Dienstregeling 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wout87 » Wo 28 Okt 2009, 15:55

reisthijs schreef:
Wout87 schreef:Volgens de Duitse DB gaat de 2800 tussen Deventer en Amersfoort niet meer rijden
tijdens vakantieperiodes en niet meer op zondag. Weet iemand hier meer van? :shock:
Volgens de Nederlandse NS ook: geen 2800 Deventer-Amersfoort in de kerstvakantie. Hoezo vind je dat vreemd? Het is toch niet ongebruikelijk dat een spitstrein niet rijdt tijdens de vakanties.


De oude 1500 rijd namelijk wel in de vakanties tussen Deventer en Amersfoort. Daarom is het opvallend dat het in de nieuwe 2800 dat niet meer gebeurd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor reisthijs » Wo 28 Okt 2009, 16:18

Alleen heeft de nieuwe 2800 een hele andere functie heeft dan de huidige s1500.

De huidige 1500 is een doorgaande verbinding Deventer-Amsterdam (dat het een extra verbinding Deventer-Amersfoort oplevert, is mooi megenomen maar niet het doel van de doortrekking van de 1500). Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets, voor deze reizigers maakt het dus niet uit of die nou wel of niet in de vakantie rijdt. Dat de oude 1500 dus in de vakanties reed is daarom geen reden dat de nieuwe 2800 dan óók zou rijden.

De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt. Buiten de spits, en dus ook op zondag en in de vakantie, geeft de s1700 wél een directe verbinding Deventer-Rotterdam en is de 2800 dus niet echt nodig. En in de vakantiedienst schrapt men de ritten die niet echt nodig zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wubbo » Wo 28 Okt 2009, 17:57

Die oude 1500 was wat mij betreft ook een gedrocht van een treinserie. Op de meest onmogelijke momenten reed er opeens een trein door naar Deventer, en op een ander onmogelijk moment in de spits reed er juist weer niks. Geen touw aan vast te knopen. Wat dat betreft is de nieuwe 2800 een stuk duidelijker.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Meltrain » Do 29 Okt 2009, 00:55

reisthijs schreef:De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt.

Ik denk niet dat dat de belangrijkste reden van de verlegging is (al is het misschien wel een reden).
Ik denk meer dat de s2800 naar Deventer verlegd wordt, zodat er dan in de spits een kartiersdienst ontstaat tussen Deventer en Amersfoort.
Overigens geef ik wel gelijk toe dat de functies van de (huidige) s1500 en (toekomstige) s2800 niet met elkaar vergelijkbaar zijn.

Verder doet de toekomstige IC Enkhuizen - Amersfoort Schothorst me wel terugdenken aan de voormalige sneltrein 5800 (Alkmaar - Amersfoort Schothorst, later naar Vathorst), met dat verschil dat hij wat minder stopt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Caspar » Do 29 Okt 2009, 01:26

En hopelijk niet mer Ddar gereden wordt 8-)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wubbo » Do 29 Okt 2009, 08:59

In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Ruben » Do 29 Okt 2009, 10:29

Wel ICM naar Ehz? Ik lees overal dat alles, op een omloop DDAR na, IRM wordt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Oud forumgebruiker

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 29 Okt 2009, 16:18

Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor reisthijs » Vr 30 Okt 2009, 10:40

reisthijs schreef:Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets,
Om mezelf even te qouten, ik zie dat de nieuwe 2800 wel een extra reismogelijkheid Asd-Dv geeft: je kan met de ICE van Amsterdam naar Utrecht en dan overstappen op de 2800 richting Deventer. Dat duurt slechts 2 minuutjes langer dan via Hilversum! (andersom, dus van Dv naar Asd kan dit officieel niet, overstaptijd van 2 minuten in Utrecht maar wel van spoor 8 naar 7 - zou met de lange rijtijdspeling van de 2800 dus wel te halen moeten zijn).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Ardan » Za 31 Okt 2009, 00:45

Mwoach, de ICE is toch regelmatig te laat, dus die 'krappe' overstap zal wel goed komen. Persoonlijk ga ik echter geen twee euro betalen voor het stukkie asd-ut, dan wil ik ook doorrijden naar ah. Maar toch, dat dat maar twee minuutjes langer duurt! Valt me wel op... maar ja, tussen asa en ut kun je ook lekker kilometers vreten, en naar Hilversum moet je regelmatig langzamer gaan (soms bij Weesp, en ook in de bocht bij ndb).
Hoe hard mag de ICE trouwens tussen asd en ut? Een tijd terug ging die namelijk ruim over de 140, iets van 148 ofzo. (niet dat ik nou zo vaak met ICE reis, maar toch). Mag de ICE 160 rijden, zoals Thalys nu doet tussen shl en ledn? Ik las ook een tijd terug iets dat ze het viersporige deel geschikt wilden gaan maken voor 160 kph. Wanneer komt dat dan?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Caspar » Za 31 Okt 2009, 11:33

Ik meen dat de toeslag voor de ICE vanaf volgend jaar komt te vervallen voor binnenlandse trajecten.

De snelheid is 140km/u tussen Ut en Asd. Viel me paar maanden geleden ook al op dat ie even piekte tot 152 km/u ter hoogte van Breukelen.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor playertwo » Za 31 Okt 2009, 12:34

Ze waren er mee bezig om de snelheid van de buitensporen te verhogen tussen de Bijlmer en Utrecht. Zover ik weet is dat nog steeds niet uitgevoerd, dus 140km/h is officieel de max.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Geert » Za 31 Okt 2009, 13:47

Dan moet er ook iets aan de ATB worden veranderd of de ICE moet met ETCS gaan rijden, anders rijdt het ding officieel nog steeds maar 140 km/h.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor playertwo » Zo 01 Nov 2009, 15:28

Er ligt daar ETCS en ATB. Nu rijdt alles nog onder ATB, en bij een eventuele snelheidsverhoging zal ETCS wel gebruikt gaan worden.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daan » Zo 01 Nov 2009, 16:27

Dan zal er eerst wat materieel geschikt gemaakt moeten worden voor ECTS...

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Nov 2009, 16:44

Voor de volledigheid: het is ETCS (European Train Control System) en geen ECTS, dat gebruiken ze in het hoger onderwijs :)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Meltrain » Zo 01 Nov 2009, 17:05

ziggy schreef:
Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.

Waar gaat dan het DD-AR wat nu in de s4500/s4000 rijdt, naartoe?
Ik denk dat er wel wat in de nieuwe s3700 komt, maar voor de rest?
En waar komt al het VIRM vandaan?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Nov 2009, 17:16

DDAR krijgt een grote rol in de s5700 en de s5800, waar dan sprinters vandaan komen die de lijnen naar Almere gaan rijden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2009, 18:20

En de s5000 dan ook neem ik aan. Zal aardig wat Sprintertjes opleveren: in de vroege ochtend zie ik vaak de t5016 in Dordrecht die met liefst 8 bakken SGMm rijdt en zo zijn er wel meer lange treinen in die series.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Meltrain » Zo 01 Nov 2009, 22:07

Waarom begint/eindigt de s3700 eigenlijk in Schiphol?
Is het niet makkelijker om hem in Hoofddorp te laten beginnen/eindigen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2009, 22:08

Die zal net als de NoordOost wel doorrijden naar Hoofddorp Opstel om te keren :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Meltrain » Zo 01 Nov 2009, 22:12

Dat snap ik, maar is het uit oogpunt van reizigersvriendelijkheid niet beter om de s3700 dan maar naar Hoofddorp te laten rijden.
De s4300 rijdt dan immers niet meer verder dan Almere Oostvaarders, dus de directe verbinding Hoofddorp - Lelystad gaat er wel iets op achteruit.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2009, 22:12

De huidige s14300 waaruit de s3700 is voortgekomen reed ook van/naar Schiphol, dus zo heel vreemd is dat beginpunt ook weer niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Chauf21 » Zo 01 Nov 2009, 22:19

Wat goed is voor het Systeem, hoeft natuurlijk niet per definitie ook goed te zijn voor de reiziger; oftewel, who cares dat dat ding voorheen ook niet op Hfd heeft gestopt, als het wel stoppen voor de (huidige) reizigers beter is, moet je dat gewoon gaan overwegen natuurlijk :idea:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2010

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Nov 2009, 22:27

Ik vraag me wel af hoeveel reizigers Hoofddorp - Lelystad er zijn. Dat zijn er echt geen hordes volgens mij.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten