'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Daniel »

'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Geplaatst op: donderdag 31 december 2009 20:58
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 december 2009 20:58


AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover wil dat een deel van de opbrengst van de kilometerheffing wordt gebruikt voor investeringen in het openbaar vervoer.
Dat is volgens Rover nodig omdat de verwachte groei van het openbaar vervoer ook extra exploitatiekosten met zich meebrengt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door aswnl »

"Laat alle koophuisbezitters middels een extra belasting een huurverlaging voor alle huurders betalen"

Komt op hetzelfde neer. :x :neg:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door JWM »

Op welke opbrengsten doelt Rover hier eigenlijk? Het is toch de bedoeling dat bij de kilometerheffing er geen extra inkomsten onstaan voor de staat zodat gemiddeld gezien iedereen evenveel blijft betalen :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Daniel »

Neem aan dat men iets redeneert als: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer waardoor minder investeringen in nieuwe en verbreding van wegen nodig is. Daardoor blijft geld over, wat volgens Rover dus in het OV geinvesteerd moet worden om de gevolgen van de overgestapte automobilisten op te vangen (daardoor is immers meer capaciteit nodig)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door JWM »

Kromme redenering dan want als er minder mensen in de auto zitten dalen de opbrengsten uit diezelfde kilometerheffing :!:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Daniel »

Tja, hij gaat inderdaad alleen op als het een doorgaande spiraal zou zijn. (Je krijgt immers eerst inkomsten, maar het aantal automobilisten daalt vervolgens waardoor je ze niet geheel nuttig kunt besteden).
Wil je echter continu kunnen blijven investeren dan zou het aantal automobilisten tot steeds verder naar nul moeten dalen en dat doet het natuurlijk nooit. En dan is 't nog niet continu, want als je eenmaal op nul zit kan je niet meer investeren :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Kromme redenering dan want als er minder mensen in de auto zitten dalen de opbrengsten uit diezelfde kilometerheffing :!:
Ja en dan zou de kilometerheffing dus omhoog (moeten) gaan... :roll:
- Uiteindelijk leidt dit tot de situatie dat alleen rijke mensen nog auto kunnen rijden... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Neem aan dat men iets redeneert als: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer waardoor minder investeringen in nieuwe en verbreding van wegen nodig is. Daardoor blijft geld over, wat volgens Rover dus in het OV geinvesteerd moet worden om de gevolgen van de overgestapte automobilisten op te vangen (daardoor is immers meer capaciteit nodig)
De redenering is iets anders: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer, waardoor inzet van meer materieel en personeel noodzakelijk is. Om een adequate dienstverlening te kunnen blijven garanderen zijn (dus) extra voorzieningen nodig. En volgens Rover worden die kosten niet vergoed door het Rijk.

Maar ook dan blijft het argument staan dat de opbrengsten van het rekeningrijden afnemen doordat minder mensen van de auto gebruik maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Vinny »

^^ Dat wordt nog een interessant issue. Immers de provinciale opcenten verdwijnen door de kilometerheffing. En wie betaalt er nu grotendeels voor het OV? Juist ja, de provincie... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Daniel »

Maar in plaats van die opcenten zou toch een "inwonersbelasting" komen? Die door iedereen betaald wordt, niet alleen door automobilisten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:^^ Dat wordt nog een interessant issue. Immers de provinciale opcenten verdwijnen door de kilometerheffing. En wie betaalt er nu grotendeels voor het OV? Juist ja, de provincie... :|
Maar de decentrale overheden krijgen wel een BDU (brede doeluitkering) waarmee ze enigszins vrij worden gelaten in hun keuzes. Die BDU kan je natuurlijk wel verhogen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Vinny »

Reiziger Ddrs schreef:Maar in plaats van die opcenten zou toch een "inwonersbelasting" komen? Die door iedereen betaald wordt, niet alleen door automobilisten.
Sommige provincies overwegen dat inderdaad. Het lijkt me ook niet echt een goed idee eerlijk gezegd... (al maakt het voor 80% van de huishoudens weinig uit)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'

Bericht door Ruben »

Vind ik toch een beetje raar. Het doel van de kilometerheffing is niet een lastervermindering, maar een eerlijke betaling voor de weggebruiker. Bovendien worden dergelijke maatregelen in het algemeen enkel doorgevoerd als het juist geld oplevert. Per saldo zal er dan dus juist meer 'wegenbelasting' binnenstromen bij 'het Rijk' als geheel. Waarom zouden provincies dan nog gerechtigd moeten zijn tot het voeren van opcenten? Ga de derving maar innen bij het Rijk, dáár zit het gemiste geld. Niet bij ons burgers en zeker niet bij de burger zonder auto.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten