Pagina 3 van 5

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:43
door Wubbo
Dat probleem van die over/ondercapaciteit speelt ook bij losse rijtuigen. Ook het juiste rijtuig moet je wel hebben, en wat moet je als je in een trein een grotere bagage/fietscapaciteit nodig hebt? Dan moet je ook nog gaan jojo-en met fietsrijtuigen, en als je die toevallig niet hebt kun je dat ook niet. Voor de eerste klas geldt hetzelfde. Da's hetzelfde als toevallig met een zesje aankomen in plaats van een viertje. Met over- en ondercapaciteit blijf je dus sowieso rijden.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:32
door Wubbo
Trouwens, idee: als een DDM-zesje te veel capaciteit is voor de s3600, dan maken we er toch lekker DDM-vijfjes van? Heb je alleen een zootje tussenrijtuigen over, maar dat is dan jammer maar helaas.

Zo, weer een staaltje luchtfietserij de wereld in geholpen ;-)

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:43
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:@ziggy: Als NS geen fan is van mixbedrijven mogen ze wel eens heel snel de materieelinzet van de meeste series aan gaan passen. De 1900, de 3600, de 3400, de 5700/4900/5000, de 6000/16000/13600, de 500, de 4300/3300, de 1500: allemaal mixbedrijven. En dan mis ik er vast nog een paar. Dat gaat dus echt niet opeens over zijn.
Nee,maar ze doen het niet omdat het nou zo praktisch is. Bovendien wordt de 5700/4900/5000 op een enkel setje mat'64 na ook integraal DD-AR.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:51
door Wubbo
Ze doen het wel omdat het praktisch is: je kan er namelijk de capaciteit van je treinen mee afstemmen op het aantal reizigers. Geen overbodige luxe volgens mij, je wil 's avonds in de stoptreinen rond Geldermalsen niet met dubbele DDAR-en zitten (ja, er zijn treinen waar dat nu wel bij gepland is maar dat zijn uitzonderingen) terwijl je overdag echt wel DDAR in die serie nodig hebt om alle reizigers mee te krijgen. Dus krijg je mixbedrijven.

Bovendien moeten we de capaciteitsproblemen door ander materieel ook weer niet overdrijven: de effecten van het door een verstoring ergens op de lijn niet aanwezig zijn van een VIRM-IV zodat een trein met 8 bakken kan rijden ipv 4 (serie 3600) is niet anders dan een ICRm-stam in plaats van een VIRM-IV. Dan heb ik zelfs veel liever die ICRm-stam ;-).

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: di 10 nov 2009, 23:59
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:Ze doen het wel omdat het praktisch is: je kan er namelijk de capaciteit van je treinen mee afstemmen op het aantal reizigers. Geen overbodige luxe volgens mij, je wil 's avonds in de stoptreinen rond Geldermalsen niet met dubbele DDAR-en zitten (ja, er zijn treinen waar dat nu wel bij gepland is maar dat zijn uitzonderingen) terwijl je overdag echt wel DDAR in die serie nodig hebt om alle reizigers mee te krijgen. Dus krijg je mixbedrijven.
Maar in de s3400, s3600 en s500 speelt dit niet, de avondcapaciteit. In de 3400 blijft het materieel gewoon de hele dag rijden wat wordt ingezet idem 3600 en in de 500 is het puur ter overbrenging naar Onnen.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 00:16
door Dexter
Wubbo schreef:Trouwens, idee: als een DDM-zesje te veel capaciteit is voor de s3600, dan maken we er toch lekker DDM-vijfjes van? Heb je alleen een zootje tussenrijtuigen over, maar dat is dan jammer maar helaas.

Zo, weer een staaltje luchtfietserij de wereld in geholpen ;-)
Ssst, straks breng je nog iemand op ideeen, stel dat er stiekem iemand uit het HGB zit mee te lezen... :lol:

Nu je erover begint: Een jaar of 3 geleden deed onder het personeel het hardnekkige gerucht de ronde dat de VIRM VI-en zouden worden verkort naar 5 bakken, er werdt gezegd dat er voor de zessen niet overal genoeg opstelruimte zou zijn.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 08:10
door Wubbo
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Ze doen het wel omdat het praktisch is: je kan er namelijk de capaciteit van je treinen mee afstemmen op het aantal reizigers.
Maar in de s3400, s3600 en s500 speelt dit niet, de avondcapaciteit. In de 3400 blijft het materieel gewoon de hele dag rijden wat wordt ingezet idem 3600 en in de 500 is het puur ter overbrenging naar Onnen.
Nee, maar het afstemmen op het aantal reizigers wel. Dat speelt net zo hard in alle andere series.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 12:44
door Meltrain
Dexter schreef:
Wubbo schreef:Trouwens, idee: als een DDM-zesje te veel capaciteit is voor de s3600, dan maken we er toch lekker DDM-vijfjes van? Heb je alleen een zootje tussenrijtuigen over, maar dat is dan jammer maar helaas.

Zo, weer een staaltje luchtfietserij de wereld in geholpen ;-)
Ssst, straks breng je nog iemand op ideeen, stel dat er stiekem iemand uit het HGB zit mee te lezen... :lol:
Ik zie eigenlijk niet in waarom dit geen optie zou zijn... :?

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 12:58
door Suus
De m1800-locs moeten eruit, waardoor je nog steeds een grote verbouwing voor een kleine serie nodig hebt. Dat gebeurde ook bij de Railhoppers niet.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 13:07
door Meltrain
De 1800's zijn pas 28 jaar oud.
de 1200's hielden het ook ruim 50 jaar uit. :P

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 13:43
door Suus
Het is geen geheim dat de technologische ontwikkelingen, ook bij de spoorwegen, steeds sneller gaan. Tien jaar geleden was de m1800 nog redelijk modern, nu is het gewoon verouderd door diverse soorten locomotieven.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 14:02
door Daan
Plus het feit dat de NS veel te veel locs over heeft, nu ICK en ICL eruit is...

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 19:15
door Oud forumgebruiker
Heb ook begrepen dat NS liefst geen getrokken materieel meer wil, treinstellen zijn veel flexibeler.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 20:00
door Ruben
In principe kan je die DDM1 best als treinstel beschouwen, zeker niet minder dan DD-AR, ook al zijn beiden dat formeel niet. Zolang je alles in dezelfde samenstelling houdt en aan de andere kant een stuurstand of tweede loc hebt, heb je dezelfde flexibiliteit als een treinstel. Getuige ICR in treinstelmodus is dat ook wat men genoeg vindt. Officieel is IRM ook geen treinstel, maar daar is een loc niet zo nadrukkelijk aanwezig dus rept niemand erover.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 20:12
door Oud forumgebruiker
Met uitzondering van VIRM, is het toch anders blijkbaar. Met verbouwing van DDAR gaan de Loc's ook weg.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 20:13
door playertwo
Mag je toch een redelijke vloot motorrijtuigen bijbestellen / stuurstandrijtuigen ombouwen

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 21:00
door Ruben
De stammetjes DDAR gaan rondrijden met 6 bakken.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: wo 11 nov 2009, 22:09
door reisthijs
Daarmee moeten alle tussenrijtuigen wel een plaatsje kunnen krijgen. Het enige waar je mee blijft zitten, is 29 stuks DDAR-stuurstanden. Van de nieuwe stammen zal de helft waarschijnlijk met 5 bakken gaan rijden, zoveel DDAR-tussenrijtuigen zijn er niet dat je 50 zesjes kan maken. Tenzij je met de verbouwing meteen ook een paar bakken DDM1 mee zou nemen :) .
NS-Reiziger schreef:In principe kan je die DDM1 best als treinstel beschouwen, zeker niet minder dan DD-AR
Behalve dan dat je niet eenvoudig twee stammen DDM1 aan elkaar kan koppelen, voor als één te weinig is. Met DDAR kan dat wel en dus is dat net wat flexibeler inzetbaar.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: do 12 nov 2009, 01:15
door Dexter
Ik hoorde dat er 25 zeswagenstammen en 25 vierwagenstammen zouden worden geformeerd, alle met een mDDM. Wat er met de overblijvende bakken gebeurt is nog niet duidelijk. Overigens heb ik bij de zeswagenstammen wel zo m'n vraagtekens, omdat de mDDM is ontworpen om dienst te doen met max 3 a 4 bakken. Geen twijfel erover dat ie een extra bak niet zou kunnen trekken, maar de aanzet zal wel beduidend minder snel worden vrees ik.

Wat de DDM1 betreft gaat het idd voornamelijk om de locs 1800. Wat mij betreft hadden ze de rijtuigen meegenomen in de revisie en wat nieuwe motorbakken besteld. Ik vind dat NSR de laatste jaren wel erg makkelijk (relatief) jong materieel wegdoet. Na de SM '90, de protoserie ICM 0 en straks de Benelux Bs, nu ook de DDM1. Al zijn kleine series duur in gebruik en onderhoud, er valt altijd wel iets van te maken c.q. een passend inzetgebied voor te vinden. Zo niet, geef ze dan maar aan mij. :lol:

Oh ja, hadden we het hier niet pas geleden over het baanvak Ledn-Apn-Wd? Vandaag toevallig een slagje op gemaakt met de nodige hindernissen. Maar daar vertel ik wel over bij het topic Reiservaringen.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: do 12 nov 2009, 21:54
door Klaasje
Vergeet niet dat DDAR in de nieuwe opzet geen stoptreinmaterieel meer is. Het zou me niets verbazen als het VIRM er nog steeds uittrekt in een 6 baks trein waarin een MDDM opgenomen zit.

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: do 12 nov 2009, 23:59
door Caspar
Kan mDDM 160km/u? In verband met de inzet als IC en de verwachte aankomende snelheidsverhogingen her en der?

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 00:38
door Dexter
Nee, de rijtuigen DDAR en de mDDM motorbakken zijn toegelaten voor 140 km/h. De locs 17/1800 zijn daarentegen weer wel geschikt voor 160. Een loc 1800 heeft tijdens proefritten zelfs ooit 180 km/h gehaald.

Maar verwacht jij spoedig snelheidsverhogingen her en der dan? Er zijn al jaren een aantal baanvakken die zonder meer geschikt zijn voor 160 km/h (bv. Gvm-Hfd, Hm-Hrt) en al het 'echte' IC-materieel (ICRm, ICM, VIRM) kan ook 160. Het enige wat nodig is, is een extra code in de ATB. Kennelijk is dat wel ontzettend moeilijk of kostbaar... :roll:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 00:41
door Caspar
Voor de Utrechtse lijn verwacht ik wel binnen een paar jaar een verhoging, de mannen van Bombardier zijn daar toch geregeld bezig. (al is de kans groot dat het natuurlijk alleen voor ICE gaat gelden voorlopig).

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 00:46
door Dexter
Ik wou net zeggen, want op Asb-Ut zijn de buitenste twee sporen zelfs voor 200 km/h aangelegd en de hele lijn is uitgerust met ERTMS en de enige trein op dat baanvak die daarmee is/wordt uitgerust is de ICE3M. Dus dan krijg je daar dezelfde situatie zoals dat nu alleen de Thalys 160 mag op Gvm-Hfd. (En die gaat daar over een maandje weg)

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 08:23
door Daan
Dexter schreef:De locs 17/1800 zijn daarentegen weer wel geschikt voor 160. Een loc 1800 heeft tijdens proefritten zelfs ooit 180 km/h gehaald.
Als ik Wikipedia mag geloven zijn beide types geschikt voor 180 km/h.