Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Daniel » Zo 31 Jan 2010, 19:36

Mogelijke fusie Arriva en Keolis
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 19:35
Laatst bijgewerkt: zondag 31 januari 2010 19:36


Arriva, een van de vijf grote bus- en treinvervoerders in het Verenigd Koninkrijk, is in het beginstadium van gesprekken met de Franse spoorvervoerder SNCF over een mogelijke fusie die één van de grootste vervoerbedrijven ter wereld zou opleveren.

SNCF heeft Arriva benaderd over overname van alle of een deel van de openbaar vervoersactiviteiten van Keolis waarvan het grootaandeelhouder is. Dit zou een bedrijf opleveren met een jaaromzet van 6,5 biljoen euro.

Oorspronkelijk artikel:
Arriva in tie-up talks with SNCF
Published: January 29 2010 02:00 | Last updated: January 29 2010 02:00

Arriva, one of the UK's big five bus and train groups, is in early-stage talks with France's state-owned rail operator, SNCF, about a potential tie-up that could create one of the world's largest public transport companies.
SNCF has approached Arriva about injecting all or part of the Keolis public transport business - in which it is the controlling shareholder - into the UK group in return for an equity stake. Such a move would create a group with annual sales of €6.5bn (£5.6bn).
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Suus » Zo 31 Jan 2010, 19:38

Ja, kijk, dan maakt het niet meer uit wie er in de Achterhoek rijdt, is dan gewoon stuivertje wisselen :mrgreen:
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 31 Jan 2010, 19:46

Nou ja, NS heeft daar ook nog wat over te zeggen neem ik aan. Leuk, nu Transdev nog fuseren met Veolia en dan hebben we nog 3 bedrijven in Nederland voor het streekvervoer :neg:

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Joshua » Zo 31 Jan 2010, 19:52

Toch weer erg jammer dat kleinere vervoerders worden opgeslokt in grotere bedrijven.

Oud forumgebruiker

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 31 Jan 2010, 20:00

Arriva is nu niet boepaald klein. En Syntus is altijd al onderdeel geweest van grotere bedrijven (Connexxion, NS en Keolis, waarbij Connexxion enkele jaren geleden is opgestapt).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Suus » Zo 31 Jan 2010, 20:04

Op Qbuzz na zijn alle vervoersbedrijven in Nederland een filiaal van een groot internationaal bedrijf:

Connexxion -> Transdev
Arriva -> Arriva
Veolia Transport -> Veolia Environnement
Syntus -> Keolis

Ga maar op Wikipedia kijken wat er allemaal in deze bedrijven speelt.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 31 Jan 2010, 20:15

Connexxion is ook voor 33,3% van de Nederlandse Staat en Syntus is voor 50% Keolis. De andere 50% is NS.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor playertwo » Zo 31 Jan 2010, 20:23

En NS heeft een minderheidsbelang in Qbuzz

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Karl » Zo 31 Jan 2010, 20:35

Bee schreef:Op Qbuzz na zijn alle vervoersbedrijven in Nederland een filiaal van een groot internationaal bedrijf:

Connexxion -> Transdev
Arriva -> Arriva
Veolia Transport -> Veolia Environnement
Syntus -> Keolis

Ga maar op Wikipedia kijken wat er allemaal in deze bedrijven speelt.

Hoe geldt dat eigenlijk voor Europa? Heeft (de opvolger van) Kroes hier nog wat over te zeggen?
Veolia en Arriva maken de dienst uit. Meer dan veertig procent van Transdev is van Veolia, dan kan Arriva natuurlijk niet achterblijven. Verder zijn er nog First Group (UK, USA), maar heeft 'maar' een omzet van een ruime twee miljard euro en ongetwijfeld wat dochterbedrijven van DB.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Vinny » Zo 31 Jan 2010, 22:44

Veolia, Arriva en DB zijn grote Europese bedrijven. Maar vlak ook de NS (met zijn Q-buzz als dochter) niet uit hoor. Uiteindelijk denk ik dat het OV in de toekomst door echte multinationals wordt uitgevoerd. En ik denk dat die het beter zullen doen dan de ouderwetse kleinschalige staatsbedrijfjes. Er zijn best veel synergievoordelen te bedenken: Stel dat Veolia in Polen een concessie in handen heeft waar de leeftijd 12 jaar van bussen mag zijn, en in Nederland maximaal zes. Dan kunnen de bussen van 6-12 jaar oud gewoon in één beweging naar Krakow en omstreken worden geëxporteerd en binnen hetzelfde bedrijf dienst doen. :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Oud forumgebruiker

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 01 Feb 2010, 01:54

En dat zal uiteindelijk (misschien wel over tig jaar) wel hetzelfde uitlopen als hoe het in Nederland is gebeurd. Alle oude bussen verkassen naar het gebied waar oude bussen mogen rijden volgens de eisen. Vervolgens zal het niet veel langer duren totdat die concessie ook wordt aanbesteed en kan je die ouwe meuk alsnog naar een bushandelaar danwel sloper brengen. :roll:

Over NS gesproken: ze hebben ook nog aandelen in Duitse en Engels bedrijven.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Freek » Ma 01 Feb 2010, 21:24

Ns timmert inderdaad met Abellio aardig aan de weg, maar ik ben toch bang dat zij te laat zijn ingestapt. De markt is al aardig verdeeld. Bovendien zie je dat de grootste bedrijven al aan het fuseren zijn, een teken aan de wand dat de markt verdeeld is. Winst is nog te behalen door de concurrent weg te kopen. Tel daar een beschermde Franse markt bij op en de NS voort niets meer uit.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Chauf21 » Ma 01 Feb 2010, 21:37

Afgelopen weekend had ik inderdaad even een "oja-momentje" toen ik op een bus in Londen naast de naam 'abellio' het NS-logo zag staan :D

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor playertwo » Ma 01 Feb 2010, 22:29

Zolang het Franse netwerk niet open gaat voor andere vervoerders dan SCNF op grote schaal, zullen de Duitsers hun hoofdrailnet niet van DB afpakken, en bestaat er dus ook geen noodzaak om het Nederlandse hoofdrailnet aan te besteden. DB zie ik voorlopig ook niet naar de beurs gaan, want gezien de ervaringen die we daar allemaal aan over hebben gehouden, zal dat voorlopig niet gaan gebeuren. Voor de (voormalige) staatsbedrijven zal er dus een prima thuisbasis blijven op hun eigen markt, op andere markten concessies te kunnen binnenhalen.

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Berichtdoor Joshua » Di 02 Feb 2010, 00:56

Nou kan ik het mij eerlijk gezegt niet echt voorstellen dat het hoofdrailnet ooit aanbesteed gaat worden en door een andere vervoerder gewonnen gaat worden. Ik kan me er geen voorstelling bij maken. Want voor mij is NS gewoon de hoofdvervoerder op het spoor.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast