Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Freek schreef: Wanneer je SOV geldig is zou inchecken moeten lukken. Als je sov niet geldig is, dan zou dit niet (altijd) kunnen. Daarom is de boodschap om niet te checken en een kaartje te kopen in de kortingsperiode.
Als een student dat wilt zal die eerst moeten bedenken of zijn hele reis met NS is. Anders valt chippen al gelijk af.... :?
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

find_your_spot schreef:
Freek schreef: Wanneer je SOV geldig is zou inchecken moeten lukken. Als je sov niet geldig is, dan zou dit niet (altijd) kunnen. Daarom is de boodschap om niet te checken en een kaartje te kopen in de kortingsperiode.
Als een student dat wilt zal die eerst moeten bedenken of zijn hele reis met NS is. Anders valt chippen al gelijk af.... :?
In mijn geval zal dat dus regelmatig niet het geval zijn omdat ik aan een spoor woon waar Veolia rijdt en die ik meestal ook neem om naar mijn ouders gaan. Waar ze overegens nog niet eens automaten hebben om een chipkaart mee te kopen of op te laden en ook geen paaltjes hebben.
Ben benieuwd wanneer Veolia daarmee gaat beginnen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:De Studenten OV-Chipkaart heeft een zichtfunctie.
Helemaal niet, dat is nu juist het punt. Aan die kaart is helemaal niet te zien of er een geldig reisproduct op staat. Bij de NS is dat geen probleem omdat iedere conducteur de kaart kan scannen. Maar een busschauffeur kan niet weten of je een geldig vervoerbewijs hebt als je niet incheckt.

Het niet-inchecken in de bus wordt nu gedoogd omdat het even niet anders kan, maar het nadeel van het 'op zicht' accepteren is dat iedereen met zo'n kaart gratis mee mag ook als je geen vrij reizen hebt, of (zoals in mijn geval) als je niet eens meer studeert maar wel nog zo'n kaart hebt. Ik zou nu dus gratis met de bus kunnen maar heb dan géén geldig vervoerbewijs.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

Joshua schreef:
Vinny schreef:Niet handig van de NS lijkt me. Overigens loopt de invoering van de OV-chipkaart bij de NS alles behalve soepel... :|
Ja.

Eerst mogen alleen anonieme kaarten. Later alle persoonlijke kaarten (met uitzondering van de abonementhouders bij de NS en daar weer een uitzondering op met voordeel uren abo). Nu mogen de studenten ook als ze gratis reizen. WAarom moet dat zo gefasseerd? DAt het niet in 1 keer kan snap ik maar in zoveel kleine stappen vind ik echt onnodig.
Dat faseren is een keuze: daarmee voorkom je ook een heleboel problemen. Stel dat ergens iets niet goed staat ingesteld, dan kan dat nu redelijk snel opgelost worden zonder dat het veel mensen raakt. Daarnaast kan je de belasting van het personeel en klantenservice beter spreiden doordat niet iedereen tegelijk dezelfde en totaal verschillende vragen heeft; het is makkelijker te begeleiden.
find_your_spot schreef:De Studenten OV-Chipkaart heeft een zichtfunctie.
Zoals hierboven ook gezegd is: nee dat heeft de Studenten OV-chipkaart in principe niet.
find_your_spot schreef:Je moet onderscheid maken tussen een geldig vervoersbewijs en een geldige incheck.

Alleen voor de metro in 010 en 020 staat zo'n geldige incheck verplicht. Alle Studenten zijn ten alle tijde in het bezit van een geldig vervoersbewijs.
Artikel 47 van het Besluit WP2000 stelt dat mensen die reizen met een elektronisch vervoerbewijs ook daadwerkelijk moeten in- en uitchecken. Aangezien de Studenten OV-chipkaart een elektronisch vervoerbewijs zonder zichtfunctie is, moet je ook in- en uitchecken. Dat is "de wet" zoals jij zegt, daarnaast heb je ook nog de reisvoorwaarden van de SOVC waarin staat dat je moet in- en uitchecken. Dan komt heel die "wet" er niet eens bij kijken :idea:
Dat verhaal over 010 en 020 waar je het over hebt, geldt voor alle vervoerbewijzen (de zichtfunctie verdwijnt). Sommige producten (SOVC is er daar een van) lopen daar al op vooruit.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Ennes »

Dit staat op de site http://www.studentenov-chipkaart.nl
Belangrijk om te weten!
Vanaf heden reis je met de Studenten OV-chipkaart. Op deze kaart staat
een tijdelijk reisproduct (week- of weekendabonnement) dat geldig is tot 31 januari 2010.
Je hebt dus nog de hele maand de tijd om jouw officiële reisproduct voor 2010
op je chipkaart te activeren.
Linksonder op deze site kan je vinden wanneer wij adviseren dat jij jouw reisproduct ophaalt.

In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd
in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
In de trein hoef je nog NIET in en uit te checken.
De conducteur controleert jouw chipkaart met een speciaal controleapparaat.
In de kortingsuren koop je een papieren kaartje.
In de overige bussen: vraag het de buschauffeur en toon hem je
Studenten OV-chipkaart.

Waar je nog niet in- en uitcheckt gebruik je in de kortingsuren
de roze strippenkaart.

Klik hier voor de meest gestelde vragen over de Studenten OV-chipkaart.
Lijkt me op zich weinig ruimte over voor een discussie
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:
find_your_spot schreef:De Studenten OV-Chipkaart heeft een zichtfunctie.
Helemaal niet,
Ik citeer:

3. Overgangssituatie: zichtfunctie OV-chipkaart voor studerenden
3.1Tijdelijke zichtfunctie OV-chipkaart
Gaandeweg het traject is gebleken dat in een aantal Nederlandse regio’s
niet al per 1 januari 2010 met de OV-chipkaart gereisd kan worden. Om
studenten toch zonder hinder of met gebruik van een aanvullende voorzie-
ning met de OV-chipkaart te kunnen laten reizen is ervoor gekozen de
OV-chipkaart tijdelijk een zogenaamde «zichtfunctie» te geven. Die functie
moet waarborgen dat ook daar waar de apparatuur nog niet aanwezig is,
de aanwezigheid van de OV-chipkaart zelf voldoende is om te kunnen
reizen. Het gaat dan om eenzelfde, speciaal voor studerenden gemaakte,
en voor chauffeurs en controleurs in het openbaar vervoer herkenbare
OV-chipkaart.


http://ikregeer.nl/document/KST132297
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Suus »

Dat is alleen van toepassing voor de regio's die de OV-Chipkaart niet accepteren. Het gaat namelijk om locaties waar de apparatuur niet aanwezig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

En om dat kracht bij te zetten:
Bij de huidige, gefaseerde invoering van de
OV-chipkaart hebben de vervoerbedrijven zich eraan gecommitteerd in
alle regio’s de studerenden te kunnen vervoeren. Dit betekent dat in de
regio’s waar de OV-chipkaart al wordt gebruikt, het studentenreisrecht op
de OV-chipkaart werkt. In de regio’s waarin de OV-chipkaart nog niet
volledig kan worden gebruikt is er een zichtfunctie (zie paragraaf 3.1)
.
Overigens is ook in deze regio’s het elektronisch reisrecht het formele
vervoerbewijs.
Datzelfde http://static.ikregeer.nl/pdf/KST132297.pdf (4. Uitvoerbaarheid)
Paragraaf 3.1 is aangehaald in de quote van find_your_spot.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Dat is alleen van toepassing voor de regio's die de OV-Chipkaart niet accepteren. Het gaat namelijk om locaties waar de apparatuur niet aanwezig is.
Op zoveel locaties is apparatuur aanwezig, maar of deze aan staat en/of studenten er mogen inchecken is een ander verhaal.

Bij Arriva staat er ook apparatuur, maar inchecken voor studenten kan vervelende gevolgen hebben.

Om antwoord te geven: Verplicht inchecken is voor zover nog steeds alleen 010 en 020 metro en vanaf 11 februari de regio Rotterdam.

Je kunt niet alleen studenten verplichten in te checken. Zo'n wijziging vindt alleen plaats voor iedereen met een ov-chipkaart. Dus ook abonnementhouders, politie, gehandicapten etc...
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef:Dit betekent dat in de
regio’s waar de OV-chipkaart al wordt gebruikt, het studentenreisrecht op
de OV-chipkaart werkt.
Nou de OV-Chipkaart wordt ook al bij Arriva en Veolia gebruikt en het werkt daar ook... Alleen heeft het zeer vervelende gevolgen als daar studenten inchecken. Dus de theorie komt niet overeen met de praktijk.... :|
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Suus »

Er staan dan ook "Volledig in gebruik is". Dat is nog niet het geval bij Veolia Transport en Arriva, maar wel bij Connexxion (m.u.v. Zeeland), GVB en RET (waar dit verhaal begon).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Om antwoord te geven: Verplicht inchecken is voor zover nog steeds alleen 010 en 020 metro en vanaf 11 februari de regio Rotterdam.

Je kunt niet alleen studenten verplichten in te checken. Zo'n wijziging vindt alleen plaats voor iedereen met een ov-chipkaart. Dus ook abonnementhouders, politie, gehandicapten etc...
Nee, dat is dus niet waar. Lees bovenstaande quotes en artikel 47 BP2000 maar.
Je verwart het niet meer geldig zijn van de strippenkaart en zichtfunctie met het verplicht in- en uitchecken. Dat zijn twee verschillende dingen. Verplicht in- en uitchecken moet iedereen met een elektronisch vervoerbewijs. In de metro's van Amsterdam en Rotterdam is niets anders dan een elektronisch vervoerbewijs meer geldig en dús moet iedereen in- en uitchecken. De OV-studentenchipkaart ís een elektronisch vervoerbewijs (tijdelijk in sommige gebieden een zichtfunctie) en dus moeten studenten in- en uitchecken in gebieden waar dat kan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Nou de OV-Chipkaart wordt ook al bij Arriva en Veolia gebruikt en het werkt daar ook... Alleen heeft het zeer vervelende gevolgen als daar studenten inchecken. Dus de theorie komt niet overeen met de praktijk.... :|
Welk vervelend gevolg zou het dan moeten hebben? Het reisproduct wordt overduidelijk herkend door de kaartlezers want de melding die gegeven wordt is compleet anders als bij reizen op saldo (dan wordt het afgeschreven en resterende saldo getoond)
Tevens zou ondertussen geenenkele met Arriva reizende student nu meer kunnen inchecken als het een negatief saldo zou opleveren, maar da's dus duidelijk niet het geval... er wordt nog altijd gewoon volop in- en uitgecheckt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Justin »

De automaten op Ut zijn erg, erg, erg langzaam. Stond er vanmorgen om 10:15-10:30. Rij was niet eens lang (3 mensen voor me), maar stond erg lang te wachten bij het apparaat zelf. Uiteindelijk wilde hij geen reisproduct laden!

Net maar in het Forum van de WUR mn chipkaart eringestoken en nu is hij ook geactiveerd godzijdank...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door webguy »

Stop er een netwerk kabel met internet in en klaar is kees :P Gaat drie keer sneller. Waarom denkt iedereen dat makkelijk maar traag goed genoeg is. Dit is een situatie die schreeuwt om een vaste internet verbinding... Zo moeilijk is het niet :P
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door find_your_spot »

Justin schreef:De automaten op Ut zijn erg, erg, erg langzaam. Stond er vanmorgen om 10:15-10:30. Rij was niet eens lang (3 mensen voor me), maar stond erg lang te wachten bij het apparaat zelf. Uiteindelijk wilde hij geen reisproduct laden!

Net maar in het Forum van de WUR mn chipkaart eringestoken en nu is hij ook geactiveerd godzijdank...
De traagheid is ook deels omdat de AVM's en AVM Lights's de gegevens ophalen via GSM met het GPRS netwerk.
Elke AVM of AVM Light heeft een SIM kaart.

Je weet dat je je product ook kan ophalen bij het GVU Inlichtingen Kiosk?

Gekke vraag wat is het Forum en WUR? :@
For Your Railroad Adventures
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Jurjen »

Wageningen Universiteit en Researchcentrum, gok ik. En het Forum zal een centrale vreetschuur o.i.d. zijn daar. ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door webguy »

Nee, het Forum is de centrale locatie van de WUR met de meeste gebouwen :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Justin »

Ja dat ja.

Maar ik studeer er niet echt. Ik werk er alleen maar 1x per week :P.

Misschien dat ik zo wel in Ed ga inchecken ofzo :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door racingweirdo »

tot mijn verbazing kon ik vandaag met mijn tijdelijke ov kaart inchecken.

Dat zou toch pas in maart mogelijk worden voor studente?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daantje »

racingweirdo schreef:tot mijn verbazing kon ik vandaag met mijn tijdelijke ov kaart inchecken.

Dat zou toch pas in maart mogelijk worden voor studente?
Lees alsjeblieft de brieven die je gehad hebt, www.ov-chipkaart.nl en dit topic eens door voor je zo'n vraag stelt.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door racingweirdo »

Daantje schreef:
racingweirdo schreef:tot mijn verbazing kon ik vandaag met mijn tijdelijke ov kaart inchecken.

Dat zou toch pas in maart mogelijk worden voor studente?
Lees alsjeblieft de brieven die je gehad hebt, http://www.ov-chipkaart.nl en dit topic eens door voor je zo'n vraag stelt.
ns blijft in zijn eigen mails volhouden, dat studente niet voor maart kunnen inchecken, ivm software.

En ook het duo geeft een soortgelijk antwoord.


:6 :roll: betweter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Daniel »

Op Utrecht Centraal waren vanmiddag zelfs dranghekken geplaatst om de rij voor de ophaalautomaat niet meer dwars door de hal te hebben staan. Die dingen staan nu dus links van de ingang van de AH to go met de rij bij de spoorwegpolitie voor de deur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Ruben »

racingweirdo schreef::6 :roll: betweter.
Je zou jezelf hiermee kunnen bedoelen, maar in alle andere gevallen:
Forumregel 2 schreef:Respecteer anderen, en de mening van anderen. Discussieer over de inhoud, niet over de persoon.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic

Bericht door Joshua »

Het viel me op dat ze op station Nijmegen er een 2de AVM light langs hebben gezet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten