Pagina 3 van 6

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 17:53
door Meltrain
Sorry voor de dubbelpost.
Onder het mom van 'ik had toch niks te doen' ben ik vanmiddag even naar station Lombardijen gefietst, alwaar ik een paar foto's van de lift gemaakt heb.

De lift aan de IJsselmonde kant (2 foto's, omdat ze allebei niet super zijn, maar samen wel een goed beeld geven):
Afbeelding

Afbeelding

De lift aan de Lombardijen kant:
Afbeelding

Afbeelding

Er is dus inderdaad weinig te zien van de ruimte eronder, al is de 'bodem' onder de lift wel duidelijk er later in gelegd. Of die ladder nog verder naar beneden gaat, weet ik eerlijk gezegd niet.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 18:30
door Mark
Bij Schiedam Centum ligt een metroviaduct waar geen spoor op ligt.
Volgens mij was dat bedoeld om de lijn naar Hoek van Holland aan te leggen.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 19:14
door Reiziger Delft
Correctie, IS bedoeld om de lijn door te trekken naar Hoek van Holland. :)

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 19:23
door Mark
Klopt, ligt het er pas sinds de lijn werd verlengd naar Vlaardingen en verder?

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 20:17
door Suus
Ja, want het vorige eindpunt van de Calandlijn (voordat het Spijkenisse werd) was Marconiplein. Vanaf Marconiplein is de lijn in een keer doorgetrokken naar Tussenwater.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 21:56
door ODRAIL
Bee schreef:Ja, want het vorige eindpunt van de Calandlijn (voordat het Spijkenisse werd) was Marconiplein. Vanaf Marconiplein is de lijn in een keer doorgetrokken naar Tussenwater.
Het gedeelte tussen Marconiplein en Tussenwater is geen Calandlijn meer, maar de Beneluxlijn.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 22:00
door Oud forumgebruiker
de RET praat tegenwoordig over de lijnen A t/m E (hoewel dit ook weer schijnt te gaan veranderen).
voor de rest is het op het sporenplan de Erasmuslijn en Calandlijn.
metrobestuurders zijn ook ingedeeld op 1 van deze 2 lijnen.
bij de CVL is er nog wel een dienstleider Beneluxlijn.

iedereen weet wel wat er met Beneluxlijn bedoeld wordt, maar in de communicatie wordt dit eigenlijk niet meer gebruikt en is de hele lijn Calandlijn...

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 22:27
door Suus
lex1975 schreef:de RET praat tegenwoordig over de lijnen A t/m E (hoewel dit ook weer schijnt te gaan veranderen).
Zou mij stug lijken als ze daar van af gaan stappen, het is de meest overzichtelijke lijnvoering die ze ooit hebben gehad :idea:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 23:24
door Oud forumgebruiker
het schijnt toch enigzins verwarrend te zijn en ze willen blijkbaar overstappen naar nummers...

het fijne is mij ook nog niet bekend hoor...

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: za 17 sep 2011, 23:25
door Geert
Ik vind het anders een erg duidelijk systeem, zonde als het weer afgeschaft wordt na nog geen 2 jaar.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 08:33
door Ennes
Tussen Hlm en Ass zie je ook nog wat oude stukken fundering van waar de spoorlijn eerst heeft gelegen.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 09:08
door robert55
Uit de trein kan je niet zo veel zien van de verlegging die er is geweest. Vanaf het einde van het oude Westerpark is de spoordijk nu fietspad. Het oude station Sloterdijk [tegen het dorpje aan] is een beetje vergeten gebied, de sporen van de tram liggen nog vrijwel zoals toen hier een lus was. Viaduct onder de A10 is nog gebouwd voor de trein. Daarna onherkenbaar tot de iets voorbij de Radarweg. Vanaf dat punt tot waar de nieuw lijn zich in de oude voegt is het oude spoortrace herkenbaar en beloopbaar. Er staan nog funderingen van de bovenleiding.
Wat je vanuit de trein wel kan zien zijn bij Halfweg een paar brughoofden van de Blauwe tram.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 14:20
door ODRAIL
En wat te denken van dit station
@ beheer: Ik krijg de code niet goed. kunnen jullie helpen?

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 14:42
door Oud forumgebruiker
heb thuis een stadsplattegrond van Lelystad van begin jaren '90 en daar staat het station ook op vermeld.
dit terwijl het inderdaad nooit afgebouwd is en dus ook nooit ingebruik genomen is...

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 15:22
door ODRAIL
@ Daniel: Bedankt :wink:!

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 14:02
door Ardan
Ik zat eens op internet rond te neuzen maar GTI's.
Kijk hier maar bij Hilversum, voorbereiding voor een rondweg-zuid..

En hier ligt ook geen afrit meer, was aangelegd om in oorlogstijd snel naar vliegbasis Soesterberg te kunnen..

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 14:29
door Suus
Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:12
door Ardan
Direct over de overweg in Bilthoven kun je aan de bomen wel zien dat er ooit een spoorlijn heeft gelopen. Er schijnt langs de baan ook nog steeds een perron langs het tracé te liggen. Het is nu een wandelpad, moet hem eens een keer aflopen.

Wat ik trouwens net ook zag: Afrit Hoenderloo in de A50. Ben er heel vaak geweest omdat ik bij Golden Tulip daar in de buurt heb gewerkt, maar het was me nooit opgevallen dat er een viaduct te veel ligt!
Ik zit nu ook te lezen over Duitse GTI's. Zoek op de Duitse wikipedia maar eens naar Soda-Brücke. Er ligt ergens ook een hele grote spoorbrug die nooit in gebruik is genomen. Tot nu in ieder geval want het wordt onderdeel van een HSL, dus het is niet meer helemaal een Soda-brug.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:33
door Suus
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkhoywS8SDM[/youtube]
(A)

Het station is tegenwoordig in gebruik, maar vraag niet hoe :lol:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:42
door Ardan
Haha, dat eerste stukje ook :)

Niet ver daarvandaan trouwens is metrolijn U1 na Großhansdorf bijna doorgetrokken naar Beimoor, maar het geld was op en er woont geen hond :P
En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 15:48
door JWM
Ardan schreef:En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?
De A16 had volgens de oorspronkelijke wegenplannen volgensmij zelfs tot Haarlem moeten doorlopen...

Overigens wordt de A16 waarschijnlijk in de nabije toekomst alsnog doorgetrokken maar nu als verbindingsweg naar de A13 om de drukke Ring Noord / A20 en de A13 door Overschie te ontlasten.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 16:19
door deadlock
Bee schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkhoywS8SDM[/youtube]
(A)

Het station is tegenwoordig in gebruik, maar vraag niet hoe :lol:
Welke voorschriften gaat het dan precies om?

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 16:21
door Suus
Zo moest de touchscreen-kaartautomaat onder andere voorzien worden van een spraakfunctie die in ieder geval in het Duits maar het liefst ook in andere talen functioneert zodat de automaat ook voor slechtzienden bruikbaar wordt. Ten tijde van de bouw van het station bestonden deze automaten echter nog niet.

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 17:46
door Daan
Ardan schreef:En ik zag trouwens dat het de bedoeling was om vanaf Terbregseplein nog naar het noorden te kunnen gaan?
Zat ik laatst ook al naar te kijken. Viel me op dat dat eigenlijk voor alle knooppunten rond Rotterdam wel opgaat...

En wie het echt interessant vindt, heeft hier 61 pagina's leesvoer: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1103

Re: Spookstations en -infrastructuur

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 18:04
door Suus
Ik ken nog wel een restant van een nooit gebouwde waterweg. In Alphen aan den Rijn heeft men na de oorlog het plan gehad om de Oude Rijn in de binnenstad te dempen omdat deze de Citybuilding zou verhinderen, met behulp van een kanaal zou de rivier om het dorp geleid worden. Als je nu in het oosten van Alphen aan den Rijn kijkt ligt er een grote plas, de Zegerplas, die is ontstaan bij de zandwinning voor een gedeelte van het Ridderveld.

Deze plas heeft een vreemd uitsteeksel aan de westkant. Als je dit uitsteeksel doortrekt op een kaart kom je precies uit in de bocht die de Oude Rijn daar maakt. Heel lang is deze ruimte nog vrijgebleven, in 2002 graasden er nog schapen op de weilanden tussen het centrum en het Ridderveld. Tegenwoordig is de ruimte volgebouwd met onder ander een regionaal hoofdkantoor van de politie, een sporthal en de nieuwe onderbouwdependance van mijn oude middelbare school.