Pagina 3 van 11

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 20:48
door Ennes
Gezellig, in welke zone gaan we zitten :)

Afbeelding

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:08
door AppleMoose
Reiziger Ddrs schreef:Quoteje van Somda...
Vanaf nu heet de gemoderniseerde DD-AR officieel de DDZ en heet het project dus het DDZ-project.

Vanuit de afdeling communicatie is besloten de naam van het materieel te wijzigen. DDZ staat voor Dubbel Dekker Zones. Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..
Dit kan ook echt alleen maar van een communicatiebureau komen :neg:
We hebben het over een TREIN waarin mensen gewoon van a naar b (en soms via c :wink: ) vervoerd willen worden. Niet over iets op wielen dat in verschillende zones verdeeld moet worden :x
Straks krijg je nog een 'kindereiland' ( a la Smålland van Ikea), compleet met klimrek en ballenbak en een gratis optreden van Clowntje Toeter.

Kan ook wel merken dat dat soort mensen niet met de trein reizen. Bij een dubbeldekker willen en gaan de meeste mensen bovenin zitten, vooral kinderen vinden dat erg spannend en leuk. Daar gaat je idee met "werken en rust" (okey, kinderen opvoeden is net werken, maar rust heb je allerminst ;) )
en dan de naam "Ontmoeten & gezelligheid". Gaat lekker in de spits reizen, daar gaat je gezelligheid! Vooral de ochtendspits in de 1e klas is reuze gezellig! Clowntje Kwallenbak weet de boel iedere ochtend weer behoorlijk op te vrolijken!

Wanneer gaan de mensen nou 's normaal praten? :roll:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:13
door Geert
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:18
door AppleMoose
Ik ben overigens wel blij dat we zometeen met de ov-chipcard met kilometerprijzen gaan werken. Stel je voor dat we , als de DDZ's (Volgensmij is de bedenker van deze naam vaste klant van de GGZ, op z'n minst rijp hiervoor!) er zijn, nog steeds in zones moeten betalen...

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:29
door JWM
Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P

Ik weet niet met wat voor mensen jij allemaal omgaat in het leven en dat dan als representatief ziet voor de totale Nederlandse bevolking maar buiten de spoorhobbyisten om heten die dingen gewoon ouwe dubbeldekkers. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:31
door Wubbo
En die mensen gaan nooit de naam DDZ gebruiken.

Op zich heb ik weinig tegen het gebruik van zones. Als mensen met kinderen kennelijk boven gaan zitten, dan kun je beneden een werkzone maken. Zoiets bestond al in Mat '54, waarom zou dat nu niet meer kunnen? En als je met een groep bent en graag met elkaar gaat praten, dan zoek je een plek waar de opstelling dat toelaat (en dus geen coach-opstelling). Het is alleen een stukje gewenning en opvoeding dat mensen zich er ook gaan houden...

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:34
door Daniel
Vooral opvoeding als je de huidige stiltezones zo af en toe ziet... het blijft daarbuiten toch vaak nog stiller :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:36
door JWM
Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:37
door Suus
Ik ervaar dat het steeds beter gaat, alleen in de s2100 tussen Asd en Shl werkt het voor mijn gevoel niet.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:45
door Daniel
JWM schreef:Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Geen draagvlak is wat anders als een maatschappij waarin steeds minder rekening met elkaar gehouden wordt en volgens mij is toch echt het laatste aan de hand. Zie ook de recente reclames van SIRE over onbewust asociaal gedrag.

Mijn ervaring is trouwens dat het steeds beter gaat en dat, uitzonderingen daargelaten, het juist de jongere generatie is die er rekening mee probeert te houden. Zoals gisteren nog, toen zo iemand heel kort de telefoon opnam en zei dat ze later zou terugbellen omdat ze in een stiltezone zat. En daar was het op dat moment allesbehalve stil trouwens.
Persoonlijk maakt het me overigens niet zo gek veel uit, een beetje geroezemoes op de achtergrond zorgt juist dat ik niet te diep in slaap val :P

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:45
door Wubbo
JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:47
door Ennes
Wubbo schreef:En die mensen gaan nooit de naam DDZ gebruiken.

Op zich heb ik weinig tegen het gebruik van zones. Als mensen met kinderen kennelijk boven gaan zitten, dan kun je beneden een werkzone maken. Zoiets bestond al in Mat '54, waarom zou dat nu niet meer kunnen? En als je met een groep bent en graag met elkaar gaat praten, dan zoek je een plek waar de opstelling dat toelaat (en dus geen coach-opstelling). Het is alleen een stukje gewenning en opvoeding dat mensen zich er ook gaan houden...
Alleen als je het stukje leest, willen ze juist boven de werk-zones maken. En reizigers opvoeden :roll: hoe zie je dat voor je, zolang niemand zijn mond open durft te doen, vaak liever blijft staan als iemand zijn t*ringzooi op de stoel naast hem heeft liggen, omdat ze er niets van durven te zeggen. (en met slechts 1 conducteur op een VIRM VI die ruim een uur nodig heeft om iedereen het felbegeerde stempeltje te kunnen geven in een voor 50% gevulde trein) kan je dus blijven verwachten dat die conducteur daar maar iets van moet zeggen omdat dat zijn taak is.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:51
door JWM
Wubbo schreef:
JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?
Nee :lol:. Die stilezone's zijn denk ik juist ingevoerd omdat iedereen inderdaad maar loopt te schreeuwen in een coupé. In bepaalde landen is het bijvoorbeeld heel gewoon om even naar het balkon te gaan om te bellen in normale coupé's om andere reizigers niet te storen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:54
door AppleMoose
Wubbo schreef:
JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?
Laten we er een onderzoeksbureau op zetten! Heb je een tonnetje of 2? :wink: :mrgreen:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 09:06
door reisthijs
Ennes schreef:Alleen als je het stukje leest, willen ze juist boven de werk-zones maken.
Een hele vreemde keuze, niet alleen omdat kinderen (en daarmee gezinnen) graag boven zitten. Ook als je het vergelijkt met VIRM: daar is de coach-opstelling (waar je gaat zitten als je rustig wilt werken) juist beneden en de vis-à-vis (voor als je met meer mensen bent) boven. Inclusief bagageruimte tussen de stoelen die boven handig is maar je beneden niet echt nodig hebt. Lijkt me ook verwarrend voor de doorsnee reiziger (die het verschill tussen DDZ en VIRM misschien niet eens zal opvallen) dat je in de ene dubbeldekker naar beneden moet en in de andere naar boven.

Het is nu in intercity's veel te onduidelijk waar stiltezone's zitten - dat valt eigenlijk pas op als je al ergens zit. Niemand die om die reden weer op staat natuurlijk, zeker in een drukke trein. Het idee om steeds één verdieping stiltezone te maken en de andere niet zou de zone's veel herkenbaarder maken. Maar dan moet het wel consequent voor alle dubbeldekstreinen hetzelfde worden.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 09:09
door Daniel
Laten de stiltezones in IRM nou ook op de bovenverdieping zitten... en dat andere: als je pas als je zit ziet dat iets een stiltezone is dan kan je er op z'n minst rekening mee houden. D'r zijn trouwens zeker ook reizigers die in drukke treinen een ander plekje opzoeken als ze zien dat 't ergens een stiltezone is, heb ze al meerdere keren gezien :wink:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 09:25
door reisthijs
Reiziger Ddrs schreef:Laten de stiltezones in IRM nou ook op de bovenverdieping zitten...
Geen wonder dus dat het niet werkt, dat is helemaal niet logisch. Als ik rustig wil zitten ga ik altijd naar beneden.

En als reizigers nog een ander plekje opzoeken is een trein dus niet echt druk. Als de trein vol is sta je echt niet meer op als je een zitplaats hebt gevonden, in welke zone dat ook mag zijn.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 09:28
door Ennes
Een betere herkenning van zowel de stilte zone's als 1e / 2e klasse zou ook geen overbodige luxe zijn.

De (oude) bestickering van stilte coupe's in de treinen is vooral 's avonds vrijwel niet te zien, zeker in de VIRM niet.
Dat is net eender als verschil 1e en 2e klas, buiten een groot cijfer (die meestal achter de deur verdwijnt) en een heel klein bordje in de coupe zelf. En natuurlijk hebben we de blauwe band aan de buitenzijde en het verschil in kleurstelling en type van de stoelen, maar "echt" duidelijk is het niet.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 15:16
door Vinny
Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P
:?: Ik heb nog nooit een reiziger 'DDAR' horen zeggen: de meeste spreken over ouderwetse, of aftandse dubbeldekkers. Soms ook de 'groene gifslang'.
Ondertussen ben ik één meisje tegengekomen die het een enorm mooie trein vindt. En dat is dan ook gelijk de enige(!) persoon die ik ooit enthousiast heb horen praten over deze trein... :o

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 16:18
door M57
Ennes schreef:maar "echt" duidelijk is het niet.
Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 16:31
door Wubbo
Een dame in badbak? Hoe moet ik dat zien? Is dat een soort ballenbak? :lol:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 17:18
door Ennes
M57 schreef:
Ennes schreef:maar "echt" duidelijk is het niet.
Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:

Daarom reis ik zo weinig met de trein, stel je voor dat ze dat invoeren... heb er dus helemaal niets mee.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 18:17
door STF
Badpak? Bestaan die dan nog? :lol:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 18:42
door Ennes
Als ze nog een plekkie over hebben voor een "zone" :wink:

Afbeelding

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 22:07
door Geert
Vinny schreef:
Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P
:?: Ik heb nog nooit een reiziger 'DDAR' horen zeggen: de meeste spreken over ouderwetse, of aftandse dubbeldekkers. Soms ook de 'groene gifslang'.
Binnen de kring van mensen die er iets van weten natuurlijk (aka hobbyisten). Niet het type mens dat hooguit het verschil tussen een dubbeldekker en een gewone trein ziet :D
Ennes schreef:
M57 schreef:Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:
Daarom reis ik zo weinig met de trein, stel je voor dat ze dat invoeren... heb er dus helemaal niets mee.
Hmm, die dame hoeft van mij ook niet :P