Dienstregeling 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Vinny » Zo 01 Nov 2009, 22:32

Tja dat heb ik me ook afgevraagd bij de stoptrein Hoorn - Hoofddorp die een aantal jaar geleden gekomen is. Het heeft even geduurd, maar het schijnt best een succesvolle verbinding te zijn. Overigens heeft Hoofddorp in 2007 12.500 reizigers. Dat is niet heel weinig...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Geert » Zo 01 Nov 2009, 22:43

Nou ja, het is niet bepaald zo dat er geen treinen Schiphol -> Hoofddorp rijden. Die ene overstap moet wel te doen zijn dunkt me.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Suus » Zo 01 Nov 2009, 23:46

Lelystad - Hoofddorp blijft wel bestaan, alleen dan met de IC via Amsterdam. Die heeft een stop meer en een iets langer traject, maar vanaf Weesp rijden de meeste treinen naar Schiphol meestal niet echt meer op topsnelheid. En als de nieuwe s3700 het patroon van de s14300 gaat volgen dan staat hij ontzettend lang stil in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2009, 23:48

Tja, het zal vooral een kwestie van het aantal verbindingen Hoofddorp - Schiphol dat men wil bieden zijn. Immers kom je op weg naar Hoofddorp-opstel zowiezo over een perronspoor van station Hoofddorp.
De NoordOost heeft in het verleden ook in Hoofddorp gestopt en doet dat nu ook niet meer, dus kennelijk vindt men dat er al genoeg verbindingen zijn of past het gewoonweg niet.

Dat laatste is zeer waarschijnlijk het geval: om .19 .49 vertrekt de s5700 van Schiphol naar Hoofddorp en komt daar aan op spoor 1 (gaat dus logischerwijs via spoor HZ de tunnel uit). Direct daar achteraan heb je dan de binnengekomen s3700 (aankomst .20 .50) die je snel naar Opstel moet zien te krijgen want 1 minuut daar achteraan vertrekt de s3900 (.21 .51) al van Schiphol naar Hoofddorp (spoor 2) toe en die moet ook het opstelterrein op.

Overigens is s3700 -> s3900 geen overstap: de eerste komt op 5-6 aan en de andere vertrekt van 4. Pas na een kwartier gaat er weer een trein naar Hoofddorp.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor reisthijs » Ma 02 Nov 2009, 09:02

Bee schreef:En als de nieuwe s3700 het patroon van de s14300 gaat volgen dan staat hij ontzettend lang stil in Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
Dat gaat-ie niet doen, het wordt juist een IC die wél een beetje doorrijdt en dus een klein kwartier sneller is. Schiphol-Lelystad gaat met de 3700 49 minuten duren, terwijl de s3900 er 1:03 over doet.

Voor reizigers Hoofddorp-Almere-Lelystad zou het dus beter zijn als niet de 3900, maar de 3700 in Hoofddorp begon (maar dat is dan voor reizigers naar Amsterdam Centraal weer niet handig).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Meltrain » Di 03 Nov 2009, 17:44

Reiziger Ddrs schreef:Overigens is s3700 -> s3900 geen overstap: de eerste komt op 5-6 aan en de andere vertrekt van 4. Pas na een kwartier gaat er weer een trein naar Hoofddorp.

Kunnen ze die s3900 dan niet twee minuutjes later gooien of gewoon ook op spoor 5-6 laten stoppen? :?
Want ik vind dit ronduit flauw.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor MdJ » Di 03 Nov 2009, 18:03

Zal wel zo zijn, dat de treinen richting Leiden, s3500 en s14300 op 5-6, de treinen tot Hoofddorp (opstel) naar 4. Andersom ook. De s3500 is weer te verklaren omdat de t3526, t3528 en t3566 leeg naar Gv gaan, dus gaat dan maar de hele serie. Ook de t14318 en t14320 gaan leeg naar Gv... Andersom geldt dat ook, maar dan komen de t3521 , t3557 , t3559 , t14361 en t14363 van Gv.

Nu zal dezelfde volgorde wel aangehouden worden...
Bij twijfel: gebruik beton.

Oud forumgebruiker

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 07 Nov 2009, 01:43

Vinny schreef:Tja dat heb ik me ook afgevraagd bij de stoptrein Hoorn - Hoofddorp die een aantal jaar geleden gekomen is. Het heeft even geduurd, maar het schijnt best een succesvolle verbinding te zijn.
Ja, erg gek als ze de s4500 ombouwen tot Intercity. Het is de enige trein geworden voor Pmo, Pmr, Pmw en Zdk. Dan moet je wel...

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor webguy » Za 07 Nov 2009, 05:01

Als je gedetailleerd wil zien welke materieel wordt ingezet in welke trein volgens het NS Jaarplan, dan staat hier een Excel-lijst. Er zitten 3589 treinen in, inclusief wat mat-ritjes die je dus kan negeren.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Suus » Za 07 Nov 2009, 09:18

ST is dan ICR, en VRM is hetzelfde als IRM?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Za 07 Nov 2009, 15:59

Zou inderdaad niet weten wat VRM anders moet zijn dan een typo voor IRM :wink:
Valt me wel op dat de t1965 naar IRM gaat volgens deze lijst: gunstig gezien de reizigersaantallen, maar ongunstig voor de grote in-/uitstapstromen waarvoor je immers minder deuren voor hebt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor JWM » Za 07 Nov 2009, 16:10

10 bakken ICR hebben toch evenveel deuren als 10 bakken VIRM :?:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Za 07 Nov 2009, 16:28

Ja, alleen moeten er door die deuren wel de reizigers van 2 verdiepingen i.p.v. die van 1 verdieping :wink:
Verwacht trouwens niet dat 'ie met 10 bakken IRM gaat rijden: op papier is 6 bakken geloof ik gelijkwaardig met 10 bakken ICRm, dus wil je wat extra capaciteit bieden dan zullen het wel 8 bakken worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Raymond » Za 07 Nov 2009, 18:19

Hmm.. ICRm in de 1961. De huidige 8 bakken VIRM zijn al aan de krappe kant. Dat gaat gemerkt worden.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor playertwo » Za 07 Nov 2009, 20:40

Reiziger Ddrs schreef:Ja, alleen moeten er door die deuren wel de reizigers van 2 verdiepingen i.p.v. die van 1 verdieping :wink:
Verwacht trouwens niet dat 'ie met 10 bakken IRM gaat rijden: op papier is 6 bakken geloof ik gelijkwaardig met 10 bakken ICRm, dus wil je wat extra capaciteit bieden dan zullen het wel 8 bakken worden.

In een VIRM VI kunnen 593 zitten (en 276 staan). In 10 bakken ICR kunnen 823 zitten. Je kan eerder uitgaan van 7 bakken ICR = VIRM VI

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Ruben » Zo 08 Nov 2009, 01:24

Worden de coupés bij IRM ook meegerekend met de officiële staanplaatsen? Naast dat ik het plafond laag vind, zie ik ook wel eens een plaatje met verboden te staan op de voormalige liftdeurtjes, nu kan dit ook alleen voor bij die lift bedoeld zijn, maar dat weet ik dus niet. 276 op alleen de balkons past nooit, dus het zal wel.Maar comfortabel, al is daar bij staan sowieso niet echt van te spreken, is geheel wat anders dan staan in een IRM.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Mikos » Zo 08 Nov 2009, 11:13

Die stickers zijn er inderdaad voor bedoeld aan te geven dat de Railtender-liften niet geschikt zijn voor personenvervoer. :wink:

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor playertwo » Zo 08 Nov 2009, 20:55

NS-Reiziger schreef:Worden de coupés bij IRM ook meegerekend met de officiële staanplaatsen? Naast dat ik het plafond laag vind, zie ik ook wel eens een plaatje met verboden te staan op de voormalige liftdeurtjes, nu kan dit ook alleen voor bij die lift bedoeld zijn, maar dat weet ik dus niet. 276 op alleen de balkons past nooit, dus het zal wel.Maar comfortabel, al is daar bij staan sowieso niet echt van te spreken, is geheel wat anders dan staan in een IRM.
Heb geen flauw idee, heb de aantallen van Wikipedia, en diegene heeft ze zo te zien weer van de site van NS Financial Services Company, maar ik neem aan dat je 276 verspreid over de gangpaden, trappen en balkons verdeeld.

Hoeveel staanplaatsen er in ICR zijn zou ik niet weten, maar dat zullen er ook al wel snel 50 per rijtuig zijn (inclusief balkons).

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Raymond » Zo 08 Nov 2009, 21:58

Dat viel vies tegen vond ik. Het totaal aantal personen staat aan de buitenkant op de bak bij de UIC codes. Dus als je binnen kijkt hoeveel zitplaatsen er zijn kan je zo het verschil uitrekenen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor webguy » Zo 08 Nov 2009, 22:11

Rekent de NS niet naast klapstoeltjes iets van 2 personen per m2?
Reisinformatie/nerd

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Raymond » Zo 08 Nov 2009, 22:12

4 per m² volgens mij zelfs.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor webguy » Zo 08 Nov 2009, 22:16

Oh ja, dat klinkt meer alsof het klopt...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Ardan » Zo 08 Nov 2009, 22:30

4 pers./m2 wordt in ieder geval bij de metro gebruikt, maar dan sta je echt hutjemutje aan elkaar en moeten er geen zwaarlijvige mensen tussen staan. Er stond me iets van bij dat bij de NS wel 2 pers./m2 werd gehanteerd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Raymond » Ma 09 Nov 2009, 19:08

Er zijn iig treinvervoerders in Nederland die rekenen met 4 per m². Stadler maakt het helemaal bont bij z'n materieeloverzichten en gaat soms zelfs uit van 8 personen per m², maar dat staat gelijk aan sardientjesvervoer.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten