Pagina 1 van 2

24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 17:17
door Freek
Hallo een ieder,

Zojuist had ik een discussie met een studiegenoot over 24 meter bussen. Hij stelde namelijk dat er naast Utrecht en de Phileas in Eindhoven er nog meer 24 meter bussen in Nederland rijden. Volgens mij was dit niet het geval.

Weet iemand hier toevallig wie het juist heeft?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:10
door Ruben
Ik zou inderdaad niet weten waar in Nederland nog meer van die vehicles rijden, dus ik zou jou gelijk geven. :)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:10
door Vinny
Hoe lang zijn die Zuid-tangent bussen?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:14
door Daniel
18 meter :wink: Alles wat langer is heeft ook een geleding meer... en dubbelgeleed rijdt toch echt alleen in Utrecht. (De dubbelgelede Phileas heeft zover ik weet nooit op de dienst gereden in Eindhoven)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:16
door Freek
ik heb even verder gekeken, wikipedia meld dat er dubbelgelede bussen rijden in Utrecht (de eerste van Europa) en sinds kortere tijd in Hamburg (ook de Van Hools). Daarnaast heb ik ergens gelezen (vraag me niet om een bron, google brengt je overal, maar de bron vergeet je) dat ergens in Israel ook (proto)types moeten rijden.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:20
door Daniel
In Aken rijden ook nog Van Hool AGG300's :wink:

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:06
door JeePee
Was er niet

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:09
door Freek
Dat is een klok en klepel verhaal. Er heeft er de 24 meter Phileas heeft 1 dag proef gereden en is 1 dag in Nijmegen geweest voor een bobo-rit. 24 meterbussen zijn er op de Heijendaalshuttle helaas niet.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:13
door JeePee
OK, ik wist dat er iets uit Eindhoven geen gegaan was, maar wist niet meer hoe het precies zat. Bedankt voor de toelichting.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:28
door Chauf21
24-meterbussen mogen in Nederland overigens alleen rijden met een ontheffing :)

In Utrecht en Eindhoven rijden de dubbelgelede bussen gewoon op de dienst. Incidentieel kan je dubbelgelede bussen wel tegenkomen in andere gemeenten bijvoorbeeld bij promoties of bijzondere gelegenheden. Zo hebben er in Groningen en Limburg ook enkele dagen dubbelgelede bussen gereden. In Europees verband zijn er meer plaatsen waar dat type bussen wordt ingezet. De TEC gebruikt bijvoorbeeld ook een dubbelgelede voor studentenvervoer :)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:33
door Freek
Chauf21 schreef:24-meterbussen mogen in Nederland overigens alleen rijden met een ontheffing :)
..... De TEC gebruikt bijvoorbeeld ook een dubbelgelede voor studentenvervoer :)
Zijn er speciale eisen waaraan een dergelijke ontheffing moet voldoen??

TEC?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:58
door JeePee
TEC is de vervoersmaatschappij van Walloni

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 23:23
door IC3
Reiziger Ddrs schreef:In Aken rijden ook nog Van Hool AGG300's :wink:
Vandaag heb ik ze nog mogen zien, in Aken. Mooie busjes!

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 02:26
door STF
Ik weet niet of ze 24 meter lang zijn, maar de dubbel gelede bussen in Luxemburg mogen alleen overdag rijden. Zijn er meer steden/landen waar ze alleen overdag mogen rijden. (Heeft niks met het aantal passagiers te maken hoor.)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 12:52
door Geert
Waarom is dat? Veiligheidseisen ofzo? Hier in Utrecht rijden ze op lijn 11 en 12 gewoon door tot einde dienst (en ja, meestal is dat wel overkill...)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 13:20
door Dubbele P
Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 17:21
door math1985
Geert schreef:Waarom is dat? Veiligheidseisen ofzo? Hier in Utrecht rijden ze op lijn 11 en 12 gewoon door tot einde dienst (en ja, meestal is dat wel overkill...)
Dat is ook pas sinds deze dienstregeling, vorig jaar gingen ze er rond een uur of 9 uit,

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 17:52
door Jeroen
Dubbele P schreef:Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?
Ik meen dat ze bij het GVU intern een extra training krijgen, maar dat geen extra rijbewijs vereist is.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 22:24
door STF
Hier in Luxemburg, zijn er maar 11 chauffeurs opgeleid om op de dubbelgelede bussen te mogen rijden. Ik geloof dat het een vloot is van 11 bussen, dus er moet niemand ziek zijn als alle bussen rijvaardig zijn ;)

Waarom ze 's avonds niet mogen rijden??? Misschien dat het in het donker wel erg lastig om via de spiegels te zien of het wel of niet goed gaat.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 10 apr 2008, 23:18
door Chauf21
Jeroen schreef:
Dubbele P schreef:Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?
Ik meen dat ze bij het GVU intern een extra training krijgen, maar dat geen extra rijbewijs vereist is.
Het is wel gebruikelijk dat vervoerders eerst een instructie/training (lees: een paar rondjes rijden om te oefenen) voor het rijden op gelede en dubbelgelede bussen geven. Het rijdt en draait toch net weer een beetje anders. Het normale busrijbewijs-D volstaat overigens voor het rijden op beide type bussen :)
STF schreef:Waarom ze 's avonds niet mogen rijden??? Misschien dat het in het donker wel erg lastig om via de spiegels te zien of het wel of niet goed gaat.
Dat is ook mijn eerste gedachte ja :)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 00:01
door Freek
Nog een vraagje...

is er iemand die iets van de situatie in Aken af weet??
De bussen worden ingezet op de lijn 5 en 45 welke rijden tussen de wijk Brand en het universitaire ziekenhuis. Als ik echter naar de dienstregelingen van deze lijnen kijk is er slechts sprake van een halfuursdienst voor beide lijnen. Wat snap ik dan niet.

A) Ik lees de dienstregeling niet goed, de bus rijdt vaker in het uur
B) Op de een of andere manier is er toch een grote vervoersvraag
C) De bussen zijn puur overkill

Het lijkt mij dat je zulke bussen alleen inzet indien er een grote vervoersvraag is, echter dan lijkt het mij toch dat die bussen vaker dan eens per half uur moeten rijden.
Iemand die hier iets meer van af weet?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 07:34
door Jeroen
Kostenbesparing wellicht?

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 10:56
door Martin
afgelopen februari reed er een dubbel gelede bus (van het GVU) in arnhem rond, op de lijnfilm stond "gereserveerd" en hij legde het traject af van lijn 5. Dit was vlak voordat er in de wijk presikhaaf een aantal wegen open gebroken werden en een omleiding van toepassing werdt voor deze lijn. Ik verwacht dat het een testrit was om te kijken hoe de route te rijden is met dubbel geleed.
Lijn 5 rijdt in de spits +/- elke 5 minuten en zit altijd stampvol terwijl het al geleed is wat er rijdt. vandaar de gedachte dat er misschien wel dubbel geleed aan komt en misschien wel als trolley uitvoering, dat zou wel mooi zijn!
Ben benieuwd of er dubbel geleed in arnhem komt, en ook of het trolley of met een dieselmotor wordt.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 11:44
door Freek
Reken er maar niet op dat er in Arnhem dubbelgeleed komt. De investeringen krijgt cxx er nooit uit voor het aflopen van de concesssie.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 21:09
door webguy
Dubbel geleed in Arnhem :P Das een goede... Lijn 5 rijdt vaak, en in de spits is de lijn druk, maar om nou dubbel gelede bussen in te zetten. Dat lijkt me alleen zinnig als een Hogeschool/MBO Sprinter naar Presikhaaf, die niet bij elke straathoek stopt ook te druk is...