Pagina 1 van 11

Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:10
door racingweirdo
Het design bureau Puur|Ruimte heeft het interieur van de tot IC te verbouwen dubbeldekkers (DDARm) ontworpen
http://www.puurruimte.nl

1e klas

Afbeelding

Afbeelding

2e klas

Afbeelding

Afbeelding

toilet

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heeft de NS de deelnemers van het NS Panel gevraagd om de volgende 3 kleurenschema's voor de treinen te beoordelen.
http://www.nspanel.nl/

Kleurenschema 1

Afbeelding

Afbeelding

Kleurenschema 2

Afbeelding

Afbeelding

Kleurenschema 3

Afbeelding

Afbeelding

De verbouwing gaat trouwens in het najaar van 2010 van start.


Weet iemand wanneer de eerste stellen klaar zijn?

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:13
door --Stefan--
Waauwww, in zo'n trein wil ik wel een ritje maken hoor :O
Hoop dat ze zo snel mogelijk klaar zijn :mrgreen:

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:15
door racingweirdo
--Stefan-- schreef:Waauwww, in zo'n trein wil ik wel een ritje maken hoor :O
Hoop dat ze zo snel mogelijk klaar zijn :mrgreen:
Je weet dat het de bestaande dd-ar zijn ? :roll:

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:25
door --Stefan--
Jaa dat weet ik ;)
Zolang ze die irritante luchtroosters bovenin weghalen en airco erin zetten vind ik het prima :P

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:55
door Caspar
Er zal wel een krachtige airco installatie nodig zijn om de trein te koelen, als je merkt hoe warm de trein in de zomer kan worden. Verder vraag ik me af hoeveel zitplaatsen er na revisie overblijven in de 2e klas, als je het tot een IC waardig iets wil ombouwen, dan zullen er toch wat verdwijnen, om tot een beetje normale beenruimte te komen. Al lijken op die plaatjes de stoelen ook niet meer synchroon op de ramen te lopen, dus dan kan dat wel kloppen. Ook wel apart is dat de klapdeuren niet meer in het midden zitten, maar aan de zijnkanten.

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:59
door --Stefan--
Dan hoop ik echt op die airco.

En ik denk dat ze de trein dan gelijk wat anders indelen, want nu is het een beetje onlogisch. Vooral dat gedeelte boven aan de trap waar rechts van de deur in een inham nog 4 stoeltjes zitten. Dat gaat er dan (denk ik) zo ie zo uit.

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 00:59
door Dexter
Het interieur ziet er mooi uit, heel wat anders dan de DDARen zoals we die vandaag de dag kennen. Wat de kleuren aan de buitenkant betreft: Mogen wij er ook over stemmen?? :mrgreen:

Edit: Hee zeg, waar zijn de zijruiten van de cabine gebleven? Het wordt toch zeker geen paard met oogkleppen op he?

Re: ddarm revisie

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 01:02
door --Stefan--
Ik vind toch gewoon de eerste kleurstelling. Dan is een zelfde stijl voor alle dubbeldekker intercity's. En vind die andere kleurstellingen ook gewoon niet mooi :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 09:45
door Geert
Airco zou inderdaad wel prettig zijn in DDAR. Ik viel van de zomer zowat flauw in zo'n snikheet apparaat :?
En qua kleuren past de eerste inderdaad het beste bij die andere intercity-dubbeldekker. Die middelste vind ik maar niets, blauw moet een ondersteunende kleur zijn met geel als basis, niet andersom :P

En mooi interieur ja :)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 10:21
door --Stefan--
Ik ben alleen wel benieuwd of dat mensen ook echt gebruik gaan maken van die lounge. Want de meeste mensen willen toch altijd een 'eigen' stoel hebben?
En bijvoorbeeld het hoekje... wie gaat daar dan zitten? :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 12:12
door Ruben
Ik vind de onderste kleurstelling mooi. Ook vooral met die witte NS-logo's. :pos:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 13:16
door Meltrain
De onderste kleurstelling is op zic wel mooi ja, doet me een beetje aan de destijds tot IC+ verbouwde rijtuigen ICR denken.
Toch ga ik voor de bovenste, omdat dat het meest vertrouwd overkomt. Hoewel, de lijnen zijn precies het tegenovergestelde van VIRM :P Maar persoonlijk kan ik dat soort kleine verschillen heel erg waarderen. :D
Over het interieur: ziet er leuk uit, maar bij de stoelen tweede klas krijg ik toch een duidelijk houten_plank_met_een_stukje_stof-idee. Verder is het maar de vraag hoeveel ervan gerealiseerd gaat worden. :?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 13:24
door racingweirdo
Geert schreef:Airco zou inderdaad wel prettig zijn in DDAR. Ik viel van de zomer zowat flauw in zo'n snikheet apparaat :?
En qua kleuren past de eerste inderdaad het beste bij die andere intercity-dubbeldekker. Die middelste vind ik maar niets, blauw moet een ondersteunende kleur zijn met geel als basis, niet andersom :P

En mooi interieur ja :)
airco in de ddarm is een must have.

In de ddar zal nooit meer airco komen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 13:30
door Oud forumgebruiker
--Stefan-- schreef:Ik ben alleen wel benieuwd of dat mensen ook echt gebruik gaan maken van die lounge. Want de meeste mensen willen toch altijd een 'eigen' stoel hebben?
En bijvoorbeeld het hoekje... wie gaat daar dan zitten? :P
Ik. In VIRM zit ik vaak wel in de vierzitter op het balkon of een klapstoel, vaak gebruik ik die treinen als pendeltje tussen Amsterdamse station of naar Zaandam. Verder in de spits in tr. t852 en t854 (slechts 8 bakken) zijn vanaf Sloterdijk zelfs de klapstoeltjes al vol en wordt het staan, of op de trap zitten. En met DDAR al helemaal, vaak hoef je daar ook niet langer dan 15 minuten mee (non-IC's dan).

Ik heb het idee dat die gereviseerde DD-AR in "nep"-IC's worden ingezet en Sneltreinen, oftewel: s2200, s3400, s4500 etcetra etcetra, De 3400 is tussen Hoorn en Uitgeest sowieso een stoptrein, de 4500 tussen Hoorn en Enkhuizen en de 2200 wordt vaak ook voor kleine afstanden gebruikt: genoeg redenen om op het balkon of in een hoek te gaan zitten voor dat kleine stukje. In Sprinters zijn de mensen vaak ook verdeeld over het zitcompartiment en de klapstoeltjes op het balkon.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 13:53
door --Stefan--
Ik bedoel het hoekje van de 'lounge'. Daar kan je toch niet echt makkelijk zitten als het best vol is in de trein?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 14:50
door Geert
Dan moet je met een bekende daar gaan zitten, dan is het meestal niet zo erg als je wat dichter bij elkaar zit :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 14:53
door --Stefan--
Geert schreef:Dan moet je met een bekende daar gaan zitten, dan is het meestal niet zo erg als je wat dichter bij elkaar zit :P
Nee precies :)
Maar volgens mij zijn er meer mensen die alleen met de trein reizen als met bekenden xD

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 15:05
door tsov
Ach, die anderen worden dan vanzelf bekenden :mrgreen:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 15:07
door --Stefan--
tsov schreef:Ach, die anderen worden dan vanzelf bekenden :mrgreen:
Ja maar ik ga liever niet langs die dikke zweterige man zitten. Maar jij mag er van mij wel vriendjes mee worden :oops:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 15:42
door reisthijs
meltrain schreef:Over het interieur: ziet er leuk uit, maar bij de stoelen tweede klas krijg ik toch een duidelijk houten_plank_met_een_stukje_stof-idee. Verder is het maar de vraag hoeveel ervan gerealiseerd gaat worden. :?
Ik krijg bij die impressie meer een VIRM-idee, ik verwacht dus eigenlijk ook gewoon dat ze er dezelfde stoelen in zullen gaan zetten als de nieuwste VIRM's. Die lounge, is een leuk idee en doet het goed op dit soort impressies, maar niet erg realistisch, als daar speciale banken voor moeten worden gemaakt is dat veel te duur voor die paar hoekjes.

Ik verwacht dus dat ze het zoveel mogelijk vullen met VIRM-stoelen en rare hoekjes invullen met klapzitjes.

De buitenkant zal ook heus niet drastisch gaan verschillen met VIRM (behalve dan misschien ronde uiteinden van de blauwe banden zoals bij ICMm), men wil nu juist dat alle Intercitytreinen zoveel mogelijk dezelfde uitstraling hebben. Dus vaste kleurstellingen aan de binnen én buitenkant.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 15:47
door Caspar
--Stefan-- schreef:Ik bedoel het hoekje van de 'lounge'. Daar kan je toch niet echt makkelijk zitten als het best vol is in de trein?
Ik denk dat in de praktijk die lounge opgevuld zal zijn met koffers en andere bagage.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 15:59
door Suus
Die laat men niet onbeheerd achter, dus die worden gewoon meegesleept naar de stoelen. Kijk maar een naar koplopers hoeveel koffers er op de stoelen staan die ook in de bagagerekken passen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 16:00
door STF
Het doet me erg denken aan de Luxemburgse dubbeldekkers:
Afbeelding

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 16:14
door --Stefan--
De Connexxion treinen op de Valleilijn hebben dat toch ook?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: ma 16 nov 2009, 17:02
door Daan
Jep, die hebben ook een soort hangplek :P