Vinny schreef:Over het eindbeeld is het laatste woord nog niet gezegd. Er zijn allerlei technische moeilijkheden om de treinen die de NS wil ook te laten stoppen op de Rotterdamse stations.
Tja, maar zelfs als we er vanuit gaan dat alleen de 2200 in Lombardijen en Schiedam stopt zit je nog met 'n leuk probleempje... In de zo gewenste kwartiersdienst van 2100 en 2200 zouden de 2200 en 1900 nagenoeg tegelijk rijden en 'tis natuurlijk wel te raden waar de reizigers dan in zitten: in de non-stop-trein

Die laatste heeft in 't meest logische geval ook de cross-platform overstap vanuit Gorinchem: de 2200 begint immers in Dordrecht dan, wat het vrij onwaarschijnlijk maakt dat 'ie van spoor 1 gaat vertrekken.
En dan heb je ook nog Rotterdam - Den Haag, wat zolang Schiedam - Delft nog tweesporig is ook twee kort achter elkaar rijdende treinen zal hebben. Daar is het juist de trein die het eerst rijdt die het drukst is is m'n ervaring, die komt immers door het beperkte aantal sporen ook als eerste aan.
Eigenlijk zou een afstemming die een 10-minutendienst oplevert het meest ideaal zijn, maar dan kom je boven Den Haag weer in de knoop met een rare 10/20-minutendienst. Plus dat dat waarschijnlijk niet past tussen Schiedam en Delft.
Alle NS treinen zullen trouwens over de "stoptrein" sporen gaan; de IC sporen zullen in de Rotterdamse spoortunnel voor Hogesnelheidstreinverkeer gereserveerd worden. Al is het mogelijk dat er een overgangssituatie zal zijn.
Hmm, dat vereist nogal een aardige aanpassing in de dienstregeling die er ook niet bepaald robuuster van zal worden. De stoptreintjes en IC's (1900 en 2100) liggen daar nu al ongeveer in kwartiersligging, dus veel geschoven wordt daar vast niet in.
Dan kom je al snel uit op 'n lange stop voor de stoppers, die in deze situatie immers achter de IC aan moeten en in 't slechtste geval zelfs twee IC's voor mogen laten in het Rotterdamse. De inhaling van stoptreinen door de IC's zit immers ergens in of net na de tunnel. Voordeel van de lange stoptreinstop is wel dat je in beide richtingen een overstapmogelijkheid hebt, terwijl je nu eigenlijk alleen van stoptrein op IC fatsoenlijk kunt overstappen.