'Grenzen aan verkeerslawaai'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

'Grenzen aan verkeerslawaai'

Berichtdoor Suus » Vr 30 Okt 2009, 12:42

'Grenzen aan verkeerslawaai'
DEN HAAG - De geluidsoverlast die het groeiende verkeer veroorzaakt, moet aan banden gelegd worden. Milieuminister Jacqueline Cramer introduceert daarom geluidsplafonds langs rijkswegen en hoofdspoorwegen. Eén miljoen huizen worden zo beter beschermd tegen de herrie.

De ministerraad gaat vrijdag hoogstwaarschijnlijk akkoord met dit voorstel van Cramer, bevestigen welingelichte bronnen in Den Haag.

Wegbeheerders zijn daardoor gedwongen tot het nemen van maatregelen als het geluidsniveau uitkomt boven de 65 decibel langs rijkswegen en boven de 70 decibel langs hoofdspoorwegen. Concreet komt dat neer op ongeveer op 3 miljoen auto's of 30.000 treinen.
Lees verder op nu.nl

Dit vind ik wel een interessant artikel. Ik woon zelf aan een spoorbaan (afstand minder dan 200 meter). Nu heb ik daar natuurlijk zelf voor gekozen, en heb ik ook nog het geluk dat het aantal goederentreinen hier meestal niet meer is dan 2 per dag ('s ochtends een afvaltrein, 's avonds een afvaltrein). Maar het aantal passagierstreinen is hier wel redelijk hoog (8 per richting per uur overdag). Nu is ICL gelukkig uit de s1500 verdwenen, wat altijd voor het meeste geluidsoverlast zorgde (een gesprek in de keuken moest onderbroken worden als het raam open stond), maar nog steeds merk ik wel veel verschillen tussen de soorten materieel. Zo is ICM veel lawaaieriger dan VIRM. Ik vind het dan ook wel eens interessant, want sommige huizen hebben sinds de dienstregeling van 2007 wel met veel meer treinen te maken dan vroeger.
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: 'Grenzen aan verkeerslawaai'

Berichtdoor MdJ » Vr 30 Okt 2009, 14:08

Ik kan vanuit mijn slaapkamerraam de snelweg A1 zien, waarvan ik vroeger weinig tot geen last van had. Alleen wanneer het heel stil was en de wind deze kant op staat. Vervolgens hebben ze er een schuttinkje neergezet... Met de geluidsoverlast erbij.. (Heien enzo) en nu wordt het geluid versterkt... We hebben dus meer last van die snelweg, sinds ze daar mee bezig zijn geweest... :?

Over dat treinlawaai... Ik heb een aantal nachten bij mijn zusje die aan het spoor tussen Esd-Es woont geslapen.. Ik kon niet slapen door het lawaai, zijzelf had er geen last van. Als je er last van hebt, moet je er niet gaan wonen.. Mij krijg je dus niet naast het spoor :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: 'Grenzen aan verkeerslawaai'

Berichtdoor Stefan » Vr 30 Okt 2009, 14:23

Tsja, ik woon hier aan het rand van Numansdorp en het is hier 's nachts eigenlijk doodstil. Ik heb vorig jaar 5 maanden bijna in het centrum van Bremen gewoond en ik heb de eerste week echt amper geslapen door het lawaai van de doorgaande weg, de treinen, de trams en de ambulances die de hele dag af en aan reden (ik woonde bijna naast het ziekenhuis namelijk :P ), maar toen ik daar eenmaal aan gewend was, sliep ik als een roosje. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Grenzen aan verkeerslawaai'

Berichtdoor Daniel » Vr 30 Okt 2009, 18:47

Tja inderdaad, er is zeker sprake van gewenning aan verkeerslawaai... ik heb jaren vlak langs 't spoor gewoond, waarvan nog 9 jaar met Plan U op de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Dat hoorden we eigenlijk nooit, 't viel vooral op als er 's nachts een keer werkzaamheden waren waardoor de trein juist niet langskwam.
Tegenwoordig woon ik aan een busroute (waar de bus overigens ook het enige doorgaande verkeer is, zo achterin de wijk), maar zelfs met het raam open hoor ik af en toe de bus nog nieteens. GTW's kan je trouwens wel zeer goed horen op afstand, maar 'tis ook weer niet echt storend.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten