Spoedig afscheid DDM-1

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door 88122903 »

Het eerste dubbeldeks materiaal van de NS (DDM-1)wordt naar verwachting in 2010 terzijde gesteld.
Eerste instantie was het de bedoeling dat deze trein serie een reversie zou ondergaan.
Het treinmaterieel kwam in 1985 in dienst en elke trein kreeg een naam van een bedreigde diersoort mee.

Bron: Railmagazine nr 269, nov 09.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Suus »

Whoehoe, weg met de m1800 locs. Die hoor je van een kilometer afstand nog stand-by staan op de Watergraafsmeer :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door reisthijs »

DDM-1 is nu dus zelf een bedreigde soort geworden. Wel raar hoor, om materieel dat pas 25 jaar oud is aan de kant te zetten. En dat voor een bedrijf dat eerder materieel van een jaar of 35 nog vrolijk moderniseerde... ('vroegâh' was het normaal dat NS materieel afvoerde als het tussen de 30-35 jaar oud was).

Hoewel, het is bekend dat NS niet houdt van kleine afwijkende materieelseries, en een goed geschikte verbinding om ze in te zetten is er ook niet echt meer. Keren bij Hoorn Kersenboogerd mogen ze niet meer vanwege het door Bee genoemde lawaai.
Maar toch jammer dat ze weggaan, vond ze eigenlijk altijd de fijnste van de verschillende DDM-varianten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door 88122903 »

reisthijs schreef:DDM-1 is nu dus zelf een bedreigde soort geworden. Wel raar hoor, om materieel dat pas 25 jaar oud is aan de kant te zetten. En dat voor een bedrijf dat eerder materieel van een jaar of 35 nog vrolijk moderniseerde... ('vroegâh' was het normaal dat NS materieel afvoerde als het tussen de 30-35 jaar oud was).

Hoewel, het is bekend dat NS niet houdt van kleine afwijkende materieelseries, en een goed geschikte verbinding om ze in te zetten is er ook niet echt meer. Keren bij Hoorn Kersenboogerd mogen ze niet meer vanwege het door Bee genoemde lawaai.
Maar toch jammer dat ze weggaan, vond ze eigenlijk altijd de fijnste van de verschillende DDM-varianten.
Het probleem met deze treinen zijn ze hebben aan de binnenkant het uitelijk (banken) van een stoptrein maar met de funtioneringsvaardigheden van een IC (deur langzaam open en langzaam optrekken).
Als ze de trein eens een luxieuse uitstraling geven en eens van die stop en sneltrein trajecten afhalen dan kan de trein nog in lengte van jaren mee.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Ruben »

Het is eigenlijk net als met SM '90, een testserie. Hoeveel zijn er nou eigenlijk van...13 samenstellingen max. Op basis hiervan heeft men DDM-2/3 kunnen bestellen, maar nu is het gewoon klaar. Een kleine serie op de baan houden enkel om het op de baan te houden is natuurlijk niet economisch.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Daniel »

Waar het spul vooral praktisch door was voor sommige treinen is dat het zeswagenstammen zijn. Mooi voor treinen waar 8 bakken teveel en 4 bakken te weinig voor is dus.
Maarja, er is met de instroom van de nieuwe IRM-viertjes en het daarmee ook meer rijden van treinen met 3x IRM-IV in de s800 zat IRM-VI vrijgekomen om het DDM mee te vervangen.

@NS-Reiziger: er zijn 15 Bvk's waarvan er laatst eentje is uitgebrand in Enkhuizen, dus maximaal 14 treinen kan je ermee vormen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door 88122903 »

NS-Reiziger schreef:Het is eigenlijk net als met SM '90, een testserie. Hoeveel zijn er nou eigenlijk van...13 samenstellingen max. Op basis hiervan heeft men DDM-2/3 kunnen bestellen, maar nu is het gewoon klaar. Een kleine serie op de baan houden enkel om het op de baan te houden is natuurlijk niet economisch.
Ben het er niet helemaal mee eens, het klopt dat het een kleinere serie is die in orderhoud iets meer kost.
Maar het is gewoon een betrouwbare trein waaar niet veel stuk aan gaat en dat zijn ook belangrijke karakterestieken.
Al zijn het maar 12 stellen ze rijden doordeweeks wel constant en ik zou niet weten wat voor huidig materiaal er dan ingezet moet worden om deze treinen te vervangen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Ruben »

Reiziger Ddrs schreef:@NS-Reiziger: er zijn 15 Bvk's waarvan er laatst eentje is uitgebrand in Enkhuizen, dus maximaal 14 treinen kan je ermee vormen.
Of onze eigen wiki klopt niet, of het zijn er toch echt maar 13? :)
88122903 schreef:Ben het er niet helemaal mee eens, het klopt dat het een kleinere serie is die in orderhoud iets meer kost.
Maar het is gewoon een betrouwbare trein waaar niet veel stuk aan gaat en dat zijn ook belangrijke karakterestieken.
Al zijn het maar 12 stellen ze rijden doordeweeks wel constant en ik zou niet weten wat voor huidig materiaal er dan ingezet moet worden om deze treinen te vervangen.
Alleen de rijtuigen bewegen niet, dat doet die loc. En juist die is ook nog eens oud en gaat hoe dan ook niet gereviseerd worden. NS zit juist wel ruim in het mat momenteel, getuige de uitschuiving van bijv. ICK maar met name ICL, ten gunste van IRM. Genoeg dubbeldekse alternatieven dus. DDM-1 is de laatste tijd toch al een mixbedrijf gaan vormen met allerhande andere dubbeldekse alternatieven, en mixbedrijven zijn naast een kleine serie onderhouden ook al niet efficiënt. Des te meer reden dit gewoon einde verhaal te laten zijn, ten nadele van wat predikers die dit barreltje de hemel in prijzen, waartegen ik wil zeggen, fantaseer verder bij DD-AR. Voor mij persoonlijk één pot nat, wil in beiden niet vervoerd worden. :x
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Suus »

Volgens mij staat er trouwens regelmatig DDM-1 met panne.

En als ik mij niet vergis zijn er dertien composities maar 15 stuurstanden, dus eentje wordt er niet gebruikt (en de ander kan niet meer gebruikt worden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Oud forumgebruiker »

88122903 schreef:Maar het is gewoon een betrouwbare trein waaar niet veel stuk aan gaat en dat zijn ook belangrijke karakterestieken.
Hahahahahahahahah, als iets vaak kapot gaat is het wel DDM-1. Met name Deurstoringen en defecte statische omzetters zijn orde van de dag!
Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:En als ik mij niet vergis zijn er dertien composities maar 15 stuurstanden, dus eentje wordt er niet gebruikt (en de ander kan niet meer gebruikt worden)
Er zijn 12 composities. Wat er met de Bvk's 6909/6910 is gebeurd is me een raadsel (oftewel; er zijn 13 stuurstanden en 12 composities, de 6914 is uitgefikt). Van de 12 composities worden er 11 ingezet in de reizigersdienst. 1 compositie staat doorgaans op de Zaanstraat t.b.v. onderhoud.

Op dit moment worden 3 composities ingezet in de s14500, 3 in de s3300/s3900/s4300 en 5 in de s2200.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door STF »

Ik sluit me bij ziggy aan, ik zat een paar jaar lang dagelijks in DDM-1 en het is vreselijk storingsgevoelig materieel. Qua comfort zijn ze beter dan DDM-2/3 maar niet qua betrouwbaarheid. En het ontbreken van bestemmingsfilms of displays is een grote misser...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door MdJ »

ziggy schreef:
Bee schreef:En als ik mij niet vergis zijn er dertien composities maar 15 stuurstanden, dus eentje wordt er niet gebruikt (en de ander kan niet meer gebruikt worden)
Er zijn 12 composities. Wat er met de Bvk's 6909/6910 is gebeurd is me een raadsel (oftewel; er zijn 13 stuurstanden en 12 composities, de 6914 is uitgefikt). Van de 12 composities worden er 11 ingezet in de reizigersdienst. 1 compositie staat doorgaans op de Zaanstraat t.b.v. onderhoud.

Op dit moment worden 3 composities ingezet in de s14500, 3 in de s3300/s3900/s4300 en 5 in de s2200.
Ik herinner me iets van...
Bvk 6909/6910 zijn er nooit geweest, maar daar was iets bij het UIC nummer, waarbij het controlecijfer hetzelfde zou zijn en dus niet te controleren is of het nummer wel degelijk correct is.

Nu kan ik nergens meer vinden... Komt iemand dit bekend voor, dan wel mij verbeteren?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Suus »

Ik kan inderdaad ook maar 13 namen vinden voor de stuurstanden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door deadlock »

Opgeruimd staat netjes :pos:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Oud forumgebruiker »

STF schreef: En het ontbreken van bestemmingsfilms of displays is een grote misser...
Net als bij ICR, en zelfs bij de revisie is daar niets aan gedaan :neg:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door playertwo »

DDM-1 zou een prima serie zijn voor de s3600 tussen pak en beet 7u en 19u. Langer dan een uur zitten de meesten er toch niet in.
Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Oud forumgebruiker »

In een DDM-stam is een beetje overkill voor dat traject :P. Het zijn echte capaciteitsbeesten voor de drukke spitstreinen in de Randstad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Wubbo »

Waarom zou een DDM overkill zijn en dat wat ze vervangen, een losse VIRM-VI niet? Ja, een DDM heeft wat meer zitplaatsen, maar zo veel verschil met een VIRM-VI is dat niet.

Wat betreft DDM-1: het probleem van die dingen is dat ze een grote revisie nodig hebben en flink omgebouwd zouden moeten worden om samen te kunnen werken met hun broertjes DDAR. Als dat laatste niet nodig was geweest had hun toekomst er ongetwijfeld rooskleuriger uitgezien. Als er nu opeens een vervoersgroei komt durf ik trouwens ook de stelling aan dat DDM-1 dan mee gaat in de revisie van DDAR en er composities gaan ontstaan met 1700-locs, maarja, die vervoersgroei verwacht ik eigenlijk niet ;-).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Vinny »

Nou de NS heeft wel een beetje een materieeloverschot nu, wat ze zo treffend omschrijven als 'strategisch reservepark'. Hierin zit o.m. ICK, ICL, Plan-V (binnenkort), Wadlopers, DM'90 en wanneer de Albatros eens binnenkomt is er een sloot ICRm over van heb-ik-jou-daar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Daniel »

En dan hebben ze ook nog een "overschot" aan ICM doen ontstaan door diverse treinen wat meer precies op de noodzakelijke capaciteit af te stemmen. Als je ziet hoe vol de tuin van Rotterdam Centraal 's ochtends wel niet staat terwijl er net na de spits losse stelletjes rijden die na bv. een misgelopen eerdere aansluiting al uitpuilen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Vinny »

Het wordt erg interessant wat de NS wil met ICM als de Hanzelijn wordt geopend. Het materieel verliest een groot gedeelte van zijn (reguliere) inzet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Wubbo »

Er zijn nog wel wat series waar enkeldekkers in terecht kunnen. Volgens mij kan er wel wat in de combi s1500 / s4500, en in de s3600 kun je losse VIRM-VI-en ook wel vervangen door duo's of trio's ICM. De perrons zijn ook lang genoeg voor combinaties tot 10 bakken, met uitzondering van Nijmegen Lent maar daar mag tegen die tijd wel eens een beslissing over genomen worden. Volgens mij kun je in de s3500 in tegenspitstreinen ook wel wat enkeldekkers kwijt. Wellicht is er dan ook een andere tijdsligging voor s2000 / s8800 zodat de s2000 met ICM gereden kan worden, de beperking zit nu op emplacement Utrecht. Zo zijn er nog wel meer opties denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Suus »

Mja, want de s8800 wil je niet met ICM rijden doordeweeks, sinds de spitstreinen, ooit tijdelijk, zijn geschrapt puilen die treinen uit tussen Alphen en Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Het wordt erg interessant wat de NS wil met ICM als de Hanzelijn wordt geopend. Het materieel verliest een groot gedeelte van zijn (reguliere) inzet...
Ik kan me juist niet voorstellen dat ze tegen die tijd dan alles van het noorden af aan gaan uitvoeren met IRM. Als je kijkt naar de spits IC's die vanaf Lelystad jarenlang met ICM of ICL zijn uitgedost, en dat de s3700 straks grotendeels met enkele DDAR's gaat tuffen, is een bijv. 12-baks ICM oplossing helemaal niet zo gek. Er zal daarnaast toch nog altijd het nodige dubbeldeks mat rijden op andere serietjes over de Flevolijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten