Pagina 1 van 3

Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:01
door Daniel
Treinheld in de kou
Geplaatst op: maandag 4 januari 2010 20:57
Laatst bijgewerkt: maandag 4 januari 2010 21:00

AMSTERDAM - Een goedbedoelde hulpactie waarbij honderden mensen naar hun werkplek werden vervoerd is NS-storingsmonteur Rens Kamminga duur komen te staan. Op maandagochtend 21 december, toen heel Nederland bedolven raakte onder een dik pak sneeuw, er een complete chaos op het spoor heerste en conducteurs en machinisten hun werkplek niet konden bereiken, twijfelde Kamminga geen moment toen collega’s hem aanspoorden om de boemelrit van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Daarmee hielp hij honderden mensen uit de brand.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:06
door Ruben
Met deze actie is Nederland weer wat onmenselijker geworden. Bekrompen regeltjes volgen, en vooral geen treinen rijden vanwege wat sneeuw. GO NS. :6
Als een machinist bevoegd is om een trein te rijden, is dat omdat hij dat kennelijk kan zonder noemenswaardig gevaar op schade. En dat er dan reizigers in zitten terwijl er ook nog eens zowat geen andere trein reed, maakt opeens het verschil om te gaan mieren. Blegh -O-

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:11
door playertwo
Helaas maakt dat blijkbaar een verschil voor de IVW en NS :roll: Dat deze storingsmonteur wel jarenlang als machinist heeft gereden vergeten ze dan maar even voor het gemak. Oké, Utrecht - Amsterdam Bijlmer is wat aangepast, maar de stations liggen nu niet ineens kilometers verder dan dat ze eerst lagen.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:12
door STF
Wat een onzin, alsof het voor het bedienen van een trein uitmaakt dat de trein vol passagiers zit of totaal leeg is...

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:13
door Geert
Alsof de spoorwegveiligheid in het geding is geweest. De man is 10 jaar lang machinist geweest, en twee andere NS'ers hebben als HC gefungeerd en een veilige vertrekprocedure gegarandeerd. De trein is ook zonder schade aangekomen op de eindbestemming.

Wat heeft dit nog met spoorwegveiligheid te maken? :x Natuurlijk is het niet de bedoeling dat stmt's te pas en te onpas als machinist fungeren en treinen gaan rijden, maar deze man heeft zich juist extra ingezet in plaats van star het werk te verrichten dat in zijn functieomschrijving staat. NS, schaam je!

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:56
door MdJ
Daarnaast is er niet "zomaar"gereden, maar heeft het knooppuntcontrole-dinges van de NS toestemming gegeven om te rijden...

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 22:57
door bassie92
Niet te geloven. De NS wilt zoveel mensen naar hun bestemming brengen, dan gebeurd er iets waardoor de trein niet verder kan rijden. Honderden mensen kunnen niet verder. Dan is er gewoon iemand die ze verder kan brengen, die doet het ook, honderden mensen zijn hem ongelooflijk dankbaar en wat gebeurd er dan?? Hij wordt gestraft voor zijn goede daad. Okee hij had het misschien niet echt mogen doen, maar hij heeft inderdaad al 10 jaar als machinist gereden! Stel dat hij het niet had gedaan, dan had de NS nog meer aan zijn hoofd gehad aan al die reizigers die niet verder konden, maar dat maakt dan blijkbaar weer niet uit.. De NS moet ook eens door de regels heen kunnen lezen wanneer het nodig is..

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 23:00
door 88122903
Deze schorsing is een grof schandaal.
De auto wint het op bijna alle punten van het OV.
Het enige waar het OV zich kan onderscheiden is dienstverlening, dus altijd het geruststellende gevoel hebben dat het personeel er alles aan doet om je veilig en zo snel mogelijk thuis te brengen.
Deze geschorste man is een insperatiebron voor al het OV personeel.
In plaats daarvan laat de NS zien dat het loont om een lijn trekker te zijn.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 23:26
door Joshua
Schandalig. NS zou zich diep moeten schamen deze man te schorsen.
Het belang van de reiziger is belangrijker dan een regel over bevoegdheid. NS zou deze man juist opslag moeten geven.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 23:32
door Vinny
De NS heeft natuurlijk gelijk. Niet bevoegd = niet bevoegd. Je mag ook je vrouw niet naar het ziekenhuis brengen met de auto als je te veel alcohol in je bloed bent.

Een andere discussie is of het veiligheidsdenken in de spoorsector niet te ver is doorgeslagen, het is één van de factoren die hebben geleid tot het instellen van de nooddienstregeling. 'Wisselveegploegen' mogen namelijk alleen het wissel in een buitendienststelling schoonvegen ;). Deze discussie mag van mij best in de Tweede Kamer gevoerd worden.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 23:50
door MdJ
http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... oede-daad/

Meneer heeft materieelbekendheid, baanvakbekendheid, weet van het rijden van treinen het een en ander...

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 00:09
door Geert
Vinny schreef:De NS heeft natuurlijk gelijk. Niet bevoegd = niet bevoegd. Je mag ook je vrouw niet naar het ziekenhuis brengen met de auto als je te veel alcohol in je bloed bent.
Deze vergelijking is krom. Als je alcohol in je bloed hebt dan is je reactievermogen aantoonbaar lager, maar als je geen officieel papiertje hebt wil dat niet zeggen dat je iets niet kunt. De monteur waar het hier om gaat heeft materieelkennis, baanvakkennis en jarenlang als reizigersmachinist gereden. Hij is officieel niet bevoegd, maar dat wil niet zeggen dat het gevaarlijk is om de trein door hem te laten rijden. Dat is iets heel anders dan iemand die in beschonken toestand naar het ziekenhuis rijdt: het is eerder te vergelijken met iemand waarvan het rijbewijs een week verlopen is maar die vanwege een noodgeval naar het ziekenhuis rijdt.

Ik zou me eerder zorgen maken over de vertrekprocedure die door twee anderen (wellicht zonder ervaring) is gedaan, maar daar lees ik dan weer niets over. De manier waarop NS (of Nedtrain for that matter) overigens met deze meneer omgaat vind ik erg bedreigend overkomen.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 00:23
door deadlock
Ik ben het zowaar eens met Vinny eens. Nou ja, gedeeltelijk dan.

De bewuste mcn had dit eigenlijk niet mogen en moeten doen maar ik snap het heel goed. Ik zou hem een reprimande geven en het verder laten varen.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 00:30
door Oud forumgebruiker
Belachelijk.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 02:51
door Justin
Pretty beat-up... Jeez, they should've been happy instead, but on the other hand I do understand the NS' reaction, though.

Anyway, typisch geval van: wat doen/bakkeleien we hier nu mee :evil: ?!

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 02:54
door Ardan
Owh gaan we over op Engels :lol:
Tsja, ik vind het ook een raar geval. Dat er eigenlijk tegen de regels in is gehandeld kan ik ook niet ontkennen, maar ik vind toch wel dat de NS/welke instantie dan ook die deze gekkigheid veroorzaakt, dit toch wel door de vingers mag zien... zo gaat er veel sympathie verloren.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 02:56
door Justin
Dat bedoel ik ja :).

Sorry, ik heb weer een complete dag tegen familie in het Engels gepraat, makes my brain go whoopdidoo!

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 17:15
door Caspar
Die man heeft nooit gereden met passagierstreinen sinds de Utrechtse lijn is vernieuwd, zoals Playertwo zegt is dat niet een klein beetje vernieuwd, maar is het een van de meest veranderde lijnen van de regio, met andere beveiliging etc etc.
Zo is het geen vrije baan meer, maar zijn alle seinen nu bediend.
Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt. Ik snap de sentimenten wel van iedereen, maar het is gewoon ontzettend dom om een trein te gaan rijden waar je niet bevoegd voor bent, al staat Eurlings in je nek te hijgen dat ie vervoerd wil worden bij wijze van spreke, moet ie het nog laten.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 17:36
door Wubbo
Zoals ik het artikel begreep had hij wel wegbekendheid op Amsterdam - Utrecht. Dat verloopt toch na een jaar (?), dus dan moet hij de nieuwe situatie daar kennen. Dan is het enige andere dat hij al een tijdje geen reizigerstreinen meer gereden heeft, maar wat dat betreft is er weinig anders dan een ACTS-machinist die een keertje met een ACTS-loc een wintersporttreintje trekt.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 17:46
door WSM
Geert schreef:Ik zou me eerder zorgen maken over de vertrekprocedure die door twee anderen (wellicht zonder ervaring) is gedaan, maar daar lees ik dan weer niets over. De manier waarop NS (of Nedtrain for that matter) overigens met deze meneer omgaat vind ik erg bedreigend overkomen.
Ik vind het griezelig dat de 'regels zijn regels' mentaliteit zo ver het doorslaan is in dit land in het algemeen en bij NS in het bijzonder. Onze oosterburen noemden dat 'Befehl ist Befehl', we hebben gezien waartoe dat allemaal geleid heeft. Juist van een bedrijf als NS had ik toch een andere instelling verwacht in deze.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:29
door Vinny
Je moest eens weten hoe dicipline-loos de spoorwereld is ten opzichte van de luchtvaartbranche. Er valt nog veel te leren... :twisted:

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:41
door playertwo
Caspar schreef:Die man heeft nooit gereden met passagierstreinen sinds de Utrechtse lijn is vernieuwd, zoals Playertwo zegt is dat niet een klein beetje vernieuwd, maar is het een van de meest veranderde lijnen van de regio, met andere beveiliging etc etc.
Er ligt nog steeds ATB, dat in gebruik is. ETRMS ligt er wel, maar de treinen van NS Reizigers zullen daar in in ieder geval niet op rijden. Vroeger was het 140, nu ook nog. Daarvoor maakt het dus geen drol uit. De perrons van de stoptreinstations liggen nu alleen netjes in het midden, dus tijdig remmen en je komt voor het einde van het perron veilig tot stilstand.
Caspar schreef:Zo is het geen vrije baan meer, maar zijn alle seinen nu bediend.
Of het allemaal bediende of P-seinen zijn maakt in wezen niets uit. Voordat je een rood sein krijgt, zal je altijd eerst geel krijgen (uitzonderingen daargelaten), dus je kan prima zorgen dat de trein tijdig tot stilstand is gekomen.
Caspar schreef:Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt.
Gelukkig zijn de systemen niet zover aan elkaar gekoppeld dat dat daadwerkelijk zou kunnen dat je seinen en wissels kan bedienen van een andere post. Zou buitengewoon gevaarlijk zijn omdat je dan juist een conflict kan krijgen.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:47
door Suus
Volgens mij is baankennis ook kennis van de locaties van de seinen, de maximale snelheid, weten waar je moet beginnen met remmen voor een bepaald station. Als je een spoorlijn zo drastisch verbouwd als Amsterdam-Utrecht lijkt mij de oude baankennis niet meer van toepassing.

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:57
door playertwo
Lees overigens dat de man VOLLEDIG BEVOEGD was om te rijden op Asd - Ut op het 'andere' forum (inclusief materieelkennis).

Re: Treinheld in de kou

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:20
door Geert
playertwo schreef:
Caspar schreef:Daarnaast zijn regels regels vind ik. Een treindienstleider die alleen bevoegd is voor de Utrechtselijn gaat toch ook niet ineens een sein veilig zetten bij Schiphol, omdat ie toch al jarenlang met die computersystemen werkt.
Gelukkig zijn de systemen niet zover aan elkaar gekoppeld dat dat daadwerkelijk zou kunnen dat je seinen en wissels kan bedienen van een andere post. Zou buitengewoon gevaarlijk zijn omdat je dan juist een conflict kan krijgen.
Zowel Schiphol als de Utrechtse lijn worden vanuit post Asd bediend.