Ruzie NS en Prorail over vorst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Daniel »

Ruzie NS en Prorail over vorst
Geplaatst op: woensdag 30 december 2009 19:28
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 december 2009 19:29


DEN HAAG - Vlak voor de verwachte nieuwe vorst steggelen spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen over de juiste aanpak bij extreem weer. NS wil minder lang wachten met een sobere dienstregeling dan ProRail om chaos op het spoor te voorkomen.

ProRail meent dat minder treinen en een negatief reisadvies pas 'in uiterste noodgevallen' nodig zijn. Volgens een NS-woordvoerster is een versoberde dienstregeling 'de meest chique oplossing'.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Vinny »

Je moet eerder beginnen met het snijden in de dienstregeling, maar vooral eerder overschakelen op een simpel bij te sturen model. Kortom, conducteurs en machinisten niet meer van hun treinserie af. En lopen ze vast: gewoon de treinserie laten keren op zichzelf. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Je moet eerder beginnen met het snijden in de dienstregeling, maar vooral eerder overschakelen op een simpel bij te sturen model. Kortom, conducteurs en machinisten niet meer van hun treinserie af. En lopen ze vast: gewoon de treinserie laten keren op zichzelf. :idea:
Ja, want dat lost het probleem van ijsvorming op de bovenleiding natuurlijk op. Minder rijden eah! Geef ijs een kans!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door racingweirdo »

Vinny schreef:Je moet eerder beginnen met het snijden in de dienstregeling, maar vooral eerder overschakelen op een simpel bij te sturen model. Kortom, conducteurs en machinisten niet meer van hun treinserie af. En lopen ze vast: gewoon de treinserie laten keren op zichzelf. :idea:
wtf :| versoberde dienstregeling? mijn aars.

Ze moeten er gewoon maar voor zorgen dat bij niet extreme sneeuw(dat is nooit in nederland) gewoon volgens de dienstregeling rijden.

IK betaal toch *** niet de hoofdprijs, om vervoert te worden met een sobere dienstregeling?
Laatst gewijzigd door Chauf21 op za 02 jan 2010, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Iets minder fanatiek graag ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Suus »

Aan de andere kant kan jij mij ook niet wijsmaken dat 30 centimeter sneeuw, wat er wel degelijk lag op sommige plaatsen in het Noorden van het land nu elk jaar uit de lucht komt vallen.

Overigens rijdt God geen treinen, die heeft wel iets anders te doen :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Mark »

Überhaupt het feit dat er weer fors gesneden gaat worden in de dienstregeling zorgt niet bepaald voor vertrouwen en geloofwaardigheid richting je klanten... is niks chiques aan. Zeker niet bij een paar cm sneeuw.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Vinny »

Ik zou ervoor willen kiezen om wel te snijden in de dienstregeling. Het is belangrijker dat iedereen 's avonds gewoon op zijn bestemming arriveert dan dat er een grid-lock ontstaat en het hele treinverkeer volledig vast loopt!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door MdJ »

De sneeuw viel donderdag en vrijdag.. Dat je dan een versoberde dienstregeling rijdt, OK. uiteindelijk, zoiets wil er nog wel wat in mijn hoofd. Er staat een "reis maar liever niet"waarschuwing uit, en de mensen die dan toch gaan... tja.

Maar je gaat niet donderdag alles rijden, wordt een puinzooi, vrijdag alles rijden, alsnog een puinzooi en zaterdag alles rijden, vervolgens wordt het alsnog een puinzooi.

Op momenten dat er een halve meter wit uit de lucht valt, dan moet je al voorbereid zijn: "Rondje om de kerk" door het personeel laten rijden, noodplan alvast uitvoeren. Maar niet dat pas op maandag en dinsdag invoeren, terwijl er mensen 3,5 uur op een trein hebben staan wachten, omdat er geen personeel, materieel was, of-wat ook voor kwam- het verkeerde been van de treindienstleider die op dat moment uit zijn bed kwam.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Wubbo »

Misschien moeten we voortaan gewoon standaard een beperkte dienstregeling rijden? Want ja, weet je, er is altijd een kans dat er opeens extreem weer komt, of een aardbeving, of een tsunami.

Volgens mij is de stap tussen normale dienstregeling en nooddienst veel te groot. Je kan met minder grote gevolgen voor de reizigers toch een product aanbieden dat minder vatbaar is voor verstoringen, door een meer corridor-gestuurd model te rijden (dus ipv de IC's uit Utrecht een pendeltrein laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen en niet afwisselend door naar Utrecht en Zutphen) waar je dan ook je personeelsdiensten op aanpast. In dat model past niet meer combineren en splitsen (Zwolle, Utrecht, Sittard), in dat model past personeel op een bepaalde corridor houden (dat moet maar kunnen voor die paar keer dat zo'n model nodig is, zonder dat het personeel nu gelijk weer gaat staken), in dat model past keren op de eigen treinserie ipv op een andere serie. Zo kun je met alleen het inbouwen van wat extra overstaps toch een redelijk normale dienstregeling rijden en iedereen fatsoenlijk vervoeren.

Nu nog eens een adviesbureau oprichten die dit uit kan gaan werken ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Vinny »

^^ Dat model hadden ze dus zondag, en toen liep het alsnog totaal mis. Toen heeft iemand in het hogere management besloten om maandag de bekende Uiterste Nood Dienstregeling te gaan uitvoeren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Geert »

Misschien is het model dan wel niet goed uitgewerkt...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Vinny »

Het probleem zat hem die zondag dan ook niet in het model, maar vooral omdat de sneeuw het emplacement van Amsterdam en 's Hertogenbosch een tijdje onberijdbaar maakte. En ja dat is opgeteld een even grote 'meltdown' als Utrecht (kennelijk). Wat denk ik op de achtergrond meespeelde is dat rond 15:00 altijd de vroege en late dienst worden uitgewisseld voor machinisten en conducteurs. Grootschalige storingen rond dat tijdstip hebben vrijwel altijd een bizar grotere impact dan op andere tijden.

Merk op dat de bovenstaande observaties een combinatie van het lezen van af en toe eens een rapport over spoorse onregelmatigheden, storingsmeldingen, en informatie uit het wandelgangencircuit is. Dus bij deze gelijk een disclaimer: het is slechts een constructie van de werkelijkheid zoals ik denk dat deze is geweest, niet een "officieel" onderzoek ofzo ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Wubbo »

Bij mijn weten bestaat er geen 'personeels-nooddienst' die corridorgewijs werkt ipv met Lusten en Lasten, en is er op die betreffende zondag ook geen poging gedaan om corridors los te koppelen. Alleen het splitsen/combineren is eruit gehaald, maar dat is een totaal andere versie dan wat ik beschreef.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door Vinny »

Waar de bijsturing wél mee gewerkt heeft weet ik niet, maar het heeft zondag in ieder geval niet gewerkt. Ik had er - gezien de weersverwachting - er voor gekozen om juist op zondag de 'uitgeklede' dienstregeling met alleen stoptreinen te laten rijden en maandag en dinsdag voor het uitgebreide noodpakket (dus wel intercity's, maar bijvoorbeeld de Hemboog er uit knikkeren). Maar dat is hoe IK het gedaan zou hebben, niet hoe de spoorsector werkt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ruzie NS en Prorail over vorst

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik zou ervoor willen kiezen om wel te snijden in de dienstregeling. Het is belangrijker dat iedereen 's avonds gewoon op zijn bestemming arriveert dan dat er een grid-lock ontstaat en het hele treinverkeer volledig vast loopt!
Misschien dat je je repeat-knopje eens uit kan zetten en gewoon eens beargumenteerd op de rest in kan gaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten