Sorry dat ik het stof van dit topic blaas, maar op internet kwam ik foto's tegen van de ombouw van Rotterdam Lombardijen. Op deze foto zijn de metrobuizen te zien die onder Lombardijen liggen. Onder zie je de tunnelbuizen, daar bovenop ligt de "stationshal" (in dezelfde richting als de tunnel) en loodrecht erop liggen de sporen.Marc schreef:Ik heb elders gelezen dat onder station Rotterdam Lombardijen een metrostation in ruwbouw ligt. De liftschachten waren al voorbereid om te kunnen afdalen naar het metrostation. Is dit een beetje te zien als je naar binnen kijkt (de liftschacht is daar toch van glas?) en heeft iemand misschien tijd en zin om eens een foto te schieten?
Spookstations en -infrastructuur
Re: Spookstations en -infrastructuur
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dat viaduct is aangelegd voor een pijpleiding een absoluut niet voor die spoorlijn.Bee schreef:Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spookstations en -infrastructuur
Oh crap. Oud topic is oud.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Spookstations en -infrastructuur
Oud, inderdaad oud. Maar dit hoort er eigenlijk ook wel bij. Al hoewel ik nog steeds deel 2 en/of verder moet doen .
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dit moet je misschien nog even uitleggen. Is dat viaduct dus aangelegd met de bedoeling om uiteindelijk de spoorlijn op te breken en er een pijpleiding overheen te leggen?deadlock schreef:Dat viaduct is aangelegd voor een pijpleiding een absoluut niet voor die spoorlijn.Bee schreef:Er is over de A28 ook een viaduct voor een spoorlijn Bilthoven - Zeist. Als je goed kijkt kan je ook nog het hele tracé inclusief de aftakking in Bilthoven vinden.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Nee hoor. De spoorlijn was al opgebroken voordat het viaduct gebouwd werd en er is nooit sprake geweest van een eventuele reactivatie. Er ligt in dat viaduct een destijds (koude oorlog) zeer geheime kerosinepijpleiding van de NAVO, onderdeel van een gigantisch netwerk door heel Europa waarmee militaire vliegbases van brandstof voorzien konden worden. Het wordt nu ook door de burgerluchtvaart gebruikt, Schiphol is er op aangesloten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dit viaductje dus: http://goo.gl/maps/f6xjs
Vond het altijd al raar dat er zo'n stevig viaduct gebouwd was voor een spoorlijn die al opgebroken was, maar de uitleg van deadlock verklaart veel :)
Vond het altijd al raar dat er zo'n stevig viaduct gebouwd was voor een spoorlijn die al opgebroken was, maar de uitleg van deadlock verklaart veel :)
Re: Spookstations en -infrastructuur
Tjonge, weer wat geleerd. En ik maar denken dat daar spoor lag, elke keer dat ik met bus 52 er langs reed, op weg van Zeist naar Amersfoort jaren terug...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Daar kan je ook de naam van dit viaduct zien: "Het Oude Spoor".Geert schreef:Dit viaductje dus: http://goo.gl/maps/f6xjs
Vond het altijd al raar dat er zo'n stevig viaduct gebouwd was voor een spoorlijn die al opgebroken was, maar de uitleg van deadlock verklaart veel :)
De theorie is dus dat hier een spoorwegviaduct gebouwd is als vermomming voor een pijpleiding?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dat lijkt me inderdaad, hoewel dat viaductje (uit mijn hoofd) van 1985 is. Meende ik ergens te hebben gelezen. Ik ben er zo'n twee jaar terug eens wezen kijken met een oud-forumgebruiker, er ligt inderdaad een betonnen constructie op de brug waar je zo spoor op kunt leggen.
Ik doe ook maar wat
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
1985 is het openingsjaar van de weg die onder het viaduct door loopt.
Het ontwerp voor die weg is al veel eerder gemaakt, zoals blijkt uit de topografische kaart van '73: http://watwaswaar.nl/#Wm-Vc-7-1-1v-1d-3Ik8-27nU---k0q
Begin jaren '70 was het logisch op deze plek een spoorbrug in te plannen, toen lag die spoorlijn er nog.
Het ontwerp voor die weg is al veel eerder gemaakt, zoals blijkt uit de topografische kaart van '73: http://watwaswaar.nl/#Wm-Vc-7-1-1v-1d-3Ik8-27nU---k0q
Begin jaren '70 was het logisch op deze plek een spoorbrug in te plannen, toen lag die spoorlijn er nog.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spookstations en -infrastructuur
Diezelfde A28 barst trouwens van de spookdingen. Op diezelfde topokaart zie je westelijk van Zeist een geplande trompetaansluiting ingetekend staan voor een weg naar het zuiden. Kijk nu maar eens op de satellietbeelden en vertel wat je ziet!
Verder ligt er nog een oude aansluiting bij Soestduinen, die schijnt in gebruik te zijn geweest voor militair verkeer naar het vliegveld.
Maar goed, dat is voer voor het wegenforum
Verder ligt er nog een oude aansluiting bij Soestduinen, die schijnt in gebruik te zijn geweest voor militair verkeer naar het vliegveld.
Maar goed, dat is voer voor het wegenforum
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
Wel mooi dat militaire objecten niet meer compleet onherkenbaar gemaakt worden op de nieuwste foto's. Kun je weer een stukje meer zien. Zijn nog steeds wel een bewerkt, maar de grote lijnen zijn duidelijk :)
Re: Spookstations en -infrastructuur
Welk object bedoel je? De vliegbasis Soesterberg, of iets anders?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Spookstations en -infrastructuur
Onder andere... Eindhoven Airport was eerst ook geheel onherkenbaar, net zoals Twente nog altijd is.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ja maar Eindhoven Airport is onderhand wel deels commercieel geworden. Oke het is nog steeds een militair vliegveld, maar er vliegen volgens mij meer commerciele vluchten vanaf eindhoven dan militaire vluchten.marvinkok schreef:Onder andere... Eindhoven Airport was eerst ook geheel onherkenbaar, net zoals Twente nog altijd is.
Over spookmaterieel gesproken. Al die 6400-locomotieven die momenteel ten westen van Amersfoort staan (tussen Utrecht en Amersfoort) zijn verdwenen van de sattelietfoto's. Ooh wacht. Die foto's zijn minimaal 6 jaar oud.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Het burgergedeelte (platform en terminal) zijn dan ook niet bewerkt, de rest is allemaal (mede-)militair, dus niet superscherp ;)
Doelde ook op, bijvoorbeeld, de Ketting Olivierkazerne (vml legerplaats van mijn vader) daar kon ik zelfs de testbaan voor de Leopards nu zien liggen ;)
Doelde ook op, bijvoorbeeld, de Ketting Olivierkazerne (vml legerplaats van mijn vader) daar kon ik zelfs de testbaan voor de Leopards nu zien liggen ;)
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ik kan dat beleid ook niet helemaal volgen.
Waar slaat het bijvoorbeeld op dat het Paleis op de Dam in de satellietbeelden van Google blokkerig is gemaakt maar je er vervolgens doodleuk door heen kan wandelen met streetview.
Waar slaat het bijvoorbeeld op dat het Paleis op de Dam in de satellietbeelden van Google blokkerig is gemaakt maar je er vervolgens doodleuk door heen kan wandelen met streetview.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Beetje onzinnig inderdaad... Net als dat je genoeg foto's en informatie op het internet kunt vinden van de militaire installaties, los van Maps...
In de VS bijvoorbeeld kun je tot op detail inzoomen op luchtmachtbases etc.
In de VS bijvoorbeeld kun je tot op detail inzoomen op luchtmachtbases etc.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
De weg bij Zeist is grotendeels al in 1969 aangelegd volgens de wegenwiki, maar door protesten pas 15 jaar later geopend. Kan dus goed dat het viaduct wel degelijk voor de spoorlijn is gebouwd, die is namelijk pas in 1972 gesloten.reisthijs schreef:1985 is het openingsjaar van de weg die onder het viaduct door loopt.
Het ontwerp voor die weg is al veel eerder gemaakt, zoals blijkt uit de topografische kaart van '73: http://watwaswaar.nl/#Wm-Vc-7-1-1v-1d-3Ik8-27nU---k0q
Begin jaren '70 was het logisch op deze plek een spoorbrug in te plannen, toen lag die spoorlijn er nog.
Die was bestemd voor de nooit aangelegde randweg van Zeist.Ardan schreef:Diezelfde A28 barst trouwens van de spookdingen. Op diezelfde topokaart zie je westelijk van Zeist een geplande trompetaansluiting ingetekend staan voor een weg naar het zuiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spookstations en -infrastructuur
Het hoofdkantoor van PGGM staat op een heel onhandige plek in Zeist omdat men er bij de bouw nog vanuit ging dat die rondweg bij Zeist er ging komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dat is niet de theorie, dat is de praktijk.reisthijs schreef:De theorie is dus dat hier een spoorwegviaduct gebouwd is als vermomming voor een pijpleiding?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_De_Bilt_-_Zeist
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Die wikipagina klopt niet, de weg is immers niet in 1985 aangelegd zoals ik eerder al schreef in dit topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ja openstelling dan. Wie gaat er op het bordje kijken? Ik denk dat het viaduct een stuk later is gebouwd....Daniel schreef:Die wikipagina klopt niet, de weg is immers niet in 1985 aangelegd zoals ik eerder al schreef in dit topic.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Had dat twee jaar eerder gevraagd, toen fietste ik daar nog wel eens langs ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten