Pagina 1 van 1

Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 17:16
door Wubbo
Hoewel een bericht uit het dossier OV-chipkaart toch in een los topic geplaatst vanwege de relatie met de kilometerheffing.

Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov
Geplaatst op: maandag 23 november 2009 om 16:33
Laatst bijgewerkt: maandag 23 november 2009 om 16:37

Doel spitsheffing botst met plannen openbaar vervoer
De kilometerheffing die minister Eurlings (verkeer) de komende jaren wil invoeren, moet tot minder files in de spits en 6 procent meer reizigers in het openbaar vervoer leiden. Maar dat botst met de plannen voor de ov-chipkaart van dezelfde minister, waarbij honderden miljoenen moeten worden bespaard door in de spits juist minder mensen met het openbaar vervoer te laten reizen.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws in dossier OV-Chipkaart

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 19:15
door 88122903
Het basis idee van zowel het OV als kilometrheffing fenomeen is op zich niet slecht bedacht.
Maar ik twijfel aan een paar dingen.
ten eerste het materiaal ik weet het niet zeker maar volgens is mij mag er op de spits ritten volgens mij geen oud busmateriaal ingezet worden.
Trein tram en metero is volgens mij iets gecompliceerder in te zetten in de spits.
Aan de andere kant als de 6% OV groei gerealiseerd wordt moet er maar tegen hogere kosten extra OV in de spits gerealiseerd worden, want het milleu sparen is tenslotte gewoon nodig.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 19:24
door Suus
Wat is precies je punt? Want zonder extra (ouder) materieel in de spits zou er in sommige regio's verdomd weinig in de spits gereden hebben de afgelopen jaren.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 19:38
door 88122903
Bee schreef:Wat is precies je punt? Want zonder extra (ouder) materieel in de spits zou er in sommige regio's verdomd weinig in de spits gereden hebben de afgelopen jaren.
Wat ik bedoel is dat ik in de spits steeds minder oud materiaal in sommige regio's zie, kijk eens in het DAV gebied en de concessie gebieden door Qbuzz overgenomen.
Je ziet niks ouds rijden in de spits en in die regio's wordt er geen extra spitsritten gerealiseerd, terwijl dat wel nodig is.
Dus ik ben bang dat deze trend zich voortzet en dat is minder fraai voor de kosten van het OV.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 19:45
door Daniel
88122903 schreef:Je ziet niks ouds rijden in de spits en in die regio's wordt er geen extra spitsritten gerealiseerd, terwijl dat wel nodig is.
Heb je ooit de dienstregeling bekeken... in DAV is er zo ongeveer op elke verbinding met Rotterdam wel een aanvullende spitssneldienst (soms slechts op een deel van het traject). Dus hoe jij er nu bij komt dat er geen extra spitsritten zijn?
In sommige gevallen zijn ze inmiddels niet meer als zodanig herkenbaar. Immers, lijn 188 was ooit een spitslijn maar rijdt tegenwoordig doordeweeks ook tussen de spitsen.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 20:08
door MdJ
Op de Veluwe ook... Lijn 90/95S (->SNELdienst) en nog een extra spitslijn 294 Zwolle-Apeldoorn. Ook richting Arnhem voor lijn 43, 91(via Beekbergen en over de snelweg) en lijn 231 (via de Maten en over de snelweg). Ook ipv lijn102/112 om in Harderwijk te komen, rijdt lijn 104 in de spits "rechtstreeks" (zonder overstappen, maar zeker niet de snelste route)

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 20:50
door Wubbo
Heel veel buslijnen kennen ook gewoon frequentieverhogingen in de spits.

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Spitsritten moeten of vermeden worden of verplaatst worden naar het dal (flexibele werktijden etc), als die ritten zich verplaatsen naar het dal kan ook de spits weer voor een deel groeien. Dus het probleem is vooral een uitdaging: zorg voor meer reizigers in het dal, dan is het tegen minder hoge kosten te realiseren om ook in de spits te groeien. Want ook in de spits is er op veel trajecten best groei mogelijk, er zijn er maar heel weinig waar dat echt niet meer kan.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 21:57
door Stefan
88122903 schreef:Wat ik bedoel is dat ik in de spits steeds minder oud materiaal in sommige regio's zie, kijk eens in het DAV gebied en de concessie gebieden door Qbuzz overgenomen.
Je ziet niks ouds rijden in de spits en in die regio's wordt er geen extra spitsritten gerealiseerd, terwijl dat wel nodig is.
Dus ik ben bang dat deze trend zich voortzet en dat is minder fraai voor de kosten van het OV.
Dus wat ik nu interpreteer is dat je dit bedoeld: Je ziet niets ouds rijden, dus er worden geen spitsritten gerealiseerd? Beetje kort door de bocht, niet waar? :|

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: ma 23 nov 2009, 23:22
door JeePee
Ridderkerk - Rotterdam ZP met de 146 6x pu spits, 4x pu dal
Krimpen - Rotterdam CB 97/98 vanaf 13 december in totaal 20x pu in de spits tegen 8x in dal
Lansingerland - Rotterdam kwartierdienst ipv halfuurdienst.

Allemaal nieuwe bussen ja, dus dat telt niet? Wat is je punt nu?

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: di 24 nov 2009, 00:06
door 88122903
Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:Je ziet niks ouds rijden in de spits en in die regio's wordt er geen extra spitsritten gerealiseerd, terwijl dat wel nodig is.
Heb je ooit de dienstregeling bekeken... in DAV is er zo ongeveer op elke verbinding met Rotterdam wel een aanvullende spitssneldienst (soms slechts op een deel van het traject). Dus hoe jij er nu bij komt dat er geen extra spitsritten zijn?
In sommige gevallen zijn ze inmiddels niet meer als zodanig herkenbaar. Immers, lijn 188 was ooit een spitslijn maar rijdt tegenwoordig doordeweeks ook tussen de spitsen.
Ik zeg niet dat er geen spitslijnen rijden, maar ik zeg dat er niks nieuws gerealiseerd wordt.
Want de 188 reed 15 jaar terug ook al als 258 rond en had in de een ferqentie van drie ker in het uur is nu maar twee.
Vroeger reed de 142 en de 147 in de spits bijna 5 keer in het uur vanaf zuidplein, nu met de 92/192 4x per uur.
Voor 2007 reden ze vanaf Alblasserdam en sliedrecht in de spits ook al met spits bussen.
op 1 januari 2007 is het Ov budget flink verhoogt en het ging allemaal naar ritten buiten de spits, dat is niet erg maar het Ov in de spits groeit niet mee met de vraag.

Re: Uit de auto, maar geen plaats in duurder ov

Geplaatst: di 24 nov 2009, 08:57
door Daniel
Ehm, er zijn toch echt spitslijnen bij gekomen als ik me niet vergis. Zowiezo in de vorm van diverse 70-lijnen die alleen in de spits met normale bussen (of in hogere frequentie) rijden.
Van een latere datum is de 182 (nu 389) Papendrecht - Utrecht v.v. en op de stadsdienst Dordrecht ging de frequentie op lijn 2 in de spits omhoog (en werd voor lijn 5 de spitsperiode verbreed, die heeft ondertussen zowat de hele middag de spitsfrequentie).

Maargoed, zal 't vanavond eens in detail opzoeken.