Pagina 1 van 2

Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 22:48
door JeePee
Voor de liefhebbers:

De 3500 (IC Shl - Ehv) gaat stoppen te Best ivm groot onderhoud;
Er komt op donderdag, vrijdag en zaterdag om 21.56 een extra sneltrein van Zwolle naar Emmen.

Vast nog veel meer, maar goed dat ontdekken jullie vanzelf 8-)

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 23:02
door Geert
Die stop in Best is toch vanwege groot onderhoud aan de A2, en om de automobilisten zo toch de trein in te lokken?

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 23:08
door Caspar
Zijn er goede parkeergelegenheden rondom dat station?

Men kan ook die stoptrein wat promoten naast deze extra stop, zo veel langzamer is de stoptrein daar niet met maar 2 stops tot Den Bosch...

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 23:11
door Daniel
Die zijn speciaal hiervoor aangelegd als 't goed is :wink:

Eveneens vanaf morgen zou ik ICRm voorgeschoteld moeten krijgen op m'n terugreis uit Den Haag naar Dordrecht, ben benieuwd :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 23:12
door JeePee
Geert schreef:Die stop in Best is toch vanwege groot onderhoud aan de A2, en om de automobilisten zo toch de trein in te lokken?
Ow ja A2 vergeten te noemen. Is inderdaad vanwege die reden, net zoals die pendelbussen van OAD die binnenkort gaan rijden in het Brabantse. Wordt nog eens wat met het OV daar 8-)

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 09:10
door Vinny
Men kan ook die stoptrein wat promoten naast deze extra stop, zo veel langzamer is de stoptrein daar niet met maar 2 stops tot Den Bosch...
De stoptrein gaat niet naar Schiphol... :lol:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 11:37
door Caspar
Ik vraag me af hoeveel reizigers er in Best gaan opstappen met eindbestemming Schiphol of Amsterdam Zuid etc. Vast niet meer dan enkele tientallen per dag?

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 13:08
door waldo79
Caspar schreef:Vast niet meer dan enkele tientallen per dag?
Yep, in die orde grootte moet je denken. Het filereducerend vermogen is uiterst beperkt 8-)

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 14:11
door Daantje
Gisteren hoorde ik mensen zeggen dat de tijden in Gouda ook iets veranderen en dat de sprinter naar Rotterdam daar nou 1 minuut eerder gaat. Ik heb het nog niet zelf bekeken.

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 15:35
door Freek
De IC (3600) van Arnhem naar Roosendaal vertrekt in Nijmegen ook 2 minuten eerder, om .17 en .47. In Arnhem vetrekt deze ook 2 minuten eerder, dus .26 en .56 Zit deze in de spits dus nog dichter op de IC uit Den-Haag richting Nijmegen. Je krijgt dan deze vertrektijden uit Arnhem richting Nijmegen (incl Arnhem-tiel)
.03
.07
.21
.24
.26
.33
.37
.51
.54
.56

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 17:25
door IC3
Heeft het DDAR-stammetje (geen nummer voorhanden) dat ik in Oudenbosch in de 5156 zag rijden ook iets van doen met het wijzigingsblad? Ik had al erg lang geen DDAR meer gezien in de 5100.

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 17:33
door waldo79
Freek schreef:De IC (3600) van Arnhem naar Roosendaal vertrekt in Nijmegen ook 2 minuten eerder, om .17 en .47. In Arnhem vertrekt deze ook 2 minuten eerder, dus .26 en .56
Is dat al niet langer zo? De 3687 vertrok vrijdagavond ook planmatig om 23.26 uur uit Arnhem :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 17:56
door IC3
Het eerder vertrek in Nijmegen is al vanaf 31 maart, op de affiches die in Nijmegen hangen staat echter 2 april. Vandaag werd hierover niets meer omgeroepen, terwijl het bij velen nog niet bekend is dat de vertrektijden zijn aangepast.

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 18:04
door Thijs
Freek schreef:De IC (3600) van Arnhem naar Roosendaal vertrekt in Nijmegen ook 2 minuten eerder, om .17 en .47. In Arnhem vetrekt deze ook 2 minuten eerder, dus .26 en .56 Zit deze in de spits dus nog dichter op de IC uit Den-Haag richting Nijmegen.
En de kans is groter dat een iets vertraagde 3700 achter de 3600 wordt gezet. Het wordt er allemaal niet beter van ;)

Overigens vorige week nog een mooie actie gezien: een vertraagde 3700 die in Arnhem mogelijk achter de 3600 zou zitten. Beide treinen vertrokken tegelijkertijd uit Arnhem, en kwamen bijna naast elkaar te rijden. De 3600 werd ingehouden, de 3700 ging er voorlangs, en intussen kwam er een 3000 uit Nijmegen nog even tussenstuiven op hoge snelheid. Prachtig :D

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 18:39
door Daniel
IC3 schreef:Heeft het DDAR-stammetje (geen nummer voorhanden) dat ik in Oudenbosch in de 5156 zag rijden ook iets van doen met het wijzigingsblad? Ik had al erg lang geen DDAR meer gezien in de 5100.
Niet dat ik weet, die zal gewoon verdwaald zijn... zat vorige week ook al 'n paar keer DDAR in de 5156 :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 19:07
door IC3
Thijs schreef:En de kans is groter dat een iets vertraagde 3700 achter de 3600 wordt gezet. Het wordt er allemaal niet beter van ;)
't Is naar mijn idee meer logisch dat de 3700 van Arnhem naar Nijmegen bij vertraging �áchter de 3600 zou moeten rijden, dan ervoor, ondanks de stops van de 3600 op tussenliggende stations. Voor de 3700 is Nijmegen de eindbestemming, de 3600 moet nog ruim honderd kilometer verder rijden. En wat gebeurt er als een vertraagde 3700 voor een 3600 in Arnhem wordt weggestuurd: een vertraagde 3600 die bij Ravenstein een hoop geklooi veroorzaakt en loopt de vertraging alleen maar verder op zodat reizigers naar bijv. Vlissingen hun aansluiting missen. Nee, dan maar de 3700 iets laten rijden en dientengevolge 5 �à 8 minuten te laat in Nijmegen aan laten komen!

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 20:12
door Thijs
@IC3: En daar heb je wel een punt! ;)
[En ik wist helemaal niet dat de brug bij Ravenstein eensporig is, weer wat geleerd!]

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 20:28
door Freek
Maar wat is dan de achterliggende gedachte om de 3600 2 minuten eerder te laten vertrekken. Want dit zorgt voor een kortere kering (en ja, zelfs een kering van 20 minuten is regelmatig te kort, al geef ik toe, het is niet echt een juist argument) en vergroot het risico op (meer) vertraging voor de 3700 en 2000. Zeker in de spits zal het denk ik leiden tot juist meer vertragingen van de 3600.

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 20:52
door Thijs
Het zijn twee punctualiteitsmaatregelen, waarbij 1 minuut tijdelijk is vanwege 40 km/u op de brug bij Ravenstein, en 1 minuut een vaste. Denk dat het idee is dat de trein dan in ieder geval weg is en wat meer ruimte heeft. Want in Den Bosch verandert er niks qua tijden, zo te zien.

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 21:50
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef:Die zijn speciaal hiervoor aangelegd als 't goed is :wink:

Eveneens vanaf morgen zou ik ICRm voorgeschoteld moeten krijgen op m'n terugreis uit Den Haag naar Dordrecht, ben benieuwd :wink:
En, had je ICRm in de 1963? :)

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 21:53
door Daniel
Terugreis schreef ik he... ja, ik had dus ICRm in de 1963 :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 21:55
door Meltrain
Grr, denk ik het goed, schrijf ik het fout. :lol:
Zal er wel te maken hebben dat ICRm vroeger in de 1916 reed. :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 22:02
door IC3
Freek schreef:Maar wat is dan de achterliggende gedachte om de 3600 2 minuten eerder te laten vertrekken.
Wellicht omdat de stoptrein naar 's-Hertogenbosch bij een lichte vertraging van de 3600 toch op tijd te kunnen laten rijden? Tussen het vertrek van de intercity en de stoptrein zat slechts vier minuten, nu is dit zes. Bovendien, door de snelheidsbeperking bij Ravenstein moet dit wel ten koste gaan van de kering in Arnhem omdat de keertijd daar altijd nog langer is dan die in Roosendaal, die nog maar elf minuten bedraagt. Twee minuten eerder vertrekken in Arnhem heeft geen hinderlijke gevolgen voor overstappers, twee minuten later aankomen in Roosendaal wel. :wink:

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:08
door timtrein
Thijs schreef:En ik wist helemaal niet dat de brug bij Ravenstein eensporig is, weer wat geleerd!
Zeker als je met mat'64 reist, kan je dat toch bijna niet ontgaan... eerst met ~ 100 km/u door de wissels gesmeten worden, dan het gerammel van die brug, dan weer met ~ 100 km/u opzijrammelen. Vooral op een zomeravond aan te bevelen... raampjes open en genieten maar 8-)
(jammer van die snelheidsbeperking... :? )

Re: Wijzigingsblad 7 april

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:13
door deadlock
Was die brug bij Ravenstein ook niet de enige brug met symetrische wissels aan de voor en achterkant?