tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door racingweirdo »

Doordat ik helemaal vooraan op de deuren zat, hoorde ik een interessante discussie, het verhaal:

De trein stond om .20 klaar om open te gaan(na te splitsen), de vertrektijd op de cta stond op .22.

De seinen op groen, en er onstond een discussie over de vraag wanneer ze moesten vertrekken, de coducteur wou graag stipt om .22 vertrekken gezien iedereen was uitgestapt, de machinist vond 1/2 minuten te kort en wou netjes 5 minuten wachten.(oftewel +3 creeren.)

Uiteindelijk heeft de conducteur gewonnen met het argument in heerlen is de dienst voorbij en is het weekend.

Wat moet er hier officieel gebeuren?, moet de trein netjes om .22 vertrekken? moeten ze bellen om de vertrektijd te vragen? mogen ze het zelf weten? oftewel hoe los je dit volgens het boekje op?
Laatst gewijzigd door racingweirdo op vr 18 dec 2009, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Wubbo »

Vertrektijd om .22 is vertrekken om .22. De deuren mogen dus iets eerder dicht, maar eerder vertrekken dan .22 mag niet.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door racingweirdo »

Wubbo schreef:Vertrektijd om .22 is vertrekken om .22. De deuren mogen dus iets eerder dicht, maar eerder vertrekken dan .22 mag niet.
dat bedoelde ik eigenlijk niet, de trein komt pas aan om .19 en de deuren gaan pas open om .20, terwijl dit normaal gezien altijd veel langer is.

De trein heeft dus geen vertraging, maar is eigenlijk wel te laat aan het station, waardoor de stop tijd word ingekort.

Moet die dan toch alsnog om .22 vertrekken ondanks dat de stoptijd/instap/uitstap tijd is verkort tot 1/2 minuten?


oftewel later vertrekken omdat je ook later bent binnen gerold.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door --Stefan-- »

racingweirdo schreef:
Wubbo schreef:Vertrektijd om .22 is vertrekken om .22. De deuren mogen dus iets eerder dicht, maar eerder vertrekken dan .22 mag niet.
dat bedoelde ik eigenlijk niet, de trein komt pas aan om .19 en de deuren gaan pas open om .20, terwijl dit normaal gezien altijd veel langer is.

De trein heeft dus geen vertraging, maar is eigenlijk wel te laat aan het station, waardoor de stop tijd word ingekort.

Moet die dan toch alsnog om .22 vertrekken ondanks dat de stoptijd/instap/uitstap tijd is verkort tot 1/2 minuten?


oftewel later vertrekken omdat je ook later bent binnen gerold.
Waarom zou je niet eerder mogen vetrekken? Gewoon om .22. Of je nou aankomt om .16 of om .21.
Als iedereen gewoon is in- en uitgestapt kan de trein gewoon wegrijden.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Mikos »

Neen, vertrektijd staat vast. Als je een stationnement van 10 minuten zou hebben (even een mooi voorbeeld) en je komt er 8 minuten te laat binnen, moet je gewoon na 2 minuten weg.
Ik vraag me dan ook werkelijk af of dat een discussie was of dat het personeel aan het dollen was (verbaas je niet; dat doen we maar wat graag onderling. :wink: ).
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door racingweirdo »

Mikos schreef:Neen, vertrektijd staat vast. Als je een stationnement van 10 minuten zou hebben (even een mooi voorbeeld) en je komt er 8 minuten te laat binnen, moet je gewoon na 2 minuten weg.
Ik vraag me dan ook werkelijk af of dat een discussie was of dat het personeel aan het dollen was (verbaas je niet; dat doen we maar wat graag onderling. :wink: ).
nee, de machinist wou zijn bakkie troost gaan halen en iets bij de ah.

En hij verdedigde bloedserieus, dat hij pas om .25(+3) wou vertrekken vanwege het late aankomen, dan konden de reizigers nog instappen en kon hij zijn spulletjes gaan halen :roll: . ik hoorde deze discussie doordat de conducteur eerst met mij stond te praten.

goed verhaal lijkt me duidelijk, gewoon om .22 vertrekken. :) thanks guys
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Vinny »

Alleen als nog niet alle reizigers hebben kunnen instappen dan is het behoorlijk asociaal om op de geplande vertrektijd te vertrekken. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt in Utrecht. Voor mensen die naar de kop van Noord-Holland moesten leverde dat een ongevraagde +30 op... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door playertwo »

Al iedereen bij 1 deur wil instappen, terwijl er nog 11-15 andere deuren zijn vraag je er zelf ook wel om vind je niet?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Ennes »

Normaal is het gewoon dat de trein, (indien mogelijk) gewoon op tijd vertrekt, zoals al eerder is opgemerkt hier.
Wat ik me als reden voor de discussie zou kunnen bedenken, is dat er een +5 is opgegeven en dat die Mcn zich daarop zou beroepen, maar dan nog is de regel om indien veilig, op of zo snel mogelijk na de geplande vertrektijd te vertrekken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:Al iedereen bij 1 deur wil instappen, terwijl er nog 11-15 andere deuren zijn vraag je er zelf ook wel om vind je niet?
Jij bent er bij geweest?
De reizigers stonden bij een stuk of 10 deuren te dringen. Er waren er wel een paar die wat minder druk waren, omdat daar de eerste klas gelocaliseerd was. Ik vond dat de conducteur nooit had mogen fluiten voordat nog maar iedereen was uitgestapt..., en ik vind in dergelijke gevallen een lichte vertraging niet erg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door playertwo »

In zo'n geval moet je inderdaad gewoon wachten, maar het komt toch zeer regelmatig voor dat iedereen bij een of twee deuren wil instappen, en je daardoor vertraging oploopt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tijdstip vertrek bij net niet te laat.

Bericht door Geert »

Dat staat los van deze discussie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten