Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Wubbo »

Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 16:13
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 16:15

Iets meer dan de helft (52 procent) van de mensen die gaan winkelen in hun favoriete winkelgebied pakt daarvoor de auto. Slechts 13 procent gaat met het openbaar vervoer. Dat is een van de bevindingen uit het onderzoek 'Trends Binnenstad' dat Detailhandel Nederland dit jaar voor het eerst heeft gehouden onder consumenten en winkeliers. Mensen vinden het lastig om met hun aangeschafte spulletjes op de bus of tram te stappen.
Lees verder
Oud forumgebruiker

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Oud forumgebruiker »

En terecht. In treinen is er doorgaans toch al onvoldoende bagageruimte (zie treinen naar Schiphol).
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door 88122903 »

Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door JWM »

Ik heb wel eens een paar Surinamers een IKEA steekkarretje vol met kartonnen verpakkingen de metro bij Bullewijk in zien duwen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Daniel »

88122903 schreef:Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
Dat ligt meer aan de marketing van Arriva (of eerder het gebrek daaraan) dan aan de populariteit van de bus. Als je alleen in de bus zelf reclame ervoor maakt komen er natuurlijk niet massaal nieuwe reizigers op af :wink:

Het gratis vervoer rond sinterklaas en kerst in Dordrecht is bijvoorbeeld juist wel succesvol: flink wat meer mensen in de bus en daadwerkelijk een afname van de lengte van de rijen voor de parkeergarages.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
Dat ligt meer aan de marketing van Arriva (of eerder het gebrek daaraan) dan aan de populariteit van de bus. Als je alleen in de bus zelf reclame ervoor maakt komen er natuurlijk niet massaal nieuwe reizigers op af :wink:

Het gratis vervoer rond sinterklaas en kerst in Dordrecht is bijvoorbeeld juist wel succesvol: flink wat meer mensen in de bus en daadwerkelijk een afname van de lengte van de rijen voor de parkeergarages.
Ik had het ook niet gezien maar ik dacht dat het aan mij lag omdat mijn ma het in de krant gelezen had.
De gratis bus was eigelijk de reden waarom we naar de stad gingen, we hadden maar een paar kleine dingen nodig en als we voor twee personen hadden moeten stempelen zou het toch oplopen.
Meer promotie had geholpen maar ik denk dat de rijen voor de garage nooit helemaal weg gaan, sommige mensen houden nou eenmaal zo van auto dat ze zelf voor een royale boloning niet hun auto uit gaan.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door waldo79 »

sommige mensen houden nou eenmaal zo van auto dat ze zelf voor een royale boloning niet hun auto uit gaan
Moet dat dan met donders geweld :twisted: Een auto is wat praktischer als je besluit wat bestemmingen te combineren of als je net dat zware spul wilt meenemen :wink:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door MdJ »

Een auto is ook makkelijker als je bij de ikea een stapelbed gaat kopen... Dat gaat makkelijker op de auto, dan op het invalidenbankje bij de voordeur. En wat als er een persoon met en gebroken been de bus inkomt? Dan sta je daar, met je stapelbed... :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Suus »

Een lattenbodem daarentegen kan zelfs nog op de fiets :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Chauf21 »

Met grote IKEA-spulletjes noem je ook wel de uitzonderingen: niet iedereen koopt wekelijks een nieuw bed. Mocht je wél grote dingen willen vervoeren, is de auto daar inderdaad prima geschikt voor. Wat ik wel een beetje onzinnig vind (maar waar ik zelf soms ook schuldig aan ben), is het gebruik van de auto voor het 'funshoppen', 'kijken-kijken-maar-niet-kopen' en het kopen van een DVD'tje of een leuk zomers shirtje; dat kan natuurlijk prima met het openbaar vervoer. Maar, dat vereist wel een mentaliteitsverandering bij velen. Voor vervoerders en concessiehouders ligt daar een uitgelezen marketingsopgave :idea:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door JWM »

Chauf21 schreef: maar waar ik zelf soms ook schuldig aan ben


Hoezo nu weer het woord schuldig gebruiken? De auto is niet "fout" ofzo. Mensen maken zelf de afweging voor een bepaald vervoermiddel en dat moeten ze wat mij betreft ook gewoon vrijelijk kunnen blijven doen. Dat veel auto's niet gewenst zijn in een bepaalde binnenstad, ok. Dan ontmoedig je dat maar met hoge parkeertarieven of je stimuleert het OV. Ik heb eerder het gevoel dat het daar dan "fout" gaat op dit moment en dat daarom veel mensen graag de auto pakken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door Chauf21 »

"Schuldig" in de context van dit artikel :)
Ik ben er zelf niet voor om alles en iedereen maar het OV in te jagen. Iedereen moet in staat zijn om zijn of haar eigen keuzes te maken, maar ik vind ook dat men niet rücksichtslos altijd maar de auto moet pakken. Toegegeven, het autogebruik wordt door veel gemeenten erg gestimuleerd / matig beperkt waardoor je ook niet snel geneigd bent om je modaliteitskeuze te overdenken. Voor zolang dat geen enorme congestie, parkeerproblemen en milieuvervuiling oplevert, is dat ook geen probleem, maar nu er steeds meer mobiliteitsproblemen opduiken, kan dat wel een probleem gaan worden. De vraag is dan of er voldoende geschikte alternatieven worden geboden en of men bewust en bereid is om hun eigen reispatronen te veranderen. Bij beide wringt er m.i. wel wat :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Dan ontmoedig je dat maar met hoge parkeertarieven of je stimuleert het OV.
Tja, er zullen altijd mensen blijven die voor geen goud met het OV willen (ja ik ken er een paar) en altijd de auto zullen pakken. Hoe belachelijk hoog die parkeertarieven ook mogen zijn, het 'gemak' van de auto, ook als dat een kwartier zoeken naar een parkeerplek plus dan nog een eind lopen betekent, is gewoon te groot. Je kan het OV nog zo aantrekkelijk maken, die mensen zullen er nooit gebruik van gaan maken.

Het idee dat beter OV zorgt voor minder auto's is -helaas- ijdele hoop.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten