Studenten OV-chipkaart Topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Geert »

Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd
Geplaatst op: donderdag 10 december 2009 11:55
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 december 2009 11:56


De periode voor het elektronisch ophalen van het studentenreisproduct op de OV-chipkaart voor studenten is verlengd. Dat betekent dat studenten hun reisproduct tot en met 31 januari 2010 gefaseerd kunnen ophalen. Studenten die het nieuwe reisproduct nog niet hebben opgehaald, kunnen tot 31 januari 2010 gewoon en zonder problemen blijven reizen.
Lees verder
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Daan »

Electronisch ophalen = activeren??
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Chauf21 »

Studenten krijgen niet automatisch meer een papieren OV-studentenkaart. In de plaats daarvan moet je het reisrecht zelf op je (studenten)OV-chipkaart zetten. Zie voor meer informatie: http://www.studentenreisbewijs.nl/reize ... 10#ophalen. Ik weet niet of je dat bedoelt met activeren? In ieder geval is de periode om het reisrecht op te halen, verlengd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Suus »

Tip voor volgend jaar: Afhaalperiode eerder in de maand laten starten :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Daan »

Chauf21 schreef:Ik weet niet of je dat bedoelt met activeren? In ieder geval is de periode om het reisrecht op te halen, verlengd.
Ja, dat bedoelde ik. Ik ben erg benieuwd hoe veel mensen zo'n bericht eigenlijk snappen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Geert »

Het stond toch redelijk duidelijk uitgelegd in de folder? Maar aan de andere kant, als ik er zo met wat medestudenten over spreek hebben de meesten inderdaad nog niet (goed) door dat ze deze maand (of komende maand dan) hun chipkaart moeten activeren voor de studentenkaart 2010. Hopelijk stuurt IBG/DUO nog wat meer informatie...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Freek »

Alle studenten krijgen zaterdag nog een brief van de IBG/DUO over de OV-chipkaart. Daarin staat aangegeven dat je tot 31 januari de tijd hebt om je reisrecht 2010 op te halen. Wel moet je vanaf 1-1-2010 reizen met de SOV-OVC, in de maand januari is het reisrecht 2009 daarom nog geldig. Verder is er niets veranderd, het enige is dus dat je langer de tijd hebt om je reisrecht 2010 te activeren/ophalen. Dit is trouwens wat anders dan opladen (het saldo verhogen) het activeren/ophalen van het studentenreisrecht 2010 kan onder andere op alle NS-Stations.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Chauf21 »

Freek schreef:Alle studenten krijgen zaterdag nog een brief van de IBG/DUO over de OV-chipkaart. Daarin staat aangegeven dat je tot 31 januari de tijd hebt om je reisrecht 2010 op te halen. Wel moet je vanaf 1-1-2010 reizen met de SOV-OVC, in de maand januari is het reisrecht 2009 daarom nog geldig. Verder is er niets veranderd, het enige is dus dat je langer de tijd hebt om je reisrecht 2010 te activeren/ophalen.
Maar dat doorreizen kan -neem ik aan- alleen als het studentenreisrecht dat op je kaart staat ook doorloopt tot na 1 januari 2010. De einddatum is onder meer te zien bij het inchecken of bij het productenoverzicht bij de automaat. Bij veel studenten zie je 2012 als einddatum van het reisproduct, maar bij sommige studenten is de einddatum van het product 31/12/2009. Hoogstwaarschijnlijk (maar het is een gedachte van mij) kunnen zij dan niet meer inchecken. Maargoed, het is misschien verstandig om berichtgeving daarover af te wachten, wellicht dat die laatste groep studenten wel als eerste het product kan/moet ophalen. Dan is dat probleem ook verholpen :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Freek »

Hoe het technisch zit weet ik verder niet, dit is alle informatie die ik nu heb. Het lijkt mij toch logisch (maar ja, wat is logisch bij de IBG en al helemaal bij de OVC) dat dit toch opgelost is/wordt.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door M57 »

Ook grappig: mijn studentenreisrecht voor bus/tram/metro wordt overal herkend als zijnde geldig tot en met 2012. NS weet echter beter: de railpocket geeft aan dat ik geen reisrecht heb, aannemelijk omdat ik mijn OV-studentenkaart heb ingeleverd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Freek »

Dat de railpocket dat weet kan niet komen door de inlevering van je SOV. Die systemen zijn in 2009 namelijk nog niet gekoppeld. In 2010 wordt het SOV op de OVC wel automatisch geblokkeerd, voor de 2009 geldt dat deze moet worden verwijderd bij de RET of GVB. Overigens snap ik dan weer niet hoe dat in 2010 gaat, dan zouden er namelijk 2 dezelfde producten op de kaart moeten staan, teweten SOV 2009 en 2010. Naja veel onduidelijkheid in ieder geval voor iedereen die zich er verder in verdiept, de boodschap voor studenten is in ieder geval duidelijk. Per 1-1-10 reizen met de OVC, van 1-2-10 reizen met de OVC SOV 2010. En niet in en uitchecken bij de NS, dat volgt pas medio 2010
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:
Freek schreef:Alle studenten krijgen zaterdag nog een brief van de IBG/DUO over de OV-chipkaart. Daarin staat aangegeven dat je tot 31 januari de tijd hebt om je reisrecht 2010 op te halen. Wel moet je vanaf 1-1-2010 reizen met de SOV-OVC, in de maand januari is het reisrecht 2009 daarom nog geldig. Verder is er niets veranderd, het enige is dus dat je langer de tijd hebt om je reisrecht 2010 te activeren/ophalen.
Maar dat doorreizen kan -neem ik aan- alleen als het studentenreisrecht dat op je kaart staat ook doorloopt tot na 1 januari 2010. De einddatum is onder meer te zien bij het inchecken of bij het productenoverzicht bij de automaat. Bij veel studenten zie je 2012 als einddatum van het reisproduct, maar bij sommige studenten is de einddatum van het product 31/12/2009. Hoogstwaarschijnlijk (maar het is een gedachte van mij) kunnen zij dan niet meer inchecken. Maargoed, het is misschien verstandig om berichtgeving daarover af te wachten, wellicht dat die laatste groep studenten wel als eerste het product kan/moet ophalen. Dan is dat probleem ook verholpen :)
Volgens mij moet iedereen vanaf 16 december zijn nieuwe reisproduct ophalen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Freek »

Geert, ik zou even mijn reactie lezen; je kan vanaf 16 december je nieuwe reisproduct ophalen, niets moet. uiterlijk 31 januari moet je het nieuwe product op je pas hebben staan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Geert »

Nee, uiteraard, dat bedoelde ik ook. Je moet 'm ophalen in de periode vanaf 16 december (en dus tot eind januari), bedoelde ik te zeggen. Voor zover ik weet zijn er geen groepen studenten die al voor 16 december hun reisproduct op kunnen halen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Ruben »

En wat zijn nou de practische implicaties van dit geheel, met name voor reizen met NS? Ergens staat me bij dat reizen op de OVC met NS nogal beperkt is, namelijk tot reizen op saldo. Moeten de studenten zich nu gaan in-/uitchecken bij NS, wat aannemelijk lijkt, en gaat NS dit op tijd geimplementeerd hebben? OF hoef je niet in te checken, maar gaat de HC kijken of je überhaupt reisrecht hebt? En in dat geval de volgende vraag: hoe gaat dit met reizen tijdens de kortingsperiode: op saldo, of een los kaartje?
Ik neem verder aan dat ik vanaf 1-1-2010 dus in al het stads-streekvervoer kan in-/uitchecken, waarom anders komt dit ding nog harder door mijn strot heen dan alleen de Amsterdamse metro. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door --Stefan-- »

NS-Reiziger schreef:En wat zijn nou de practische implicaties van dit geheel, met name voor reizen met NS? Ergens staat me bij dat reizen op de OVC met NS nogal beperkt is, namelijk tot reizen op saldo. Moeten de studenten zich nu gaan in-/uitchecken bij NS, wat aannemelijk lijkt, en gaat NS dit op tijd geimplementeerd hebben? OF hoef je niet in te checken, maar gaat de HC kijken of je überhaupt reisrecht hebt? En in dat geval de volgende vraag: hoe gaat dit met reizen tijdens de kortingsperiode: op saldo, of een los kaartje?
Ik neem verder aan dat ik vanaf 1-1-2010 dus in al het stads-streekvervoer kan in-/uitchecken, waarom anders komt dit ding nog harder door mijn strot heen dan alleen de Amsterdamse metro. :P
Dat zal toch gewoon op saldo kunnen? Met de bus kan het ook gewoon op saldo.
Alleen ik ben benieuwd hoe ze het ooit voor mekaar krijgen om iemand op met 40% met een student mee kan op saldo.
Of moet je het dan elke keer je reisproduct omzetten bij de balie? :roll:
3 0 7 9
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Ruben »

NS kan tot dusver geen abonnementen verwerken, je kan er alleen met de anonieme OVC terecht. Mijn vraag is dan ook of dit voor 1-1 veranderd zal zijn, waardoor alle facetten van de studenten OVC gebruikt kunnen worden. Verder is het bijvoorbeeld bij Veolia Veluwe zo, dat je ook enkel op saldo kan reizen. In zo'n geval heb je dus ook niks aan je kortingsrecht, want het wordt allemaal verrekend tegen de standaardprijs. Om nog maar te zwijgen over de periodes waarin je vrij reisrecht hebt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door --Stefan-- »

Dus daar kan je als student eigenlijk ook nog helemaal neit terecht met je OVC?
En ik denk niet dat de NS het helemaal rond heeft voor 1 januari. Het gaat gewoon rampzalig worden omdat niemand meer een papieren SOV heeft :P

Kortom, de OVC is gewoon echt veel te vroeg ingevoerd ;)
3 0 7 9
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Ruben »

Voor NS vind ik het nog een minder groot drama. Sinds de HC het ding kan uitlezen met de railpocket, kan er gecheckt worden of er een reisrecht opstaat, of dat er enkel recht op korting is. De papieren kaartjes vormen in dat geval de aanvulling. Inchecken en uitchecken is nog niet nodig omdat er nog geen poortjes gesloten zijn bij NS. Anders wordt het in het geval van de streekvervoerder die nog geen goede implementatie heeft toegepast. Daar is de incheckapparatuur de enige mogelijkheid voor het checken van het reisrecht, maar dit is onwenselijk als deze apparatuur vervolgens niet als dusdanig omgaat met de betreffende rechten. Bijvoorbeeld Veolia, die geeft aan dat er 'voorlopig' alleen op saldo gereisd kan worden. En getuige de praktijk is zelfs dan de apparatuur verreweg van foutloos. Ze staan o.a. op de verkeerde halte ingesteld, of geven een leesfout bij normaal werkende kaarten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door --Stefan-- »

NS-Reiziger schreef:Bijvoorbeeld Veolia, die geeft aan dat er 'voorlopig' alleen op saldo gereisd kan worden. En getuige de praktijk is zelfs dan de apparatuur verreweg van foutloos. Ze staan o.a. op de verkeerde halte ingesteld, of geven een leesfout bij normaal werkende kaarten.
Vreemd eigenlijk... de ene busmaatschappij heeft alles zaken keurig op orde. En sommige bedrijven hobbelen een beetje achter de feiten aan...
3 0 7 9
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Ruben »

Helemaal in het licht van de 'afspraak' dat concessie Veluwe één van de testgebieden van dat ding zou zijn, net als Rotterdam en de Hoekse Lijn. Kennelijk geen harde contractuele afspraak daar.
Of we moeten lijn 90 als degelijke test zien; maar getuige de voorzichtige implementatie én de problemen, was het dat niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door --Stefan-- »

Nee dat was het zeker niet :P
Dan had Concessie KAN Zuid/KAN Noord beter een testgebied kunnen zien.

En hoe zit het eigenlijk met de treinen van Veolia? Wanneer kan je daarin reizen met de OVC?
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Geert »

Bij NS kunnen abonnementhouders sinds deze maand ook reizen op saldo. Maar als SOV-houder is het inderdaad voorlopig niet nodig/mogelijk om in te checken, je kunt gewoon gaan zitten (al dan niet met kaartje erbij uiteraard). :)
Kwalijker vind ik de situatie zoals deze nu is bij bijvoorbeeld Veolia Haaglanden: ja, je kunt inchecken, maar het ding herkent je studentenkaart niet en trekt dus gewoon de normale ritprijs van je saldo af :?. Is dat dan echt zo moeilijk in te stellen? :roll:
--Stefan-- schreef:Alleen ik ben benieuwd hoe ze het ooit voor mekaar krijgen om iemand op met 40% met een student mee kan op saldo.
Of moet je het dan elke keer je reisproduct omzetten bij de balie? :roll:
Je bedoelt de meereiskorting? Ja, dat zal wel lastig worden...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Nee, uiteraard, dat bedoelde ik ook. Je moet 'm ophalen in de periode vanaf 16 december (en dus tot eind januari), bedoelde ik te zeggen. Voor zover ik weet zijn er geen groepen studenten die al voor 16 december hun reisproduct op kunnen halen.
Wat ik begrijp, is dat je een periode waarin je de bestelling kan ophalen toegewezen krijgt. Niet voor iedereen staat het product op 16 december klaar. Het gaat in fasen; om ervoor te zorgen dat de ophaalpunten niet overbelast worden. Waarom zou je anders op de site moeten kijken wanneer het klaarstaat?

Voor het reizen bij de NS (en ws. ook andere vervoerders die nog geen OV-chipkaart van studenten accepteren), moet je blijven reizen met een papieren vervoerbewijs. Medio 2010 zal dat ook overgaan op chippen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ophaalperiode studenten OV-chipkaart verlengd

Bericht door Ruben »

Meereiskorting is natuurlijk nog prima mogelijk door een 'product' te laden op een OVC. De conducteur moet er dan op toezien dat er een studentenkaart bij aanwezig is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten