Revisie DDAR

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Revisie DDAR

Bericht door Michael 1988 »

Ik doelde ook op de overgebleven DDAR-kopbakken (dat zijn er nu 29) en samen met de 13 DDM-1 kopstellen is een totaal van 42 kopbakken.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

STF schreef:Om te beginnen hebben de motorwagens ook in het midden een draaistel om waarschijnlijk zowel het gewicht van de motoren te kunnen dragen als voldoende aangedreven assen te hebben, dat zit er onder een gewone kopbak al niet dus volgens mij strandt de eenvoudige ombouw daar gelijk al...
Sterker nog:
  • Een mDDM is korter dan een koprijtuig
  • Een mDDM heeft op het dak apparatuur op een hoogte die in een koprijtuig onder het dak zouden zitten.
  • Een mDDM heeft een totaal andere constructie doordat de gewichtsverdeling en de hoogte van het rijtuig anders is.
En STF: De motoren zitten in de draaistellen zelf.

Als we dan toch ideeën verzinnen dan kan ik ook een duit in het zakje doen: We bouwen overgebleven DDAR-rijtuigen om zodat ze in een trek-duwopstelling met een TRAXX kunnen rijden voor de IC Eindhoven-Aachen. Realiteitsgehalte: Laag.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door webguy »

Je vergeet dat een mDDM een 3-assig draaistel heeft, met 3 aangedreven assen... De loopdraaistellen zijn verder allemaal tweeassig...
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Tijd voor een brilletje?.. Er zijn drie draaistellen met elk twee assen. Alle assen worden aangedreven. De asindeling van een mDDM is dan ook Bo'Bo'Bo'. Foto
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door webguy »

Euh, ja, dat bedoelde ik :)
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Kan gebeuren. :mrgreen:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Revisie DDAR

Bericht door Michael 1988 »

Ze kunnen gebouwen helemaal strippen tot casco en helemaal opnieuw opbouwen (met installaties en al), ze kunnen auto's en bussen verkorten en verlengen en ook voorzien van nieuwe(/extra) motoren, maar volgens jullie kan een koprijtuig niet worden omgebouwd tot motorruitijg :S. NS heeft het ook voor elkaar gekregen om een V-IRM-stam om te bouwen tot treinboot (incl. nieuwe kop). Niets is onmogelijk, zolang je maar probeerd! Maar helaas, ik zit niet bij de NS en de NS schaft liever meer nieuwe treinen aan dan nog goede en degelijke treinen te reviseren.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Naja, het hele casco moet anders opgebouwd worden omdat de krachten er anders doorheen lopen en de apparatuur nou eenmaal andere eisen stelt qua plaatsing en gewicht dan reizigers. Als je dan ook die apparatuur gaat inbouwen en nieuwe draaistellen eronder moet zetten is het verschil met nieuwbouw niet zo groot meer.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Michael 1988 schreef:Maar helaas, ik zit niet bij de NS en de NS schaft liever meer nieuwe treinen aan dan nog goede en degelijke treinen te reviseren.
NS is gewoon realistisch. NS is juist al jaren hartstikke druk met nog goede en degelijke treinen te reviseren! Maar reviseren (waarbij het casco op misschien wat kleine wijzigingetjes na gewoon hetzelfde blijft) is heel wat anders dan een vrijwel complete nieuwbouw van motorrijtuigen zoals je hier voorstelt.
Michael 1988 schreef:NS heeft het ook voor elkaar gekregen om een V-IRM-stam om te bouwen tot treinboot (incl. nieuwe kop).
Dat was weinig meer dan draaistellen er onderuit halen, de bak op een schuitje tillen en er een reservestuurstand tegenaan plakken. Dat léék dan wel op een treinboot maar was het dus niet echt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef:Ze kunnen gebouwen helemaal strippen tot casco en helemaal opnieuw opbouwen (met installaties en al), ze kunnen auto's en bussen verkorten en verlengen en ook voorzien van nieuwe(/extra) motoren, maar volgens jullie kan een koprijtuig niet worden omgebouwd tot motorruitijg :S. NS heeft het ook voor elkaar gekregen om een V-IRM-stam om te bouwen tot treinboot (incl. nieuwe kop). Niets is onmogelijk, zolang je maar probeerd! Maar helaas, ik zit niet bij de NS en de NS schaft liever meer nieuwe treinen aan dan nog goede en degelijke treinen te reviseren.
Alles kan, maar het is gewoon niet voordelig om een bestaand treinstel zo ingrijpend aan te passen. Dan kun je voor ongeveer evenveel geld net zo goed een nieuw treinstel past dat twee keer zo lang mee gaat, dat is op de lange termijn gewoon voordelig.
Eigenlijk is het al raar dat een relatief kleine serie als DDM zo lang nog rond gereden heeft. Kijk maar naar SM '90, die zijn allemaal alweer gesloopt.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Revisie DDAR

Bericht door tjitte19 »

Er is volgens mij trouwens nog bar weinig info over de NID (dat is de nieuwe naam, DDZ is slechts de projectnaam). Er is nu nog slechts 1 exemplaar, deze rijdt proefritten tussen DH CS - Schiphol - A'dam CS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Suus »

Er staat een half-voltooide bak op die spoortjes met allerlei zooi in Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR

Bericht door VIRM »

Twee vraagjes:

1. is de NID die nu proefritten draait onderdeel van de dienstregeling? Dus mogen er passagiers mee?
2. Als alle DDAR'etjes eenmaal zijn omgebouwd, is er dan niet in principe sprake van minder capaciteit? De mDDm+DDAR stellen worden omgebouwd, waarbij er dan twee stellen uit de DDAR+loc combo's worden gehaald. Als je die 'rest' opzij hebt gedaan en de DDM1 uit dienst hebt gehaald, is er dan niet sprake van minder capaciteit en minder treinen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie DDAR

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat het niet gaat lukken om NID alleen als Intercity in te zetten.
Nu rijdt DD-AR nog enkele stoptreinen (o.a. de s5600) en bovendien rijdt er ook nog steeds Mat '64 rond in het zuiden van het land (+ Zwolle - Emmen), wat er over een paar jaar uit moet.
Iets zegt me dat er niet genoeg SLT + SGMm is om dat allemaal op te vangen (zeker als je bedenkt dat er nu al te weinig capaciteit is in de spits).
Conclusie: of er moet meer Sprinter-materieel komen (maar dat mag alleen als het voorzien is van een toilet) ofwel zal het NID ook in Sprinters komen te rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR

Bericht door VIRM »

Meltrain: ik zat dus ook precies met dezelfde gedachte. Ik zie in deze regio bijvoorbeeld DDAR rondrijden op de Sprinterdiensten Amsterdam Centraal - Zandvoort en Amsterdam Centraal - Hoofddorp (al zijn dat natuurlijk niet de langste diensten). Het lijkt mij ook dat in sommige diensten (zoals de s2600 in de spits) een enkele NID ruim onvoldoende capaciteit biedt.
Als er dan matiereeltekort is, dan kan je SLT bijbestellen. Potentieel probleem: moet er opnieuw worden gecertificeerd als er een WC in komt?
In de tussen of wat langere tijd kan je oud materieel langer laten rondrijden. Maar wat is nog de levensduur van Plan V? Wellicht zou DDM1 kunnen worden omgebouwd tot een soort Sprinterdubbeldekker, als zoiets mogelijk is?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Revisie DDAR

Bericht door Vinny »

Geloof mij nou maar. De NS zal heus nog wel VIRM of vernieuwd DD-AR/DDM mat. gaan inzetten voor sprinterverbindingen. Al was het alleen maar om glijpartijen in de herfst te voorkomen... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Heeft SLT zoveel last van glijpartijen dan?
Incidenteel zal het vast wel gebeuren (zoals er nu ook regelmatig DDAR te zien is op trajecten waar alleen SLT hoort te rijden) maar planmatig toch niet.
Het idee achter het besluit om DDAR te verbouwen tot IC-materieel was ook het streven van NS om in sprinterdiensten op korte termijn zo veel mogelijk materieel met een gelijkvloerse instap in te zetten. Om nu nog DDM te promoveren tot Sprinter zou héél onlogisch zijn.

Wat plan V betreft is de nood nog niet hoog: een deel van de vloot kan nog tot 2016 ofzo mee. (Zwolle-Emmen krijgt eind dit jaar GTW's dat is weer een zorg minder.
En vanaf 2015 heeft NS ook weer minder stoptreinmaterieel nodig als er wat lijnen overgaan naar andere vervoerders.
Meltrain schreef:Iets zegt me dat er niet genoeg SLT + SGMm is om dat allemaal op te vangen (zeker als je bedenkt dat er nu al te weinig capaciteit is in de spits).
Nog niet alle bestelde SLT's zijn geleverd, er komt nog wat bij (maar niet heel veel meer.) Volgens NS is er genoeg capaciteit in de spits, de inzet van sprinters is zo gepland dat ze in de spits zo vol mogelijk zijn.
VIRM schreef:1. is de NID die nu proefritten draait onderdeel van de dienstregeling? Dus mogen er passagiers mee?
Er is nog geen NID in dienst, proefritten vallen altijd buiten de normale dienstregeling dus er mag niemand mee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie DDAR

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef: En vanaf 2015 heeft NS ook weer minder stoptreinmaterieel nodig als er wat lijnen overgaan naar andere vervoerders.
Dat is nog helemaal niet zeker. Dat er twee (mogelijk drie) treindiensten in het zuiden (+ mogelijk de s9100) zullen worden aanbesteed, wil niet zeggen dat er een andere vervoerder komt: NS kan die aanbestedingen ook best winnen en dan is er toch nieuw materieel nodig.
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Iets zegt me dat er niet genoeg SLT + SGMm is om dat allemaal op te vangen (zeker als je bedenkt dat er nu al te weinig capaciteit is in de spits).
Nog niet alle bestelde SLT's zijn geleverd, er komt nog wat bij (maar niet heel veel meer.) Volgens NS is er genoeg capaciteit in de spits, de inzet van sprinters is zo gepland dat ze in de spits zo vol mogelijk zijn.
Als 'zo vol mogelijk' synoniem is voor 'met zijn allen tegen de deuren gepropt staan' is, is dat in de s5000/s5100 tussen Ddr en Rtb wel aardig gelukt.
Wat is nu het probleem van met voldoende materieel rijden? :? Ik snap dat het ondoenlijk is om in de spits iedereen een zitplek te geven, maar een beetje staruimte is toch niet te veel gevraagd?
En die SLT's die nog geleverd moeten worden, die behoren zeker tot een oude bestelling?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Wat is nu het probleem van met voldoende materieel rijden? :?
It's all 'bout the money...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:
reisthijs schreef: En vanaf 2015 heeft NS ook weer minder stoptreinmaterieel nodig als er wat lijnen overgaan naar andere vervoerders.
Dat is nog helemaal niet zeker. Dat er twee (mogelijk drie) treindiensten in het zuiden (+ mogelijk de s9100) zullen worden aanbesteed, wil niet zeggen dat er een andere vervoerder komt: NS kan die aanbestedingen ook best winnen en dan is er toch nieuw materieel nodig.
Het maakt dan toch helemaal niets uit of NS dat wint of een andere vervoerder? Er zal in beide gevallen nieuw materieel gekocht moeten worden voor die treindiensten.

In ieder geval zal NS nu vast geen rekening houden met een aanbesteding die ze "misschien" zouden kunnen winnen. NS heeft materieel zat (SGM, Plan V) om het tot 2015 uit te houden in die stoptreindiensten.
Meltrain schreef:En die SLT's die nog geleverd moeten worden, die behoren zeker tot een oude bestelling?
Geen oude bestelling maar wel de laatste bestelling (besteld in 2009). Even de cijfers: het oorspronkelijk plan omvatte 195 stellen, daarvan zijn de laatste 64 uiteindelijk niet besteld (vanwege het toiletten-debacle). Als al het bestelde in dienst is zijn dat 131 stellen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR

Bericht door Dexter »

reisthijs schreef:Heeft SLT zoveel last van glijpartijen dan?
Niet meer of minder dan andere materieelsoorten. Toen SLT net in dienst was, had het zelfs onder slechte omstandigheden nauwelijks last van slippen of blokkeren. Wat later is er een grote software-update overheen gegaan en toen hadden ze er ineens stukken meer last van. :?
Vallend blad maakt rails glad.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Revisie DDAR

Bericht door Daan »

Bee schreef:Er staat een half-voltooide bak op die spoortjes met allerlei zooi in Amersfoort.
Dat zijn proefbakken, bakken die al schade hadden en gebruikt zijn om dingen voor DDZ/NID in uit te proberen.
peterb
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 jan 2012, 18:43

Re: Revisie DDAR

Bericht door peterb »

Ben totaal geen fan van de oude DD-AR, vanwege het nieuwe innerlijk zou ik toch graag een rit maken binnenkort!
Ze hadden op 11-12-11 in passagiersdienst moeten gaan toch?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Revisie DDAR

Bericht door hauptbahnhof »

Maar is dus niet zo. Nog een paar maandjes geduld dus... :wink:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Revisie DDAR

Bericht door Edwin »

Zag er eentje staan op Watergraafsmeer, blijft een gek gezicht. Daar stonden ook 5 V250s.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten