Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Okt 2009, 17:31

Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat
Geplaatst op: donderdag 15 oktober 2009 om 17:08
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 oktober 2009 om 17:12

De NS had moeten profiteren van de economische groei, bevolkingsgroei, de groeiende files én de gigantische investeringen in stations en sporen, maar heeft alle kansen laten liggen, vindt Joris van den Hurk. Om Nederland welvarender en duurzamer te maken zijn bereikbaarheid én een shift van auto naar trein cruciaal. Om dit te realiseren is het toestaan van concurrentie op het hoofdnet noodzakelijk.
Lees verder

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Ruben » Do 15 Okt 2009, 20:12

Wat een druif. Zijn mening proberen te laten overtuigen en dan Synthus typen. Het ding heeft vast alleen per auto geforensd. Als we dan toch gaan aanbesteden laten we dan tenminste het hele net in één kluif neergooien, kan er tenminste nog e.e.a. op elkaar afgestemd worden. Meneer hier moet denk ik alleen van A naar B zonder over te stappen, en is er zeker van dat die lijn sowieso als 1 geheel aanbesteed gaat worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Geert » Do 15 Okt 2009, 21:06

De concurrentie op de rail in Nederland is mede ontstaan omdat de NS als monopolist aangaf geen toekomst te zien voor railvervoer in de provincie en meer geld nodig te hebben voor de nevenlijnen of deze anders te sluiten. De concurrenten hebben aangetoond dat met minder geld het aanbod meer dan verdubbeld kon worden en een goed product leidt tot meer en tevreden reizigers. Aanbesteding en concurrentie werken!

Nou nou, wat een jubelstory :). Ik vind het wel meevallen. Sommige lijnen hebben inderdaad een hoger aanbod, maar dat werd dan ook geëist door de aanbestedende provincie. Is dat zo innovatief?

Ik vind de opmerking over dat de treinen van NS vaker te laat zouden zijn dan die van concurrenten ook een beetje tendentieus. Het net waar NS over rijdt is over het algemeen een stuk complexer dan de simpele diesellijntjes of kippenlijntjes maar de concurrenten over heen kachelen. Dat een vertraging van een losse trein dan meer effect heeft laat zich raden lijkt me; beetje appels met peren vergelijken dit :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Vinny » Do 15 Okt 2009, 21:19

Op zich is tendering een goed middel om de prestaties van vervoerders te verbeteren. Concurrentie zorgt voor prestatieverbetering. Je merkt dat altijd aan monopolies, of deze nou overheidseigendom zijn of niet: ze zorgen voor een inefficient proces en een slecht product. Microsoft ging pas fatsoenlijke software schijven toen Google en Linux ineens ook met gebruiksvriendelijke software op de markt kwamen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Okt 2009, 21:27

Er zitten zeker wel waarheden in het artikel. Waar ik echter een beetje huiverig voor ben bij het aanbesteden van lijnen (waar de beste man over praat) is dat je het dienstregelingen-maken dan elders neer moet gaan leggen (bij een organisatie als ProRail) waar je als vervoerder dan je wensen neer kan leggen, en ProRail maakt er dan wat moois van. Alleen door een overkoepelende organisatie te laten plannen krijg je het namelijk voor elkaar dat de situatie op de grote knooppunten houdbaar wordt. Je kan de vervoerders wel zelf laten plannen, maar waarschijnlijk levert dat zoveel trein-treinconflicten op omdat alle vervoerders natuurlijk het beste willen, dat het er op neer gaat komen dat ProRail zoveel wijzigingen moet doen dat het neerkomt op een nieuwe dienstregeling.

De expertise van het dienstregelingen-maken haal je daarmee deels weg bij de vervoerder, evenals de flexibiliteit om lijnen aan elkaar te koppelen (zoals in 2010 gaat gebeuren met de Intercity Amersfoort Schothorst - Enkhuizen), om treinseries op te waarderen (als de s3600 niet meer gaat stoppen op Olst en Wijhe moet je dus een nieuwe concessie maken voor een stoptrein naar die stations, of de uitvoerder van de concessie 'serie 3600' gaat meer geld cq lagere kosten vragen voor zijn concessie omdat 'ie opeens een extra treindienst moet uitvoeren) en te vogelen met al dan niet stoppen op stations (zoals het enkele jaren geleden gaan bedienen van Rotterdam Blaak in plaats van Zwijndrecht door de s2200). Al dat soort kleine wijzigingen moet je dan opeens gaan verwerken in contracten in plaats van dat een organisatie gewoon de voordelen naast de nadelen legt en dan beslist of het gebeurt of niet.

Wat niet wegneemt dat er aan de huidige dienstuitvoering van NS heel veel te verbeteren valt, en NS ook zeker prikkels moet krijgen om te gaan verbeteren.

Oud forumgebruiker

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Vr 16 Okt 2009, 00:50

Dat de treinen vies zijn klopt wel... je ziet het duidelijk in DDAR-stam 7464, waar één splinternieuwe bak in zit. Ind e oude bakken zitten allemaal ranzige (koffie)vlekken en smerigheid... volgens mij is daar in geen eeuwen meer een doekie doorheen gehaald :(.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Fles » Vr 16 Okt 2009, 10:28

Wat een aap zeg.

De concurrenten hebben aangetoond dat met minder geld het aanbod meer dan verdubbeld kon worden en een goed product leidt tot meer en tevreden reizigers. Aanbesteding en concurrentie werken!


tevreden reizigers ja ja :D Je bedoelt "we hebben al een week geen klachten meer over overvolle treinen die stations voorbij rijden op de Maaslijn"

In Nederland zijn inmiddels 15 goederenvervoerders actief, ook op het hoofdnet van de NS in en buiten de Randstad. Dit heeft geresulteerd in een verdrievoudiging van het goederenvervoer binnen 10 jaar en zonder problemen voor het reizigersvervoer.


Bron/link/url graag? :?: Dit is namelijk pertinente onzin.

Maar ik begrijp wel waar het idee vandaan komt:

Joris van den Hurk is partner bij Beaufort Business Partners en is initiator van concurrentie in het railgoedervervoer in Nederland en Frankijk.


In het goederenvervoer kan iemand met een vervoersbehoefte inderdaad KIEZEN door we hij zijn spulletjes laat verslepen. In het reizigersvervoer is helemaal geen concurrentie. Een reiziger moet ergens heen, en is daarmee veroordeeld tot de vervoerder die daar rijdt. Oh, BEHALVE op het traject Elst - Arnhem - Arnhem Velperpoort. Als je in voorkomende gevallen liever een half uur wacht tenminste. Wauw.

Schoenmaker blijf toch bij je leest. Zeg lekker zinvolle dingetjes over het goederenvervoer, en bemoei je niet met reizigersvervoer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Vinny » Vr 16 Okt 2009, 10:31

Je bedoelt "we hebben al een week geen klachten meer over overvolle treinen die stations voorbij rijden op de Maaslijn"
Da's toch een teken dat het harstikke goed gaat? Toen de NS er nog reed reden de treinen zelfs in de spits meer dan half leeg, vandaar dat de NS dit soort lijnen aanvankelijk wilde opheffen... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Frank » Vr 16 Okt 2009, 10:47

De trein waar nu klachten over zijn reed toen met 3x DM '90 en zat ook hartstikke vol.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Vinny » Vr 16 Okt 2009, 11:01

Eén trein... :|
Moet je eens in de randstad kijken: Daar zijn álle treinen vol (behalve de Fyra tijdens de daluren)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Caspar » Vr 16 Okt 2009, 11:12

^^^Onzin, ik denk dat er in de Randstad ook genoeg treinen in de spits nog niet eens half vol zitten, Fyra zou zelfs alle reizigers in 1 bak weten te krijgen als het zou moeten in de spits, zonder staanplaatsen. Tegenspits treinen naar Enkhuizen, Alkmaar, Almere etc zijn in de spits nog lang niet half gevuld... De neven lijnen in Groningen/Friesland bv zijn naar verhouding net zo gevuld als in de Randstad. Heb daar toch vaker staanplaatsen gezien dan bij de NS, waar dat eigenlijk niet zo vaak voorkomt laatste tijd, op de meeste ritten dan.

Verder zijn de treinen van NS idd vaak vies, in de Virms met stoffe bekleding zie je vaak allerlei koffievlekken op de zitting. Toiletten die helemaal ondergekalkt zijn etc etc. Ook de buitenkant van met name Ddar'n zijn doorgaans niet schoon. Had er laatst weer eens eentje waarvan je van binnen niet kon zien of buiten nou de zon scheen, of dat het grijs weer was. Bij uitstappen bleek het inderdaad gewoon zonnig te zijn.
Al kan Arriva er ook wat van, treinen van buiten smerig laten zijn...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Daniel » Vr 16 Okt 2009, 12:11

Caspar schreef:Al kan Arriva er ook wat van, treinen van buiten smerig laten zijn...

Mwoh, op de MerwedeLingeLijn wordt aardig goed gewassen, die treinen hebben tenminste doorzichtige ruiten.

In de schoonheid zou 't al schelen om de prullenbakken te legen: als 'n trein net lang heeft staan keren op Rotterdam C. en bij vertrek zijn vervolgens de prullenbakken vol dan klopt er toch iets niet... Huidige maat van die dingen helpt daarbij trouwens ook niet als je tegelijk meer meeneemzaken gaat verkopen op de stations.
Andere uiterste was dan weer een vroege s2100 uit Amsterdam waarvan in Dordrecht de tafeltjes nog nat waren na de schoonmaak en heb in die trein ook ooit eens een fles schoonmaakmiddel aangetroffen :P Een vorm van vuiligheid die vaak voorkomt zijn trouwens ook plakkende vloeren.

En veel spitstreinen in de Randstad zijn natuurlijk vooral plaatselijk druk. Heb bv. zelf weleens de t2825 die met 9-10 bakken rijdt. Als ik ergens in het midden of achterin gaan zitten zijn er staanplaatsen op het balkon, zit ik in de voorste bak dan zijn er notabene tot Utrecht aan toe zitplaatsen vrij. En zo heb je genoeg treinen met plaatselijke drukte.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Geert » Vr 16 Okt 2009, 14:40

Vinny schreef:Eén trein... :|
Moet je eens in de randstad kijken: Daar zijn álle treinen vol (behalve de Fyra tijdens de daluren)

De Maaslijn was in de NS-tijd al goed bezet. Het gaat niet om één trein, maar gewoon om de hele verbinding.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Opinie: Treinen van NS duur, vies en vaak te laat

Berichtdoor Karl » Vr 16 Okt 2009, 15:15

Leuk hoor dat de decentrale lijnen een betere bezetting hebben, maar in de jaren negentig had de NS een zelfde bezetting als de Maaslijn nu en waren we daarmee tevreden? Toen moesten er opeens uit de buurlanden allerlei materieel opgetrommeld worden. Wees blij dat de NS nu 'op de toekomst' materieel inzet.

Over dat FYRA ding: net of er ooit meer dan veertig mensen in dat ding zitten. :roll:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast