze kosten en of ze wel doeltreffend zijn, oordeelt het BOR.

Eurlings trekt in totaal 70 miljoen euro uit om treinen harder te laten rijden. Zo reserveert hij 20 miljoen euro om tussen Sittard en Heerlen anderhalve minuut reistijd te winnen. Het BOR (Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven) heeft daar geen goed woord voor over.

Eurlings wil daarnaast 30 miljoen euro reserveren voor het traject Almere-Lelystad, waar dan vanaf 2012 met 160 kilometer per uur gereden kan worden. Nu is de maximumsnelheid 140. Maar, stelt het BOR, ProRail heeft nog helemaal niet bekeken of het met deze maatregel uit de voeten kan. ,,Het is evenmin duidelijk wat de gevolgen zijn voor het onderhoud en er is geen nader onderzoek gedaan naar de veiligheidsaspecten van het rijden met 160 kilometer per uur,'' vervolgt de notitie.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het rapport nog niet ontvangen en zegt daarom niet te kunnen reageren.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 10:34
door Geert
En de Telegraaf heeft ook meer te melden inmiddels:

Kritiek op plannen voor snellere treinen

DEN HAAG - De plannen voor snellere treinen van minister Camiel Eurlings (Verkeer) stuiten op kritiek. Maatregelen zijn

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 10:44
door webguy
Overigens riepen de "OVL-experts" dit ook, er zaten een aantal technische fouten in de plannen die nu al weer een tijdje bekend waren, die te maken hadden met ATB en de interpretatie van Europese richtlijnen.

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 13:14
door IC3
Het is maar goed dat er een tegengeluid is gekomen mbt het plan van de minister. Op het baankvak Sittard - Heerlen een tijdswinst van 90 seconden willen cre

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 16:06
door deadlock
Of uitbreiding van het nachtnet!

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 20:44
door Caspar
Hoe doet men dat in Belgie? Ik zie dat er daar op een hele hoop lijnen gewoon met 160 gereden wordt, ook al is de afstand tussen 2 stops slechts 15 of 20 kilometer. Hebben ze daar dan honderden miljoenen ingepompt?

Re: Plan voor snellere treinen deugt niet

Geplaatst: di 01 apr 2008, 20:47
door deadlock
In Belgiƫ hoeft er geen verandering aan het beveiligingssysteem plaats te vinden. Memor grijpt toch niet in.