Spookstations en -infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Ardan » Do 04 Feb 2010, 01:28

Ik las op een ander forum weer eens een thread terug over het meest mysterieuze metrostation van Amsterdam: Weesperplein. Ooit gebouwd als kruisingsstation met de Oost-Westlijn. Het station dat in ruwbouw onder het huidige ligt is voor die Oost-Westlijn gebouwd, maar nooit in gebruik genomen.
In de thread plaatste iemand een linkje naar deze post op Skyscrapercity, waarin een aantal foto's en een artikel staan. Erg interessant om te zien! De complete thread kun je hier vinden, ooit door mij begonnen toen ik nog niet veel van het Amsterdamse OV wist. Staat leuke info in.

Ik ben deze thread begonnen omdat er hier naar mijn weten nog geen aparte was voor alle spookstations en infrastructuur in Nederland, terwijl er genoeg te vinden is, zelf vind ik dat soort dingen razend interessant, ook het hele urban exploring eromheen.
We kennen natuurlijk allemaal wel station Lelystad Zuid, de tunnel bij Amsterdam Centraal en de nooit helemaal opgeruimde IJmondlijn en alle stations die er daar nog liggen, maar wat is er nog meer in Nederland te vinden, aan railinfra of stations die wel ooit zijn aangelegd, maar nooit in gebruik zijn genomen? Of dat er nog altijd ligt terwijl het al decennia niet meer gebruikt wordt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor reisthijs » Do 04 Feb 2010, 09:09

Twee dingen die me zo te binnen schieten:

In de categorie 'nooit gebruikt', hier een tunneltje onder de A10 voor een aftakking naar het nooit gebouwde station Amsterdam Museumplein (ik weet niet of dat er, gezien het werk aan de N/Z-lijn, nu nog steeds zo bij ligt).

In de categorie resten uit het verleden, hier een restant van een bruggetje bij Nieuwerkerk a/d Ijssel, ooit deel van het oude spoor naar Rotterdam Maas.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor --Stefan-- » Do 04 Feb 2010, 10:48

Spoorbrug over de A28 bij Zeist die waar geen spoor meer aan ligt :P
Hier
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Caspar » Do 04 Feb 2010, 11:57

Er ligt nog een stuk perron van het oude station Amsterdam de Vluchtlaan, tussen Sloterdijk en Lelylaan.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor iljitsch » Do 04 Feb 2010, 13:16

Lag er niet ook een stuk spooksnelweg ten westen van Delft? :-)

Ik zit me nu al dagen het hoofd te breken over een plek in Den Haag waar nog een eind tramspoor lag waarvan ik me steeds afvroeg wanneer ze het eens weg zouden halen, maar ik kan er maar niet op komen...

Ik verbaasde me er destijds over dat vrij gauw na het in gebruik stellen van de tramtunnel de sporen op de grote marktstraat weggehaald zijn, je zou toch denken dat die nuttig waren voor omleidingen maar blijkbaar rijden ze liever langs de grote kerk.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Geert » Do 04 Feb 2010, 17:14

iljitsch schreef:Lag er niet ook een stuk spooksnelweg ten westen van Delft? :-)

De A4 Delft-Schiedam? Daar ligt al 30 jaar een zandlichaam te wachten op wat komen gaat :roll:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Caspar » Do 04 Feb 2010, 18:40

Als je trouwens vanuit Groningen naar Leeuwarden treint zie je ook op diverse plaatsen betonnen bruggetjes liggen waar niets overheen gaat, des tijds aangelegd in voorbereiding op 2 sporigheid.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Suus » Do 04 Feb 2010, 19:08

Daar ken ik er nog veel meer van, soms niet altijd zichtbaar.

Zo ligt bij Waddinxveen Noord een viaduct waarop plek is voor twee sporen, als je op het perron staat is dit zelfs heel herkenbaar zichtbaar. Ook de meeste brugfunderingen op Gouda - Alphen zijn op een tweede spoor voorbereid.

De spoorbrug van Alphen is eind jaren 80 vervangen door het huidige exemplaar, onder andere als voorbereiding van dubbelspoor. De noordelijke kant ervan heeft een zeer ruim inspectiepad, daar is ruimte voor een tweede spoor. Ook de bovenleidingsconstructie aan beide kanten is hierop voorbereid.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Daniel » Do 04 Feb 2010, 19:13

Ook bij de viaducten van de MerwedeLingeLijn over de Hastingsweg, Stadspolderring (2x) en Baanhoekweg in Dordrecht is duidelijk te zien dat die zijn voorbereid op dubbelspoor. Alleen die over de Hastingsweg gaat medio dit jaar daadwerkelijk echt van een tweede spoor voorzien worden, de rest blijft voorlopig enkelsporig.
Beneden Merwedebrug is overigens ook hierop voorbereid, maar de nieuwe viaducten over de Betuweroute en de A15 bij Sliedrecht weer niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Vinny » Do 04 Feb 2010, 20:07

Tussen Delft en Schiedam ga je met de trein over een zeer ruim viaduct, waar op de rechterbaan, zelfs in de ochtend- en avondspits nauwelijks auto's onderdoor rijden. Het viaduct is voorbereid op een extra rijbaan, voor wat ik begrepen had voor trams. Het viaduct wordt mogelijk ooit een leuk OV-knooppunt. Jammer dat het volkomen in de spreekwoordelijke middle of nowhere ligt...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Geert » Do 04 Feb 2010, 21:50

Dat is niet helemaal waar, het ligt pal grenzend aan de Schiedamse wijk Sveaparken en bovendien is het is inderdaad de bedoeling dat tram 21 vanuit de Woudhoek dan doorgetrokken wordt naar het nieuwe station (dat dan Schiedam Kethel moet gaan heten). Overigens gaat die tram niet het viaduct onderdoor (en zal de tweede rijbaan dus niet gebruikt worden), dus dan is het alsnog een soort GTI'tje. Het viaduct zelf is als ik me goed herinner trouwens nog voorbereid op een verdubbeling van het spoor daar (viersporig dus).

Nu we het toch over Schiedam hebben, knooppunt Kethelplein (A4/A20) is ook bezaaid met niet gebruikte viaductpijlers en zandbeddingen. Apart gezicht altijd ;)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Vinny » Do 04 Feb 2010, 22:49

Het viaduct van de spoorlijn over de A 20 zelf is is ook geschikt voor viersporigheid.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 6&t=h&z=18
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Geert » Do 04 Feb 2010, 22:54

Hier is trouwens de beoogde plek voor Schiedam Kethel: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 02411&z=19

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Ardan » Do 04 Feb 2010, 23:11

Ik was zo benieuwd naar het tunneltje in het Beatrixpark onder de A10, dat ik vanmiddag na school eens ben gaan kijken. Ik had er al eens een foto van gezien, maar die tunnelingang is in het echt nog behoorlijk groot! Hij is niet moeilijk te vinden, komend vanaf de RAI heb je links een heuveltje en dan kun je hem al zien. De tunnelingang zelf is dichtgemetseld, maar er zit wel een deurvormige opening en een raam in. Het was alleen zo pikkedonker daarbinnen dat ik niet naar binnen durfde, je weet nooit wat voor volk erin zit. Ik zit nu nog in de trein, ben met een uurtje thuis en dan plaats ik foto's.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor --Stefan-- » Do 04 Feb 2010, 23:14

Aaaahhh :P
Moet ik de volgende keer meegaan? Neem ik wel een hele grote maglite mee xD
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Ardan » Vr 05 Feb 2010, 00:41

Goed plan :wink: ik heb zelf ook wel een goede zaklamp, maar ja die heb ik natuurlijk niet altijd bij me. Enfin, hier zijn de foto's. We kruipen steeds dichterbij de tunnelingang in het vredige Beatrixpark...
Afbeelding
Oh nee, verkeerde. Hier gaat wel een spoorlijn naar het centrum lopen, maar we moeten een paar honderd meter naar het westen.
Aah, daar zullen we hem hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En we kruipen even naar boven toe. Hier het geheel vanaf de linkerkant gezien.
Afbeelding
Aan de rechterkant kun je toch beter foto's maken. Kijk je over het hek, dan zie je dit:
Afbeelding
Schuin naar beneden dit:
Afbeelding
Afbeelding
AAAAH! Hohenfieber!
Afbeelding
Ik moet er toch niet aan denken dat er daar nu een stel junkies of zwervers in liggen te pitten.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor tsov » Vr 05 Feb 2010, 09:10

Tof! Ik ben heel vaak in het Beatrixpark geweest, maar dit kende ik niet.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Daan » Vr 05 Feb 2010, 10:17

Erg leuk topic, dit :-)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11132
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Meltrain » Vr 05 Feb 2010, 15:35

Geert schreef: Het viaduct zelf is als ik me goed herinner trouwens nog voorbereid op een verdubbeling van het spoor daar (viersporig dus).

Ik kom er zo langs (ben nu nog op de TU) en dan zal ik het gelijk even voor je checken. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Feb 2010, 16:26

Reiziger Ddrs schreef:Beneden Merwedebrug is overigens ook hierop voorbereid,
Het is vrij gebruikelijk voor grote spoorbruggen uit die tijd, dat de pijlers vast breed genoeg werden gebouwd voor twee enkele bruggen naast elkaar. Ook de bruggen bij Cuijk en Ravenstein zijn duidelijk voorbereid op dubbelspoor. De brug bij Zaltbommel is ook ooit zo gebouwd maar wel later verdubbeld, daar liggen nog steeds twee enkelsporige bruggen naast elkaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Daan » Vr 05 Feb 2010, 16:39

Dat is trouwens op het stuk Zb - Nsch ook goed te zien. Veel bruggen en viaducten zijn daar voorbereid op dubbelspoor, ééntje is zelfs voorzien van rails.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Caspar » Vr 05 Feb 2010, 17:03

Is het daar niet juist andersom? Dat er ergens in de jaren 70 ofzo een hoop is weggehaald aan spoor? Bij Nieuweschans was volgens mij een heus goederen emplacement vroeger.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Wubbo » Vr 05 Feb 2010, 17:17

In principe is het gewoon een rekensom of je het bij de aanleg al voorbereidt op meersporigheid of niet. Dat merkte je ook in de discussie over de aanleg van de spoorlijn Utrecht - Breda: als je kon meeliften met de A27 waren de kosten voor A27+spoorlijn lager dan voor A27+spoorlijn afzonderlijk.

Als je toch al aan het aanleggen bent kost het relatief weinig extra kosten om gelijk extra te bouwen: je hebt tenslotte al bepaald hoe je bouwt, je hebt al een leverancier, je hebt al een transportsysteem, je hebt al iemand die bouwt. Moet je dat allemaal opnieuw gaan regelen op een later moment krijg je al dat soort kosten er nog bij. Het is dus gewoon een afweging met een factor als kans dat iets gebouwd wordt * extra kosten erin. Op de Flevolijn is er ook zo gewerkt. Bij de opening van de Flevolijn waren alleen de stations Almere Centrum en Almere Buiten in gebruik, en Parkwijk, Muziekwijk en Oostvaarders in ruwbouw aanwezig. Zonder al te veel kosten en extra buitendienststellingen zijn die stations alsnog in gebruik genomen. Nu wordt er gebouwd aan Almere Poort, waarvoor al een aantal buitendienststellingen geweest zijn (en nog een aantal gaan komen). Dat kost uiteindelijk dus meer. Dat Lelystad Zuid wel gepland is en in ruwbouw gereed is is jammer, maar als je de kosten voor alle 4 de in ruwbouw gebouwde stations bekijkt en afzet tegen de kosten die je anders had gemaakt om Parkwijk, Muziekwijk en Oostvaarders te bouwen ben je nu absoluut goedkoper uit geweest.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Suus » Vr 05 Feb 2010, 19:07

Was Almere Parkwijk echt al in ruwbouw aanwezig? Ik dacht dat dat station pas achteraf was bedacht.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Vr 05 Feb 2010, 19:42

In de AMsterdamse Westhavens is nog een spoorviaduct te vinden vand e voormalige lijn Amsterdam CS - Hembrug - Zaandam. Ook bij het Noordzeekanaal (zowel aan de Amsterdamse als de Zaandamse kant) zijn nog sporen te vinden uit het verleden (restanten Hembrug, spoorbruggetjes etc.).

Aan de Molenwerf in Amsterdam kun je nog goed aan de ligging van de wegen en de trambaan zien waar het oude Sloterdijkstation heeft gelegen. Met Google Maps kun je ook goed zien dat er op de voormalige spoorlijn geen concrete gebouwen gebouwd zijn na de sloop. Hierdoor is de belichaming van het traject nog goed te herkennen.

Zie ook deze prachtige foto van het oude station:
Afbeelding
(c) Tonie.net
Om verliefd op te worden...

Die tramsporen liggen nu nog precíés zo... Voor de liefhebber: maak eens een ritje met tram 12.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten