Spookstations en -infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Meltrain »

Sorry voor de dubbelpost.
Onder het mom van 'ik had toch niks te doen' ben ik vanmiddag even naar station Lombardijen gefietst, alwaar ik een paar foto's van de lift gemaakt heb.

De lift aan de IJsselmonde kant (2 foto's, omdat ze allebei niet super zijn, maar samen wel een goed beeld geven):
Afbeelding

Afbeelding

De lift aan de Lombardijen kant:
Afbeelding

Afbeelding

Er is dus inderdaad weinig te zien van de ruimte eronder, al is de 'bodem' onder de lift wel duidelijk er later in gelegd. Of die ladder nog verder naar beneden gaat, weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Mark »

Bij Schiedam Centum ligt een metroviaduct waar geen spoor op ligt.
Volgens mij was dat bedoeld om de lijn naar Hoek van Holland aan te leggen.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Reiziger Delft »

Correctie, IS bedoeld om de lijn door te trekken naar Hoek van Holland. :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Mark »

Klopt, ligt het er pas sinds de lijn werd verlengd naar Vlaardingen en verder?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

Ja, want het vorige eindpunt van de Calandlijn (voordat het Spijkenisse werd) was Marconiplein. Vanaf Marconiplein is de lijn in een keer doorgetrokken naar Tussenwater.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Ja, want het vorige eindpunt van de Calandlijn (voordat het Spijkenisse werd) was Marconiplein. Vanaf Marconiplein is de lijn in een keer doorgetrokken naar Tussenwater.
Het gedeelte tussen Marconiplein en Tussenwater is geen Calandlijn meer, maar de Beneluxlijn.
Oud forumgebruiker

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Oud forumgebruiker »

de RET praat tegenwoordig over de lijnen A t/m E (hoewel dit ook weer schijnt te gaan veranderen).
voor de rest is het op het sporenplan de Erasmuslijn en Calandlijn.
metrobestuurders zijn ook ingedeeld op 1 van deze 2 lijnen.
bij de CVL is er nog wel een dienstleider Beneluxlijn.

iedereen weet wel wat er met Beneluxlijn bedoeld wordt, maar in de communicatie wordt dit eigenlijk niet meer gebruikt en is de hele lijn Calandlijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

lex1975 schreef:de RET praat tegenwoordig over de lijnen A t/m E (hoewel dit ook weer schijnt te gaan veranderen).
Zou mij stug lijken als ze daar van af gaan stappen, het is de meest overzichtelijke lijnvoering die ze ooit hebben gehad :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Oud forumgebruiker »

het schijnt toch enigzins verwarrend te zijn en ze willen blijkbaar overstappen naar nummers...

het fijne is mij ook nog niet bekend hoor...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Geert »

Ik vind het anders een erg duidelijk systeem, zonde als het weer afgeschaft wordt na nog geen 2 jaar.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ennes »

Tussen Hlm en Ass zie je ook nog wat oude stukken fundering van waar de spoorlijn eerst heeft gelegen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door robert55 »

Uit de trein kan je niet zo veel zien van de verlegging die er is geweest. Vanaf het einde van het oude Westerpark is de spoordijk nu fietspad. Het oude station Sloterdijk [tegen het dorpje aan] is een beetje vergeten gebied, de sporen van de tram liggen nog vrijwel zoals toen hier een lus was. Viaduct onder de A10 is nog gebouwd voor de trein. Daarna onherkenbaar tot de iets voorbij de Radarweg. Vanaf dat punt tot waar de nieuw lijn zich in de oude voegt is het oude spoortrace herkenbaar en beloopbaar. Er staan nog funderingen van de bovenleiding.
Wat je vanuit de trein wel kan zien zijn bij Halfweg een paar brughoofden van de Blauwe tram.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door ODRAIL »

En wat te denken van dit station
@ beheer: Ik krijg de code niet goed. kunnen jullie helpen?
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 18 sep 2011, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Er miste een =, daardoor werkte hij niet
Oud forumgebruiker

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Oud forumgebruiker »

heb thuis een stadsplattegrond van Lelystad van begin jaren '90 en daar staat het station ook op vermeld.
dit terwijl het inderdaad nooit afgebouwd is en dus ook nooit ingebruik genomen is...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door ODRAIL »

@ Daniel: Bedankt :wink:!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Ik zat eens op internet rond te neuzen maar GTI's.
Kijk hier maar bij Hilversum, voorbereiding voor een rondweg-zuid..

En hier ligt ook geen afrit meer, was aangelegd om in oorlogstijd snel naar vliegbasis Soesterberg te kunnen..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Direct over de overweg in Bilthoven kun je aan de bomen wel zien dat er ooit een spoorlijn heeft gelopen. Er schijnt langs de baan ook nog steeds een perron langs het tracé te liggen. Het is nu een wandelpad, moet hem eens een keer aflopen.

Wat ik trouwens net ook zag: Afrit Hoenderloo in de A50. Ben er heel vaak geweest omdat ik bij Golden Tulip daar in de buurt heb gewerkt, maar het was me nooit opgevallen dat er een viaduct te veel ligt!
Ik zit nu ook te lezen over Duitse GTI's. Zoek op de Duitse wikipedia maar eens naar Soda-Brücke. Er ligt ergens ook een hele grote spoorbrug die nooit in gebruik is genomen. Tot nu in ieder geval want het wordt onderdeel van een HSL, dus het is niet meer helemaal een Soda-brug.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkhoywS8SDM[/youtube]
(A)

Het station is tegenwoordig in gebruik, maar vraag niet hoe :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Haha, dat eerste stukje ook :)

Niet ver daarvandaan trouwens is metrolijn U1 na Großhansdorf bijna doorgetrokken naar Beimoor, maar het geld was op en er woont geen hond :P
En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door JWM »

Ardan schreef:En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?
De A16 had volgens de oorspronkelijke wegenplannen volgensmij zelfs tot Haarlem moeten doorlopen...

Overigens wordt de A16 waarschijnlijk in de nabije toekomst alsnog doorgetrokken maar nu als verbindingsweg naar de A13 om de drukke Ring Noord / A20 en de A13 door Overschie te ontlasten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door deadlock »

Bee schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkhoywS8SDM[/youtube]
(A)

Het station is tegenwoordig in gebruik, maar vraag niet hoe :lol:
Welke voorschriften gaat het dan precies om?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

Zo moest de touchscreen-kaartautomaat onder andere voorzien worden van een spraakfunctie die in ieder geval in het Duits maar het liefst ook in andere talen functioneert zodat de automaat ook voor slechtzienden bruikbaar wordt. Ten tijde van de bouw van het station bestonden deze automaten echter nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Daan »

Ardan schreef:En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?
Zat ik laatst ook al naar te kijken. Viel me op dat dat eigenlijk voor alle knooppunten rond Rotterdam wel opgaat...

En wie het echt interessant vindt, heeft hier 61 pagina's leesvoer: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1103
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

Ik ken nog wel een restant van een nooit gebouwde waterweg. In Alphen aan den Rijn heeft men na de oorlog het plan gehad om de Oude Rijn in de binnenstad te dempen omdat deze de Citybuilding zou verhinderen, met behulp van een kanaal zou de rivier om het dorp geleid worden. Als je nu in het oosten van Alphen aan den Rijn kijkt ligt er een grote plas, de Zegerplas, die is ontstaan bij de zandwinning voor een gedeelte van het Ridderveld.

Deze plas heeft een vreemd uitsteeksel aan de westkant. Als je dit uitsteeksel doortrekt op een kaart kom je precies uit in de bocht die de Oude Rijn daar maakt. Heel lang is deze ruimte nog vrijgebleven, in 2002 graasden er nog schapen op de weilanden tussen het centrum en het Ridderveld. Tegenwoordig is de ruimte volgebouwd met onder ander een regionaal hoofdkantoor van de politie, een sporthal en de nieuwe onderbouwdependance van mijn oude middelbare school.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten