Spoedig afscheid DDM-1

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Nov 2009, 11:04

Caspar schreef:Kan mDDM 160km/u? In verband met de inzet als IC en de verwachte aankomende snelheidsverhogingen her en der?
Zoveel trajecten die genoemd worden als geschikt voor 160km/u zijn er nu ook weer niet, er blijven genoeg 'langzame' lijnen over.

De gemoderniseerde DDAR zal prima geschikt zijn voor IC-trajecten als Haarlem-Hoorn, Enkhuizen-Amersfoort, Zwolle-Roosendaal enzo. Op die lijnen is geen enkele sprake van dat er op korte termijn een snelheidsverhoging zou kunnen komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Dexter » Vr 13 Nov 2009, 13:31

@Daan: Dat klopt, dat zijn ze ook. Maar voor de dienst in Nederland zijn ze maar toegelaten voor 160. Ik meen zelfs dat VIRM geschikt is voor 200 km/h mits er aanpassingen aan de draaistellen worden gedaan.
Vallend blad maakt rails glad.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor playertwo » Vr 13 Nov 2009, 20:01

Dexter schreef:Ik hoorde dat er 25 zeswagenstammen en 25 vierwagenstammen zouden worden geformeerd, alle met een mDDM. Wat er met de overblijvende bakken gebeurt is nog niet duidelijk. Overigens heb ik bij de zeswagenstammen wel zo m'n vraagtekens, omdat de mDDM is ontworpen om dienst te doen met max 3 a 4 bakken. Geen twijfel erover dat ie een extra bak niet zou kunnen trekken, maar de aanzet zal wel beduidend minder snel worden vrees ik.
Als je gaat van vier naar zes bakken zal je sowieso voldoende motorvermogen moeten hebben.

Dexter schreef:Wat de DDM1 betreft gaat het idd voornamelijk om de locs 1800. Wat mij betreft hadden ze de rijtuigen meegenomen in de revisie en wat nieuwe motorbakken besteld. Ik vind dat NSR de laatste jaren wel erg makkelijk (relatief) jong materieel wegdoet. Na de SM '90, de protoserie ICM 0 en straks de Benelux Bs, nu ook de DDM1. Al zijn kleine series duur in gebruik en onderhoud, er valt altijd wel iets van te maken c.q. een passend inzetgebied voor te vinden. Zo niet, geef ze dan maar aan mij. :lol:
Ik snap niet waarom niet gewoon heeft geëist dat stuurstanden uit de Benelux + het binnenlandse ICR, die uit DDAR en die uit DDM-1 gewoon met de verschillende locs kunnen communiceren (zoals M6 in België dat ook gewoon kan met verschillende locs). Dan maakt het geen bal uit welke loc je er tegenaan zou beuken en had je nu niet gezeten met de problemen om materieel wat nog geen 25 jaar oud aan de kant te gaan zetten, omdat het een losse deelserie is.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Dexter » Za 14 Nov 2009, 04:47

Daar snap ik ook helemaal niks van. In Duitsland kunnen (bijna) alle locs en stuurstandrijtuigen dienst met elkaar doen omdat ze allemaal voorzien zijn van dezelfde stuurstroomkabels en electronica. Ook kunnen ze zonder meer in multiple, trek-trek, trek-duwschakeling rijden. Overigens is de Benelux-Bs eigenlijk een NS-rijtuig met een Belgische stuurtafel.

Ik heb trouwens vanavond nog een slagje Asd-Bd met zo'n oude DDM1-rammelbak gemaakt. Reed en remde heerlijk. Helaas werdt ie in Bd omgewisseld voor een VIRM VI-tje. Ik zal ze toch wel missen, die rammelbakken. :| Snif.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor reisthijs » Za 14 Nov 2009, 22:47

playertwo schreef:
Dexter schreef:Ik hoorde dat er 25 zeswagenstammen en 25 vierwagenstammen zouden worden geformeerd, alle met een mDDM. Wat er met de overblijvende bakken gebeurt is nog niet duidelijk. Overigens heb ik bij de zeswagenstammen wel zo m'n vraagtekens, omdat de mDDM is ontworpen om dienst te doen met max 3 a 4 bakken. Geen twijfel erover dat ie een extra bak niet zou kunnen trekken, maar de aanzet zal wel beduidend minder snel worden vrees ik.
Als je gaat van vier naar zes bakken zal je sowieso voldoende motorvermogen moeten hebben.

Dat is er wel. De mDDM is ontworpen om met 3 bakken eraan een viertje te vormen dat dezelfde rijtijden haalt als mat '64 en dus geschikt is als stoptrein.
Als het IC-materieel wordt mag het best iets langzamer optrekken, maar een mDDM heeft een vermogen van rond de 2400 kW, en dat is toevallig ongeveer evenveel als een zesdelige VIRM. Anders had men vast ook niet bedacht om zesdelige stammen te vormen met DDARm.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor STF » Za 14 Nov 2009, 22:52

Waarom hebben ze eigenlijk destijds een gedeelte van motorwagen voorzien en de rest van een 1700 loc?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Wubbo » Za 14 Nov 2009, 23:26

Omdat het niet nuttig gevonden werd om nog meer mDDMs te bestellen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Geert » Za 14 Nov 2009, 23:26

Lees: te duur?

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor playertwo » Zo 15 Nov 2009, 21:21

Zo kan je het ook uitleggen, en locs serie 1700 waren (en zijn) er voldoende. Enkelen zijn al aan de kant gezet volgens Somda :shock:

Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 16 Nov 2009, 01:37

Ja 2, maar dat komt niet omdat er 10 jaar geleden mDDM's zijn besteld :wink:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor reisthijs » Ma 16 Nov 2009, 16:26

Toen DDAR werd besteld was de combinatie met de 1700'en een tijdelijke oplossing, het idee was toen nog dat álle stammen later motorwagens zouden krijgen en de 1700'en na een paar jaar konden worden doorgeschoven naar de goederendienst.

Bij de de opsplitsing in NS Reizigers en NS Cargo werd alleen anders beslist: NS Cargo kreeg (een groot deel van) de 1600'en en NS Reizigers bleef met alle 1700'en zitten. De mDDM's waren toen dus eigenlijk al niet meer nodig, maar waren al wel in ontwikkeling/productie. Naar verluid heeft NSR toen de hele order willen annuleren wat maar deels lukte: de eerste 50 stuks (van wat oorspronkelijk dus grotere serie had moeten worden) werden toch geleverd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor playertwo » Ma 16 Nov 2009, 18:40

En het is maar goed dat er toch 50 motorwagens zijn geleverd. Anders hadden de 1100, 1200 en 1300 nu pas aan de kant gezet kunnen worden.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor STF » Di 17 Nov 2009, 05:59

Ik voelde me altijd in Madurodam als ik op het balkon stond van een mDDM, echt waardeloos in de spits.

Oud forumgebruiker

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 17 Nov 2009, 21:26

Iets zegt met dat dat niet gaat veranderen, in de mDDM.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor STF » Wo 18 Nov 2009, 06:42

Die verwachting heb ik inderdaad ook niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Nov 2009, 21:32

playertwo schreef:En het is maar goed dat er toch 50 motorwagens zijn geleverd. Anders hadden de 1100, 1200 en 1300 nu pas aan de kant gezet kunnen worden.

Zou juist tof geweestzijn als de 1100, 1200 en 1300 nu nog reden. 8-)
Gelukkig is er nog altijd één 1200 actief bij ACTS. 8-)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Ruben » Wo 18 Nov 2009, 21:34

een 1200 met DDM-1 tussen Arnhem en Doetinchem. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor MdJ » Wo 18 Nov 2009, 21:36

Het feit dat zelfs 1700 locs niet met DDM1 kan communiceren, schreeuwt er iets tegen mij dat een 1100, 1200 of 1300 dat ook niet kan... (niet alzodanig, wel als Trek-Trek met enige aanpassingen..)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Ruben » Wo 18 Nov 2009, 21:37

Wat voor een maffe handel is de 1600/1800 dan eigenlijk, terwijl juist deze wel met allerhande goederentreinen én DDM-1 overweg kan?
Volgens mij is 1700 dan juist de rare factor.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor MdJ » Wo 18 Nov 2009, 21:47

Maar de 1700 kan dan wel weer met ICRm-BDs communiceren, terwijl het voor het voormalig ICK en ICL niet uitmaakte en met de huidige internationale s140 en s240 ook niet...
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Ruben » Wo 18 Nov 2009, 22:07

Klopt, als je een BDs speciaal maakt voor een type loc dan is dat ook wel weer logisch.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Nov 2009, 22:09

Een 1700 kan ook prima met een goederentrein overweg, als je er tenminste een gasmasker en nog wat van dat soort minimale aanpassingen in doet. Om dus te concluderen dat een 1700 raar is is voor mij een rare conclusie ;-).

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Ruben » Wo 18 Nov 2009, 22:14

Een loc met gasmasker klinkt voor mij heel raar. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Daan » Wo 18 Nov 2009, 22:21

Is nou eenmaal een vereiste bij een goederenloc... Verder heb je bij een goederenloc helemaal niks te maken met stuurstroom, hoogspanning, en al dat soort dingen. En dat maakt het een stuk gemakkelijker :-)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoedig afscheid DDM-1

Berichtdoor Ruben » Wo 18 Nov 2009, 22:24

:lol: heb 0 verstand van goederenzut. Vind het reizigerstrein-pestende objecten. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten