Kamer wil NS-contract verlengen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Bericht door Suus »

Je kan het staatsbedrijf vinden, juridisch was dat niet zo dus mag die benaming eigenlijk niet gebruikt worden. In zo'n geval spreek je over een semi-overheidsbedrijf. Kenmerkend hieraan is dat het bedrijf een eigen koers vaart, wat de NS in de afgelopen minstens vijftig jaar zeker heeft gedaan. Ze hebben zelf materieel ontwikkeld, zelf spoorlijnen en infrastructuur uitgebreid en zelf een dienstregeling ontwikkelt. Natuurlijk hebben de NS en de overheid ook wel eens tegen elkaars schenen geschopt (Sluiting IJmuiderlijn ging niet zoals de NS gehoopt had) maar dat hoort erbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Bericht door Karl »

Is hier nog nieuws over?

Zojuist las ik ergens weer eens iets over de Valeilijn en ik vroeg mij af, in welke vorm zou het mogelijk zijn om regionale treinen uit handen te geven aan decentrale overheden? Dan zou je de Valeilijn bijvoorbeeld gemakkelijk naar Arnhem kunnen verlengen en tariefintegratie bevorderen.
Aan de andere kant, wat doe je dan met stoppers als Breda - Utrecht of Breda - Leiden. Brabant betaalt zich dan wel weer een ongeluk voor de extra stoptreinen en het nachtnet wordt ook extra betaald. Friesland heeft ook een stopper Wolvega - Leeuwarden in laten leggen, maar juist door het decentrale gebrek aan regie, rijdt die dan weer niet door tot Meppel (overstappen naar Zwolle?) of zelfs Zwolle.
Mocht je dat doen, dan hoop ik wel dat er een partij (ProRail?) is die de kaartverkoop centraal beheert, zodat inchecken en uitchecken van stoptrein naar IC niet hoeft, daarmee verlaag je toegankelijkheid van het OV absoluut niet.

Hoe zit het in België eigenlijk? Roosendaal en Maastricht zouden van mij best gedeeltelijk 'Belgisch' mogen worden, dus met tarieven, afschaffen van grenstoeslagen en dergelijke incluis.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer wil NS-contract verlengen

Bericht door iljitsch »

Karl schreef:Is hier nog nieuws over?
Hoe zit het in België eigenlijk? Roosendaal en Maastricht zouden van mij best gedeeltelijk 'Belgisch' mogen worden, dus met tarieven, afschaffen van grenstoeslagen en dergelijke incluis.
Ik las laatst ergens dat Maastricht officieel de status van Belgisch station heeft.

Wat betreft het aanbesteden: niks mis mee, maar dan wel als het overal gebeurt. Ik zie er niks in als buitenlandse staatsbedrijven (ongeacht definitiekwesties) in Nederland het spoorvervoer (ook de trams in de grote steden) overnemen en NS, RET en HTM zichzelf kunnen opheffen of omvormen tot een regiokantoortje van zo'n buitenlands bedrijf. (Voor het GVB lijkt me dit alleen maar vooruitgang.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten