Pagina 1 van 1

Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 09:34
door Daniel
Arriva de dupe van falen NS en Prorail
Geplaatst op: donderdag 14 januari 2010 09:34
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 januari 2010 09:34


Groningen - Arriva zit deze winter met een flinke schadepost omdat Prorail en NS hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga.
Hettinga voelt zich onder meer geroepen om goedkope treinkaartjes te verkopen, terwijl hij dat eigenlijk niet nodig vindt. Arriva heeft ook nog een paar winterappeltjes te schillen met Prorail.
Lees verder

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 11:19
door Suus
Wie reed er bijna een week lang op alle trajecten slechts 1x per uur een trein toen het zo sneeuwde vorig jaar? Juist, Arriva. Het verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 14:27
door Joshua
Veolia deed ook gewoon niet mee aan die goedkope kaartjes.

Maar zover ik weet had Arriva zijn dienstregeling verlaagt naar 1x per uur. Dus vind ik dit zeer onterecht.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 15:40
door Geert
Haha.
Arriva accepteert het 'zoutkaartje' wel om het de reiziger niet onnodig ingewikkeld te maken. Hettinga: "Maar ik hoop dat er voortaan eerst met andere vervoerders wordt overlegd. Dat geldt zeker voor het negatieve reisadvies dat vier dagen duurde. Typisch Randstad-denken. In het Noorden was dat absoluut onnodig." Het is onduidelijk hoeveel mensen minder in de trein zijn gestapt.
Er zijn wel meer kortingsacties die alleen bij NS gelden. Sinds wanneer is Arriva zo klantvriendelijk geworden?

Wat betreft dat negatieve reisadvies: in het noorden hebben meerdere keren de bussen niet gereden en Arriva heeft ook zijn dienstregeling verlaagd naar 1x/uur...

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 16:12
door Wubbo
Het algemene punt dat Hettinga maakt is volgens mij wel terecht: het spoor bestaat uit meer dan NS. Als NS een negatief reisadvies geeft hoeft dat niet perse te gelden voor de andere vervoerders (en omgekeerd). Het is ook nog steeds NS die de tarieven bepaalt, en als kleine vervoerder zul je het daarmee moeten doen. Die situatie klopt niet, volgens mij.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 16:29
door Joshua
Tja hoe dat precies zit weet ik eigenlijk niet.
Het viel me wel op dat Arriva ook eigen kaartautomaten heeft wat andere kleine vervoerders als Veolia niet hebben maar gewoon NS automaten hebben.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 16:32
door Suus
Die eigen automaten van Arriva zijn vorig jaar allemaal afgevoerd zonder ook maar een minuut gebruikt te zijn, en de codeautomaten van de NS zijn vervangen door dikbuikautomaten (de automaten die muntgeld accepteren) op praktisch alle stations in Groningen en Friesland. De reden daarvoor is niet helemaal duidelijk, maar het zal vast met de OV-Chipkaart te maken te hebben :)

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:02
door Dexter
Wat die Hettinga nu doet is erg kinderachtig. Zoals kleine hondjes keffen tegen grote honden in het park. Arriva had ook gewoon niet mee kunnen doen met het Zoutkaartje. Bovendien reden zij een nog veel uitgekledere dienstregeling. En dan meteen die tegenstelling Randstad vs Noorden erbij halen slaat ook weer nergens op. Typische Hettinga. :x

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:18
door Joshua
Precies. Veolia deed niet mee. Alhoewel ik voor dat bedrijf ook geen respect heb. Dus de keuze van Arriva was geheel vrijblijvend.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:21
door Geert
Wubbo schreef:Het algemene punt dat Hettinga maakt is volgens mij wel terecht: het spoor bestaat uit meer dan NS. Als NS een negatief reisadvies geeft hoeft dat niet perse te gelden voor de andere vervoerders (en omgekeerd). Het is ook nog steeds NS die de tarieven bepaalt, en als kleine vervoerder zul je het daarmee moeten doen. Die situatie klopt niet, volgens mij.
Daar heeft Hettinga wel gelijk in, maar dat kan hij ook anders brengen dan de manier waarop hij het nu brengt. Het gaat nu specifiek om een kortingsactie - bedacht door NS - waarop Hettinga zich gedwongen voelde om er ook aan mee te doen. Hij had ook kunnen besluiten om er niet aan mee te doen.

Los van dat heb ik de indruk dat het "zoutkaartje" minimaal is gebruikt. Heeft Hettinga toevallig ook cijfers over de precieze schade die hij heeft geleden? Of heeft hij geen schade geleden?

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:26
door Fles
wat stelt dat zoutkaartje trouwens helemaal voor? Zo'n beetje elke serieuze treinreiziger heeft al een voordeelurenkaart of kan gewoon niet anders dan in de spits de trein nemen. Zowel het "aanbod" van NS als dit gehuil van Hettinga gaat gewoon nauwelijks ergens over :roll:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:33
door Joshua
Als ik zonder mijn studenten OV kaart moet zou het eerst wat ik doe ook meteen een traject abonement afsluiten van Cuijk naar Arnhem omdat ik daar veel reis. En dan heb ik ook vrij weinig aan die 40% korting.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 18:43
door Raymond
NS wijst Arriva op spoorchaos
Arriva directeur Anne Hettinga haalt donderdag in het Dagblad van het Noorden stevig uit naar ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. Volgens Hettinga heeft Arriva een forse schadepost opgelopen doordat NS en ProRail de zaakjes niet op orde hadden.
Lees verder

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 20:22
door Tochjo
Joshua schreef:Precies. Veolia deed niet mee.
Volgens de Actievoorwaarden deed Veolia wel mee.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 20:37
door Joshua
Tochjo schreef:
Joshua schreef:Precies. Veolia deed niet mee.
Volgens de Actievoorwaarden deed Veolia wel mee.
Dit is echt heel raar want op de schermen in de Veolia treinen werd aangegeven Veolia hier niet aan mee deed.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 21:52
door Vinny
Het bizarre is dat het zoutkaartje uit de koker van 'verkeer en waterstaat' komt. Je zou denken dat die ambtenaren weten hoe de spoorsector in Nederland is opgebouwd... :|

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:26
door Dexter
Vergeet het maar, de meest hooggeplaatste ambtenaren hebben 'natuurlijk' allemaal een auto + privechauffeur, de lagere sluiten vrijwel allemaal elke dag aan in de file. Want die vinden openbaar vervoer vies en andere forenzen ordinair. :wink:

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:31
door Geert
Vinny schreef:Het bizarre is dat het zoutkaartje uit de koker van 'verkeer en waterstaat' komt. Je zou denken dat die ambtenaren weten hoe de spoorsector in Nederland is opgebouwd... :|
Het bizarre vind ik eerder dat men niet heeft gerealiseerd dat het totaal niet bijdraagt aan een oplossing: de meeste treinreizigers in de spits reizen op een abonnement. Die gaan echt niet vanwege 40% korting op een kaartje dat ze niet hoeven te kopen ineens eerder of later reizen...

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:34
door racingweirdo
ik zie iemand hier schrijven dat ns het zoutkaartje, bedacht heeft.

Noway ze zijn door eurlings gedwongen, veolia heeft trouwens formeel wel mee gedaan om gedonder met eurlings en rover te verkomen.



Het ministerie van eurlings, heeft trouwens alle vervoerders gewoon het mes op de keel gezet en afgedwongen dat ze mee deden aan het zoutkaartje.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 22:36
door Wubbo
Bron?

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 23:30
door Vinny
Het bizarre vind ik eerder dat men niet heeft gerealiseerd dat het totaal niet bijdraagt aan een oplossing: de meeste treinreizigers in de spits reizen op een abonnement. Die gaan echt niet vanwege 40% korting op een kaartje dat ze niet hoeven te kopen ineens eerder of later reizen...
Het zoutkaartje is dan ook bedoeld voor verstokte automobilisten die anders zouden gaan glijden op de snelweg. Ik vind dit vooral een vorm van problemen oplossen die er niet zijn, maar commercieel komt het de NS niet heel verkeerd uit natuurlijk. Ze krijgen wat geld van het ministerie wat ze anders aan wegenzout zouden uitgeven, en mogelijk wat nieuwe klanten... -O-

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: do 14 jan 2010, 23:48
door Chauf21
Ook zoiets moois ja :)
Dagenlang op het nieuws dat er major problems op het spoor zijn. Treinen die niet rijden, reizigers die niet op bestemmingen komen, zeer beperkte dienstregelingen en zelfs negatieve reisadviezen -O- En dan, een paar dagen later, het zoutkaartje *O* Of we even, met korting, met de trein willen gaan. Het volgende berichtje van de nieuwslezer gaat vervolgens over minder intercitys Rotterdam - Utrecht rijden -O- Nou, sorry hoor, dan weet ik het als automobilist ook wel. Het zijn geen domme koeien ofzo... :|

Dus wat heb je nou bereikt met die actie? Dat reizigers die normaal gesproken een kaartje vol tarief hadden gekocht nu lekker met korting kunnen reizen *O* Op kosten van het wegenpotje van V&W ofzo *bus*

Maar eigenlijk :X

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 11:28
door --Stefan--
Het was de afgelopen dagen ook niet echt drukker dan normaal.
Zou bijna zeggen dat het nog steeds rustiger was :P

Maar je kan het ook zien als een compensatie zien voor de 'gedupeerde' reiziger. (Al was het daar oorspronkelijk niet voor bedoeld)

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 13:04
door Daantje
Fles schreef:wat stelt dat zoutkaartje trouwens helemaal voor? Zo'n beetje elke serieuze treinreiziger heeft al een voordeelurenkaart of kan gewoon niet anders dan in de spits de trein nemen. Zowel het "aanbod" van NS als dit gehuil van Hettinga gaat gewoon nauwelijks ergens over :roll:
De enige mensen die profiteren van dat zoutkaartje zijn niet de mensen die je dupeert met nooddienstregelingen ten gevolge van het slechte weer want dat zijn mensen die veel met de trein reizen en toch wel een abonnement of voordeelurenkaart hebben.

Re: Arriva de dupe van falen NS en Prorail

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 13:12
door Joshua
Ja en mensen met een abonement of voordeelurenabo hadden er niks aan. Die konden sowieso al gratis or met korting reizen. En iedereen die veel met de trein reist heeft zoiets toch.