Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Stefan »

Inderdaad. Goed, dan heb ik dat ergens gemist.. Ik wist niet beter dan dat 't al werkte. :oops:

Wat ik dan niet snap, waarom heeft niemand mij dat verteld bij dat informatienummer? Ik heb daar duidelijk gezegd dat het om een weekabonnement ging, dat ik op saldo wou reizen en dat het niet werkte. Nouja, goed. Ben in ieder geval weer wat wijzer. :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door webguy »

Ik had overigens uit je eerste bericht niet begrepen dat het een 'kortingsreis' betrof ipv een 'gratis reis' :) Maar reizen op saldo voor studenten werkt dus inderdaad nog niet. Waarom? Geen idee, bij de HTM en RET werkt t, bij Veolia geloof ik ook...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Stefan »

Bij Arriva ook, althans. Wel in Waterland, DAV en HWGO.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Bij CXX (en dochterbedrijven) ook, overal.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

Dit weten jullie vast wel :D Een van de voordelen van de OV-chipkaart was toch ook ooit om het zwartrijden tegen te gaan. Maar het zwartrijden in bv de bus is toch juist alleen makkelijker geworden nu de buschauffeur zelf niks meer kan controleren? Of snap ik het nou niet ?

Gr, Bart
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

Het zwartrijden was een argument wat gebruikt werd, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de metro. Daar is zwartrijden wel moeilijker geworden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Ruben »

In de metro is de daling in zwartrijden maximaal 50%. Je hebt 1 witrijder nodig om 1 of meer personen zwart te laten rijden. Er is tegenwoordig genoeg muzak op de metrostations hier :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

Aha ok, maar ze gaan er voor de rest ook niks doen aan de gratis busritjes dan? vind ik natuurlijk geen probleem ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Ruben »

In de bus is het de bedoeling dat mensen naast de buschauffeur inscannen. Ding aan paal geeft dan een goedkeuringstoon + lampje, of een signaal dat het fout zit. Het ergste wat er daarna kan gebeuren is dat 'klant' bij de volgende paal weer uitcheckt zonder dat chauf dit doorheeft. Dit heet dan grijs rijden en gebeurt nu door minder te laten stempelen dan je reist, maar is straks dus makkelijker. Voor de rest zou zwart rijden net zo min moeten voorkomen in de bus als dat men dat nu doet, als de chauffeur althans kán en wíl opletten bij het instappen bij zijn deur.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

Ja eerder uitchecken is maar een voorbeeld, maar bijvoorbeeld bij het overstappen tussen twee bussen niet uitchecken bij de eerste bus en bij de 2e gewoon uitchecken naast de buschauffeur. Ook gewoon een groen lichtje ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Wat natuurlijk wel veel makkelijker is nu, is om te reizen op het abonnement van iemand anders. Ik heb nog geen enkele buschauffeur meegemaakt die vroeg om mijn chipkaart te laten zien, en ik laat 'm meestal gewoon in mijn portemonnee zitten. Lekker makkelijk dus als ik mijn chipkaart eens aan mijn moeder uit wil lenen ofzo ;)

@Bartonline: in het genoemde voorbeeld check je dan juist in bij de buschauffeur. Het systeem herkent namelijk dat je in een ander voertuig je chip gebruikt ;)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

@BartOnline: Nee, dat kan niet. Bij inchecken in het voertuig moet je in datzelfde voertuig uitchecken. Als je dan in het volgende voertuig incheckt wordt de borg van €4 niet teruggestort, omdat je niet uitgecheckt bent.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

tsov schreef:@BartOnline: Nee, dat kan niet. Bij inchecken in het voertuig moet je in datzelfde voertuig uitchecken. Als je dan in het volgende voertuig incheckt wordt de borg van €4 niet teruggestort, omdat je niet uitgecheckt bent.
Bij de arriva hier kan het wel :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Suus »

Helaas moet ik je teleurstellen, het kan niet. De voertuignummers zullen niet overheen komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

Bee schreef:Helaas moet ik je teleurstellen, het kan niet. De voertuignummers zullen niet overheen komen.
Zal ik er een filmpje van maken? Het is me al twee maal gelukt? :o
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

Ja, maar hoeveel geld is er uiteindelijk afgeschreven? Als het goed is dan 2x niet uitgecheckt, dus 2x €4 = €8 :!:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Suus »

Ik houd je niet tegen, maar het is wel zonde van je geld. Ik weet niet of je het recent geprobeerd hebt, maar als het zeer kort geleden is, ik zou als ik jou was even op een kaartautomaat van de NS (of GVB/RET) in het transactieoverzicht kijken voordat je het weer probeert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Ruben »

En op vrij reizen kom je daarmee kosteloos weg, maar slechts een beperkt aantal keer. Als je te vaak niet uitcheckt, wat in een bus dus in hetzelfde voertuig moet gebeuren als het inchecken, wordt je kaart geblokkeerd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

tsov schreef:Ja, maar hoeveel geld is er uiteindelijk afgeschreven? Als het goed is dan 2x niet uitgecheckt, dus 2x €4 = €8 :!:
Je checkt niet 2x niet uit.
Je checkt in in bus 1 "CHECK IN OK, GOEDE REIS", je stapt uit maar checkt niet uit. In bus 2 doe je bliep en dat ding zegt "CHECK UIT OK, TOT ZIENS".
Lijkt me toch duidelijk dat ik dan gewoon uitcheck. Of werkt het als je op saldo reist weer anders?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door tsov »

Als het goed is, ik heb geen ervaring met Arriva, móet je in het voertuig bent ingecheckt ook uitchecken. Het GVB zegt bij studentenkaarten (zowel op saldo als gratis) bij inchecken STWK en bij uitchecken TOT ZIENS. Als je niet uitcheckt en in het volgende voertuig weer langs de lezer gaat zegt hij gewoon STWK, wat dus duidt op een nieuwe incheck. Dat wordt ook bevestigd door mijn transactieoverzicht. Bij Cxx hetzelfde verhaal. Die zegt IN OK en UIT OK, in deze situatie zeiden de lezers tweemaal IN OK, en wederom 2x 4 euro lichter op het transactieoverzicht...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
BartOnline
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 23:33

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door BartOnline »

Wat je zegt tsov is inderdaad wat er ook gebeurt bij de rotterdamse tram (RET) waar ik vergeten was uit te checken. Krijg je gewoon 2x incheck (gratis in mijn geval dan voor student), maar bij de Arriva word het voertuig blijkbaar niet bijgehouden.

Wat hier niks mee te maken heeft, maar me wel vervelend lijkt voor mensen die willen declareren is dat Arriva ridjes niet bij automaten kan worden uitgelezen... lijkt me dat hier nog wel aan word gewerkt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Daniel »

De RET-automaten geven zowiezo geen haltes van andere vervoerders aan, ook als je met connexxion gereisd hebt op je chipkaart staat er "Unknown" als halte bij 'n RET-automaat
Overigens worden de Arriva-ritjes wel gewoon goed verwerkt op ov-chipkaart.nl, maar daar kan je uiteraard alleen kijken als je een persoonlijke chipkaart hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Bastiaan »

Ik heb tot nu toe al twee keer in Friesland niet kunnen in- en uitchecken omdat de CICO's buiten dienst waren. Maarja, met een abonnement maakt dat op zich niet zoveel uit. Als ik op saldo had gereist, had me dat mooi veel kunnen schelen op dat stuk van Leeuwarden naar Alkmaar :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Wel slecht hoor, dat die chiplezers het niet doen op de boot van Stavoren naar Enkhuizen.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Bastiaan »

Onder welke steen heb jij gelegen? Er ligt al jaren een dijk tussen Friesland en Noord-Holland waar ook een Q-liner overheen rijdt :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten