Pagina 1 van 2

NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:10
door Wubbo
NS investeert in winterbestendige treinen
Geplaatst op: woensdag 6 januari 2010 18:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 januari 2010 18:10


NS investeert 10 miljoen euro om de treinen winterbestendig te maken. Op langere termijn komt daar nog eens 40 miljoen bij. Daarmee zijn de problemen nu nog niet verholpen. Tussen Utrecht en Den Haag rijden voorlopig maar 2 intercity's per uur. Reizigers vanuit Rotterdam naar Amersfoort en verder moeten altijd in Utrecht overstappen. Ook de reizigers uit Heerlen naar Roermond en verder, en de reizigers uit Leeuwarden naar plaatsen voorbij Zwolle moeten altijd overstappen.

Om mensen te bewegen buiten de spits te reizen introduceert NS vanaf donderdag het 'zoutkaartje'. Iedereen die buiten de spits reist krijgt 40% korting op een treinkaartje. Dit kaartje is mede op verzoek van de overheid in het leven geroepen, om mensen te bewegen niet met de auto te gaan. Het zoutkaartje geldt ook vrijdag, in het weekeinde wordt besloten of de actie langer doorgaat.
Lees verder

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:25
door Geert
Dat zoutkaartje zal waarschijnlijk niet helpen om de grote meute (met een abonnement) te stimuleren buiten de spits te reizen; die hebben toch al betaald voor hun kaartje. Of zou daar ook nog wat voor bedacht worden?

Ik ben overigens benieuwd wat ze nou morgen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag laten rijden. Toch 4x/uur een IC Rtd - Ut?

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:45
door WSM
Dan maar hopen dat er geen negatieve reisadviezen afgegeven hoeven te worden de komende dagen.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:45
door Vinny
Nou rondom Haarlem rijdt alvast niets meer...
http://www.ns.nl/storingen/index.form

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:52
door BR628
Wubbo schreef:en de reizigers uit Leeuwarden naar plaatsen voorbij Zwolle moeten altijd overstappen.
De t10500 en t10700 pendelden wel tussen Zl en Lw. De afgelopen dagen reden de t12500 en t12700 wel door tussen Zl en Rtd. Gaat hier nu ook vanaf geweken worden?

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 18:57
door Wubbo
Zo te zien wel. Teletekst meldt nu dit:

Code: Selecteer alles

  751     Teletekst wo 06 jan           
 ********************************   1/4 
    S P O O R W E G E N         actueel 

    7 januari                           
                                        
 Nederland                              
                                        
 Door een tekort aan treinstellen rijden
 er donderdag 7 januari minder treinen  
 tussen Den Haag en Utrecht, tussen     
 Rotterdam en Utrecht en tussen Utrecht 
 en Deventer.                           
                                        
 Tussen Utrecht en Zwolle rijden in de  
 spits minder treinen.                  
 Tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen  
 Sittard en Heerlen rijden pendeltreinen
                                        
 Vertraging: 15-30 minuten.             
                                        
 Prognose:                              
 * De hele dag.                         
 ***************************************
 volgende    nieuws    index    sport   

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:08
door playertwo
Ut - Gvc en Ut - Rtd gaan dus beiden 2x per uur rijden. Naast de s2800 zal dus ook naar alle waarschijnlijkheid de s2000 niet rijden.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:29
door Geert
Ja, OF de s2800 gaat rijden en de NoordOost niet (tussen Rtd en Ut). OF de s2000 rijdt wel en de NO Gvc-Ut niet. Als NS nou eens gewoon wat specifiek was...

Op de NS-site staat dit:
Op de volgende lijnen gaat de frequentie van Intercity’s terug van 4 x per uur naar 2 x per uur:
* Den Haag – Gouda – Utrecht
* Rotterdam – Gouda – Utrecht – Amersfoort (en in de spits ook Amersfoort – Apeldoorn – Deventer).

Er rijden de hele dag Intercity’s tussen Schiphol en Groningen en tussen Den Haag en Groningen.
* Reizigers die reizen naar / van Leeuwarden moeten overstappen in Zwolle.
* Reizigers die reizen naar /van Rotterdam stappen in Utrecht of Gouda over
Hieruit maak ik op dat de s700 en s500 blijven rijden en dat de s2800 en s2000 er uit gaan. Maar ja, zeker weten doe je het niet op deze manier :roll:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:36
door Daniel
Tja, NS blijft toch erg goed in staat tot het niet in staat stellen van reizigers hun reistijdstip af te stemmen op wanneer er treinen rijden. En de reden dat de s2800 opgeheven kon worden was toch dat er genoeg alternatieven waren? Beetje vreemd dat ze nu dan ook het voornaamste alternatief op Gd-Ut v.v. opheffen...
Eigenlijk verrassend dat ze nu gaan snijden in kwartiersdiensten. Denk dat er relatief minder mensen last van hebben als je iets minder treinen over de Oude Lijn laat rijden waar in veel gevallen al zes snelle treinen per uur rijden.

Nouja, wordt weer de AV in de gaten houden op weg naar 't station morgen. Voor de terugreis ben ik inmiddels al maar standaard overgestapt op 388 Ut - Sdt gevolgd door de trein naar Ddrs: blijkt uitermate betrouwbaar en 'tis eigenlijk zelfs comfortabeler (doordat de bus veel rustiger is als de trein) :)

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:48
door Caspar
Maar als je de t2100 t2200 en de t2600 doorgaans halveert in lengte is dat ook al een aardige reductie in zitplaatsen daar? Door het niet rijden van de t2800 heb je vooral tussen Utrecht en Amersfoort maar een beperkte reductie in zitplaatsen, misschien 20%? Vind het dan wel aardig verdeelt. Je kan natuurlijk niet zo makkelijk met de t2100 of t2200 snoeien in ritten, doordat die mooi aan elkaar gekoppeld zijn.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:52
door Daniel
Diverse s2100-en zijn al gehalveerd, maar de meeste spitstreinen passen de reizigers dan nog wel in met wat meer staanplaatsen (heb in de tijd dat ik in Den Haag werkte vaak zat gezien dat ook een los zesje in de s2100 iedereen vanaf Gv mee kreeg).
Probleem met het niet rijden van de s2800 zit niet zozeer tussen Ut en Amf, daar heb je immers meer andere treinen rijden als op Rtd-Gd-Ut.

NS lijkt daar ook achter te zijn gekomen gezien de volgende maatregelen voor morgen aldus Somda (de uitwerking van het artikel op nu.nl dus). Let wel, het was nog niet definitief...
- 2000 opheffen. Met het materieel van de 2000 de serie 2800 rijden.
- 500 en 1700 groot laten rijden Gn/Es-Gvc, zonder te splitsen en combineren.
- Serie 12500/12700 opheffen en pendelen tussen Zl en Lw. Pendel Ut-Rtd nog onbekend.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 20:58
door BR628
Het enige wat gisteren en vandaag gewoon lekker reed (en vrij goed op lengte) was de 12500/12700 en nu gaan ze dat ook nog eens opheffen. Ik vrees weer gefaal vanaf morgen, kies eieren voor mijn geld en stap wel weer over in Mp van de 12700 op de 700. In Zwolle krijg je vast en zeker alleen nog maar staanplaatsen...

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:16
door Wubbo
Caspar schreef:Maar als je de t2100 t2200 en de t2600 doorgaans halveert in lengte is dat ook al een aardige reductie in zitplaatsen daar? Door het niet rijden van de t2800 heb je vooral tussen Utrecht en Amersfoort maar een beperkte reductie in zitplaatsen, misschien 20%? Vind het dan wel aardig verdeelt. Je kan natuurlijk niet zo makkelijk met de t2100 of t2200 snoeien in ritten, doordat die mooi aan elkaar gekoppeld zijn.
Dat valt denk ik tegen: op het hoogtepunt van de spits rijdt de s2800 met een bak of 8 en de NoordOost rijdt los met 10 + 12 bakken. Dan is de s2800 8 van de 30 bakken, is ruim een kwart.

Vanaf morgen wordt het dus 12 bakken in plaats van 30 elk half uur, en gaat dus weer niet iedereen mee kunnen. Dat was de vorige keren dat dit soort geintjes aan de hand waren ook al het geval, en komt dus nu weer. NS: 2 treinen per uur ipv 6 kan niet.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:18
door Geert
Erg fijn ook dat je van te voren niet weet welke trein wel rijdt en welke niet. Ik ga morgen denk ik maar ruim op tijd naar Utrecht, dan heb ik hopelijk een zitplaats en hopelijk ook een trein die voor half 9 in Rotterdam arriveert :roll:

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:46
door Suus
Reiziger Ddrs schreef:Diverse s2100-en zijn al gehalveerd, maar de meeste spitstreinen passen de reizigers dan nog wel in met wat meer staanplaatsen (heb in de tijd dat ik in Den Haag werkte vaak zat gezien dat ook een los zesje in de s2100 iedereen vanaf Gv mee kreeg).
In Leiden stapt er alleen veel minder uit dan er in gaat, waardoor zelfs om 9:00 's ochtends een VIRM-VI niet genoeg is om alle reizigers vanaf Leiden naar Schiphol te krijgen :(

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:54
door Maik
Geert schreef:Erg fijn ook dat je van te voren niet weet welke trein wel rijdt en welke niet. Ik ga morgen denk ik maar ruim op tijd naar Utrecht, dan heb ik hopelijk een zitplaats en hopelijk ook een trein die voor half 9 in Rotterdam arriveert :roll:
De reisplanner is inmiddels ook (eindelijk) bijgewerkt :wink: .

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:56
door Daniel
En om 't voor de reizigers duidelijk te maken wordt nu de NoordOost op Rtd-Ut opgeheven en rijdt de s2800 wel. Zijn ze er net aan gewend dat de s2800 niet rijdt...

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 21:59
door BR628
Waarschijnlijk vanwege de chaos tussen Amf en Dv...

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 22:08
door Wubbo
Daarom rijden ze op het andere kwartier tussen Ut en Rtd? Die moet je me uitleggen... Voor zover ik uit de berichtgeving begrijp rijdt de s2800 nog niet door naar Dv.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 22:16
door Daniel
Klopt, de s2800 pendelt Ut-Rtd v.v. Morgen maar gewoon ietsje eerder m'n bed uit, dan kan ik de 388 van 6.25 nog halen die tenminste een snelle aansluiting in Vianen naar de Europalaan in Utrecht heeft. Met als bijkomend voordeel dat ik met 'n beetje geluk eerder op m'n bestemming ben :)

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 02:00
door Dexter
Het Zoutkaartje?? Zo zout heb ik het nog niet gegeten... Sorry, die was te makkelijk om niet op te schrijven :lol:

De meeste VIRM-series zag ik vandaag al weer voor een groot deel met 2 stellen rijden, in de spits-2100 en -3500 zag ik in een enkel geval zelfs treinen met 12 bakken (2xVI) langskomen. Hoewel de 2191 zowel vandaag als gisteren met een DDAR of mDDM reed, al weet ik niet of dat iets met het materieeltekort te maken heeft of gewoon met de omloop.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 02:38
door Ardan
De 1685 reed vandaag met een DDAR :shock: de originele trein was op Schiphol defect gegaan, zo riep de hc om toen ik in amf instapte.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 06:57
door Wubbo
Zie ook hier.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 11:09
door Joshua
Toch naar mijn idee kan NS beter zoiets doen voor de sneeuwval komt.

Re: NS investeert in winterbestendige treinen

Geplaatst: do 07 jan 2010, 12:47
door Ennes
Ook de andere vervoerders zetten zo te zien de meest vreemde treincombinaties in!

Afbeelding