Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Chauf21 » Do 14 Jan 2010, 15:49

Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger
Geplaatst op: donderdag 14 januari 2010 15:48
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 januari 2010 15:49


De Nederlandse Spoorwegen gaan toch geld teruggeven aan treinreizigers die door het winterweer grote vertragingen opliepen. Reizigersvereniging Rover meldt donderdag erg tevreden te zijn met dit besluit.
Lees verder

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Do 14 Jan 2010, 15:56

Behalve verzoeken om geld terug te geven aan reizigers die grote vertragingen opliepen, gaat de NS ook kijken naar verzoeken van abonnementhouders.

Het gaat dan om abonnementhouders die gemotiveerd aangeven dat zij een bepaalde reis wilden maken, die ze door het negatieve reisadvies niet hebben gemaakt.


Ja, hoi. Op welk formulier kan ik een verzoek om restitutie in dit kader indienen?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Wubbo » Do 14 Jan 2010, 16:16

Wie heeft Rover omgekocht? :?

Als ik me trouwens niet vergis is de regeling geld-terug-bij-vertraging ooit ook voorgelegd aan de consumentenorganisaties (inclusief Rover dus). Rover was dus op de hoogte van de 'overmacht'-bepaling. In die bepaling staat ook allang extreem weer als voorbeeld, dus waarom dat nu opeens aan de geschillencommissie moet worden voorgelegd is een raadsel.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Do 14 Jan 2010, 16:28

Wubbo schreef:Wie heeft Rover omgekocht? :?

Als ik me trouwens niet vergis is de regeling geld-terug-bij-vertraging ooit ook voorgelegd aan de consumentenorganisaties (inclusief Rover dus). Rover was dus op de hoogte van de 'overmacht'-bepaling. In die bepaling staat ook allang extreem weer als voorbeeld, dus waarom dat nu opeens aan de geschillencommissie moet worden voorgelegd is een raadsel.


Simpel natuurlijk. Dit was namelijk geen extreem weer.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Geert » Do 14 Jan 2010, 17:29

Wubbo schreef:Wie heeft Rover omgekocht? :?

Als ik me trouwens niet vergis is de regeling geld-terug-bij-vertraging ooit ook voorgelegd aan de consumentenorganisaties (inclusief Rover dus). Rover was dus op de hoogte van de 'overmacht'-bepaling. In die bepaling staat ook allang extreem weer als voorbeeld, dus waarom dat nu opeens aan de geschillencommissie moet worden voorgelegd is een raadsel.

De dagen waarop het flink sneeuwde zijn wel extreem weer, maar de dagen erna is als paniekreactie een nooddienstregeling gereden. Juist op die dagen was het geen extreem weer en kun je je niet beroepen op overmacht lijkt mij.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Do 14 Jan 2010, 17:53

overmacht is iets anders dan een extreem slechte voorbereiding op iets minder dan optimaal weer. :neg:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Dexter » Do 14 Jan 2010, 20:02

Over slechte voorbereidingen gesproken: Ik zat net RTL Nieuws te kijken met een uitgebreid item over Prorail, die hebben enorm geblunderd en we hebben de grote chaos dus grotendeels aan Prorail te danken. Dat blijkt uit interne logboeken en meldingen die RTL in bezit heeft. Zo hadden ze op diverse emplacementen zoals Den Haag HS gewoon de wisselverwarming niet ingeschakeld, geen wonder dat alles vastloopt. Bert Klerk van Prorail geeft het ook toe en neemt de schuld op zich. Ik mag hopen dat heel Nederland het heeft gezien en dat ook de politiek er eens wat aan gaat doen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25125
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Daniel » Do 14 Jan 2010, 20:05

Die uitgeschakelde wisselverwarming op Den Haag HS was hier al eens eerder gemeld door iemand. Meen me te herinneren dat dat was omdat er binnenkort onderhoud aan moest plaatsvinden, lijkt me toch ook iets wat je juist voor de winter moet doen dan weet je tenminste redelijk zeker dat 't gaat werken als dat nodig is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Do 14 Jan 2010, 20:12

Reiziger Ddrs schreef:Die uitgeschakelde wisselverwarming op Den Haag HS was hier al eens eerder gemeld door iemand. Meen me te herinneren dat dat was omdat er binnenkort onderhoud aan moest plaatsvinden, lijkt me toch ook iets wat je juist voor de winter moet doen dan weet je tenminste redelijk zeker dat 't gaat werken als dat nodig is.



Jamaarjamaar, volgens de NORM was het op 17 december nog geen winter :shock:

Dus Prorail valt niets te verwijten :mrgreen:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Dexter » Do 14 Jan 2010, 20:18

De winter viel vroeg dit jaar. :wink: Het kan toch niet zo zijn dat ze van complete emplacementen de wisselverwarming vergeten aan te sluiten en vervolgens uit nood 2 mannetjes het spoor in sturen. Ik heb met grote ogen die logboeken zitten lezen. :shock: RTL kwam zelfs met een nieuwe term: Treininfarct Ik zou het item het liefs hier willen plaatsen, maar volgens mij zit er copyright op RTL Nieuws.nl.
Laatst gewijzigd door Dexter op Do 14 Jan 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor tsov » Do 14 Jan 2010, 20:19

Prorail klaagt weergoden aan
UTRECHT - Spoorbeheerder Prorail heeft vandaag de weergoden aangeklaagd, vanwege de vroege inval van de winter dit jaar. Hierdoor waren niet alle werkzaamheden om het Nederlandse spoorwegnet winterklaar te maken tijdig afgerond, wat resulteerde in grote problemen. Vele treinen waren vertraagd of werden opgeheven en op enkele dagen gaf de NS zelfs een negatief reisadvies af.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor webguy » Do 14 Jan 2010, 20:19

Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Do 14 Jan 2010, 20:20

ik zoek me de tandjes naar die linkjes Dex, waar staat dat spul allemaal? :?:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25125
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Daniel » Do 14 Jan 2010, 20:24

Inmiddels hier :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Chauf21 » Do 14 Jan 2010, 22:43

De discussie over Prorail is afgesplitst en samengevoegd naar dit topic: ProRail veroorzaakte problemen spoor.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Vr 15 Jan 2010, 12:54

Goed. Ik begrijp dat we voor de restitutie de gebruikelijke GtbV formulieren dienen te gebruiken? :?: Dan stuur ik m'n pa even langs een loket vanmiddag :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Daantje » Vr 15 Jan 2010, 13:02

Met een gewoon GtbV formulier krijg ik dus geen geld terug. Omdat er overal twee treinen per uur reden en je dus niet meer dan een half uur vertraging kon hebben tussen Rotterdam en Delft en ik pas na een uur geld terug krijg met m'n abonnement. En dat terwijl ik er toch genoeg ellende van ondervonden heb. Toch maar gewoon een brief schrijven dan?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Vr 15 Jan 2010, 13:10

Nou, wel. Ik moest thuisblijven van NS namelijk. 1440 minuten vertraging. Volgende dag weer. :|

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Vr 15 Jan 2010, 13:41

op NS.nl is niks te vinden, maar op Rover.nl staat

NS heeft ROVER deze week aangegeven uit coulance verzoeken tot Geld Terug bij Vertraging (GTBV) over deze periode ook te behandelen. ROVER heeft hier positief op gereageerd. Reizigers die in december tijdens het negatieve reisadvies grotere vertragingen opliepen, ontvangen na een verzoek bij NS hun geld in lijn met de GTBV-regeling terug. Verder zegt NS dat zij verzoeken van abonnementhouders die bij NS gemotiveerd aangeven dat zij een concrete reis hebben willen maken, maar deze door het negatieve reisadvies niet hebben gemaakt, individueel beoordeelt.


Dat zou dus duiden op toch een brief schrijven. Lekker vaag geregeld allemaal weer. Wel aangeven over te gaan tot restitutie, maar hoe je daar dan als reiziger voor in aanmerking kunt komen zoek je maar lekker zelf uit :roll:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Dexter » Vr 15 Jan 2010, 16:11

Fles schreef:1440 minuten vertraging. Volgende dag weer. :|

Wow! Als je dat allemaal vergoed krijgt, ben je gelijk binnen! *Ka-ching!* *O*
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25125
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Jan 2010, 16:13

Kan beter... ik heb 'n reis een week uitgesteld door alle problemen. Dat zijn dus 10.080 minuten vertraging plus nog een +30 op die bewuste dag :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Dexter » Vr 15 Jan 2010, 16:17

Dus nooooooit meer klagen over die vertragingen hier, want jullie spinnen er eigenlijk gewoon gouden garen bij. :D Of dacht je soms dat ik ook geld terug kreeg bij vertraging? (Tenzij ik een overurenkaartje schrijf natuurlijk...)
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor Fles » Vr 15 Jan 2010, 16:53

Dexter schreef:
Fles schreef:1440 minuten vertraging. Volgende dag weer. :|

Wow! Als je dat allemaal vergoed krijgt, ben je gelijk binnen! *Ka-ching!* *O*



? 60 minuten of meer is de hoogste categorie hoor :roll:

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor --Stefan-- » Vr 15 Jan 2010, 17:09

Alleen bij binnenlands treinverkeer.
Internationaal is wel meer ;)
3 0 7 9

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Toch geld terug voor gedupeerde treinreiziger

Berichtdoor BR628 » Vr 15 Jan 2010, 17:10

Hmm, mooi. Levert mijn uitje Leeuwarden - Boxtel v.v. toch nog wat op, zowel heen als terugrichting +60 opgelopen. Heen 4,5u, terug zelfs 6,5 uur overgedaan. Het kan normaal in 3u09minuten..


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast