Pagina 1 van 6

Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 01:28
door Ardan
Ik las op een ander forum weer eens een thread terug over het meest mysterieuze metrostation van Amsterdam: Weesperplein. Ooit gebouwd als kruisingsstation met de Oost-Westlijn. Het station dat in ruwbouw onder het huidige ligt is voor die Oost-Westlijn gebouwd, maar nooit in gebruik genomen.
In de thread plaatste iemand een linkje naar deze post op Skyscrapercity, waarin een aantal foto's en een artikel staan. Erg interessant om te zien! De complete thread kun je hier vinden, ooit door mij begonnen toen ik nog niet veel van het Amsterdamse OV wist. Staat leuke info in.

Ik ben deze thread begonnen omdat er hier naar mijn weten nog geen aparte was voor alle spookstations en infrastructuur in Nederland, terwijl er genoeg te vinden is, zelf vind ik dat soort dingen razend interessant, ook het hele urban exploring eromheen.
We kennen natuurlijk allemaal wel station Lelystad Zuid, de tunnel bij Amsterdam Centraal en de nooit helemaal opgeruimde IJmondlijn en alle stations die er daar nog liggen, maar wat is er nog meer in Nederland te vinden, aan railinfra of stations die wel ooit zijn aangelegd, maar nooit in gebruik zijn genomen? Of dat er nog altijd ligt terwijl het al decennia niet meer gebruikt wordt?

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 09:09
door reisthijs
Twee dingen die me zo te binnen schieten:

In de categorie 'nooit gebruikt', hier een tunneltje onder de A10 voor een aftakking naar het nooit gebouwde station Amsterdam Museumplein (ik weet niet of dat er, gezien het werk aan de N/Z-lijn, nu nog steeds zo bij ligt).

In de categorie resten uit het verleden, hier een restant van een bruggetje bij Nieuwerkerk a/d Ijssel, ooit deel van het oude spoor naar Rotterdam Maas.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 10:48
door --Stefan--
Spoorbrug over de A28 bij Zeist die waar geen spoor meer aan ligt :P
Hier

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 11:57
door Caspar
Er ligt nog een stuk perron van het oude station Amsterdam de Vluchtlaan, tussen Sloterdijk en Lelylaan.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 13:16
door iljitsch
Lag er niet ook een stuk spooksnelweg ten westen van Delft? :-)

Ik zit me nu al dagen het hoofd te breken over een plek in Den Haag waar nog een eind tramspoor lag waarvan ik me steeds afvroeg wanneer ze het eens weg zouden halen, maar ik kan er maar niet op komen...

Ik verbaasde me er destijds over dat vrij gauw na het in gebruik stellen van de tramtunnel de sporen op de grote marktstraat weggehaald zijn, je zou toch denken dat die nuttig waren voor omleidingen maar blijkbaar rijden ze liever langs de grote kerk.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 17:14
door Geert
iljitsch schreef:Lag er niet ook een stuk spooksnelweg ten westen van Delft? :-)
De A4 Delft-Schiedam? Daar ligt al 30 jaar een zandlichaam te wachten op wat komen gaat :roll:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 18:40
door Caspar
Als je trouwens vanuit Groningen naar Leeuwarden treint zie je ook op diverse plaatsen betonnen bruggetjes liggen waar niets overheen gaat, des tijds aangelegd in voorbereiding op 2 sporigheid.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 19:08
door Suus
Daar ken ik er nog veel meer van, soms niet altijd zichtbaar.

Zo ligt bij Waddinxveen Noord een viaduct waarop plek is voor twee sporen, als je op het perron staat is dit zelfs heel herkenbaar zichtbaar. Ook de meeste brugfunderingen op Gouda - Alphen zijn op een tweede spoor voorbereid.

De spoorbrug van Alphen is eind jaren 80 vervangen door het huidige exemplaar, onder andere als voorbereiding van dubbelspoor. De noordelijke kant ervan heeft een zeer ruim inspectiepad, daar is ruimte voor een tweede spoor. Ook de bovenleidingsconstructie aan beide kanten is hierop voorbereid.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 19:13
door Daniel
Ook bij de viaducten van de MerwedeLingeLijn over de Hastingsweg, Stadspolderring (2x) en Baanhoekweg in Dordrecht is duidelijk te zien dat die zijn voorbereid op dubbelspoor. Alleen die over de Hastingsweg gaat medio dit jaar daadwerkelijk echt van een tweede spoor voorzien worden, de rest blijft voorlopig enkelsporig.
Beneden Merwedebrug is overigens ook hierop voorbereid, maar de nieuwe viaducten over de Betuweroute en de A15 bij Sliedrecht weer niet.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 20:07
door Vinny
Tussen Delft en Schiedam ga je met de trein over een zeer ruim viaduct, waar op de rechterbaan, zelfs in de ochtend- en avondspits nauwelijks auto's onderdoor rijden. Het viaduct is voorbereid op een extra rijbaan, voor wat ik begrepen had voor trams. Het viaduct wordt mogelijk ooit een leuk OV-knooppunt. Jammer dat het volkomen in de spreekwoordelijke middle of nowhere ligt...

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 21:50
door Geert
Dat is niet helemaal waar, het ligt pal grenzend aan de Schiedamse wijk Sveaparken en bovendien is het is inderdaad de bedoeling dat tram 21 vanuit de Woudhoek dan doorgetrokken wordt naar het nieuwe station (dat dan Schiedam Kethel moet gaan heten). Overigens gaat die tram niet het viaduct onderdoor (en zal de tweede rijbaan dus niet gebruikt worden), dus dan is het alsnog een soort GTI'tje. Het viaduct zelf is als ik me goed herinner trouwens nog voorbereid op een verdubbeling van het spoor daar (viersporig dus).

Nu we het toch over Schiedam hebben, knooppunt Kethelplein (A4/A20) is ook bezaaid met niet gebruikte viaductpijlers en zandbeddingen. Apart gezicht altijd ;)

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 22:49
door Vinny
Het viaduct van de spoorlijn over de A 20 zelf is is ook geschikt voor viersporigheid.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 6&t=h&z=18

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 22:54
door Geert
Hier is trouwens de beoogde plek voor Schiedam Kethel: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 02411&z=19

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 23:11
door Ardan
Ik was zo benieuwd naar het tunneltje in het Beatrixpark onder de A10, dat ik vanmiddag na school eens ben gaan kijken. Ik had er al eens een foto van gezien, maar die tunnelingang is in het echt nog behoorlijk groot! Hij is niet moeilijk te vinden, komend vanaf de RAI heb je links een heuveltje en dan kun je hem al zien. De tunnelingang zelf is dichtgemetseld, maar er zit wel een deurvormige opening en een raam in. Het was alleen zo pikkedonker daarbinnen dat ik niet naar binnen durfde, je weet nooit wat voor volk erin zit. Ik zit nu nog in de trein, ben met een uurtje thuis en dan plaats ik foto's.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: do 04 feb 2010, 23:14
door --Stefan--
Aaaahhh :P
Moet ik de volgende keer meegaan? Neem ik wel een hele grote maglite mee xD

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 00:41
door Ardan
Goed plan :wink: ik heb zelf ook wel een goede zaklamp, maar ja die heb ik natuurlijk niet altijd bij me. Enfin, hier zijn de foto's. We kruipen steeds dichterbij de tunnelingang in het vredige Beatrixpark...
Afbeelding
Oh nee, verkeerde. Hier gaat wel een spoorlijn naar het centrum lopen, maar we moeten een paar honderd meter naar het westen.
Aah, daar zullen we hem hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En we kruipen even naar boven toe. Hier het geheel vanaf de linkerkant gezien.
Afbeelding
Aan de rechterkant kun je toch beter foto's maken. Kijk je over het hek, dan zie je dit:
Afbeelding
Schuin naar beneden dit:
Afbeelding
Afbeelding
AAAAH! Hohenfieber!
Afbeelding
Ik moet er toch niet aan denken dat er daar nu een stel junkies of zwervers in liggen te pitten.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 09:10
door tsov
Tof! Ik ben heel vaak in het Beatrixpark geweest, maar dit kende ik niet.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 10:17
door Daan
Erg leuk topic, dit :-)

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 15:35
door Meltrain
Geert schreef: Het viaduct zelf is als ik me goed herinner trouwens nog voorbereid op een verdubbeling van het spoor daar (viersporig dus).
Ik kom er zo langs (ben nu nog op de TU) en dan zal ik het gelijk even voor je checken. :wink:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 16:26
door reisthijs
Reiziger Ddrs schreef:Beneden Merwedebrug is overigens ook hierop voorbereid,
Het is vrij gebruikelijk voor grote spoorbruggen uit die tijd, dat de pijlers vast breed genoeg werden gebouwd voor twee enkele bruggen naast elkaar. Ook de bruggen bij Cuijk en Ravenstein zijn duidelijk voorbereid op dubbelspoor. De brug bij Zaltbommel is ook ooit zo gebouwd maar wel later verdubbeld, daar liggen nog steeds twee enkelsporige bruggen naast elkaar.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 16:39
door Daan
Dat is trouwens op het stuk Zb - Nsch ook goed te zien. Veel bruggen en viaducten zijn daar voorbereid op dubbelspoor, ééntje is zelfs voorzien van rails.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 17:03
door Caspar
Is het daar niet juist andersom? Dat er ergens in de jaren 70 ofzo een hoop is weggehaald aan spoor? Bij Nieuweschans was volgens mij een heus goederen emplacement vroeger.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 17:17
door Wubbo
In principe is het gewoon een rekensom of je het bij de aanleg al voorbereidt op meersporigheid of niet. Dat merkte je ook in de discussie over de aanleg van de spoorlijn Utrecht - Breda: als je kon meeliften met de A27 waren de kosten voor A27+spoorlijn lager dan voor A27+spoorlijn afzonderlijk.

Als je toch al aan het aanleggen bent kost het relatief weinig extra kosten om gelijk extra te bouwen: je hebt tenslotte al bepaald hoe je bouwt, je hebt al een leverancier, je hebt al een transportsysteem, je hebt al iemand die bouwt. Moet je dat allemaal opnieuw gaan regelen op een later moment krijg je al dat soort kosten er nog bij. Het is dus gewoon een afweging met een factor als kans dat iets gebouwd wordt * extra kosten erin. Op de Flevolijn is er ook zo gewerkt. Bij de opening van de Flevolijn waren alleen de stations Almere Centrum en Almere Buiten in gebruik, en Parkwijk, Muziekwijk en Oostvaarders in ruwbouw aanwezig. Zonder al te veel kosten en extra buitendienststellingen zijn die stations alsnog in gebruik genomen. Nu wordt er gebouwd aan Almere Poort, waarvoor al een aantal buitendienststellingen geweest zijn (en nog een aantal gaan komen). Dat kost uiteindelijk dus meer. Dat Lelystad Zuid wel gepland is en in ruwbouw gereed is is jammer, maar als je de kosten voor alle 4 de in ruwbouw gebouwde stations bekijkt en afzet tegen de kosten die je anders had gemaakt om Parkwijk, Muziekwijk en Oostvaarders te bouwen ben je nu absoluut goedkoper uit geweest.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 19:07
door Suus
Was Almere Parkwijk echt al in ruwbouw aanwezig? Ik dacht dat dat station pas achteraf was bedacht.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: vr 05 feb 2010, 19:42
door Oud forumgebruiker
In de AMsterdamse Westhavens is nog een spoorviaduct te vinden vand e voormalige lijn Amsterdam CS - Hembrug - Zaandam. Ook bij het Noordzeekanaal (zowel aan de Amsterdamse als de Zaandamse kant) zijn nog sporen te vinden uit het verleden (restanten Hembrug, spoorbruggetjes etc.).

Aan de Molenwerf in Amsterdam kun je nog goed aan de ligging van de wegen en de trambaan zien waar het oude Sloterdijkstation heeft gelegen. Met Google Maps kun je ook goed zien dat er op de voormalige spoorlijn geen concrete gebouwen gebouwd zijn na de sloop. Hierdoor is de belichaming van het traject nog goed te herkennen.

Zie ook deze prachtige foto van het oude station:
Afbeelding
(c) Tonie.net
Om verliefd op te worden...

Die tramsporen liggen nu nog precíés zo... Voor de liefhebber: maak eens een ritje met tram 12.