Pagina 4 van 5

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: wo 28 okt 2009, 15:55
door Wout87
reisthijs schreef:
Wout87 schreef:Volgens de Duitse DB gaat de 2800 tussen Deventer en Amersfoort niet meer rijden
tijdens vakantieperiodes en niet meer op zondag. Weet iemand hier meer van? :shock:
Volgens de Nederlandse NS ook: geen 2800 Deventer-Amersfoort in de kerstvakantie. Hoezo vind je dat vreemd? Het is toch niet ongebruikelijk dat een spitstrein niet rijdt tijdens de vakanties.
De oude 1500 rijd namelijk wel in de vakanties tussen Deventer en Amersfoort. Daarom is het opvallend dat het in de nieuwe 2800 dat niet meer gebeurd

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: wo 28 okt 2009, 16:18
door reisthijs
Alleen heeft de nieuwe 2800 een hele andere functie heeft dan de huidige s1500.

De huidige 1500 is een doorgaande verbinding Deventer-Amsterdam (dat het een extra verbinding Deventer-Amersfoort oplevert, is mooi megenomen maar niet het doel van de doortrekking van de 1500). Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets, voor deze reizigers maakt het dus niet uit of die nou wel of niet in de vakantie rijdt. Dat de oude 1500 dus in de vakanties reed is daarom geen reden dat de nieuwe 2800 dan óók zou rijden.

De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt. Buiten de spits, en dus ook op zondag en in de vakantie, geeft de s1700 wél een directe verbinding Deventer-Rotterdam en is de 2800 dus niet echt nodig. En in de vakantiedienst schrapt men de ritten die niet echt nodig zijn.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: wo 28 okt 2009, 17:57
door Wubbo
Die oude 1500 was wat mij betreft ook een gedrocht van een treinserie. Op de meest onmogelijke momenten reed er opeens een trein door naar Deventer, en op een ander onmogelijk moment in de spits reed er juist weer niks. Geen touw aan vast te knopen. Wat dat betreft is de nieuwe 2800 een stuk duidelijker.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: do 29 okt 2009, 00:55
door Meltrain
reisthijs schreef:De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt.
Ik denk niet dat dat de belangrijkste reden van de verlegging is (al is het misschien wel een reden).
Ik denk meer dat de s2800 naar Deventer verlegd wordt, zodat er dan in de spits een kartiersdienst ontstaat tussen Deventer en Amersfoort.
Overigens geef ik wel gelijk toe dat de functies van de (huidige) s1500 en (toekomstige) s2800 niet met elkaar vergelijkbaar zijn.

Verder doet de toekomstige IC Enkhuizen - Amersfoort Schothorst me wel terugdenken aan de voormalige sneltrein 5800 (Alkmaar - Amersfoort Schothorst, later naar Vathorst), met dat verschil dat hij wat minder stopt.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: do 29 okt 2009, 01:26
door Caspar
En hopelijk niet mer Ddar gereden wordt 8-)

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: do 29 okt 2009, 08:59
door Wubbo
In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: do 29 okt 2009, 10:29
door Ruben
Wel ICM naar Ehz? Ik lees overal dat alles, op een omloop DDAR na, IRM wordt.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: do 29 okt 2009, 16:18
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: vr 30 okt 2009, 10:40
door reisthijs
reisthijs schreef:Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets,
Om mezelf even te qouten, ik zie dat de nieuwe 2800 wel een extra reismogelijkheid Asd-Dv geeft: je kan met de ICE van Amsterdam naar Utrecht en dan overstappen op de 2800 richting Deventer. Dat duurt slechts 2 minuutjes langer dan via Hilversum! (andersom, dus van Dv naar Asd kan dit officieel niet, overstaptijd van 2 minuten in Utrecht maar wel van spoor 8 naar 7 - zou met de lange rijtijdspeling van de 2800 dus wel te halen moeten zijn).

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: za 31 okt 2009, 00:45
door Ardan
Mwoach, de ICE is toch regelmatig te laat, dus die 'krappe' overstap zal wel goed komen. Persoonlijk ga ik echter geen twee euro betalen voor het stukkie asd-ut, dan wil ik ook doorrijden naar ah. Maar toch, dat dat maar twee minuutjes langer duurt! Valt me wel op... maar ja, tussen asa en ut kun je ook lekker kilometers vreten, en naar Hilversum moet je regelmatig langzamer gaan (soms bij Weesp, en ook in de bocht bij ndb).
Hoe hard mag de ICE trouwens tussen asd en ut? Een tijd terug ging die namelijk ruim over de 140, iets van 148 ofzo. (niet dat ik nou zo vaak met ICE reis, maar toch). Mag de ICE 160 rijden, zoals Thalys nu doet tussen shl en ledn? Ik las ook een tijd terug iets dat ze het viersporige deel geschikt wilden gaan maken voor 160 kph. Wanneer komt dat dan?

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: za 31 okt 2009, 11:33
door Caspar
Ik meen dat de toeslag voor de ICE vanaf volgend jaar komt te vervallen voor binnenlandse trajecten.

De snelheid is 140km/u tussen Ut en Asd. Viel me paar maanden geleden ook al op dat ie even piekte tot 152 km/u ter hoogte van Breukelen.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: za 31 okt 2009, 12:34
door playertwo
Ze waren er mee bezig om de snelheid van de buitensporen te verhogen tussen de Bijlmer en Utrecht. Zover ik weet is dat nog steeds niet uitgevoerd, dus 140km/h is officieel de max.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: za 31 okt 2009, 13:47
door Geert
Dan moet er ook iets aan de ATB worden veranderd of de ICE moet met ETCS gaan rijden, anders rijdt het ding officieel nog steeds maar 140 km/h.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 15:28
door playertwo
Er ligt daar ETCS en ATB. Nu rijdt alles nog onder ATB, en bij een eventuele snelheidsverhoging zal ETCS wel gebruikt gaan worden.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 16:27
door Daan
Dan zal er eerst wat materieel geschikt gemaakt moeten worden voor ECTS...

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 16:44
door Wubbo
Voor de volledigheid: het is ETCS (European Train Control System) en geen ECTS, dat gebruiken ze in het hoger onderwijs :)

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 17:05
door Meltrain
ziggy schreef:
Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.
Waar gaat dan het DD-AR wat nu in de s4500/s4000 rijdt, naartoe?
Ik denk dat er wel wat in de nieuwe s3700 komt, maar voor de rest?
En waar komt al het VIRM vandaan?

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 17:16
door Wubbo
DDAR krijgt een grote rol in de s5700 en de s5800, waar dan sprinters vandaan komen die de lijnen naar Almere gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 18:20
door Daniel
En de s5000 dan ook neem ik aan. Zal aardig wat Sprintertjes opleveren: in de vroege ochtend zie ik vaak de t5016 in Dordrecht die met liefst 8 bakken SGMm rijdt en zo zijn er wel meer lange treinen in die series.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:07
door Meltrain
Waarom begint/eindigt de s3700 eigenlijk in Schiphol?
Is het niet makkelijker om hem in Hoofddorp te laten beginnen/eindigen?

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:08
door Daniel
Die zal net als de NoordOost wel doorrijden naar Hoofddorp Opstel om te keren :wink:

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:12
door Meltrain
Dat snap ik, maar is het uit oogpunt van reizigersvriendelijkheid niet beter om de s3700 dan maar naar Hoofddorp te laten rijden.
De s4300 rijdt dan immers niet meer verder dan Almere Oostvaarders, dus de directe verbinding Hoofddorp - Lelystad gaat er wel iets op achteruit.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:12
door Daniel
De huidige s14300 waaruit de s3700 is voortgekomen reed ook van/naar Schiphol, dus zo heel vreemd is dat beginpunt ook weer niet.

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:19
door Chauf21
Wat goed is voor het Systeem, hoeft natuurlijk niet per definitie ook goed te zijn voor de reiziger; oftewel, who cares dat dat ding voorheen ook niet op Hfd heeft gestopt, als het wel stoppen voor de (huidige) reizigers beter is, moet je dat gewoon gaan overwegen natuurlijk :idea:

Re: Dienstregeling 2010

Geplaatst: zo 01 nov 2009, 22:27
door Wubbo
Ik vraag me wel af hoeveel reizigers Hoofddorp - Lelystad er zijn. Dat zijn er echt geen hordes volgens mij.