Pagina 1 van 2

Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 14:06
door JWM
Kamer wil NS-contract verlengen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de NS ook na 2015 op het hoofdrailnet laten rijden. Wel moeten de eisen aan de vervoerder worden aangescherpt. Dat bleek vanochtend tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoor. De concessie van de NS loopt in 2015 af. Het kabinet wil volgend jaar besluiten over het eventueel verlengen ervan. Concurrerende vervoerders als Arriva en Veolia willen ook graag op het hoofdrailnet rijden. Ze zijn nu alleen actief op regionale lijnen en doen dat met succes. „Ze hebben bewezen dat ze op die stukken van het net beter presteren dan de NS”, stelde Kamerlid Diederik Samsom (PvdA).

Lees verder op NRC.nl

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 15:49
door Ruben
Reizigerspunctualiteit! Men wordt wakker in Den Haag. :pos:

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 15:53
door JWM
Ik zou het geen slechte ontwikkeling vinden als de verantwoordelijkheid voor de stoptreinen bij de regionale overheden komt te liggen. Nu doneren er een aantal ook al een zak geld richting de NS voor bepaalde frequentieverhogingen.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 19:20
door Wubbo
Ik denk dat het zo gaat: NS krijgt de concessie nog een keer, wordt in die periode verder compleet uitgekleed en ontmanteld. Een aantal delen gaat (alsnog) naar ProRail (stations) of wordt verzelfstandigd (Servex, NedTrain). Na de concessie is NS niet meer dan een treintjesrijder, wordt de concessie alsnog aanbesteed en dan is het einde NS.

Of: NS krijgt de concessie nog een keer, wordt in die periode verder compleet uitgekleed en ontmanteld. Een aantal delen gaat (alsnog) naar ProRail (stations) of wordt verzelfstandigd (Servex, NedTrain). ProRail doet dan alles wat de 'oude' NS ook deed, behalve treintjes rijden. Zelf ook treintjes rijden is dan een kleine stap, aangezien alle andere onderdelen toch al bij ProRail liggen. Dan zijn we dus weer terug bij de situatie van voor de privatisering.

Welk scenario het wordt hangt van de politieke ontwikkelingen af, daar heb ik verder niet zo veel kijk op.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 19:41
door Suus
Die laatste wordt het niet, dat mag niet van de Europese regelgeving.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 19:55
door JWM
Tegen die tijd kan Europese regelgeving er weer heel anders uitzien. Daarnaast krijgen we straks een Europees verdrag waarin de mogelijkheid is opgenomen om weer uit de EU te stappen, een droom voor partijen als de PVV en de SP. Stel je voor dat daar een referendum over gehouden gaat worden :mrgreen:

De door Wubbo geschetste scenario's vind ik ietwat somber. Wat mij betreft laat je dingen als vastgoedontwikkeling en stationsexploitatie meespelen bij een aanbesteding. Aan alleen het rijden van treintjes valt toch geen droog brood te verdienen.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 20:23
door deadlock
Bee schreef:Die laatste wordt het niet, dat mag niet van de Europese regelgeving.
Hoezo niet? Je mag het vervoer op het hoofdnet oneindig onderhands blijven gunnen.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 20:56
door Ruben
Ongeacht de onderliggende juridische constructies lijkt het Duitse spoorwereldje nog aardig DB te zijn. DB Netz is in ieder geval niet afgesplitst zoals ProRail dat is, dus we kunnen ook nog die kant op want dat schijnt kennelijk wel van de EU te mogen. Daarnaast is naast de UK Nederland sowieso het enige land dat zo ver is gegaan in privatisering van het spoorvervoer.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 20:59
door playertwo
JWM schreef:Tegen die tijd kan Europese regelgeving er weer heel anders uitzien. Daarnaast krijgen we straks een Europees verdrag waarin de mogelijkheid is opgenomen om weer uit de EU te stappen, een droom voor partijen als de PVV en de SP. Stel je voor dat daar een referendum over gehouden gaat worden :mrgreen:
Groenland is formeel al uit de EG gestapt dus ook zonder dat verdrag (lees grondwet) is het gewoon mogelijk om uit deze geldverslindende, ondemocratische en bureaucratische bestuurslaag te stappen. Wellicht dat er een Kamermeerderheid voor is na de verkiezingen :mrgreen:

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 21:37
door Suus
NS-Reiziger schreef:Ongeacht de onderliggende juridische constructies lijkt het Duitse spoorwereldje nog aardig DB te zijn. DB Netz is in ieder geval niet afgesplitst zoals ProRail dat is, dus we kunnen ook nog die kant op want dat schijnt kennelijk wel van de EU te mogen. Daarnaast is naast de UK Nederland sowieso het enige land dat zo ver is gegaan in privatisering van het spoorvervoer.
Ja, maar DB Netz heeft wel een gescheiden inboedel en balans. In zoverre voldoet het daarmee aan de voorwaarden die vanuit de EU worden gesteld.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 21:40
door Ruben
Precies, de onderliggende juridische constructie lijkt afgescheiden, terwijl dit in werkelijkheid net zo afgescheiden is als Deutsche Telekom en T-mobile NL. En dan als Nederlandse klant uitgemolken worden als je op het netwerk van een zusterbedrijf belt. :lol:
In Nederland hebben we dat mooie Knabbel en Babbel arrest, als we die hierop losgooien dan is DB Netz niet afgescheiden van het DB concern, en al zeker niet op de wijze zoals Prorail dat van NS is. NL is veel te onderdanig, net als dat Tsjechië tot het laatst wacht met het ratificeren van het verdrag van Lissabon en in die machtspositie nog eisen stelt; op zoiets zou Nederland nooit komen uit braafheid, maar het is ont-zet-tend slimme politiek.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 22:38
door Gekko123
playertwo schreef:
JWM schreef:Tegen die tijd kan Europese regelgeving er weer heel anders uitzien. Daarnaast krijgen we straks een Europees verdrag waarin de mogelijkheid is opgenomen om weer uit de EU te stappen, een droom voor partijen als de PVV en de SP. Stel je voor dat daar een referendum over gehouden gaat worden :mrgreen:
Groenland is formeel al uit de EG gestapt dus ook zonder dat verdrag (lees grondwet) is het gewoon mogelijk om uit deze geldverslindende, ondemocratische en bureaucratische bestuurslaag te stappen. Wellicht dat er een Kamermeerderheid voor is na de verkiezingen :mrgreen:
Geldverslindend, laat me niet lachen... Ooit geweten dat wij als Nederland, een land dat leeft van de handel, door de EU een stuk rijker zijn geworden? Als we uit de EU stappen, zal alle handel die nu via Rotterdam en Amsterdam (Schiphol) gaat, verhuizen naar andere landen die nog wel in de EU zitten. Daar gaan een heleboel inkomsten van ons landje...
Tevens komen er waarschijnlijk handelsbelemmeringen tussen Nederland en de lidstaten van de EU :( Dag economische groei in Nederland, welkom eeuwige recessie (waar we onmogelijk uit kunnen komen, tenzij we het oppervlak van een land als China of VS zouden hebben)

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 23:17
door deadlock
playertwo schreef:Groenland is formeel al uit de EG gestapt dus ook zonder dat verdrag (lees grondwet) is het gewoon mogelijk om uit deze geldverslindende, ondemocratische en bureaucratische bestuurslaag te stappen. Wellicht dat er een Kamermeerderheid voor is na de verkiezingen :mrgreen:
En onze economie om zeep helpen :mrgreen: Nee dank je :p

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: ma 12 okt 2009, 23:51
door Ruben
Eruit stappen is idd wel het domste dat Nederland kan doen. Ons land heeft van oudsher al een open economie, en de economische voorspoed is hier dan ook afhankelijk van die van andere delen van de wereld. Laten we de handel dan ook lekker zegevieren en deel uitmaken van iets dat dat bespoedigt, de EU. Daarnaast is de EU alles behalve bureaucratisch. De EU telt niet meer ambtenaren dan een kleine lidstaat.
Daarnaast zijn wij hier (bijna) allen opgegroeid in vrede, voorspoed en met open grenzen. De EU is ooit opgericht om het roerige Europa, wat het ALTIJD is geweest, te temmen. Men wilde eens geen oorlogen meer. Dat er nu zoveel voordelen zijn, vergeet men voor het gemak en men gaat zeuren over iets als bureaucratie en geld.

In een tijd van globalisering kan je beter Europees denken dan Hollands, als je het slim wilt spelen. 8-)

Nieuwe NS-concessie in het verschiet

Geplaatst: di 13 okt 2009, 08:13
door Geert
Nieuwe NS-concessie in het verschiet
Geplaatst op: maandag 12 oktober 2009 om 22:45
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 oktober 2009 om 8:12

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen kunnen ook na 2015 blijven rijden op het hoofdnet, maar de prestaties moeten wel omhoog. Die boodschap gaven de Tweede Kamer en verkeersminister Camiel Eurlings maandag af in een debat over de toekomst van het spoor.
De meeste aanwezige Kamerfracties drongen erop aan om de NS snel duidelijkheid te geven over een nieuwe concessie (contract). De huidige regeling loopt in 2015 af.

Eurlings bleek bereid de voorstanders tegemoet te komen, en de NS-concessie met waarschijnlijk nog eens tien jaar te verlengen. Eind dit jaar zal hij zijn beleidsplannen bekendmaken.
Lees verder

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 11:16
door playertwo
deadlock schreef:
playertwo schreef:Groenland is formeel al uit de EG gestapt dus ook zonder dat verdrag (lees grondwet) is het gewoon mogelijk om uit deze geldverslindende, ondemocratische en bureaucratische bestuurslaag te stappen. Wellicht dat er een Kamermeerderheid voor is na de verkiezingen :mrgreen:
En onze economie om zeep helpen :mrgreen: Nee dank je :p
Heb je de status van landen als Noorwegen of Zwitserland al bekeken? Die hebben de voordelen wel, maar niet de lasten. Nederland kan zich zonder EG aansluiten bij de Euro en Schengen. Tevens kan je dan een vrijhandelszone met Duitsland, de overige Beneluxlanden, Rusland, China, Japan en de VS instellen met verdragen. Dan heb je 95% van de export afgedekt, betaal je miljarden minder en ben je niet meer gebonden aan de regels uit Brussel. Tel uit je winst.

NS kan in dat geval 'gewoon' de concessie op het Hoofdrailnet blijven rijden met daarbij de aanvullende eisen die VWS en/of de Kamer willen stellen, zonder dat er allerlei versnippering ontstaat. Verliesgevende nevenlijnen kunnen dan aanbesteed worden aan de markt, die er blijkbaar wel winst op kan maken, maar dan moet je niet zeuren dat er daar geen HC en WC op de trein is en er vrijwel alleen maar lightrailmaterieel ingezet wordt.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 11:22
door Suus
Noorwegen heeft de olie, daar drijft bijna alles op, en Zwitserland heeft sinds afgelopen jaar wel degelijk problemen. Landen die niet lid zijn van de EU mogen ook de Euro niet introduceren, de Euro is deel van het raamwerk van de EU. De landen in de Balkan die de euro gebruiken, doen dit dan ook niet officieel maar hebben zelf een een zeer zwakke munteenheid.

DB Netz is een bedrijfje van de Deutsche Bahn holding. Dat is zo'n wespennest aan bedrijven (500+ om precies te zijn) dat ik mij een beetje afvraag hoe dat enigszins beheersbaar zou kunnen zijn.

Maar dat is verder off-topic.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 11:25
door playertwo
Als jij voldoet als land aan de voorwaarden van de ECB, kan je het verzoek vragen om de Euro in te voeren. In het geval van Nederland kan je dus bij de uittredingsregeling bedingen dat je de Euro mag blijven voeren als nationaal betaalmiddel.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 12:12
door deadlock
playertwo schreef:Heb je de status van landen als Noorwegen of Zwitserland al bekeken? Die hebben de voordelen wel, maar niet de lasten. Nederland kan zich zonder EG aansluiten bij de Euro en Schengen. Tevens kan je dan een vrijhandelszone met Duitsland, de overige Beneluxlanden, Rusland, China, Japan en de VS instellen met verdragen. Dan heb je 95% van de export afgedekt, betaal je miljarden minder en ben je niet meer gebonden aan de regels uit Brussel. Tel uit je winst.
Dat is wel een hele simplistische voorstelling van zaken en in de praktijk werkt het zo niet. Behalve dat de EU vitaal is voor de politieke invloedssfeer van Nederland, is het natuurlijk zo dat de Noren van olie leven en de Zwitsers van het bankgeheim.
NS kan in dat geval 'gewoon' de concessie op het Hoofdrailnet blijven rijden met daarbij de aanvullende eisen die VWS en/of de Kamer willen stellen, zonder dat er allerlei versnippering ontstaat. Verliesgevende nevenlijnen kunnen dan aanbesteed worden aan de markt, die er blijkbaar wel winst op kan maken, maar dan moet je niet zeuren dat er daar geen HC en WC op de trein is en er vrijwel alleen maar lightrailmaterieel ingezet wordt.
Wat is het probleem met lightrailmat eigenlijk?

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 14:10
door Geert
Kom nou, we gaan toch niet 60 jaar Europese samenwerking, goodwill en handel opgeven door uit de EU te stappen omdat NS zo nodig treintjes moet rijden? :roll:

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 16:28
door Vinny
De NS presteert een stuk beter dan andere staatsbedrijven, zoals het GVB. Wat mij betreft is de NS na 2015 dus van harte welkom op het spoor. Maar wel na een openbare aanbesteding, waarin ze dat ook gewoon waarmaken :)

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 20:15
door Suus
De NS is nooit een staatsbedrijf geweest, en de GVB is al enkele jaren geen "staatsbedrijf" meer. Bij een staatsbedrijf zijn de medewerkers ambtenaren, en een dergelijk bedrijf wordt verzelfstandig als het wordt omgezet in een bedrijf waarvan de aandelen in het bezit zijn van een overheid maar het bestuur geen deel uitmaakt van het overheidsbestuur. Een privatisering gaat nog verder door de aandelen in het bedrijf van de hand te doen aan de vrije markt.

Kortom, zowel de NS als het GVB zijn bedrijven waarvan de aandelen in bezit zijn van de overheid, en geen staatsbedrijven.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:01
door deadlock
Bee schreef:De NS is nooit een staatsbedrijf geweest, en de GVB is al enkele jaren geen "staatsbedrijf" meer. Bij een staatsbedrijf zijn de medewerkers ambtenaren, en een dergelijk bedrijf wordt verzelfstandig als het wordt omgezet in een bedrijf waarvan de aandelen in het bezit zijn van een overheid maar het bestuur geen deel uitmaakt van het overheidsbestuur. Een privatisering gaat nog verder door de aandelen in het bedrijf van de hand te doen aan de vrije markt.

Kortom, zowel de NS als het GVB zijn bedrijven waarvan de aandelen in bezit zijn van de overheid, en geen staatsbedrijven.
De NS is zeer zeker wel een staatsbedrijf geweest. Het is in de jaren '90 verzelfstandigd waarbij de aandelen in overheidshanden gebleven zijn.

Misschien was de juridische voorganger van de NS "Staatsspoor" een dead giveaway.

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:07
door Suus
De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen was een particulier bedrijf, geen overheidsbedrijf.

De overheid heeft wel aangestuurd op een fusie van de SS en de HSM, en toen de aandelen opgekocht van alle particuliere aandeelhouders, maar daarbij is het bestuur nooit onderdeel geworden van een overheidsorgaan, en zijn de medewerkers nooit volledige ambtenaren geweest. Zodoende is de NS nooit een staatsbedrijf geweest, in tegenstelling tot veel andere spoorbedrijven in Europa.

Over de verhouding tussen de diverse bedrijven die dicht tegen de overheid aanzaten en de overheid zelf heb ik in de zesde een lijvig profielwerkstuk geschreven, dus je kan er vanuit gaan dat ik er wel iets van weet :wink:

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Geplaatst: di 13 okt 2009, 23:58
door deadlock
Dat de NS een privaatrechtelijk bedrijf was neemt niet weg dat het de facto een staatsbedrijf was. De de jure status maakt immers dan geen ruk meer uit. Zie bijvoorbeeld het gedoogbeleid qua softdrugs.

Sowieso was het trouwens geen particulier bedrijf maar een N.V.