Spookstations en -infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Marc » Za 19 Jan 2013, 22:03

Marc schreef:Ik heb elders gelezen dat onder station Rotterdam Lombardijen een metrostation in ruwbouw ligt. De liftschachten waren al voorbereid om te kunnen afdalen naar het metrostation. Is dit een beetje te zien als je naar binnen kijkt (de liftschacht is daar toch van glas?) en heeft iemand misschien tijd en zin om eens een foto te schieten?

Sorry dat ik het stof van dit topic blaas, maar op internet kwam ik foto's tegen van de ombouw van Rotterdam Lombardijen. Op deze foto zijn de metrobuizen te zien die onder Lombardijen liggen. Onder zie je de tunnelbuizen, daar bovenop ligt de "stationshal" (in dezelfde richting als de tunnel) en loodrecht erop liggen de sporen.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor deadlock » Zo 20 Jan 2013, 12:07

Bee schreef:Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.

Dat viaduct is aangelegd voor een pijpleiding een absoluut niet voor die spoorlijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor deadlock » Zo 20 Jan 2013, 12:08

Oh crap. Oud topic is oud.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 21 Jan 2013, 20:10

Oud, inderdaad oud. Maar dit hoort er eigenlijk ook wel bij. Al hoewel ik nog steeds deel 2 en/of verder moet doen :oops: .
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Bastiaan » Di 22 Jan 2013, 10:29

deadlock schreef:
Bee schreef:Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.

Dat viaduct is aangelegd voor een pijpleiding een absoluut niet voor die spoorlijn.

Dit moet je misschien nog even uitleggen. Is dat viaduct dus aangelegd met de bedoeling om uiteindelijk de spoorlijn op te breken en er een pijpleiding overheen te leggen?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor deadlock » Di 22 Jan 2013, 11:07

Nee hoor. De spoorlijn was al opgebroken voordat het viaduct gebouwd werd en er is nooit sprake geweest van een eventuele reactivatie. Er ligt in dat viaduct een destijds (koude oorlog) zeer geheime kerosinepijpleiding van de NAVO, onderdeel van een gigantisch netwerk door heel Europa waarmee militaire vliegbases van brandstof voorzien konden worden. Het wordt nu ook door de burgerluchtvaart gebruikt, Schiphol is er op aangesloten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Geert » Di 22 Jan 2013, 11:24

Dit viaductje dus: http://goo.gl/maps/f6xjs
Vond het altijd al raar dat er zo'n stevig viaduct gebouwd was voor een spoorlijn die al opgebroken was, maar de uitleg van deadlock verklaart veel :)

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Justin » Di 22 Jan 2013, 12:10

Tjonge, weer wat geleerd. En ik maar denken dat daar spoor lag, elke keer dat ik met bus 52 er langs reed, op weg van Zeist naar Amersfoort jaren terug...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor reisthijs » Di 22 Jan 2013, 13:11

Geert schreef:Dit viaductje dus: http://goo.gl/maps/f6xjs
Vond het altijd al raar dat er zo'n stevig viaduct gebouwd was voor een spoorlijn die al opgebroken was, maar de uitleg van deadlock verklaart veel :)
Daar kan je ook de naam van dit viaduct zien: "Het Oude Spoor".

De theorie is dus dat hier een spoorwegviaduct gebouwd is als vermomming voor een pijpleiding?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Ardan » Di 22 Jan 2013, 13:17

Dat lijkt me inderdaad, hoewel dat viaductje (uit mijn hoofd) van 1985 is. Meende ik ergens te hebben gelezen. Ik ben er zo'n twee jaar terug eens wezen kijken met een oud-forumgebruiker, er ligt inderdaad een betonnen constructie op de brug waar je zo spoor op kunt leggen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor reisthijs » Di 22 Jan 2013, 13:43

1985 is het openingsjaar van de weg die onder het viaduct door loopt.
Het ontwerp voor die weg is al veel eerder gemaakt, zoals blijkt uit de topografische kaart van '73: http://watwaswaar.nl/#Wm-Vc-7-1-1v-1d-3Ik8-27nU---k0q

Begin jaren '70 was het logisch op deze plek een spoorbrug in te plannen, toen lag die spoorlijn er nog.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Ardan » Di 22 Jan 2013, 14:01

Diezelfde A28 barst trouwens van de spookdingen. Op diezelfde topokaart zie je westelijk van Zeist een geplande trompetaansluiting ingetekend staan voor een weg naar het zuiden. Kijk nu maar eens op de satellietbeelden en vertel wat je ziet!
Verder ligt er nog een oude aansluiting bij Soestduinen, die schijnt in gebruik te zijn geweest voor militair verkeer naar het vliegveld.

Maar goed, dat is voer voor het wegenforum :mrgreen:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor marvinkok » Di 22 Jan 2013, 15:01

Wel mooi dat militaire objecten niet meer compleet onherkenbaar gemaakt worden op de nieuwste foto's. Kun je weer een stukje meer zien. Zijn nog steeds wel een bewerkt, maar de grote lijnen zijn duidelijk :)

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Justin » Di 22 Jan 2013, 16:45

Welk object bedoel je? De vliegbasis Soesterberg, of iets anders?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor marvinkok » Di 22 Jan 2013, 16:51

Onder andere... Eindhoven Airport was eerst ook geheel onherkenbaar, net zoals Twente nog altijd is.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Michael 1988 » Di 22 Jan 2013, 19:07

marvinkok schreef:Onder andere... Eindhoven Airport was eerst ook geheel onherkenbaar, net zoals Twente nog altijd is.


Ja maar Eindhoven Airport is onderhand wel deels commercieel geworden. Oke het is nog steeds een militair vliegveld, maar er vliegen volgens mij meer commerciele vluchten vanaf eindhoven dan militaire vluchten.

Over spookmaterieel gesproken. Al die 6400-locomotieven die momenteel ten westen van Amersfoort staan (tussen Utrecht en Amersfoort) zijn verdwenen van de sattelietfoto's. Ooh wacht. Die foto's zijn minimaal 6 jaar oud.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor marvinkok » Di 22 Jan 2013, 19:20

Het burgergedeelte (platform en terminal) zijn dan ook niet bewerkt, de rest is allemaal (mede-)militair, dus niet superscherp ;)
Doelde ook op, bijvoorbeeld, de Ketting Olivierkazerne (vml legerplaats van mijn vader) daar kon ik zelfs de testbaan voor de Leopards nu zien liggen ;)

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor JWM » Di 22 Jan 2013, 19:43

Ik kan dat beleid ook niet helemaal volgen.

Waar slaat het bijvoorbeeld op dat het Paleis op de Dam in de satellietbeelden van Google blokkerig is gemaakt maar je er vervolgens doodleuk door heen kan wandelen met streetview.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor marvinkok » Di 22 Jan 2013, 19:50

Beetje onzinnig inderdaad... Net als dat je genoeg foto's en informatie op het internet kunt vinden van de militaire installaties, los van Maps...
In de VS bijvoorbeeld kun je tot op detail inzoomen op luchtmachtbases etc.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jan 2013, 19:53

reisthijs schreef:1985 is het openingsjaar van de weg die onder het viaduct door loopt.
Het ontwerp voor die weg is al veel eerder gemaakt, zoals blijkt uit de topografische kaart van '73: http://watwaswaar.nl/#Wm-Vc-7-1-1v-1d-3Ik8-27nU---k0q

Begin jaren '70 was het logisch op deze plek een spoorbrug in te plannen, toen lag die spoorlijn er nog.

De weg bij Zeist is grotendeels al in 1969 aangelegd volgens de wegenwiki, maar door protesten pas 15 jaar later geopend. Kan dus goed dat het viaduct wel degelijk voor de spoorlijn is gebouwd, die is namelijk pas in 1972 gesloten.

Ardan schreef:Diezelfde A28 barst trouwens van de spookdingen. Op diezelfde topokaart zie je westelijk van Zeist een geplande trompetaansluiting ingetekend staan voor een weg naar het zuiden.

Die was bestemd voor de nooit aangelegde randweg van Zeist.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Suus » Di 22 Jan 2013, 20:28

Het hoofdkantoor van PGGM staat op een heel onhandige plek in Zeist omdat men er bij de bouw nog vanuit ging dat die rondweg bij Zeist er ging komen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor deadlock » Di 22 Jan 2013, 21:01

reisthijs schreef:De theorie is dus dat hier een spoorwegviaduct gebouwd is als vermomming voor een pijpleiding?

Dat is niet de theorie, dat is de praktijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_De_Bilt_-_Zeist
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jan 2013, 21:13

Die wikipagina klopt niet, de weg is immers niet in 1985 aangelegd zoals ik eerder al schreef in dit topic.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor deadlock » Di 22 Jan 2013, 21:37

Daniel schreef:Die wikipagina klopt niet, de weg is immers niet in 1985 aangelegd zoals ik eerder al schreef in dit topic.

Ja openstelling dan. Wie gaat er op het bordje kijken? Ik denk dat het viaduct een stuk later is gebouwd....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Berichtdoor Geert » Di 22 Jan 2013, 21:48

Had dat twee jaar eerder gevraagd, toen fietste ik daar nog wel eens langs ;)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten