'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Geplaatst op: donderdag 31 december 2009 20:58
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 december 2009 20:58
AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover wil dat een deel van de opbrengst van de kilometerheffing wordt gebruikt voor investeringen in het openbaar vervoer.
Dat is volgens Rover nodig omdat de verwachte groei van het openbaar vervoer ook extra exploitatiekosten met zich meebrengt.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 31 december 2009 20:58
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 december 2009 20:58
AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover wil dat een deel van de opbrengst van de kilometerheffing wordt gebruikt voor investeringen in het openbaar vervoer.
Dat is volgens Rover nodig omdat de verwachte groei van het openbaar vervoer ook extra exploitatiekosten met zich meebrengt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
"Laat alle koophuisbezitters middels een extra belasting een huurverlaging voor alle huurders betalen"
Komt op hetzelfde neer. :neg:
Komt op hetzelfde neer. :neg:
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Op welke opbrengsten doelt Rover hier eigenlijk? Het is toch de bedoeling dat bij de kilometerheffing er geen extra inkomsten onstaan voor de staat zodat gemiddeld gezien iedereen evenveel blijft betalen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Neem aan dat men iets redeneert als: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer waardoor minder investeringen in nieuwe en verbreding van wegen nodig is. Daardoor blijft geld over, wat volgens Rover dus in het OV geinvesteerd moet worden om de gevolgen van de overgestapte automobilisten op te vangen (daardoor is immers meer capaciteit nodig)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Kromme redenering dan want als er minder mensen in de auto zitten dalen de opbrengsten uit diezelfde kilometerheffing
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Tja, hij gaat inderdaad alleen op als het een doorgaande spiraal zou zijn. (Je krijgt immers eerst inkomsten, maar het aantal automobilisten daalt vervolgens waardoor je ze niet geheel nuttig kunt besteden).
Wil je echter continu kunnen blijven investeren dan zou het aantal automobilisten tot steeds verder naar nul moeten dalen en dat doet het natuurlijk nooit. En dan is 't nog niet continu, want als je eenmaal op nul zit kan je niet meer investeren
Wil je echter continu kunnen blijven investeren dan zou het aantal automobilisten tot steeds verder naar nul moeten dalen en dat doet het natuurlijk nooit. En dan is 't nog niet continu, want als je eenmaal op nul zit kan je niet meer investeren
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Ja en dan zou de kilometerheffing dus omhoog (moeten) gaan...JWM schreef:Kromme redenering dan want als er minder mensen in de auto zitten dalen de opbrengsten uit diezelfde kilometerheffing
- Uiteindelijk leidt dit tot de situatie dat alleen rijke mensen nog auto kunnen rijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
De redenering is iets anders: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer, waardoor inzet van meer materieel en personeel noodzakelijk is. Om een adequate dienstverlening te kunnen blijven garanderen zijn (dus) extra voorzieningen nodig. En volgens Rover worden die kosten niet vergoed door het Rijk.Reiziger Ddrs schreef:Neem aan dat men iets redeneert als: door de kilometerheffing stappen automobilisten over op het openbaar vervoer waardoor minder investeringen in nieuwe en verbreding van wegen nodig is. Daardoor blijft geld over, wat volgens Rover dus in het OV geinvesteerd moet worden om de gevolgen van de overgestapte automobilisten op te vangen (daardoor is immers meer capaciteit nodig)
Maar ook dan blijft het argument staan dat de opbrengsten van het rekeningrijden afnemen doordat minder mensen van de auto gebruik maken.
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
^^ Dat wordt nog een interessant issue. Immers de provinciale opcenten verdwijnen door de kilometerheffing. En wie betaalt er nu grotendeels voor het OV? Juist ja, de provincie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Maar in plaats van die opcenten zou toch een "inwonersbelasting" komen? Die door iedereen betaald wordt, niet alleen door automobilisten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Maar de decentrale overheden krijgen wel een BDU (brede doeluitkering) waarmee ze enigszins vrij worden gelaten in hun keuzes. Die BDU kan je natuurlijk wel verhogen.Vinny schreef:^^ Dat wordt nog een interessant issue. Immers de provinciale opcenten verdwijnen door de kilometerheffing. En wie betaalt er nu grotendeels voor het OV? Juist ja, de provincie...
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Sommige provincies overwegen dat inderdaad. Het lijkt me ook niet echt een goed idee eerlijk gezegd... (al maakt het voor 80% van de huishoudens weinig uit)Reiziger Ddrs schreef:Maar in plaats van die opcenten zou toch een "inwonersbelasting" komen? Die door iedereen betaald wordt, niet alleen door automobilisten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Steek deel opbrengst kilometerheffing in ov'
Vind ik toch een beetje raar. Het doel van de kilometerheffing is niet een lastervermindering, maar een eerlijke betaling voor de weggebruiker. Bovendien worden dergelijke maatregelen in het algemeen enkel doorgevoerd als het juist geld oplevert. Per saldo zal er dan dus juist meer 'wegenbelasting' binnenstromen bij 'het Rijk' als geheel. Waarom zouden provincies dan nog gerechtigd moeten zijn tot het voeren van opcenten? Ga de derving maar innen bij het Rijk, dáár zit het gemiste geld. Niet bij ons burgers en zeker niet bij de burger zonder auto.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten