Pagina 1 van 7

Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:06
door Geert
Treinen voller door achterstand onderhoud
Geplaatst op: dinsdag 5 januari 2010 17:12
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 januari 2010 18:06


UTRECHT - Treinreizigers hebben dezer dagen te maken met vollere treinen. In december zijn zo'n driehonderd treinen stukgegaan door de weersomstandigheden. Omdat door dezelfde omstandigheden de werkplaatsen slecht bereikbaar waren, is er een achterstand opgelopen in het onderhoud.

Het aantal treinen dat rijdt van Rotterdam via Gouda en Utrecht naar Amersfoort, is gehalveerd. "Daar zijn veel alternatieven beschikbaar. En daar proberen we nu juist langere treinen in te zetten."
Lees verder

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:09
door Geert
Het aantal treinen dat rijdt van Rotterdam via Gouda en Utrecht naar Amersfoort, is gehalveerd. "Daar zijn veel alternatieven beschikbaar. En daar proberen we nu juist langere treinen in te zetten."
Hoezo "veel alternatieven beschikbaar"? Je kon 4x/uur Rotterdam - Utrecht reizen, nu 2x/uur. Ik zou niet weten welk alternatief er is voor de IC... Reizigers tussen Rotterdam en Utrecht zijn gewoon WEER de pisang :evil:. De woordvoerster beweert dat NS probeert de pijn te verdelen, waarom rijden vrijwel alle andere treinen dan nog?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:15
door Suus
Men zou ook de s2000 kunnen schrappen om andere treinseries te verlengen. Die kering van de s8800 is echt wel op te lossen in Utrecht :Y

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:19
door Wubbo
De s2000 eruit, de s3400 opheffen tussen Hlm en Gvc, de s800 tussen Amr en Sgn, zomaar wat voorbeelden waarmee je redelijk makkelijk VIRMen vrijkrijgt...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:22
door Thijs
Waarom wel de s2000 eruit en de s2800 niet? Er zijn toch meer reizigers Utrecht - Den Haag dan Utrecht - Rotterdam?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:26
door Wubbo
s2800 rijdt ook nog naar Amersfoort, daarnaast heb je tussen Gd en Gvc meer reismogelijkheden (8x/uur, zonder s2000 6x/uur) dan tussen Gd en Rtd (buiten de spitsuren ook geen s9700, dus 2x/uur minder) en de s2000 is veel meer een gesloten omloop dan de s2800 dat is, die op allerlei mogelijke en onmogelijke plekken qua materieelomloop verweven is in de NoordOost.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:34
door Suus
Thijs schreef:Waarom wel de s2000 eruit en de s2800 niet? Er zijn toch meer reizigers Utrecht - Den Haag dan Utrecht - Rotterdam?
Dat vraag ik mij eigenlijk al een tijdje af. Misschien is dat in de spits zo, maar als ik in Gouda de Noord-Oost richting Utrecht neem, dan is de trein uit Rotterdam altijd wel goed gevuld, en het deel vanuit Den Haag een stuk minder. En ook richting Gouda vanuit Utrecht lijkt het Rotterdamse gedeelte altijd een stuk drukker dan het deel naar Den Haag. En buiten de spits heeft in de s2000 bijna iedereen een eigen zitplaats :?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:39
door Wubbo
Buiten de spits heeft bijna iedereen overal een eigen zitplaats ;-) Ik denk dat je een eigen vierzitje bedoelt?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:39
door Suus
Ja, dat dus.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 20:58
door Daniel
Bee schreef:Dat vraag ik mij eigenlijk al een tijdje af. Misschien is dat in de spits zo, maar als ik in Gouda de Noord-Oost richting Utrecht neem, dan is de trein uit Rotterdam altijd wel goed gevuld, en het deel vanuit Den Haag een stuk minder. En ook richting Gouda vanuit Utrecht lijkt het Rotterdamse gedeelte altijd een stuk drukker dan het deel naar Den Haag. En buiten de spits heeft in de s2000 bijna iedereen een eigen zitplaats :?
Dat het Rotterdamse deel vanaf Gouda naar Utrecht het best gevuld is heeft een heel simpele reden: die rijdt als eerste :P Serieus, als het Rtd-deel vertraagd is is 'ie gelijk een stuk rustiger omdat de reizigers dan al in het deel uit Gvc zitten. Daarbij komt ook nog dat van/naar Rtd de treinen over het algemeen korter zijn als van/naar Gvc, wat niet altijd in overeenstemming met de reizigersaantallen lijkt (zeker 's ochtends naar Ut toe).
Geert schreef:Het aantal treinen dat rijdt van Rotterdam via Gouda en Utrecht naar Amersfoort, is gehalveerd. "Daar zijn veel alternatieven beschikbaar. En daar proberen we nu juist langere treinen in te zetten."
Volgens mij moet er iemand bij NS eens een rekentoets gaan doen... drie bakken zijn er nog altijd minder als zeven :P Weliswaar waren het gisteren twee gecombineerde te korte treinen omdat de eerste +30 had, maar dat bleef een poging tot het vervoeren van reizigers van 24 bakken in 7 bakken.

Vanmorgen overigens wel meer treinen naar Rtd met drie i.p.v. twee stellen zien rijden, maar dat blijft 25% minder trein per halfuur.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:22
door Wubbo
Gezien het feit dat er relatief veel materieel aan de kant staat zullen we moeten dealen met treinen die korter zijn dan normaal, hoe je de pijn ook verdeelt. Dat is het probleem ook niet: in veel treinen kun je met een wat kortere trein alsnog iedereen vervoeren (met wat balkonwerk).

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:24
door Geert
Bee schreef:
Thijs schreef:Waarom wel de s2000 eruit en de s2800 niet? Er zijn toch meer reizigers Utrecht - Den Haag dan Utrecht - Rotterdam?
Dat vraag ik mij eigenlijk al een tijdje af. Misschien is dat in de spits zo, maar als ik in Gouda de Noord-Oost richting Utrecht neem, dan is de trein uit Rotterdam altijd wel goed gevuld, en het deel vanuit Den Haag een stuk minder. En ook richting Gouda vanuit Utrecht lijkt het Rotterdamse gedeelte altijd een stuk drukker dan het deel naar Den Haag. En buiten de spits heeft in de s2000 bijna iedereen een eigen zitplaats :?
De verbinding Utrecht - Den Haag is veel meer verspitst dan Utrecht - Rotterdam. 's Ochtends is het druk van Utrecht richting Den Haag en 's middags andersom; de verbinding tussen Rotterdam en Utrecht is qua reizigers wat gelijkmatiger over de dag verdeeld.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 21:36
door Justin
Speelt de invloed van reizigers uit Zeeland en West-Brabant c.q. België dat richting Utrecht wilt gaan ook een rol? Ik bedoel, die zullen meestal in Rotterdam moeten overstappen... Alhoewel dit voor de s2100 alleen een NO betreft en voor de s9200 een s2800 (als dat ding op tijd rijdt).

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 23:26
door 88122903
De treinseries een beetje handig combineren om dan aan de drukke kant iedergeval te kunnen bedienen is misschien een goed idee.
Bijvoorbeeld in de ochtend hoeft de stoptrein Dordrecht Leiden pas te beginnen in Rotterdam als de sneltrein Den Bosch Amsterdam de passagiers oppikt tussen Dordrecht en Rotterdam.
Op de rustige kant Rotterdam Dordrecht worden passagiers teleurgesteld maar door zo.n maatregel bespaar je al zo 4 plan v tjes.
s.middags kan bevoorbeeld de dienst Leiden Dordrecht weer normaal rijden en om dan treinstellen te besparen kan bijvoorbeeld 1 van de stoptreinen Den Haag Rosendaal vanaf Rotterdam(naar Rosendaal) door de Intercity Amsterdam Vlissingen waargenomen worden.
Je hebt dan misschien dan tussen Rosendaal en Rotterdam een stopper minder maar je bespaart ín de middag ook gewoon 4 plan v tjes.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 23:37
door Suus
De reiziger die vanaf Rotterdam of verder (Den Haag, Amsterdam) nog verder moet na Roosendaal (Bergen, Kruiningen, Goes, Middelburg, Vlissingen) is in dat plan wel de dupe van een fors langere reistijd, en die is al niet mis voor die mensen.

Zover ik weet is er echter geen tekort aan Plan V? Meer aan ICM en VIRM, juist het IC-materieel is dus het probleem.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 05 jan 2010, 23:45
door Wubbo
De IC Ht-Asd via Ddr-Rtd laten rijden? Dat lijkt me om...

Probleem van het over laten nemen van stops door ICs is dat je de ICs vertraagt, wat betekent dat je je aansluitingen en je treinpad niet meer haalt. Met name voor series als s2100 en s2200 is dat killing: de s2200 verzandt tussen Rotterdam en Delft achter de stoptrein of hij verziekt de s1900, boven Den Haag zit je opeens achter de s3400 ipv ervoor, en dan mag je vanaf Haarlem hopen dat je genoeg tijd hebt ingelopen om voor de s4800 te blijven.
Als je dan toch treinen wil opheffen, hef dan liever een losse serie op (s9700 of s14100 zijn daarvoor bekende kandidaten), dan verstoor je het overige treinverkeer veel minder.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 00:04
door 88122903
Bee schreef:De reiziger die vanaf Rotterdam of verder (Den Haag, Amsterdam) nog verder moet na Roosendaal (Bergen, Kruiningen, Goes, Middelburg, Vlissingen) is in dat plan wel de dupe van een fors langere reistijd, en die is al niet mis voor die mensen.

Zover ik weet is er echter geen tekort aan Plan V? Meer aan ICM en VIRM, juist het IC-materieel is dus het probleem.
Valt toch wel mee de IC naar Vlissingen heeft geen wachttijd in Rotterdam omdat hij ongeveer tegelijk aankomt met het vertrek van de stoptrein.
De IC naar Vlissingen heeft wat speling in Rosendaal en die hoef je ook niet mee te tellen dus dan valt het wel mee.
Ik weet niet of er een tekort aan Plan V is, mocht het niet zo zijn dan kun je altijd nog 5 treinen aan elkaar hangen en daarmee een IC dienst rijden.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 00:27
door Suus
De s2100 staat in Rotterdam planmatig al maar één minuut stil, en moet 13 minuten na vertrek aankomen in Dordrecht. Heeft daar wel een stop van 3 minuten, en in Roosendaal 4 minuten, maar de s5000/s5100 heeft daar 23 minuten voor nodig.

In Dordrecht komt hij 10 minuten te laat in. Bij vertrek is dat dan 7 minuten, bij aankomst in Roosendaal heb je grote kans dat dat er nog niet uit is, bijvoorbeeld omdat je achter een goederentrein komt te hangen. Met een beetje geluk heb je dan nog 3 minuten vertraging bij vertrek in Roosendaal.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 00:56
door Reiziger Delft
NS kan ook gewoon ervoor zorgen dat het materieel niet stuk gaat, dan heb je dit soort problemen niet. :roll:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 01:21
door STF
En monteurs niet schorsen omwille van niks.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 09:40
door Geert
John Krijgsman (woordvoerder NS) vertelt net op Radio 1 dat reserve-materieel wordt opgelapt om in te zetten. Zou men de terzijde gestelde Plan V's weer in gaan zetten?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 09:41
door Daniel
Wat betreft de materieelinzet verbaasde ik me er gisteren nogal over dat de t5016 met maarliefst 8 bakken DDAR gereden werd! Dat was voorheen een trein met 8 bakken SGMm, dat past toch wel in wat minder dubbeldeksbakken?

Vandaag overigens een los IRM-zesje in de t2114, zal ook wel knus geworden zijn in Den Haag. De t21723 reed vandaag niet extra verlengd, maar was desondanks minder extreem druk als gisteren

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 12:27
door Justin
Wanneer zet men trekschuiten en paardenkoetsen in?? *O*

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 12:50
door --Stefan--
Anders zeten ze gewoon weer eventjes een paar ICK's in. Staan hier in Nijmegen nog rijen dik op het rangeerterrein...
En die zitten vet lekker :D

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:11
door playertwo
Geert schreef:John Krijgsman (woordvoerder NS) vertelt net op Radio 1 dat reserve-materieel wordt opgelapt om in te zetten. Zou men de terzijde gestelde Plan V's weer in gaan zetten?
Heeft de beste man toch mijn post gelezen over de inzet van ICK en ICL :mrgreen:
Mat'64 dat aan de kant staat is niet zo'n handige qua inzet op veel IC-diensten. Ik zie het al gaan 10 bakken mat'64 in de s500 :twisted: