Pagina 2 van 2

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 23:24
door Fles
Freek schreef:ik heb even verder gekeken, wikipedia meld dat er dubbelgelede bussen rijden in Utrecht (de eerste van Europa)
GVU heeft sinds 1 september 2002 de huidige New AGG300's rondrijden op lijn 11 en 12 ja. Ver daarvoor, ik dacht zelfs al in 1995-1996, heeft er een "oude" Van Hool AGG 300 op proef rondgereden, die was geleend van De Lijn, die er toen al in Hasselt (B) mee rondreed. Dus de eerste van Europa? Op zeker niet ;)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: za 19 apr 2008, 15:07
door student
Freek schreef:ik heb even verder gekeken, wikipedia meld dat er dubbelgelede bussen rijden in Utrecht (de eerste van Europa) en sinds kortere tijd in Hamburg (ook de Van Hools). Daarnaast heb ik ergens gelezen (vraag me niet om een bron, google brengt je overal, maar de bron vergeet je) dat ergens in Israel ook (proto)types moeten rijden.
Wikipedia is ook niet altijd even betrouwbaar volgens mij, zeker niet op OV gebied

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: zo 20 apr 2008, 11:34
door Freek
Oke, puntje voor u. Maar de informatie moet toch ergens vandaan komen.

Niemand op de hoogte van de situatie in Aken.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 17:30
door Chauf21
JeePee schreef:Was er niet één verdwaald in Nijmegen op de Heyendaal shuttle?? Of is dit klok en klepel verhaal en was dat een gewone Phileas 18m bus? Verder rijdt er (of reed) er een dubbelgelede op proef op lijn 7/73 in Budapest. Maar dat is net afgelopen of loopt binnenkort af.
Als ik het commentaar bij onderstaand Youtube-filmpje mag geloven, zijn de bussen weer terug in Göteborg :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aXx2PQo2Ve8[/youtube]

Reacties: http://www.youtube.com/watch?v=aXx2PQo2 ... re=related#" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 21:29
door IC3
Freek schreef:Niemand op de hoogte van de situatie in Aken.
Jawel, lijn 5 wordt ermee gereden.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 21:46
door Freek
Ja dat wist ik. Evenals lijn 45. Kun je eventueel de situatie van deze lijnen schetsen. Ik ben totaal niet bekent met het Akense.
Ze rijden tussen Brand en het Ziekenhuis, echter beide lijnen kennen een halfuursdienst. Waarom dan toch dubbelgelede bussen??

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 22 apr 2008, 09:13
door IC3
Nee, sorry, verder weet ik er ook niets van... Een halfuursdienst met dubbelgelede bussen is inderdaad erg vreemd.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 22 apr 2008, 09:42
door Geert
Is het niet om personeel te besparen?
*ook maar een wilde gok doet ;)*

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 22 apr 2008, 14:37
door Freek
Zou kunnen, de vraag blijft dan alleen of het niet goed koper is om een kwatiersdienst te rijden ipv de aanschaf van deze dure bussen. Naja, ik zal eens kijken of ik van iemand uit Duitsland enige informatie kan krijgen.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 29 apr 2008, 20:16
door Jurjen
Freek schreef:Zou kunnen, de vraag blijft dan alleen of het niet goed koper is om een kwatiersdienst te rijden ipv de aanschaf van deze dure bussen. Naja, ik zal eens kijken of ik van iemand uit Duitsland enige informatie kan krijgen.

Bussen rijden zo'n 18 uur per dag (6-24), maal een manuurkostprijs van zo'n 20 euro, komt op 360 euro per dag, keer 260 (52 weken*5 werkdagen), is 93.600 euro per jaar. Daar is wel een aardig stukje bus voor te koop, lijkt me... (En dan heb ik het nog niet eens over extra kosten aan onderhoud, benzine etc.)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 29 apr 2008, 21:50
door Jeroen
Jurjen schreef:maal een manuurkostprijs van zo'n 20 euro
Ik denk dat je incl. alle toeslagen en belastingen eerder aan een bedrag richting het dubbele daarvan kunt denken.

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: wo 30 apr 2008, 22:17
door Jurjen
Jeroen schreef:
Jurjen schreef:maal een manuurkostprijs van zo'n 20 euro
Ik denk dat je incl. alle toeslagen en belastingen eerder aan een bedrag richting het dubbele daarvan kunt denken.
Prima, hoewel ik de indruk heb dat er in Duitsland minder kosten voor de werkgever zijn, en de lonen sowieso lager liggen dan in Nederland, maar dat maakt mijn rekensommetje alleen maar interessanter. ;-)

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: do 01 mei 2008, 14:01
door Chauf21
De salarissen van Duitse chauffeurs (of Duitser in het algemeen, dat weet ik niet) zijn niet goed te vergelijken met dat van de Nederlandse chauffeurs. Veel vergoedingen die in Nederland gebruikelijk zijn, gelden in Duitsland niet (denk aan langere diensten, niet betaalde pauzes, minder secundaire arbeidsvoorwaarden).

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 20 mei 2008, 12:22
door neudalhausenstadbahn
Die AGG300 in Arnhem was een personeels uitje, een aantal GVU chaufeurs wilde graag eens trolley rijden en een aantal Arnhemers wilde graag die AGG300 rijden dus ja dan regel je dat je met een AGG300 even een dagje naar Arnhem gaat.

Dit vertelde een chaufeur mij laatst want, ik had dat ding weer eens gemist :roll:

Ik las eerder in dit topic dat Utrecht de eerste in Europa zou zijn met 24m bussen, dat is volgensmij onzin, het GVU(Connexxion) rijd met de new AGG300 terwijl de TEC met de oudere AGG300 rijd, zie ook deze link; http://www.zone01.dyns.be/

In Zwitserland rijden ook veel dubbelgelede( trolley) bussen, in St. Gallen zijn 18m bussen uit 1991 in 2006 verlengt tot 24m bussen, zie link; http://www.bus-bild.de/name/einzelbild/ ... allen.html

http://www.eisenbahn-kurier.de/stadtver ... ll_06.html in deze link zie je wat verder naar onder een MAN SGG280 uit 1983.

Groetjes Michiel

Re: 24 meter bussen

Geplaatst: di 20 mei 2008, 16:49
door Geert
neudalhausenstadbahn schreef:Ik las eerder in dit topic dat Utrecht de eerste in Europa zou zijn met 24m bussen, dat is volgensmij onzin, het GVU(Connexxion) rijd met de new AGG300 terwijl de TEC met de oudere AGG300 rijd, zie ook deze link; http://www.zone01.dyns.be/
Volgens deze pagina is dat slechts één bus. Dat schiet lekker op :P