Pagina 1 van 1

Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:36
door Daniel
Mogelijke fusie Arriva en Keolis
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 19:35
Laatst bijgewerkt: zondag 31 januari 2010 19:36


Arriva, een van de vijf grote bus- en treinvervoerders in het Verenigd Koninkrijk, is in het beginstadium van gesprekken met de Franse spoorvervoerder SNCF over een mogelijke fusie die één van de grootste vervoerbedrijven ter wereld zou opleveren.

SNCF heeft Arriva benaderd over overname van alle of een deel van de openbaar vervoersactiviteiten van Keolis waarvan het grootaandeelhouder is. Dit zou een bedrijf opleveren met een jaaromzet van 6,5 biljoen euro.

Oorspronkelijk artikel:
Arriva in tie-up talks with SNCF
Published: January 29 2010 02:00 | Last updated: January 29 2010 02:00

Arriva, one of the UK's big five bus and train groups, is in early-stage talks with France's state-owned rail operator, SNCF, about a potential tie-up that could create one of the world's largest public transport companies.
SNCF has approached Arriva about injecting all or part of the Keolis public transport business - in which it is the controlling shareholder - into the UK group in return for an equity stake. Such a move would create a group with annual sales of €6.5bn (£5.6bn).
Lees verder

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:38
door Suus
Ja, kijk, dan maakt het niet meer uit wie er in de Achterhoek rijdt, is dan gewoon stuivertje wisselen :mrgreen:

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:46
door Oud forumgebruiker
Nou ja, NS heeft daar ook nog wat over te zeggen neem ik aan. Leuk, nu Transdev nog fuseren met Veolia en dan hebben we nog 3 bedrijven in Nederland voor het streekvervoer :neg:

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 19:52
door Joshua
Toch weer erg jammer dat kleinere vervoerders worden opgeslokt in grotere bedrijven.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 20:00
door Oud forumgebruiker
Arriva is nu niet boepaald klein. En Syntus is altijd al onderdeel geweest van grotere bedrijven (Connexxion, NS en Keolis, waarbij Connexxion enkele jaren geleden is opgestapt).

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 20:04
door Suus
Op Qbuzz na zijn alle vervoersbedrijven in Nederland een filiaal van een groot internationaal bedrijf:

Connexxion -> Transdev
Arriva -> Arriva
Veolia Transport -> Veolia Environnement
Syntus -> Keolis

Ga maar op Wikipedia kijken wat er allemaal in deze bedrijven speelt.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 20:15
door Oud forumgebruiker
Connexxion is ook voor 33,3% van de Nederlandse Staat en Syntus is voor 50% Keolis. De andere 50% is NS.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 20:23
door playertwo
En NS heeft een minderheidsbelang in Qbuzz

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 20:35
door Karl
Bee schreef:Op Qbuzz na zijn alle vervoersbedrijven in Nederland een filiaal van een groot internationaal bedrijf:

Connexxion -> Transdev
Arriva -> Arriva
Veolia Transport -> Veolia Environnement
Syntus -> Keolis

Ga maar op Wikipedia kijken wat er allemaal in deze bedrijven speelt.
Hoe geldt dat eigenlijk voor Europa? Heeft (de opvolger van) Kroes hier nog wat over te zeggen?
Veolia en Arriva maken de dienst uit. Meer dan veertig procent van Transdev is van Veolia, dan kan Arriva natuurlijk niet achterblijven. Verder zijn er nog First Group (UK, USA), maar heeft 'maar' een omzet van een ruime twee miljard euro en ongetwijfeld wat dochterbedrijven van DB.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: zo 31 jan 2010, 22:44
door Vinny
Veolia, Arriva en DB zijn grote Europese bedrijven. Maar vlak ook de NS (met zijn Q-buzz als dochter) niet uit hoor. Uiteindelijk denk ik dat het OV in de toekomst door echte multinationals wordt uitgevoerd. En ik denk dat die het beter zullen doen dan de ouderwetse kleinschalige staatsbedrijfjes. Er zijn best veel synergievoordelen te bedenken: Stel dat Veolia in Polen een concessie in handen heeft waar de leeftijd 12 jaar van bussen mag zijn, en in Nederland maximaal zes. Dan kunnen de bussen van 6-12 jaar oud gewoon in één beweging naar Krakow en omstreken worden geëxporteerd en binnen hetzelfde bedrijf dienst doen. :idea:

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 01:54
door Oud forumgebruiker
En dat zal uiteindelijk (misschien wel over tig jaar) wel hetzelfde uitlopen als hoe het in Nederland is gebeurd. Alle oude bussen verkassen naar het gebied waar oude bussen mogen rijden volgens de eisen. Vervolgens zal het niet veel langer duren totdat die concessie ook wordt aanbesteed en kan je die ouwe meuk alsnog naar een bushandelaar danwel sloper brengen. :roll:

Over NS gesproken: ze hebben ook nog aandelen in Duitse en Engels bedrijven.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 21:24
door Freek
Ns timmert inderdaad met Abellio aardig aan de weg, maar ik ben toch bang dat zij te laat zijn ingestapt. De markt is al aardig verdeeld. Bovendien zie je dat de grootste bedrijven al aan het fuseren zijn, een teken aan de wand dat de markt verdeeld is. Winst is nog te behalen door de concurrent weg te kopen. Tel daar een beschermde Franse markt bij op en de NS voort niets meer uit.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 21:37
door Chauf21
Afgelopen weekend had ik inderdaad even een "oja-momentje" toen ik op een bus in Londen naast de naam 'abellio' het NS-logo zag staan :D

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 22:29
door playertwo
Zolang het Franse netwerk niet open gaat voor andere vervoerders dan SCNF op grote schaal, zullen de Duitsers hun hoofdrailnet niet van DB afpakken, en bestaat er dus ook geen noodzaak om het Nederlandse hoofdrailnet aan te besteden. DB zie ik voorlopig ook niet naar de beurs gaan, want gezien de ervaringen die we daar allemaal aan over hebben gehouden, zal dat voorlopig niet gaan gebeuren. Voor de (voormalige) staatsbedrijven zal er dus een prima thuisbasis blijven op hun eigen markt, op andere markten concessies te kunnen binnenhalen.

Re: Mogelijke fusie Arriva en Keolis

Geplaatst: di 02 feb 2010, 00:56
door Joshua
Nou kan ik het mij eerlijk gezegt niet echt voorstellen dat het hoofdrailnet ooit aanbesteed gaat worden en door een andere vervoerder gewonnen gaat worden. Ik kan me er geen voorstelling bij maken. Want voor mij is NS gewoon de hoofdvervoerder op het spoor.