Re: Studenten OV-chipkaart Topic
Geplaatst: ma 04 jan 2010, 16:03
Arriva Waterland accepteert nu zonder problemen de OV-Chipkaart voor studenten, even getest met een medestudent op lijn 110 en er is geen geld afgeschreven.
Die "IN OK" melding is vrij standaard volgens mij hoor... althans ik krijg bij zowel RET, Qbuzz als Connexxion "IN OK OV" op't display als ik zelf incheckBee schreef:Bij Connexxion dan, elk bedrijf weer zijn eigen berichtjes en namen voor de studentenproducten.
Is het niet zo dat het saldo niet getoond wordt als je niet op saldo (lees: met een product dat als abonnement geldt) reist?Ardan schreef:Het meest waardeloze vind ik nog wel dat je niet altijd je saldo kun zien. Meestal staat er alleen 'In ok' of 'tot ziens', terwijl in het weekend bij Connexxion wel het saldo verschijnt, en bij GVB geloof ik niet.
Ook, maar dit is niet de reden. GVB toont totaal geen kosten, ook niet als je op saldo met korting reist. Dan staat er bij inchecken gewoon STKW, uitchecken "Tot Ziens". Ik heb bij uitchecken in de metro één keer een saldo erop gezien, dat was toen dat negatief was.Reiziger Ddrs schreef:Is het niet zo dat het saldo niet getoond wordt als je niet op saldo (lees: met een product dat als abonnement geldt) reist?Ardan schreef:Het meest waardeloze vind ik nog wel dat je niet altijd je saldo kun zien. Meestal staat er alleen 'In ok' of 'tot ziens', terwijl in het weekend bij Connexxion wel het saldo verschijnt, en bij GVB geloof ik niet.
Dit lijkt me grote onzin. Het enige geldige vervoersbewijs is je studenten OV-chipkaart. Het papieren vervoersbewijs wordt nog gedoogd net als het reizen zonder inchecken. Het zou belachelijk zijn als ik die nog steeds moet mee nemen. Als een vervoerder zijn apparatuur niet klaar heeft is dat de fout van de vervoerder en niet van de student.Cookie-O-Fiel schreef:Heb gisteren met Arriva-trein gereisd tussen Groningen-Zuidbroek: de Studenten-OV-chipkaart was daar helemaal niet geldig volgens de controleur . Je MOET daar je papieren OV bij je hebben, anders reis je zwart (aangezien Arriva nog geen uitleesapparatuur heeft). Had 'm toevallig nog wel bij me, ben benieuwd of ze daar ook boetes voor gaan uitschrijven...
En in- en uitchecken bij NS ging gisteren bij mij prima :) .
Vraag ik me toch af hoe lang jij bij een "bliepende" paal blijft rondhangen, om het irritant te gaan vinden , of je bent er een van het type die zeurt om te kunnen zeuren, dat is ook nog een optie.Joshua schreef:Het is wel echt gruwlijk irritant dat je constant piepjes hoort. Wat mij betreft mogen ze die CICO's allemaal stil maken met uitzondering van een CICO voor blinden mensen of zo.
Ze mogen toch echt wat zachter. Ik zat op me frietje te wachten bij Smullers en hoorde constant die piepjes. Het was maar kort. Maar je zou maar de hele dag daar aan het werk zijn, dan heb je al die piepjes van de frituurpannen, komen die er ook nog bij.Daantje schreef:Joh, die piepjes wen je echt wel aan, dat hoor je straks niet eens meer.
wees blij dat je niet achter een supermarkt kassa zit dus ;)Joshua schreef:Ze mogen toch echt wat zachter. Ik zat op me frietje te wachten bij Smullers en hoorde constant die piepjes. Het was maar kort. Maar je zou maar de hele dag daar aan het werk zijn, dan heb je al die piepjes van de frituurpannen, komen die er ook nog bij.Daantje schreef:Joh, die piepjes wen je echt wel aan, dat hoor je straks niet eens meer.
Ach ja die mensen zullen er waarschijnlijk wel aan wennen.
Moet je dat aangeven ja? Ik heb gewoon mijn reisproduct opgehaald en zover ik weet wordt er gewoon verlengt wat je standaard al hebt. In mijn geval dus een week.Wout87 schreef:Mijn ov chipkaart studenten werkt nog steeds niet bij de NS. Maar bij mij op de automaat gaf hij dat ik per 10 januari de reisproducten kan laden.
Deze kaart werkte gisteren wel in de Veolia bussen van de Veluwe. Hopelijk bereken ze de goede kilometer prijs.
Wat ik me trouwens afvraag: Bij de NS moet je aangeven of je een week of weekend-product wil. Waarom hoeft dit niet bij busmaatschappijen? Kun je daar zomaar vanuit gaan dat het goed werkt dat je in mijn geval in het weekend met korting reist en door de weeks gratis?
In- en uitchecken hoeft bij de NS nog niet. Sommige studenten zeggen wel al te kunnen in- en uitchecken, anderen zeggen dat ze dat niet kunnen. Het is vooralsnog niet verplicht, dus ik zou daar nog niet al te veel zorgen over maken.Wout87 schreef:Mijn ov chipkaart studenten werkt nog steeds niet bij de NS. Maar bij mij op de automaat gaf hij dat ik per 10 januari de reisproducten kan laden.
Deze vraag begrijp ik niet helemaal :) Bij het ophalen van je bestelling heeft de IB-groep (DUO) twee producten voor je klaargezet. Indien je doordeweeks vrij wilt reizen zijn dat 1) vrij reizen doordeweeks 2) korting in het weekend. Die producten worden -op den duur- door alle vervoerders herkend. De OV-chipkaartapparatuur herkent wanneer je wel of niet moet betalen voor je reis. Daar hoef je niets voor te doen. Je kan er dus vanuit gaan dat het goed werkt (mits je de juiste producten op je OV-chipkaart hebt geladen). Indien je wilt wisselen van doordeweeks vrij reizen naar 's weekends vrij reizen, moet je dat aangeven bij de IB-groep (DUO).Wout87 schreef:Wat ik me trouwens afvraag: Bij de NS moet je aangeven of je een week of weekend-product wil. Waarom hoeft dit niet bij busmaatschappijen? Kun je daar zomaar vanuit gaan dat het goed werkt dat je in mijn geval in het weekend met korting reist en door de weeks gratis?
Op Utrecht Centraal komen de piepjes ook met gemak boven het geluid van de reizigersmassa in de spits uit. Mede daardoor merk ik toch wel dat er ontzettend veel in- en uitgecheckt wordt door studenten. Voor de kerst hoorde je ze nooitBee schreef:Op een klein station als Boskoop is aan het einde van het perron (wat slechts 4 bakken lang is) nog steeds de paal van het begin van het perron te horen. Het geluid staat inderdaad niet echt op een laag volume :?
Gokje:Reiziger Ddrs schreef:Bij Arriva Zuid-Holland blijkt de SOVC soms te werken... al voorin Qliner 388 zittend op Utrecht Centraal diverse personen met zo'n ding zien inchecken wat in totaal drie verschillende meldingen op het display opleverde:
- "KAARTLEESFOUT"
- "Welkom - Goede Reis"
- "ONBEKENDE KAART"
Daar zijn de lezers bij Arriva inderdaad erg gevoelig voor ja...Chauf21 schreef:Gokje:
De eerste: pas te snel langs lezer gehaald
Blij dat ze dat ding zo hebben opgesteld dat we WEL een chipding hebben in het filiaal, maar dat we de rij niet in de winkel hebben staan voor ik morgen zelf moet werken. ;-) Ook maar eens kijken of de rij weg is tegen de tijd dat ik klaar ben (23:00), of dat ik m'n producten zondag maar ophaal voor openingstijd. ;-) Dan begin ik toch om 6 uur 's ochtends met werken terwijl we pas om 7 uur open gaan.Reiziger Ddrs schreef:
Overigens stond op Utrecht Centraal een rij van de deur van de AH to Go (waar de afhaalautomaat neergezet was) tot halverwege de stationshal! Bij de AH to Go in de gang richting Jaarbeursplein stond ook nog een rij, maar die was aanzienlijk korter.