[Betuweroute] Keyrail is gebrand op succes binnen vijf jaar
Geplaatst: zo 06 apr 2008, 16:10
Keyrail is gebrand op succes binnen vijf jaar
door Chris van Alem. zaterdag 05 april 2008 | 08:07
ZWIJNDRECHT - Keyrail, exploitant van de Betuweroute, is erop gebrand om binnen vijf jaar uit de verliezen te komen.
Liefst nog eerder. "We moeten zo snel mogelijk kostendekkend zijn. Ik zou héél trots zijn als ik dat voor elkaar krijg. Want dat zou het eerste stuk spoorinfrastructuur in Europa zijn dat zonder verlies draait. Wij willen graag laten zien dat je met spoor ook geld kan verdienen", zegt Cees Tommel, directielid van Keyrail.
Momenteel rijden er negentig tot honderd goederentreinen per week over de Betuweroute. "We hebben aanvragen voor honderdveertig treinen liggen", zegt Tommel. Maar beperkingen, zoals de ombouw en de goedkeuring van de locs, verhinderen snelle groei. "Eind dit jaar zitten we op vijftig treinen per dag." Over vijf jaar moeten dat 150 treinen per dag zijn. Tommel schat de maximumcapaciteit van de Betuweroute op driehonderd treinen per dag. Daarna kunnen de treinen – nu is een lengte van 750 meter toegestaan – worden 'opgerekt' naar 1.000 meter.
De Betuweroute is geen dood spoor, zoals veel automobilisten op de parallel lopende A15 denken. Vanaf de opening, op 16 juni 2007, tot 31 december reden er slechts 247 treinen over. De eerste drie maanden van dit jaar waren dat er al duizend. Tommel: "In de perceptie van het publiek zou er elke twee, drie minuten een trein voorbij moeten komen. Zelfs bij honderdvijftig treinen per dag zijn het er nog maar twee of drie per uur."
Het merendeel van de lading op de Betuweroute betreft containers met gevarieerde inhoud en chemische stoffen. Tommel is ervan overtuigd dat kolen- en ijzererts binnenkort ook via de Betuweroute gaan. Keyrail heeft de boeken over 2007 gesloten met resultaat nul. Dat blijft voorlopig zo. De aanloopverliezen – Tommel wil niets zeggen over de hoogte – worden bijgepast door de aandeelhouders.
Keyrail wil dat vervoerders bijtijds capaciteit reserveren; in ruil daarvoor krijgen ze korting op het gebruikstarief.
Wie laat boekt, betaalt toeslag. Tommel: "Voor een transport naar Italië moeten we afspraken maken met de Duitse, Zwitserse en Italiaanse spoorbedrijven. Bovendien moet er capaciteit worden gereserveerd bij de terminals in Nederland en Italië. Dat regel je allemaal niet op één dag."
Het aantal vragen en klachten van aanwonenden over de Betuweroute is gering. Dit jaar hebben slechts 35 mensen gemaild of gebeld.
Bron: De Gelderlander
door Chris van Alem. zaterdag 05 april 2008 | 08:07
ZWIJNDRECHT - Keyrail, exploitant van de Betuweroute, is erop gebrand om binnen vijf jaar uit de verliezen te komen.
Liefst nog eerder. "We moeten zo snel mogelijk kostendekkend zijn. Ik zou héél trots zijn als ik dat voor elkaar krijg. Want dat zou het eerste stuk spoorinfrastructuur in Europa zijn dat zonder verlies draait. Wij willen graag laten zien dat je met spoor ook geld kan verdienen", zegt Cees Tommel, directielid van Keyrail.
Momenteel rijden er negentig tot honderd goederentreinen per week over de Betuweroute. "We hebben aanvragen voor honderdveertig treinen liggen", zegt Tommel. Maar beperkingen, zoals de ombouw en de goedkeuring van de locs, verhinderen snelle groei. "Eind dit jaar zitten we op vijftig treinen per dag." Over vijf jaar moeten dat 150 treinen per dag zijn. Tommel schat de maximumcapaciteit van de Betuweroute op driehonderd treinen per dag. Daarna kunnen de treinen – nu is een lengte van 750 meter toegestaan – worden 'opgerekt' naar 1.000 meter.
De Betuweroute is geen dood spoor, zoals veel automobilisten op de parallel lopende A15 denken. Vanaf de opening, op 16 juni 2007, tot 31 december reden er slechts 247 treinen over. De eerste drie maanden van dit jaar waren dat er al duizend. Tommel: "In de perceptie van het publiek zou er elke twee, drie minuten een trein voorbij moeten komen. Zelfs bij honderdvijftig treinen per dag zijn het er nog maar twee of drie per uur."
Het merendeel van de lading op de Betuweroute betreft containers met gevarieerde inhoud en chemische stoffen. Tommel is ervan overtuigd dat kolen- en ijzererts binnenkort ook via de Betuweroute gaan. Keyrail heeft de boeken over 2007 gesloten met resultaat nul. Dat blijft voorlopig zo. De aanloopverliezen – Tommel wil niets zeggen over de hoogte – worden bijgepast door de aandeelhouders.
Keyrail wil dat vervoerders bijtijds capaciteit reserveren; in ruil daarvoor krijgen ze korting op het gebruikstarief.
Wie laat boekt, betaalt toeslag. Tommel: "Voor een transport naar Italië moeten we afspraken maken met de Duitse, Zwitserse en Italiaanse spoorbedrijven. Bovendien moet er capaciteit worden gereserveerd bij de terminals in Nederland en Italië. Dat regel je allemaal niet op één dag."
Het aantal vragen en klachten van aanwonenden over de Betuweroute is gering. Dit jaar hebben slechts 35 mensen gemaild of gebeld.
Bron: De Gelderlander