Pagina 1 van 3

'80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:02
door Suus
'80 procent treinen rijdt woensdag'

UTRECHT - ProRail laat woensdag 80 procent van de treinen weer rijden. Een woordvoerster van de spoorwegbeheerder heeft dat dinsdag gezegd.

De afgelopen dagen reed de NS met veel minder treinen. Vanaf woensdag wil ProRail de treinen weer via een vrijwel normale dienstregeling laten rijden.

''Elk uur rijden er dan op de grote trajecten twee stoptreinen en twee intercity's per uur per richting'', aldus de organisatie. Op sommige trajecten rijden wel enkele intercity's minder.

''Zodat eventuele storingen beter kunnen worden opgevangen.''

[..]

Een woordvoerster van de NS liet dinsdag weten dat abonnementhouders volgende week dinsdag een ander persoon gratis met zich mee mogen laten reizen. Volgende week woensdag mag iedereen reizen met 40 procent korting.

Bron: Nu.nl

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:07
door Daniel
Bee schreef:''Elk uur rijden er dan op de grote trajecten twee stoptreinen en twee intercity's per uur per richting'', aldus de organisatie.
Weet niet hoe ze hiermee aan de genoemde 80% denken te komen, voor zo ongeveer de hele Randstad zit je met een dergelijke dienst net op de 50%...

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:25
door JeePee
Er is meer dan alleen de Randstad... Als de rest van het land redelijk zijn normale DRGL houdt, kom je redelijk uit denk ik..

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:30
door Daniel
Nouja, d'r zitten ook nog wel enkele kwartiersdiensten ruim buiten de Randstad natuurlijk he :wink:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:33
door playertwo
Even een aantal voorbeelden wat men zo kan schrappen:
De s13600 niet laten rijden, en de s3600 als stoptrein op Rsd - Ht. De s3100 of s3500 kan je in zijn geheel schrappen, en op die manier kan het hard gaan.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:39
door Daantje
De s5000 rijdt sowieso al niet want vakantiedienstregeling. Ik acht de kans nog best groot dat ook de s1900 weer geschrapt wordt zodat je weer een beetje hetzelfde beeld krijgt als vorige week woensdag/donderdag/vrijdag.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:45
door playertwo
Ik vermoed inderdaad dat het er inderdaad zo uitzien zal zien als een deel van vorige week.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 20:57
door Suus
playertwo schreef:Even een aantal voorbeelden wat men zo kan schrappen:
De s13600 niet laten rijden, en de s3600 als stoptrein op Rsd - Ht. De s3100 of s3500 kan je in zijn geheel schrappen, en op die manier kan het hard gaan.
Ik denk dat de s3000 en s3500 blijven rijden, de s800 weer Eindhoven - Limboland, s2000 en s2800 eruit. Alleen wat ze gaan doen met de s2100 en/of de s2200 is niet helemaal duidelijk, want daarmee maak je toch weer een schuine kwartierdienst Leiden - Dordrecht.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:10
door Justin
Alvast een voorproefje geven door de s2100 op alle Ddr-Ledn only s2200-stations te laten stoppen anders? :P.
Zou dit kunnen eigenlijk:

s3000 Hdr-Asd
s800 Asd-Mt, aansluitend pendel Std-Hrl om combineerpenarie zo min mogelijk te houden
s3100 Shl-Nm, met extra stop in Klp
s3500 opgeheven

En anders het idee van NO voor Haagse deel volledig, en pendetreinen voor de Rotterdamse delen ?? Of eventueel daarbij de s2800 ipv een Rotterdams deel? Ik eb er niet zo heel veel verstand, maar ach.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:19
door Daniel
Bee schreef:Alleen wat ze gaan doen met de s2100 en/of de s2200 is niet helemaal duidelijk, want daarmee maak je toch weer een schuine kwartierdienst Leiden - Dordrecht.
Aangezien men het over halfuursdiensten heeft: s2100 volledig traject en de s2200 als pendels Bd-Ddr en Ledn-Hlm-Asd? Hoewel je de s2200 beter tot Rotterdam kunt laten doorrijden: komt 'n stuk handiger uit met de keringen

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:22
door Wubbo
Wat is dat voor gezemel dat ze niet kunnen aangeven welke treinen er rijden en welke niet? We weten wel welk percentage, maar niet welke series/welke trajecten hoe vaak bereden worden? :?

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:42
door Daantje
Ach, waarom moet de stoptrein van Delft naar Rotterdam gisteren om .27 en .57 vertrekken en vandaag ineens om .33 en .03. Vind ik ook zoiets vaags.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:50
door Fles
Wubbo schreef:Wat is dat voor gezemel dat ze niet kunnen aangeven welke treinen er rijden en welke niet? We weten wel welk percentage, maar niet welke series/welke trajecten hoe vaak bereden worden? :?
Dat vroeg ik me net ook af :D Ik hoor al de hele middag heel stellig 80 %, maar welke 80 %? Geen idee :lol: MOrgen maar eens zien wat t wordt :')

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 21:51
door Geert
Ik gok zelf op wat er normaal na 20.00 uur 's avonds rijdt op de meeste trajecten. Voor de s2100/s2200: het zou natuurlijk ook kunnen dat men besluit ze allebei te laten rijden.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:06
door Daniel
Daantje schreef:Ach, waarom moet de stoptrein van Delft naar Rotterdam gisteren om .27 en .57 vertrekken en vandaag ineens om .33 en .03. Vind ik ook zoiets vaags.
Ik kreeg het idee dat de vertrektijden vandaag wat meer op de normale dienstregeling leken. Tenminste, de stoptrein Roosendaal -> Rotterdam vertrok vandaag om .07 .37 uit Dordrecht (=normale s5100-tijden), terwijl 'ie gisteren een kwartier eerder (of later) reed.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:08
door Geert
Kijktip voor zometeen op Nederland 2: directeur van ProRail + de directeur van NS Reizigers in Nova.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:13
door Daniel
NOS Teletekst meldt:
NS:Den Haag heeft boter op 't hoofd

***************************************
` De directeur van NS Reizigers vindt
dat de politiek "boter op het hoofd"
heeft als die klaagt over wanprestaties
van NS en ProRail.De directeur noemt de
verontwaardiging van politici in Den
Haag "te makkelijk".

Volgens de NS heeft de Haagse politiek
nagelaten geld beschikbaar te stellen
om het vervoer tijdens extreem weer te
kunnen regelen.Door de sneeuw en vorst
waren veel wissels vastgevroren.

ProRail zegt dat voor vorstbestendige
wissels veel extra geld nodig is.Het
vervangen van de 3000 wissels kost
volgens de spoorbeheerder 45 miljoen
euro.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:22
door Raymond
Prorail begint gelijk over wissels vervangen? Dat was niet gevraagd, de vraag was alleen om te zorgen dat de huidige wissels gewoon bedienbaar zijn en dat is echt niet alleen mogelijk met nieuwe wissels. Personeel, wat bezems en vooral een goed werkende wisselverwarming helpt ook.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:26
door Geert
Dat werd door het NOS Journaal aan ProRail gevraagd, en dat ging over de elektrische wisselverwarming vs. gasverwarming. ProRail reageerde daarop dat het 15.000 euro per wissel kost, en deed het rekensommetje: 3000*15.000 = 45.000.000 euro...

Overigens was er net een CDA-kamerlid in beeld bij Nova (Ger Koopmans meen ik) en die vond dat Nederland maar een land van watjes was geworden, omdat de treinen niet reden. Uh hallo, we hebben het hier over sneeuwval die in Nederland extreem is en maar eens in de 30 jaar voorkomt (om nog maar te zwijgen dat de treinuitval voor een groot deel op technische en logistieke problemen terug te voeren is)...

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:41
door Fles
teletekst schreef:ProRail zegt dat voor vorstbestendige
wissels veel extra geld nodig is.Het
vervangen van de 3000 wissels kost
volgens de spoorbeheerder 45 miljoen
euro.
prorail.nl schreef:In Nederland zijn circa 6.500 van de totaal 8.900 wissels uitgerust met wisselverwarming.
wikipedia schreef:ProRail beheert 6500 kilometer spoor met 3000 overwegen, 4500 kilometer bovenleiding, 8600 wissels en 385 stations.
Roep maar iets wat ruikt naar "flink veel" en het lukt wel. :roll:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:43
door Wubbo
Raymond schreef:[...] een goed werkende wisselverwarming helpt ook.
Ah, het onderzoek naar welke storingen er waren is al klaar kennelijk. Heb je toevallig een bron, dan kan ik ook eens meelezen?

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:46
door Geert
Fles schreef:
teletekst schreef:ProRail zegt dat voor vorstbestendige
wissels veel extra geld nodig is.Het
vervangen van de 3000 wissels kost
volgens de spoorbeheerder 45 miljoen
euro.
prorail.nl schreef:In Nederland zijn circa 6.500 van de totaal 8.900 wissels uitgerust met wisselverwarming.
wikipedia schreef:ProRail beheert 6500 kilometer spoor met 3000 overwegen, 4500 kilometer bovenleiding, 8600 wissels en 385 stations.
Roep maar iets wat ruikt naar "flink veel" en het lukt wel. :roll:
Ongeveer 30% van de wissels gebruikt nog gasverwarming, uitgaande van 8900 wissels kom je uit op 2670 wissels. Dat komt wel enigszins overeen met de genoemde 3000 wissels...

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:46
door Ruben
Geert schreef:Overigens was er net een CDA-kamerlid in beeld bij Nova (Ger Koopmans meen ik) en die vond dat Nederland maar een land van watjes was geworden, omdat de treinen niet reden. Uh hallo, we hebben het hier over sneeuwval die in Nederland extreem is en maar eens in de 30 jaar voorkomt (om nog maar te zwijgen dat de treinuitval voor een groot deel op technische en logistieke problemen terug te voeren is)...
Eén keer in de 30 jaar is voor statistische begrippen best vaak. Daarnaast was sneeuw 30 jaar terug veel heftiger, dus lijkt me niet dat ze het huidige beleid op een assumptie van "1x per 30 jaar sneeuwt het overmatig" gestaafd hebben. Men heeft het gewoon wegbezuinigd. Want hoe erg was het nu daadwerkelijk. Als een TREIN al niet meer door 20cm sneeuw kan banjeren, als haast niemand ingesneeuwd is en we voor de rest gewoon nog de straat op komen? Ik ben het wel met die gast eens, als je het hebt over wat hier nog gedaan t.o.v. geluld wordt, dan heeft ie groot gelijk. Men heeft zich hier gewoon laten verrassen door het weer.

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:47
door Chauf21
Geert schreef:Dat werd door het NOS Journaal aan ProRail gevraagd, en dat ging over de elektrische wisselverwarming vs. gasverwarming. ProRail reageerde daarop dat het 15.000 euro per wissel kost, en deed het rekensommetje: 3000*15.000 = 45.000.000 euro...
Deze videoreportage. Aardig stukje :pos:

Re: '80 procent treinen rijdt woensdag'

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:54
door Geert
NS-Reiziger schreef:
Geert schreef:Overigens was er net een CDA-kamerlid in beeld bij Nova (Ger Koopmans meen ik) en die vond dat Nederland maar een land van watjes was geworden, omdat de treinen niet reden. Uh hallo, we hebben het hier over sneeuwval die in Nederland extreem is en maar eens in de 30 jaar voorkomt (om nog maar te zwijgen dat de treinuitval voor een groot deel op technische en logistieke problemen terug te voeren is)...
Eén keer in de 30 jaar is voor statistische begrippen best vaak. Daarnaast was sneeuw 30 jaar terug veel heftiger, dus lijkt me niet dat ze het huidige beleid op een assumptie van "1x per 30 jaar sneeuwt het overmatig" gestaafd hebben. Men heeft het gewoon wegbezuinigd. Want hoe erg was het nu daadwerkelijk. Als een TREIN al niet meer door 20cm sneeuw kan banjeren, als haast niemand ingesneeuwd is en we voor de rest gewoon nog de straat op komen? Ik ben het wel met die gast eens, als je het hebt over wat hier nog gedaan t.o.v. geluld wordt, dan heeft ie groot gelijk. Men heeft zich hier gewoon laten verrassen door het weer.
Allicht heeft men zich laten verrassen door het weer, de nooddienstregeling werd relatief laat opgestart vond ik (om nog maar te zwijgen over de vastgevroren wissels en andere problematiek de afgelopen dagen, waarvan op zijn minst een deel voorkomen had kunnen worden).
Maar die bewering van 'eens in de 30 jaar' komt van het KNMI, en dat instituut lijkt me bij uitstek in staat om een goed gemiddelde te berekenen. De sneeuwval van nu (in het gehele land ook) is gewoon uitzonderlijk. Het gaat nu om ongeveer 5 dagen heftige overlast, dat is 5 dagen op (30*365=) 10950 dagen = ongeveer 0,04%. Nou is dit rekensommetje wellicht te simpel, maar het geeft wel ongeveer de orde van grootte aan.